{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.078 visninger | Oprettet:

Avl med marsvin {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et kuld på min ene marsvine-hun. Jeg vil ikke starte et seriøst opdræt (endnu! -vil gerne have et satin-opdræt, men det bliver vist først når jeg flytter hjemmefra :-/) men jeg kunne rigtig godt tænke mig at opleve det.

Jeg har læst lidt om det, og jeg vil ikke bare have et kuld KUN fordi det er sjovt. Selvfølgelig er det også derfor, men syntes det er meget interresant det med farver og genetik. Derfor vil jeg gerne vide, hvad jeg skal kigge efter. Jeg har en helt almindelig kæledyrs hun (kender hendes forældre, men hun har ikke stamtavle) og jeg er blevet helt forelsket i satin. Så hvis jeg gerne vil have satin-marsvin med crest, er der så lige så stor chance for at der kommer mindst én unge der er satin, hvis jeg vælger en satin han, som hvis jeg vælger en satinbærer? Og da min egen hun er Sort/hvid, kunne jeg godt tænke mig at parre hende med en buff han, da jeg også er helt forelsket i den farve xD Kan det så lade sig gøre at der kommer 2-farvede med hvid/buff?

Jeg har en helt masse andre spørgsmål, men vil ikke bombardere jer endnu, da jeg helt sikkert ikke må for min mor xD
Men alligevel: Hvad er risikoen for drægtighedssyge? Hvad skal man gøre for at undgå det osv? Og kan jeg godt lade min anden hund gå sammen med hende under hele graviditeten+fødsel?

Og så lige en allersidste ting: Jeg har skrevet til DMK, at jeg gerne vil være medlem, men de har aldrig rigtig svaret, så prøver igen snart. Kan jeg godt få en stamtavle på ungerne, selvom jeg ikke har stamtavle på min egen hun?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl med marsvin
  • #1   20. sep 2010 Regnede lige den præcise alder ud på mine marsvin... Fandt lige ud af, at Misha faktisk havde fødselsdag i forgårs Ö
    Og Masha er 10 måneder gammel...

    Hvor gamle er det de må være, før det er for sent at avle på dem? Ville helst gerne have et kuld på MIsha, men Hun er jo allerede et år, og efter hvad jeg har hørt, så er hun for gammel. Er det rigtig? Er nemlig ikke helt sikker.


  • #2   20. sep 2010 Først og fremmest, skal din hun være 7-9 mdr. gammel og veje 8-900 g. ca. for at hun kan overvejes til avl. Ikke ældre, med mindre hun har fået kuld før.

    Du kan ikke få satinunger fra parringen, med mindre din hun er satin eller satinbærer selv. Hvis hun "bare" er almindelig og ikke bærer på satin, og hun bliver sat sammen med en satin han = satinbærer unger. Sættes hun sammen med en satinbærer han = mulige satinbærer unger.

    Jeg ved ikke, om der genetisk set kan kunne buff/hvide unger ud af sådan en parring, men det mest sandsynlige vil nok være at der kommer sort/hvide unger, men jeg er ikke 100% sikker på det.

    Skal ungerne have crest, skal mindst én af forældrene have crest selv.

    Risikoen for drægtighedssyge er ikke nem at sige. Den stiger dog i forbindelse med alder og fedme. Så hvis hun er i den gode alder (beskrevet længere oppe) og hendes kondition er fin og hun ikke er fed (mursten skal hun gerne være som, og ikke blævret) så burde risikoen i hvert fald ikke være forhøjet.
    Der skal undgås stress (flytning, nye burkammerater, skift i omgivelser mm.).

    Hvis de enes fint og din anden hun ikke er drægtig, kan de godt blive gående sammen mens hun er drægtig.

    Det kan godt tage lidt tid at blive medlem i DMK, da der hersker travlhed. Men tålmodighed, evt. tag kontakt telefonisk til kasserer eller formand omkring det.

    Du kan sagtens få stamtavler på dine unger - også på din hun såmænd. De bliver bare blanke da du ikke kender forældrene (= forældrene ikke har stamtavler). Der er nogle regler på det punkt mht. navne, race osv.
    De kan kun stambogsføres som kæledyr og deres navn på kun bestå af ét navn - altså f.eks. ikke "Prinsesse Mulle" - men "Prinsesse-Mulle" eller "Mulle" og sådan.

    Du behøver ikke være medlem af DMK når ungerne fødes for at kunne lave stamtavle på dem. Det kan du sagtens, det har kun betydning hvis du skulle have opdrætternavn på dem.

    Men tænk det med avl grundigt igennem - ricisi, komplikationer, dyre dyrlægeregninger, at du kan risikere at miste hunnen mm.


  • #3   20. sep 2010 Begge dine hunner er for gamle, hvis de er over 10 mdr.

  • #4   20. sep 2010 OK.Så skal hun helt bestemt ikke have et kuld.

    Kunne ellers rigtig godt tænke mig at prøve det, da jeg drømmer om at få mit eget opdræt en dag xD Min mor syntes bare vi har for mange dyr, så jeg må vente helt til jeg flytter hjemmefra, og der er jo rimelig lang tid til... Øv øv xD


  • #5   20. sep 2010 -Og tak for hjælpen, forresten smiley

  • #6   20. sep 2010 Velbekomme smiley Altid godt du spørger løs i stedet for bare at sætte den/dem i avl som man ellers ofte hører folk gør smiley

  • #7   20. sep 2010 Heh, ja xD
    Men jeg ville jo helst ikke have at mine dyr bliver syge, og jeg vil det bedste for dem... Læste nemlig at de kunne dø af drægtighedssyge, og jeg er simpelthen så pylret, så hvis jeg kunne, ville jeg pakke dem ind i vat!
    Var godt klar over at de var ved at være "lidt oppe i alderen" mht avl, men blev da godt nok overrasket da jeg så at Misha havde fødselsdag i Lørdags!


  • #8   21. sep 2010 Jeg har reserveret en kakaoagente buff/ satin crested han. Så hvis du stadig mangler sådan en når du engang vil opdrætte, så siger du bare til! Han har også stamtavle smiley

  • #9   21. sep 2010 Uha, det lyder spændende, men der går nok lang tid før jeg kommer til at opdrætte smiley Medmindre jeg får en ny hun, men så bliver jeg nok nødt til at rulle min mor ind i gaffatape og smide hende ind i et skab først xD Hun syntes vi har aaaalt for mange dyr i forvejen...

Kommentér på:
Avl med marsvin

Annonce