{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
528 visninger | Oprettet:

Hjælp unger igen {{forumTopicSubject}}

Jeg har to Roborovskier. De har næsten lige fået unger. De var 3 uger i går, så de må jo gerne komme væk nu, men faren til ungerne er først lige blevet flyttet for et par dage siden, så nu har moren fået unger igen. Mit spørgsmål er, kan de "gamle" unger godt blive der eller skal de ud derfra?
De "gamle" unger ligger også sammen med dem og de nye lå rundt omkring i buret, da jeg opdagede dem, men ved ikke om det er moren eller ungerne der har flyttet med dem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp unger igen
  • #1   3. jun 2010 Hvis roborovskier har det som de vinterhivde, kan de godt blive flyttet som 3 ugers..

    Og så skal hannen fjernes med det samme, og du kan sagtens ricikere hunnen er drægtig igen..


  • #2   3. jun 2010 Hannen er blevet flyttet for nogle dagen siden, så hun får ikke unger igen, men hun har to hold unger nu. Et kuld der er gamle nok til at komme væk og et hun lige har fået i dag. Eller fra det gamle kuld er det kun hunnerne der er der og hannen er ved dens far. Men kan de unger hun fik sidste gang godt blive der selvom hun har fået unger igen?

  • #3   3. jun 2010 Line H - Jeg ville fjerne dem, især hvis de store stadig dier ved hende

  • #4   3. jun 2010 Det ved jeg ikke om de gør. Det eneste sted de kan komme hen er over til faren sammen med han ungen. Jeg kan ikke selv se forskel på hanner og hunner også bliver de jo samlet igen, men hvis der ikke er andre veje udenom, så kommer de det alligevel.

  • #5   3. jun 2010 de 3 uger gamle unger kan du roligt dele op i to kønsgrupper og sælge smiley
    De fleste dværghamster hanner KAN blive kønsmodne allerede 25 dage gamle (det tidligste jeg har hørt om i europa), så det er faktisk ret vigtigt at de bliver fjernet fra moren nu.

    Man kan evt. lade en enkelt hun unge blive tilbage til at hjælpe med det nye kuld. Hun vil ofte ikke få lov til at die, men vil varme ungerne, når moren tager en "pause" og spiser/drikker smiley Det har jeg haft ret god succes med i hvert fald smiley


  • #6   3. jun 2010 Jeg ville da bare købe et ekstra hamsterbur, du har vel ikke rigtigt andet valg smiley Heldigvis er hamsterbure ikke det dyreste i verden..
    Ellers kan du jo også købe det brugt:
    http://www.gnavergalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=842


  • #7   3. jun 2010 Et nyt bur vil jeg meget gerne være fri for. Jeg har allerede købt et i den her uge, for at moren og faren skulle fra hinanden. Det er ikke kun for pengenes skyld, men ligeså meget fordi jeg har allerede 3 burer på mit værelse og der er ikke plads til flere.
    Lige nu har jeg flyttet alle ungerne over til faren, altså dem som er gamle nok til at komme væk fra moren.
    Jeg kan ikke selv se forskel på hunner og hanner, så jeg har lidt svært ved bare at sætte en hun tilbage til moren. Men der var 3 hunner og 1 han.
    Har i nogen gode idéer til hvad jeg kan gøre med de unger der er gamle nok til at komme væk? Jeg har kun fundet hjem til en af dem. De er til salg herinde og på dba og jeg har spurgt i 4 dyrehandlerer.


  • #8   3. jun 2010 Jamen, kan ikke rigtigt se der er nogen anden løsning - du bliver jo nødt til at få dem hen i et andet bur. Ellers parrer faren dem bare, eller søskende med hinanden, og så får du enormt indavlede dyr samt endnu flere dyr du heller ikke kan komme af med.

    Hvis ikke du har plads, hvorfor avler du så? Det er vel en del af det at avle, at tage højde for sådan noget, og være ansvarlig i sådan nogle situationer.


