{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.818 visninger | Oprettet:

Hvorfor avler i?(: {{forumTopicSubject}}

Hej!(:

Jeg er lidt nyskæring efter at vide hvad i avler? Hvad vil i gerne bruge jeres avl til? Og hvad avler i på? Gnavere eller kaniner?(:

Grunden til at jeg godt kunne tænke mig og vide det er fordi at jeg godt selv kunne tænke mig at avle men ved ikk' rigtgt hvad jeg vil med min avl så derfor ville jeg lige høre hvad i vil med jeres avl?(:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor avler i?(:
  • #1   12. jun 2011 Altså jeg har tænkt mig at starte en hyggeavl/hopavl op, fordi jeg ELSKER kaninunger, og det er bare en glæde at have. Man tjener ikke særlig meget på det, men taber derimod heller ikke penge af det.(: Det var meningen jeg skulle avle løvehoveder, men da de ikke var renracede droppede jeg tanken. Avlede engang marsvin sådan for sjov, og det er nok det nemmeste, da marsvin føder færdige unger. Altså ikke ligesom kaniner, men bitte små søde marsvin, der ligner frøer :3

  • #2   12. jun 2011 Jeg avler fordi at jeg synes at der er for få danske avlere, der koncentrerer sig om at lave udstillingsvenlige løvevæddere, der samtidig har et super temperament smiley Jeg synes at genetikken er super spændende, så det er jo bare et stort plus.

  • #3   12. jun 2011 Jeg avler på kaniner for at få sunde og raske dyr som jeg kan give et godt liv indtil de skal spises smiley

  • #4   12. jun 2011 Jeg avler ikke, da jeg syens der er nok dyr der søger nye hjem.

    Jeg har avlet mus til foder, da der var mange i Silkeborg der havde krybdyr, men de ville ikke selv avle.

    Jeg har avlet kaniner, fordi jeg synes det var sjovt og fordi deres unger var søde. Vi fik 3-4 kuld og det fortryder jeg at jeg har gjort.

    Har haft hamsterunger, men det var fordi vores 6 uger gamle dværghamster var drægtig da vi købte hende smiley

    Har haft marsvineunger, da hun marsvinet skulle væk fra den familie den var hos.. Den fik meget forkert pasning.


  • #5   12. jun 2011 Marsvinet var drægtig da vi fik hende ^

  • #7   12. jun 2011 Jeg avler Tyhringer da jeg syntes at det er en flot race, også fordi den ikke er lille som løvehoveder og DV men også fordi jeg synes at de racer fx er alt for almindelige altså DV. Det er også sjovt at avle en race som der ikke er så mange der har.

    Jeg tror jeg er en af de eneste UA medlemmer der avler den race.

    Jeg avler dem til udstilling, og kød.. Og de er sunde og raske og godt temperament. SELVOM DE ER I BRUNST. Da det også er vigtigt.

    Der er nogen få, der avler den race, de har et dejligt temperement af kaniner som ikke er beregnet til kæl som hollænder og DV der elsker opmærksomhed.


  • #8   12. jun 2011 Jeg avler havana dværgvædder til udstilling, synes at de er super flotte & der er ikke så mange af dem i nu, som nogle af de andre farver. De fleste havana dværgvædder har os meget temperament hvis at der ikke er sort ind over, jeg er så ved at prøve at få avlet det gode temperament frem i dem uden at der kommer sort ind (:

  • #9   12. jun 2011 Jeg avler hopkaniner smiley

    Grunden til at jeg har valgt hopkaniner, er at det er min store pasion. Jeg udvælger nøje mine kommende avlsdyr, og vælger så de passer sammen.
    Formålet er hopkaniner med et temperament som er til at håndtere, men samtidig med egen vilje.

