{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.773 visninger | Oprettet:

Kanin eller 2 marsvin ?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle..

Jeg er ny herinde, men har da læst nogen tråde herinde i ny og næ.. smiley

Jeg står midt i det kæmpe dilemma, at jeg ikke ved om jeg skal anskaffe mig en kanin eller 2 marsvin.

Den skal bo i stuen og mht. lugt er jeg nok lidt sart, men hvad jeg har læst mig frem til, så lugter begge disse dyr ikke meget når man altså sørger for at skifte dem.

Mine tanker om en kanin:
Kaninen ville jeg have til at rende rundt i stuen når jeg var hjemme, men den ville skulle sidde i sit bur mens vi er på job, da vi har mange ledninger, nye møbler osv, som jeg ikke ønsker den færdes i. Det tænker jeg er synd for sådan et stort dyr.. Men omvendt, så ville jeg elske at gå tur med den, træne med den og nusse med den. Er dog bekymret for at den fælder meget, og den kan være mindre "kælen" end marsvin osv.
Jeg har også en 2 årig datter der skal være en del af det.

Mine tanker om marsvin:
Jeg har haft marsvin som barn, og hold nu op de er søde de små kræ. Den store ulempe ved dem er dog at de ikke kan blive renlige, de kan ikke rigtig hoppe frit rundt ligesom kaninen, og ja så kan min kæreste ikke lide dem, hvilket jo også er en stor ulempe når de skal bo i vores stue. Fordelen tænker jeg er at de er mere kælne og sjove/ aktive at kigge på og nemme at tage op og sidde med i sofaen og hygge med, som er noget af det jeg savner mest ved at have dyr.


Er der nogen herinde der kan give deres besyv med om hvilket dyr der passer bedst til mig.?

Jeg er virkelig i tvivl, jeg har købt bur osv, men selve dyret mangler smiley Jeg har ikke travlt med at anskaffe et dyr, da jeg gerne vil være sikker på at jeg kan give den et godt liv, men at jeg også får meget glæde at det


Kommentarer på:  Kanin eller 2 marsvin ??
  • #1   25. apr 2018 Tja, ud fra den beskrivelse ville jeg vælge marsvinene.

    FORDI; en kanin ikke hører til i et lille bur og det er lang tid hvis den skal sidde der når i er på arbejde - og sikkert også når i sover. Så bliver det hurtigt flere timer i buret end udenfor buret.
    Andet der kan siges, er som du selv er inde på det med at være kælen. Det kan en kanin sagtens være, men rigtig mange kaniner vil f.eks. ikke løftes/holdes og så er det måske ikke altid lige sjovt at nusse med den (slet ikke hvis du netop har et barn).
    Mht. renlighed, så kan nogle kaniner kræve en neutralisering for at blive renlige = ekstra udgift.

    Jeg har haft begge dyr og ingen tvivl om at der var langt mere hygge/nussedyr over alle marsvinene, som gerne lå og flød på skødet. Et plus er også deres skønne lyde smiley Hvad er det din kæreste ikke kan lide ved dem?


  • #2   25. apr 2018 Han synes ikke de er så kønne, han synes de ligner små rotter. Jeg kan ikke forstå ham, synes ikke de har meget lighed med rotter smiley Udover det så har han haft krybdyr i mange år, så tror egentlig han ser dem som foderdyr.

  • #3   25. apr 2018 Jeg har kanin der er i bur når vi ikke er der, og han trives og har det godt..

    DOg skal du være opmærksom på at ALLE ledninger i kaninhøjde skal pakkes meget godt væk..


  • #4   25. apr 2018 Hvis din kæreste kun kender til 'gammeldags' marsvin, så kan jeg godt følge ham i at de kan ligne lidt rotter. Personligt synes jeg at marsvin for mange år siden var meget lidt kønne i forhold til dem vi har idag.
    Har du evt. prøvet at surfe rundt på nogen hjemmesider og vise ham mangfoldigheden i marsvins udseende nutildags? Farver, pels, hovedform osv. Det kan jo udemærket tænkes at I kan ramle ind i en kombination som han måske synes er liiiiiiidt cool.


  • #5   25. apr 2018 Når du har købt bur, må det jo være afgørende for, hvilket dyr, du vælger. En kanin skal have et bur, der mindst er 120 cm x 60 cm x 60 cm. Når du har et lille barn, vil jeg anbefale dig en hollænder kanin, hvis du vælger kanin. Den er tilpas robust og den er enormt kæle. Jeg kan anbefale dig Danmarks bedste hollænderavler, hvis du skriver til mig.

