{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.339 visninger | Oprettet:

Marsvin - overtale mor! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen
jeg kunne godt tænke mig at avle med marsvin, med stamtavle og det hele.
Det vil sige at jeg vil købe en han og en hun marsvin hvor de begge to skal have rosetter (bliver ved til de får en roset), så vil jeg sætte dem sammen og så få unger (det skulle vist ikke være så svært! xD), og så sælge ungerne.
Der er to grunde:
1.) jeg syntes det er spændende at få unger og at udstille har jeg altid gerne ville prøve!
2.) jeg kan godt lide at tage billeder af dyr og så syntes jeg det kunne være vildt skægt at avle marsvin som en hobby, da jeg elsker marsvin, de er så søde!

Okay, mere eller mindre 2 grunde.

Men problemet er at min mor ikke vil have flere dyr som skal være i bur!
Så er der nogle der ved hvordan jeg kan få lov alligevel?

Engang overvejede jeg at smugle et par marsvin ind i huset og så tage skideballen når mor og far opdagede det, men jeg tror det bliver lidt svært at smugle stamtavle marsvin ind, og så skal jeg jo også bruge penge, og det er altså ikke dem jeg har flest af. :i

Håber I vil hjælpe mig! ^^
- Og jo, dette er altså seriøst!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin - overtale mor!
  • #1   24. apr 2011 Respekter dine mors ønsker..

    At du vil tage billeder af dem og syntes det er spændende at får unger, syntes jeg ikke er grund nok til at bryde dine mors regler..


  • #2   24. apr 2011 En roset er jo ikke bare en roset. Der findes rosetter for mange ting. Bedste A-dyr, BIS, BIG osv... og så kan de få CERT og hvis de har nok af dem kan de blive CHAMP. Derudover skal du være medlem af DMK både for at få stamtavle og deltage i udstillinger.

    Jeg synes ærligt talt det lyder useriøst det du skriver. Man sætter ikke bare en han og en hun "fordi det jo ikke er så svært".

    For efter hunnen er blevet drægtig skal de gå hver for sig. Og du skal mindst have to hunner og to hanner så hunnerne og hannerne kan gå sammen når de ikke er i avl. Marsvin er jo flokdyr.

    Du skal også tænke på at du kan miste både mormut og unger og du skal være klar på at betale flere tusind kroner til dyrlæge hvis mormut får fødselsproblemer kl.23 søndag aften.

    Til sidst skal du kunne beholde ALLE ungerne hvis de ikke kan blive solgt til gode hjem.


  • #3   24. apr 2011 1. At avle marsvin er ikke bare noget man gør uden at tænke sig om og da slet ikke fordi det kunne være sjovt og fordi du gerne vil fotografere ungerne - det er nok de to værste grunde jeg har hørt længe!
    Først og fremmest skal du måske liiige overveje konsekvenserne af det der "ikke er så svært". Når hunnen er blevet drægtig, skal hun gå alene op til fødslen da hannen ellers parrer hende igen lige efter fødslen - har du bure til det?
    Hvis hunnen får komplikationer under drægtighed - besvær ved at føde eller lignende, så hedder det dyrlæge med det samme, uanset om det er lørdag kl. 2 om natten - er dine forældre villige til at køre dig? Har du råd til det??
    Hvis hunnen så nedkommer som hun skal, har du så plads til at beholde måske 4 hanunger hvis der ikke er nogen der vil købe dem? At forældrene har stamtavler betyder på ingen måde at ungerne vil blive revet væk. Har du bure og råd til at have en masse unger gående hvis der ikke er købere til dem?? Alternativet med en dyrehandel behøver du næppe spilde tid på at tænke på, da de fleste dyrehandlere vil have ungerne som MAX 4 uger gamle (de skal først fravænnes når de er 4 uger og vejer 300g.)....

    Derudover. Din mor siger nej - du bor hjemme under hendes tag, så skal hendes beslutning respekteres. At du overvejer at smugle dem ind uden at sige noget viser hvor umoden du er omkring respekt og ansvar, og der burde alarmklokkerne allerede ringe.

    Værsgo - et seriøst svar.


  • #4   24. apr 2011 siden du skal have lov af dine forældre, så gætter jeg på at du er væsentligt under 18?

    I så fald, så er det ifølge loven dine forældres ansvar med dyrene... og derfor skal de selvfølgelig osse have lov til at sige nej tak til mere ansvar og flere udgifter. Og som det bliver nævnt, marsvineavl er ren udgift... man tjener ingenting på det, men har masser af udgifter... plus at evt. akutte dyrlægeregninger som regel er til aften/weekendtakst, og altså dobbelt så dyrt som indenfor almindelig arbejdstid.

    Ærgerligt, jada. Men altså... nu er du hverken den første eller den sidste som ikke må få flere dyr for dine forældre. Mange af os voksne, vi har osse pænt fået lov til at vente til vi blev 18 år, flyttede hjemmefra, og blev enerådige herskere over om vi ville have dyr eller ej.


  • #5   24. apr 2011 Jeg forstår godt din mor. Din mor ser formentligt mere i det end bare at sætte 2 dyr sammen.

    for det første er marsvin flokdyr og skal helst gå sammen mindst 2. En han og en hun kan ikke kan gå sammen hele tiden da hannen vil parre hende der vil komme unge, og han parre hende igen få timer efter fødslen. Det kaldes rovdrift på hunnen. Og er synd og også en farlig ting i længden.