    Engang i mellem kommer der kun til kæl, og med meget mildt temperament til hop smiley


  • #10   12. jun 2011 Simone hvorfor fortrød du at avle på kaninerne?(:

  • #11   12. jun 2011 Hvis man er i tvivl om, at der allerede er for mange kaniner og marsvin i Danmark, kan man jo besøge den blå avis på nettet og se alle annoncerne eller man kan kontakte Dyreværnet og spørge dem eller besøge deres hjemmeside og se alle de kaniner og marsvin der sidder til formidling ude på internatet, - eller man kunne snakke med Kanin-asylet om det. Det SIDSTE vi har brug for er mere avl.

  • #12   12. jun 2011 ida,hmm næ folk skal bare inse at kaniner også er mad,

  • #13   12. jun 2011 Giver Mia Møller ret!

  • #14   12. jun 2011 Jeg spiser 100 gange heller et lækkert stykke kanin fra mit dyr som har haft et supert liv i kæmpe bure, med friskt græs og godt foder hverdag end det her http://b.bimg.dk/node-images/344/1/626x352-c/1344338-arabiske-medier-raser-over-svin-i-danske-kyllinger--.jpg

  • #15   12. jun 2011 Ida - Synes ikke helt at din udtalelse holder vand. Den er ultra genereliserende i forhold til os, der rent faktisk avler for at skabe lækre og gode udstillingskaniner, og går op i det med liv og sjæl smiley Vi er nogen, der ønsker kaniner af sunde linjer, og ikke bare en tilfældig kanin fra DBA. Hvis man selv har skabt kaninen, ved man hvad der ligger bag.

  • #16   12. jun 2011 og det smager jo også sindsygt godt! Og ja meget bedre med et dyr, hvor man ved hvordan det har haft det..

    Man kan jo også sige at det er lidt dobbelt moralsk, at man fx ikke vil have en kalv og fede den op til kød. hjemme hos sig selv, fordi det er synd at slagte. Men i stedet gå over i supermarked og købe det der..? Ved ikke om den samlingen holder, men det er da rigtig nok?

    Og ja, os der avler seriøs, og gerne vil noget indenfor udstillingsverden. Ved hvad der ligger bag, og prøver at finde den perfekte han og hun, som har gode linjer og meget langtid bag sig indenfor racen, til at få et godt resultat ud af de kommende kaniner man vil avle..


  • #17   12. jun 2011 nemlig smiley og selvom jeg "kun" avler for kød går jeg virkelig også op i forældre dyrnes sundhed og hvad de har bag sig for ellers kan man ikke vide den rette kød procent i henhold til muskel og fedt procenten smiley

    ERGO dyrene smager bedst hvis man har givet dem et godt liv smiley


  • #18   12. jun 2011 NEMLIG smiley

  • #20   13. jun 2011 Tenna: Fordi jeg ikke vidste noget om deres forældre.
    Jeg vidste ikke om der fx. var tandfejl i familien.
    Jeg vidste ikke at der kunne komme hvid schecke ud af det jeg avlede (Schecke og kappetegnet).
    Jeg vidste ikke at 6 mdr. var alt for tidligt at få hunnen parret.
    Jeg vidste ikke at fordi hannen vejede mere end hunnen, kunne hun få problemer med at føde - hannen vejede 1½ kg mere.
    Jeg vidste ikke hvordan man så køn på kaniner, så vi havde en han og hun på 6 mdr. gående sammen.

    Jeg fortryder at jeg avlede på dyr jeg ikke vidste noget om, og jeg fortryder at satte flere dyr til verden end der er brug for.
    Men så snart jeg stod med et kuld unger der skulle opflaskes blev jeg klogere, og valgte at oprette mig på det bedste kaninforum der findes.

    Håber I forstår smiley


  • #21   13. jun 2011 (Vi fandt ud af at det var en han og hun, da der pludselig lå unger)

  • #22   13. jun 2011 Når ja ok så forstår jeg det godt!(:

  • #23   13. jun 2011 Lena - Hvor er de bare skønne! Hvis du på et tidspunkt får en s/h japaner han med en god tegning må du meget gerne maile til mig, da jeg er på udkig efter sådan en. Synes bare at det er umuligt at skaffe en med de gener, jeg vil have smiley Jeg får selv kuld i slutningen af denne måned, og jeg glæder mig helt vildt, selvom alle ungerne ikke bliver udstillingsegnede, da der er wienertegnet indover. Til gengæld bliver de skønne kælekaniner, og det skal der jo også være plads til :-)!