  • #6   25. apr 2018 Jeg ville personligt altid vælge marsvin frem for kaniner. Jeg har bare et eller andet for marsvin. Men i dit tilfælde ville jeg vælge kanin.

    1. Den kan blive renlig
    2. Du kan have den rendende frit ligesom en hund/kat hvis du ønsker

    Det med at den skal være i bur når du/I er på arbejde og når I sover, det er jo helt fint, hvis buret har en tilpas størrelse i forhold til hvilken race i vælger. I kan jo altid udskifte buret, hvis I ønsker mere plads til kaninen. Mange laver fine baser (som man kalder det), hvor de stadig har meget plads når de ikke er frit.


  • #7   25. apr 2018 Det bur jeg har er 100 * 50 så det er måske slet ikke stort nok til en kanin?

  • #8   25. apr 2018 Et bur i den størrelse, ville jeg ikke sætte en kanin i i så mange timer.
    Kaniner er som sådan ikke bur-dyr, de kræver plads at kunne bevæge sig på og det findes der ikke rigtig noget tremmebur der opfylder.


  • #9   26. apr 2018 Jeg er nu gået væk fra ideen om en kanin, og min kæreste ville til nød acceptere to marsvin, men han er virkelig ikke meget for at have dem i stuen pga. lugt og støv. Slet ikke hvis der er to. Jeg havde et enkelt marsvin som barn og han havde det virkelig godt men man læser jo at de ikke bør leve alene..

    Så nu er jeg ude i om det skal være en guldhamster i stedet. Den kræver ikke så meget plads, og kan leve alene.. Kan man overhovedet nusse med sådan en?? smiley


  • #10   26. apr 2018 Hvis der gøres rent 2-3 gange i ugen hos marsvinene, så lugter de ikke smiley Kan nu heller ikke rigtig se at de skulle støve. Noget kan ryge ud af buret ja, men sådan vil det jo være ved de fleste dyr.

  • #11   27. apr 2018 Du skal så overveje om om (guld)hamster er det rigtige valg... de er jo for det meste aktive aften og nat.
    Derudover har jeg osse haft hamster samtidigt med marsvin, og når det gælder lugt, så synes jeg hamstere er værre fordi de ikke er 100% vegetarer.


  • #12   30. apr 2018 Marsvin lugter og støver/sviner ikke så meget. Har 10 marsvin, og har endda haft flere, og de lugter altså ikke overdrevet meget.

  • #13   1. maj 2018 For mig er det største problem ikke lugten, men det st marsvin snakker en del..

    Nogen syntes det er hyggeligt, jeg syntes det er vildt træls smiley


  • Jannie C
    Jannie C Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
    #14   1. maj 2018 Et marsvin kræver også en del plads da de dagligt skal ned og motionere for at holdes sunde og raske. Mange har løbegård til dem, og jeg har mit bur stående på gulvet så de frit kan løbe rundt på gulvet. (Hvilket de gør i stor stil, de er faktisk ret aktive). Det anbefales også at have et bur der et mindst 1.20 til to marsvin og gerne større. Så måske det er en god ide at starte med en hamstre og se hvordan resten af familiemedlemmer reagere på et nyt familiemedlem. De bliver heller ikke så gamle så i kan altid vudere (når hamstren er gået borte), om i er frisk på en 5-6 år mere med marsvin. Lugtgener synes jeg ikke er tilfældet med marsvin så længe man skifter bur hver uge og bruger træpiller og hamp som strøgelse. Elsker marsvin men synes de kræver ligeså meget aktivitet som en kanin. I form at daglig motion. Så måske hamstren er en god løsning i første omgang? smiley

  • S.V
    S.V Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 6
    #15   1. maj 2018 Vi er nye marsvineejere og vores går på fleece og håndklæder. Det fungere rigtig godt. Vi fejer pøllerne op hver dag og vasker hver 3. - 4. dag. Dvs. at det er minimalt hvad det lugter. De er sjove når de fiser rundt og siger deres lyde.

  • #16   2. maj 2018 Angående at det støver fra marsvin, så vil det kun være, hvis man vælger en dårlig kvalitet hø (gå efter det, som er lidt grønt og som dufter friskt), eller fra fine spåner/savsmuld.
    Jeg bruger selv hampstrøelse til mine 2, og der går næsten 2 uger, før det rent faktisk trænger til at blive skiftet, men det er også et 2 etagers, så det strækker det også længere.
    Min papmor, som virkelig ikke kan have ting der lugter, foretrækker Carefresh som heller ikke støver. Så jeg ville i alle tilfælde anbefale noget lignende til hamster også.


Kommentér på:
Kanin eller 2 marsvin ??

Annonce