  • #9   3. jun 2010 Jeg har ikke købt dem for at avle, men fordi det var de to der var tilbage. Jeg fik afvide da jeg købte dem, at de kun fik unger 2-3 gange om året og at ungerne var nemme at komme af med, men det passer ikke.
    Ungerne er jo ikke kønsmodne endnu, så der kan ikke komme indavl endnu.


  • #10   4. jun 2010 de kan lynhurtigt blive kønsmodne...

    jeg ville lynhurtigt få fjernet hunnerne fra farmand inden du står med rigtig mange unger!
    lige nu er det sommer/forår, så de bliver altså lynhurtigt kønsmodne...
    Roborovski'er er stadig meget "naturlige" i deres opvækst, så de skynder sig at udvikle sig, så de kan nå at få unger inden vinteren...
    Så du kan godt regne med, at de kan være kønsmodne fra de er 4-5 uger!

    Jeg har fået unger på en roborovski hun som var 8 uger... :S jeg troede nemlig ikke hun var kønsmoden!
    og de går drægtig i ca 3 uger - så hun blev parret som 5 uger gammel! tre dage efter de blev sat sammen...


  • #11   4. jun 2010 Okay, mange tak smiley Har du nogen gode idéer til hvad jeg skal gøre med dem? Kan jeg så bare sætte hunnerne tilbage til moren?
    Har du nogen foreslag til hvordan jeg skal komme af med dem? Der er en som bliver hentet i dag. Der var rigtig en mand, som skulle have to af dem, men da jeg skrev i onsdags, da de var gamle nok til at komme væk om hvad køn han kunne få, så var han ikke interesseret alligevel. Det er da underligt, at folk ikke selv kan skrive sådan noget, når de ved det, for spurgte selv efter det dagen efter, fordi jeg ikke fik noget svar.


  • #13   4. jun 2010 køb en stor plastkasse til hun-ungerne og få dem derover i, og få dem så sat til salg... Det er noget billigere, end at købe et rigtigt gnaverbur...

    husk nu - de sælger ikke sig selv smiley


  • #14   4. jun 2010 Hvis man ikke har burplads skl man slet ikke avle, du kan jo ikke vide om du overhovedet for solgt de unger

  • #16   4. jun 2010 Tanja - det er rigtig nok, men kan ikke se der er nogen anden løsning end at få dem hen i et andet bur. Alt andet vil være uansvarligt

  • #17   4. jun 2010 Tak smiley Hvordan kan det være, at de går sammen i dyrehandleren, hvis de ikke kan pga. de bliver kønsmodne?

    Jeg har ringet til en dyrehandler mere. Der hvor jeg har købt dem. Der snakkede jeg med en, som sagde jeg skulle ringe igen på mandag, så troede han godt han kunne tage dem og en af ungerne er hentet i dag af en privat.


  • #18   4. jun 2010 fordi de i dyrehandlen stort set er ligeglade med at de slås osv....

    jeg synes det er for gennemgående at deres hamstere er fulde af sår! smiley


  • #19   4. jun 2010 Okay, jeg har aldrig set nogen med sår. Jeg har arbejdet i en dyrehandler, hvor jeg tit gav med mad og vand og jeg gjorde også rent nogen gange og der gik de fint sammen. Dem der ikke gjorde blev skilt ad.

  • #20   4. jun 2010 Line H - Fordi for at være ansat i en dyrehandler skal man tit og ofte kun ha bestået min. en HG, dvs du behøver faktisk ikke vide noget som helst om dyr

  • #21   4. jun 2010 Okay. Jeg havde kun gået i folkeskole, men jeg vidste heller ikke ret meget om dyrene, men jeg sagde til gengæld ikke noget jeg ikke vidste noget om, så fandt jeg en af de andre som vidste noget om dem.

  • #22   4. jun 2010 Ligesom han gjorde der hvor jeg har købt mine.

Kommentér på:
Hjælp unger igen

Annonce