{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.057 visninger | Oprettet:

Marsvin og Skæl {{forumTopicSubject}}

Det ser ud til at mit marsvin bliver ved med at få skæl. Jeg spekulerer på hvad det er jeg gør forkert. Han har været til dyrlæge i denne måned, og der sagde dyrlægen at det var begyndelsen til Sellnick sygdommen, som marsvin døjer med.

Jeg overtog ham sidste år da han var et halvt år, og jeg synes at han er et lidt angst marsvin. Han gemmer sig hver gang jeg nærmer mig hans bur, og han vil under ingen omstændigheder tages op (dette træner jeg dog lidt alligevel). Min tanke er, om denne træning kan være med til at stresse ham?? Når han er ude at løbe på gulvet er han et meget glad marsvin og kommer med de søde lyde. Her er han også lidt mere kontaktsøgende til tider, dog ikke meget. Jeg har fået af vide at min dyrlæge, at jeg skal vente med at give ham en ven, indtil han er faldet bedre til pas hos mig. Jeg spekulerer bare på hvornår det er. Har I nogle råd??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin og Skæl
  • #1   31. maj 2011 Jeg tvivler på eventuel stress har noget at gøre med hans skæl.
    Hvad blev han behandlet med ved dyrlægen, og hvor mange gange?

    Hvad fodrer du ham med?
    Har du prøvet at vaske ham?

    Er det bare decideret skæl (som på mennesker), eller hvordan ser det ud?

    Mht. at give ham en ven behøver du absolut ikke vente til han er faldet mere til, det var da et mærkeligt råd. Tværtimod har han gået alene længe nok, så han kunne helt sikkert godt trænge til en kammerat, og det vil nok også få ham til at falde mere til og blive mere rolig og glad.


  • #2   31. maj 2011 Da jeg var ved dyrlæge fik han to indsprøjtninger. En kløestillende og en antibiotika. Disse fik han en gang, og dyrlægen mente at det skulle være nok.

    Jeg fodrer ham med foder fra Vitakraft - der er C vitamin i, og så får han også lidt Vita special. Hver gang jeg giver ham disse, spæner han hen til hans madskål. smiley Hertil får han persille, spinat, agurk, iceberg, hovedsalat, jeg prøver med rødpeber men det vil han ikke have, gulerod, æble og selvfølgelig masser af hø. Nu her hvor det er sommer gider han ikke æde spinat længere, efter at jeg er begyndt at plukke mælkebøtte/mælkebøtteblade til ham, og frisk græs.

    Jeg må tilstå at jeg ikke har prøvet at vaske ham. Tanken har faldet mig ind. Jeg har set noget gnaver shampoo ude i Maxi Zoo, er det okay at bruge sådan noget??

    Har du erfaring i at sætte marsvin sammen??


  • #3   31. maj 2011 hvilket foder fra vitakraft?
    Er det foderet i de grønne kasser.. eller foderet i poser, hvor der er fyldt med korn?
    Hvis det er sidstnævnet, er det noget skod og bør skrottes (eller gives til fuglene som det fuglefrø det er). Korn er ikke beregnet på marsvin, og kan netop give hudproblemer i form af hudirritation, kløe, rødmen og skæl.


  • #4   31. maj 2011 hov... hvilket mærke gnavershampoo?
    Hvis det e den fra KW, så er den osse kendt for at ikke være god til marsvin... åbenbart udtørrer den marsvins hud, sådan at en del får rødmen, irritation og kløe.


  • #5   31. maj 2011 i stedet for gnavershampooen fra KW så brug citron shampooen fra KW den er rigtig god.



  • #6   31. maj 2011 Hvis han kun er behandlet med kløestillende og antibiotika ved dyrlægen er han ikke behandlet mod skab/sellnick smiley Der skal han behandles med noget der tager miderne - Ivomec eller Stronghold f.eks.
    Hvis din dyrlæge konstaterede det måtte være sellnick og ikke behandlede korrekt for det, ville jeg måske overveje hvor meget forstand han har på marsvin, desværre.

    Ja hanner sætter jeg ofte sammen voksen+ung, mine hunner går for det meste sammen i grupper.


  • #7   31. maj 2011 Tak for jeres info. Det vil jeg følge op på når jeg kommer hjem i weekenden.
    Jeg vil dog tilføje, at skældet har været forsvundet siden vi var ved dyrlægen, men er begyndet at komme igen. I Maxi Zoo fik jeg af vide, at jeg kunne købe en medicin shampoo som egentlig er beregnet til hunde og katte, men at man kan bruge den til marsvin også, fordi den går ind og fjerner skællene, og hjælper mod tør hud.

    Han får det foder hvor posen er blå og grøn og der står Menu vital på, samt der er et C+ vitamin mærke på posen.

    Hvilket foder vil I anbefale til et åbenbart lidt sart marsvin? smiley Han må vidst hellere få sig en ven i denne måned smiley Men først når det skæld er gået væk igen.


  • #8   31. maj 2011 Medicinshampoen kan du godt bruge, hvis vi snakker KW medicinshampooen i hvert fald.

Kommentér på:
Marsvin og Skæl

Annonce