{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.370 visninger | Oprettet:

Mette *
Mette *
Tilmeldt:
7. apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Kat og gnaver sammen {{forumTopicSubject}}

Jeg har tre katte, og er meget interesseret i at anskaffe mig en lille gnaver-ven til dem. De har før mødt mus, hvilket sagde dem ingenting. Min ene kat begyndte sågar at vaske den, så der er vist ingen farer for, at det eventuelle nye familiemedlem vil blive udsat for livstruende adfærd.

Er der nogen herinde der har kat og gnaver sammen, og hvad er jeres erfaring, samt hvilke gnaverdyr er det I har.
Særligt vil jeg gerne høre fra chinchilla-ejere.

IGEN: Der vil ikke være fare for at gnaveren bliver ædt.


Kommentarer på:  Kat og gnaver sammen
  • #1   7. apr 2012 Jeg har både kat og gnavere. De siger intet til hinanden når marsvine render rundt udenfor buret. Men jeg ville aldrig ture lade dem være sammen uden opsyn da katten stadig har sit jagtinstinkt selvom den er sød og venlig.

    Men det lyder lidt som om at du vil anskaffe dig en VEN til kattene? Der er meget langt fra at de kan lade hinanden være i fred og så ligefrem blive venner. Jeg synes virkelig ikke du bør købe en gnaver for dine kattes skyld. Lige meget hvilken gnaver du anskaffer dig så bør du købe den for din egen skyld og så sætte dig ind i gnaverens behov i stedet for kattenes behov for gnaveren - en del gnavere trives derudover bedst i selvskab med en artsfælle som ikke kan erstattes af en kat (eller en anden dyreart for den sags skyld).
    Du skal ikke regne med at en gnaver og et rovdyr bliver venner. De er så forskellige at jeg vil påstå at et venskab mellem kat og gnaver umuligt kan opstå - gnaveren vil altid være på vagt overfor katten og katten vil til en vær tid kunne finde på at angribe gnaveren. At dyr bliver venner bare fordi vi lægger dem ved siden af hinanden og at de kan gå forbi hinanden uden at æde hinanden er noget vi mennesker bilder os ind.

    Det jeg vil sige med dette er at selvom disse to arter ikke umildbart vil gøre hinanden noget så betyder det langt fra at de nogensinde bliver venner..


  • #2   7. apr 2012 Hvis mine chinchillaer så en kat (eller en anden dyreart) ville de enten blive bange eller angribe den.
    Men det er selvfølgelig meget individuelt.


  • #3   7. apr 2012 Jeg vil lige være sikker på at jeg har forstået dig rigtigt:

    Du vil købe et kæledyr til dine katte???


    No offense, men min hjerne laver en totalt whaaaaaaaaaat over det koncept.


  • #4   7. apr 2012 Jeg har kat og mus, kanin, marsvin. Musene er hun interesseret i men hun er kun killing. Mine gamle katte havde jeg rotter gående frit med uden problemer, de puttede sammen osv.

  • #7   7. apr 2012 Jeg er enig med Sweet Leafs Opdræt ™ på den her...
    Jeg vil altså også lige høre, om du havde tænkt dig at købe en gnaver til kattene??
    Altså et kæledyr til dine kæledyr? :-s


  • #8   7. apr 2012 Et kæledyr til et kæledyr, det er da vist enten en joke eller en påskedruktur som er gået helt i ged:)

  • #9   7. apr 2012 Min kanin kiwi, mødte en dag en hund, men det var hunden der blev bange for Kiwi og ikke omvendt!:D
    Men husk lad dem aldrig være alene, uden opsyn.


  • #10   7. apr 2012 Du kan ikke stole på katte, når det kommer til mindre dyr.
    Jeg har set billeder (for mange år siden), hvor en hankat lå med en chinchilla unge på maven, og han var totalt ligeglad.

    Men jeg ville aldrig gøre det, og slet ikke med chinchillaer.
    Katte tænder ofte på hurtige bevægelser, og er der noget chinchillaer er gode til, så er det hurtige bevægelser, der ofte kommer helt uventet.

    Så nej.
    Vil du have en chinchilla, så skal det ikke være som selvskab til en kat...

    Mener det var Fluffy Chins (er ikke mere), der fik deres første chinchilla, ved at katten kom hjem med "en meget stor mus"...


  • #11   7. apr 2012 Vil også lige påpege at min ellers MEGET fredelige og venlige kat engang kom gående med en af mine marsvineunger i munden. Den var dog uskadt og katten slap den med det samme da jeg sagde "Nej!" til den.

    Katten havde åbnet frontlågen til buret og havde kravlet ind i buret og ligeså stille snuppet en unge.