  • #24   13. jun 2011 Jeg avler rotter.

    Jeg avler hvis jeg har en rotte, jeg selv ønsker et afkom efter. Jeg er meget kritisk med hvem der får lov at avle, for de skal være 110% i orden med både sind og helbred.

    Jeg avler, fordi jeg også ønsker at andre skal få glæde af en bestemt god rotte jeg har og fordi jeg mener at den kan give noget ekstra til tamrotteavlen herhjemme.

    Det er vigtigt for mig at jeg kan stå 110% inde for de unger jeg sender ud af huset - folk sku gerne blive lige så glade for dem, som jeg er for forældrene.


  • #26   13. jun 2011 Har også avlet deguer - 3 kuld i alt.
    De blev solgt hurtigt, men vi vidste heller ikke noget om deres forældre.
    Men alle deguerne var heldigvis sunde og raske, og de fik nogle gode hjem smiley


  • #27   13. jun 2011 Det med madagascar kender jeg alt for godt! Thyringerne har jo også den farve! Så der er det tit at bundfarven driller.. smiley

  • #28   13. jun 2011 Der er stor forskel på hvad man skal bruge sine dyr til.

    Jeg opdrætter/avler marsvin. Jeg sætter ikke hunner og hanner sammen udelukkende fordi det er sjovt at få unger.

    Jeg udstiller også mine marsvin og forsøger at forbedre de racer jeg har. Jeg har nogle klare mål for mit opdræt, og jeg avler hen imod en standard for de racer jeg har.

    I mine øjne er der stor forskel på at ville dumpe 2 dyr sammen fordi det kunne være sjovt at få unger og så på at have klare mål for det man laver.

    Jeg er enig i at der sidder rigeligt med dyr i dba osv. Men problemer er jo at det ofte er dem som avler på revl og krat og ikke tænker over inavl eller lign. som er problemet. Dem som ikke sætter sig ind i tingene og lader f.eks 2 marsvin af hvert sit kæn gå sammen altid så hunnen skal blive ren føde maskine osv. Det er der hovedparten af problemere ligger. Dem som ikke sætter sig ind i det de laver.


  • #29   14. jun 2011 Lena - Madagascar er vel næsten ligeså besværlig som japanere, kunne jeg forestille mig smiley Fik en enkelt i et kuld sidste år, hvor bundfarven var helt tosset. Isabella kan jeg godt forstå at du har valgt, det er en vildt skøn farve! smiley

  • #30   14. jun 2011 Det tror du har meget ret i Lykkeline smiley

  • #31   15. jun 2011 Uanset om man blindt sætter en han og en hun sammen, eller om man opdrætter "fine udstillingsdyr" så bør man efter min mening ikke gøre det med mindre man beholder ALLE dyrene selv. Der er ALT ALT for mange dyr i forvejen, og det gælder både racerene dyr og stueavl. Enten må man sige - det er jeg kold overfor, eller også må man lade være med at avle, alt andet er hykleri.

  • #32   15. jun 2011 Ida N - præcis som du mener vi andre er hyklere fordi vi avler, så kan vi jo mene du er hykler for din mening omkring det. Det kommer vi næppe længere af.

    Og ellers enig med Sortfod.


  • #33   15. jun 2011 Kan virkelig ikke følge din tankegang. Hvis man sørger for at finde nogle gode hjem vi ens dyr, så er det vel fint. Mange avlere avler også for at beholde de bedste unger.

    Men sådan er man jo forskellige.
    Vi laver som regel kun kuld for at afholde en selv.


Kommentér på:
Hvorfor avler i?(:

Annonce