{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.164 visninger | Oprettet:

Kanin savler og dør kort tid bagefter {{forumTopicSubject}}

Hej,
jeg har brug for lidt hjælp. Men:
IKKE TIL SVAGE NERVER DA JEG BESKRIVER DØDEN AF EN KANIN NEDENUNDER!!!




Min kanin som jeg fik for ca. 2-3 uger siden (den er omkring 14 uger gammel, det er 100% sikkert at den er under 6 måneder) begyndte at savle rigtig meget efter jeg idag gav den sine kaninpiller. Pludselig begyndte den at lave mærkelige lyde som om den skulle kaste op (jeg har aldrig hørt/set en kanin kaste op så kan ikke siges med sikkerhed hvordan det lød) der skete ikke noget, den begynde bare at tygge helt vildt meget uden at den spiste noget og så kom der utrolig meget savl ud af munden på den. Jeg tænkte at jeg venter nogle minutter før jeg ringer til dyrlægen, men han blev ved med at tygge på ingenting og savle meget.
Så da jeg ville søge på nettet hvad det kunne være (havde en mistanke om at han måske havde en af sine kaninpiller fast i spiserøret og ikke kunne sluge den ELLER den spiste evt. noget giftigt igår for ca. 14 timer før dens død da den var ude i sele) jeg kunne ikke finde noget hurtig nok så jeg gik tilbage til ham og han kastede sig bare imod burlågen. Jeg åbnede den og han sprang bare i mine arme (han plejede at bruge lang tid før han kom ud af sig selv og det var kun sket et par gange) han prøvede også at hoppe flere gange på min seng (han plejede at kunne det på 1. fosøg) men han kunne ikke komme op på det i 4 forsøg.
Så lagde jeg en tæppe på gulvet så han ikke gled, men han begyndte allerede at ikke kunne holde sit hovedet op, men tyggede stadigvæk gennem hele processen meget. Så tog jeg ham op og han var allerede fuldstandig slap prøvede at kigge i munden osv. før han rystede i nogle sekunder og var død (men jeg er ikke sikkert fordi jeg holdt ham ind til mig og kunne føle hjertet slå efter han rystede men det kunne ligesågodt være min egen jeg følte)

Jeg vil gerne begrave den, så min mor siger hun ikke vil have en autopsi da hun er bange for at jeg skal se på den efter den blev skåret op? Forstår hende ikke lige men tror ikke at vi får dyrlægerne til at se hvorfor den døde...
----------------------------
Så nu vil jeg gerne spørge om nogen af jer ved hvad det kunne være årsagen til dens død? Og et endnu vigtigere spørgsmål: Om det er smittende til andre dyr da jeg også har rotter?
Tak i forvejen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin savler og dør kort tid bagefter
  • #1   25. maj 2013 Lyder som mulige tandproblemer og så har han fået noget galt i halsen - jeg havde nok forsøgt lige med et "klap" på ryggen og evt. andet for at se om det hjalp og ellers var jeg styrtet til dyrlægen, det andet lyder umiddelbart lidt for synd.

    Jeg forstår ikke helt din sidste bemærkning - vil I eller vil I ikke have kaninen obduceret? Det er jo sikkert for sent nu, hvis dyret er begravet eller lignende, men de kan godt lave en obduktion på kaninen.
    - Men du kunne jo også starte med at ringe og fortælle dem hvad der er sket og se om de har et bud ud fra det.

    Umiddelbart tror jeg ikke noget smittefarligt, mit bud er at du ikke har observeret tandfejl ved kaninen og den derved har tygget forkert - tænker at kaniner vel også kan få noget galt i halsen, måske der har siddet noget fast den ikke har kunne løsne og så er den panikket og langsomt kvalt pga. det - sorry for detaljerne. En anden gang ville jeg nok reagere hurtigere og få dyret til dyrlæge.


  • #2   25. maj 2013 Kaniner kan ikke kaste op, så har den haft noget galt i halsen, er den blevet kvalt af det.

    Om I vil have den obduceret eller ej er jo op til jer, men der er ingen herinde der med sikkerhed kan svare på, hvad den er død af og om det smitter - det kan dyrlægen. Når dyrlægen obducerer, er det ikke noget, nogen skal være med til andre end dyrlægen, så du kommer ikke til at sidde og kigge på.


  • #3   25. maj 2013 Når jeg læser episoden, tænker jeg straks tandfejl.

    Alderen passer til en genetisk tandfejl, savleriet kunne osse tyde på det.
    Og hvis den så alligevel havde forsøgt at spise og derved sluge maden, kunne det sagtens være gået galt - Den afkræftede tilstand kunne osse tyde på længere tids sult.

    Personligt ville jeg ikke få den obduceret, da jeg ikke tror der er tale om decideret sygdom. Men hvis det vil give Jer lidt fred at vide, hvad der tog den af dage, så er det måske det rette.

    Men næste gang du får en kanin - tjek tænder, og gør det ofte. Så kan du nemlig selv tage beslutningen, hvis der opstår tandfejl igen.


  • #4   25. maj 2013 Åh, det lyder godt nok ikke rart. Hvad det dog er, kan jeg desværre ikke give et bud på smiley

  • #5   25. maj 2013 Jeg tror det er en tand fejl eller så har den fået noget galt i halsen:(
    Rip


  • #7   25. maj 2013 Jeg synes slet ikke, at vi her skal sidde og gætte på nogle forskellige sygdomme. Kun få af os er dyrlæger, og vi skal passe meget på, at vi ikke sidder og opdigter nogle helt tåbelige sygdomme, som den skulle kunne have haft.

Kommentér på:
Kanin savler og dør kort tid bagefter

Annonce