  • #12   7. apr 2012 Da jeg havde kaniner gik mine katte løs med dem ude i haven dagen lang, mine kaniner havde altid fri adgang til hele vores indhegnede have, ligeså havde kattene. Det var så også store kaniner på +3 kg.
    Min hankat giver mig af og til et chok ved at ligge inde i mine marsvin's bure, efter selv at have åbnet lågen! Han gør dem ikke noget, men har dog sikret burene da han synes det var sjovt at puffe dem oven på knolden, det synes de forståeligt nok ikke om, så det sker nu ikke. Hvis det er under opsyn kan mine katte dog sagtens være i rum med marsvinene, når jeg holder de små.
    Mine rotter kommer aldrig i nærheden af kattene, det tør jeg ikke. Ligeså med mine småfugle. Min store papegøje er de dog bange for, så den nærmer de sig ikke.
    Min fars tamhøns gik dog frit med kattene i haven, det forstod jeg ikke ham turde, men i alle de 7 år han havde dem skete der aldrig noget.
    Det skal dog siges at min hankat, som er en udbryderkonge, har nedlagt 3 af vores kæledyr gennem tiderne, alle ved uheld hvor han har fået lågerne brudt op. 1 hamster, 1 øgle og 1 due (der dog var sluppet løs).
    Så vær på vagt med kattene, specielt når det kommer under kaninstørrelse.
    De fleste velfodrede tamkatte vil dog ikke angribe et andet kæledyr, så skal det kun være for at "lege", hvilket kan være lige så slemt da de fleste små dyr ikke kan tåle leg med hugtænder og skarpe klør.


  • #13   7. apr 2012 Man køber ikke kæledyr til sine kæledyr.

    Man køber da kæledyr til sig selv og for sin egen skyld og ikke til sine kæledyr... Nu må ts altså lige bruge hovedet.


  • Mette *
    Mette * Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #15   9. apr 2012 Hold da op. Jeg har fået en masse gode og brugbare svar, tak. Dog, så er det meget VIGTIGT for mig at pointere, jeg ikke skal have "et kæledyr til mit kæledyr". Jeg ved ikke, hvor nogle af jer har det fra ...

    Jeg vil desuden også gerne have en gnaver, fordi jeg havde en chinchilla i 15 år. Så jeg ved godt, hvad jeg går ind til smiley
    Jeg var bare interesseret i at høre om erfaring mht. gnavere og katte fra andre brugere, ikke blive haglet ned af halvdelen i denne tråd.


  • #16   9. apr 2012 jamen mette, du skriver jo: "Jeg har tre katte, og er meget interesseret i at anskaffe mig en lille gnaver-ven til dem."

    Det kan sådan set kun læses som at gnaveren er til kattene, og ikke fordi du gerne selv vil have en gnaver.

    Vi kan jo kun læse hvad du skriver... og ikke hvad du mener, hvis ikke det er helt det samme.


  • #17   9. apr 2012 Jeg kan slet ikke forstå at du kan sidde og sige at du har haft en chinchilla i 15 år, og samtidig spørge om det er smart at lukke sådan en ud sammen med en kat.

  • Mette *
    Mette * Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #18   9. apr 2012 Sweet Leafs - Det er meget muligt, jeg har brugt et forkert ordvalg. Anywho, så synes jeg, at det er rigtig ubehageligt at blive skudt ned på sådan, samt at det er for dårligt at man tager sådanne forhastede konklussioner ..

  • #19   9. apr 2012 Jeg sad netop og tænkte det samme som Pia.

    15 år er ret lang tid, så du burde da have lært en masse gennem tiden med dem.


  • #20   9. apr 2012 Igen... konklusionerne sker på baggrund af dit eget ordvalg (både i tråden og på din profil), og det kan man ikke kalde forhastet. Havde du nu derimod skrevet at du havde 3 katte og søgte en chinchilla, SÅ havde det været forhastet at konkludere at chinchillaen skulle være til kattene.

    Så hvad kan man lære af det her:
    1) læs gerne eget indlæg igennem 2 gange inden man trykker send
    2) tjek gerne tråden løbende, sådan at den ikke bruger dagevis på at løbe løbsk, hvis der er opstået en misforståelse.


  • #21   14. apr 2012 Disse gallerier er generelt lynhurtige til at dømme, uden at de overhoved er inde i sagen og inden trådstarter når at forklare sig, Mette smiley

  • #22   14. apr 2012 Jeg kan modsat ikke forstå at nogen kan tro at hun vil have et "gnaver-kæledyr" til sine katte.. Øh...

Kommentér på:
Kat og gnaver sammen

Annonce