{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.949 visninger | Oprettet:

Hvorfor dør mine dvæghamstere som fluer? {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg er stor fan af dværghamstere og synes de er virkelig nuttede.. Men det seneste år har jeg altså haft 4 af slagsen. De seneste to er døde indenfor 14 dage - den nyeste er netop død idag.
De tre første var hanner - den seneste var en hun. Jeg tror den første døde af alderdom. Han blev 9 måneder gammel cirka, men nummer to blev kun et halvt år og han lå meget pludselig død i buret. Den tredje var syg fra dag 1 og havde en stor betændt byld bag foreste ben/unde maven. Men mærkeligt er det, at mit seneste har virket okay rask fra start, hun bed meget efter os men har altid virket frisk. De seneste 2-3 døgn har hun knap sovet, men været aktiv hele tiden. Men her til aften lå hun altså død i buret.

Hvordan pokker kan hamster nummer to og 4 bare dø lige pludselig? Det mystiske er også, at hamster 1 og 4 manglede tænder da jeg tog dem op efter de var døde... ØV!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor dør mine dvæghamstere som fluer?
  • #1   19. dec 2018 Der kan være mange grunde.
    Jeg har prøvet det samme, og fandt ud af, at hele huset var fyldt med skimmelsvamp.


  • #2   20. dec 2018 Hvor køber du dem fra?

  • #3   21. dec 2018 Jeg køber dem ved en Petworld i Aahus. Jeg har netop den anden dag købt et nyt hamster ved Plantorama. Ekspedienten siger også til mig at det må nok have været en blanding af flere ting og også hvor mine hamstere muligvis er købt henne..
    Det nye hamster købte jeg sammen med nyt mad og nyt hus, for jeg må desværre også konstatere at de andre huse nok havde skimmelsvamp smiley


  • #4   21. dec 2018 Måske skulle du overveje at købe hos en opdrætter istedet for.

  • Stina's Dyr
    Stina's Dyr Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Svar: 2
    #5   27. dec 2018 Hvis du bruger spåner lavet fra fyrtræ så det sikkert der for. Når de tisser på det bliver det giftigt. Jeg lærte det også på den hårde måde. Håber det hjælper?

  • Anja N
    Anja N Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #6   27. dec 2018 Jeg har også oplevet 2 dværg hamstere som døde indenfor 6 måneder
    Begge købt i plantorama Egå, hørte efterfølgende at det er et problem med de hamstere som man køber i dyrebutikker, da det oftest er indavl og de ofte kan være syge når butikkerne får dem
    Ved ikke om det passer, (håber jeg ikke at det gør)
    Men der er hvad jeg har ladet mig fortælle.
    Har også fået at vide at man skal købe dem af avlere i stedet .....


  • #7   28. dec 2018 Det bedste du kan gøre er, at finde en opdrætter, der er medlem af DHF. Dansk Hamster Forening. Du kan finde dem på Facebook:

    https://www.facebook.com/hamsterforeningen/

    Desværre er dyrehandlere ikke altid til at stole på, når det gælder hamstere. Jeg har selv været opdrætter i det små og har været medlem ef DHF. Deres opdrættere sørger for, ikke at lave indavl og hybrider, altså at parre de små dværgarter indbyrdes. Det giver ofte syge unger, der ikke lever længe. Tag en snak med dem på Fb. og se, om ikke du kan få anvist en eller to gode opdrættere i nærheden af dig. Når dine hamstere har mistet tænderne, kan de være døde af sult, uden du har opdaget det. Grunden til at de mister tænder, kan være alderdom eller sygdom. Køb aldrig voksne hamstere. De lever ca. to år +/- og ingen dyrehandlere ved, hvor gamle deres voksne hamstere er. Det er en sjældenhed. Det ved en seriøs privat opdrætter, der interesserer sig for sine kuld. Håber, du finder nogle nye, gode og søde små hamsterbasser. smiley


  • #8   28. dec 2018 Jeg har aldrig oplevet en 100% sund hamster fra dyrhandler.. når de dør på stribe efter st have handlet dem ind i dyreforretning bør du prøve noget andet.

    Dog ville jeg starte med at kigge på forholdene - hvad spiser de, hvad bor de i, hvad strøelse har de - har de tillagt sig skader på tilbehør osv.. Hvis de har gået i det samme bur, er det så blevet rengjort og desinficeret godt nok efter den sidste hamster?


  • #9   29. dec 2018 "Deres opdrættere sørger for, ikke at lave indavl og hybrider, altså at parre de små dværgarter indbyrdes. Det giver ofte syge unger, der ikke lever længe."

    Jeg har ikke hamstre - så det er bare nysgerrighed. Hvor skulle det give syge unger at lave hybrider? Inden for alt mulig anden avl, giver det da vist netop færre problemer, hvis man krydser ud - medmindre det selvfølgelig er dyr der er meget forskellige i type.


  • #11   30. dec 2018 Det simple svar er, at du laver meget forvirrede dyr som ikke har et 'sprog' og som er ekstra disponerede for sygdomme, som f.eks diabetes.
    Derudover er de ofte aggressive. Og så er det bare etisk forkert at avle dyr, hvor det ikke gavner dyret.


  • #12   31. dec 2018 Hmmm..... Jeg havde skrevet et svar, men det er vist forsvundet her mellem jul og nytår. At parre de små dværgarter er en dårlig ide, da deres gener ikke helt kan forenes. Derfor kan deres unger (hybrider) få forskellige sygdomme, er svagelige og lever sjældent deres tid ud. Du kan få hele forklaringen her: https://hamsterforeningen.dk/hybrider

Kommentér på:
Hvorfor dør mine dvæghamstere som fluer?

Annonce