    Derudover så er det ikke bare at sætte 2 marsvin sammen. Marsvinene skal skam have den rigtige alder, og være i den rigtige kondition.

    Derudover så er der altid en risiko for at det går galt og hunnen dør eller der kommer komplikationer. Det er ikke ufarligt at avle slet ikke.

    Og hvorfor avle når det bare er for at sælge ungerne. Kig en tur rundti den blå avis, gul og gratis og herinde. Hvor mange marsvin er ikke til salg og hvor mange bortgives ikke.
    Der sidder rigeligt med marsvin der ude som er sat i verden fordi det kunne være sjovt. Og fordi deres ejerer synes det lige var let at ploppe 2 marsvin sammen.

    Derudover så er marsvin ikke gratis at have de koster penge til hø, foder, strøelse, dyrlæge osv.

    Og i bund og grund indtil du er møndig er det dine forældre som har ansvaret for dyret kommer til dyrlægen osv.

    Og det med at få lov selvom man har fået nej, det bør respekteres selvom man synes det er død uretfærdigt. Så glæd dig til den dag du selv kan bestemme.


  • #6   24. apr 2011 Mit råd, udover hvad de andre har skrevet: Vent til du flytter hjemmefra og kan bestemme selv! Indtil da er du nødt til at respektere hvad din mor siger.

    Og et eksempel på hvad de andre mener: Jeg var for ikke så længe siden afsted til dyrlægen med en marsvinehun, der ikke kunne føde. Det var en lørdag aften kl. 18 og kostede mig 5000,-
    Hvis det skete for dig, hvem regner du så med skal betale for det? Dig selv? Eller forventer du, at din mor har 5000,- til at betale med?


  • #7   24. apr 2011 Og til at starte med kan du jo så i stedet melde dig ind i DMK og derefter begynde at tage på udstillinger og på den måde få en bedre ide om, hvad det egentligt går ud på. For man får jo ikke bare en roset fordi man har dyr med stamtavle og tager dem med på udstilling. Man kan sagtens få dyr med stamtavle, der aldrig ville kunne opnå en roset eller noget som helst andet på en udstilling. Så det er ikke bare at gå ud og købe 2 dyr med stamtavle og så tro de kan vinde, du er nødt til først at lære noget om, hvilket kvaliteter hos dyrene der vil være afgørende for, om det kan vinde eller ej. Og så også finde ud af, hvilken type dyr det helt præcist er, du vil udstille. Om det er kæledyr eller racedyr? Har du overhovedet gjort dig nogen overvejelser i den retning? Eller tror du det bare er et spørgsmål om, at folk sætter 2 dyr sammen fordi det er sjovt og så kan deres unger vinde rosetter hvis de bare udstiller dem nok gange?

  • #8   25. apr 2011 @Annbritt J
    - ja det har jeg faktisk.
    Jeg har søgt om en masse om marsvin, og det har jeg gjort i måneder.
    Så jeg ved da også at det ikke er noget man lige vinder med det samme og som jeg også skriver så vil jeg blive ved til jeg vinder en roset, og jeg vil da naturligvis gå efter de marsvin som jeg tror har største chancer for at vinde rosetter.
    Det kan godt være at jeg er blevet misforstået i min tråd, men helt dum er jeg dog ikke.


  • #9   25. apr 2011 Og hvilken race mener du så har størst chance for at vinde rosetter? smiley

  • #10   25. apr 2011 Ved ikke så meget om race chancer, dog vil jeg nok ikke gå efter en alt for sjælden race da jeg jo ikke ved hvilke genetiske fejl (eller hvad man siger) den kan have.
    Jeg vil nok gå efter en race som er nogenlunde almindelig og som man ser mindst fejl hos. smiley
    Indtil videre er Teddy'en min yndlings!
    Men jeg er langt fra ekspert og jeg har da heller ikke tænkt mig at skaffe mig et marsvin endnu selvom at jeg fik lov.
    Jeg vil undersøge det noget mere, selvom at jeg allerede har undersøgt det en del. smiley
    Og jeg ved da godt at selvom at jeg finder et dejligt marsvin som jeg tror vil have nogle gode chancer i udstilling så er det jo stadig ikke sikkert at det vinder en roset og hvis det simpelthen er umuligt at vinde rosetter så må jeg da bare beholde marsvinet og bruge det som kæledyr. smiley
    Jeg ved dog ikke helt endnu om jeg vil bruge det til Race eller Kæledyr, men som sagt vil jeg heller ikke anskaffe mig det endnu, først når jeg er 100% sikker på at jeg ved alt det der er nødvendigt at vide, så jeg tager da gerne imod jeres råd. smiley


  • #11   25. apr 2011 Hvis du vil satse på teddy, så kræver det mange mange års avlsarbejde før du skal regne med at vinde noget som helst, for det er nok den race, hvor konkurrencen pt er allersværest.

  • #12   25. apr 2011 Og jeg vil lige komme med det her extra input.

    Når det gælder marsvin og udstilling, så skal man absolut ikke tro at den nemme løsning er 'bare kæledyr' - for det er det langt fra.

    Den hårdeste konkurrence og de største klasser... ja det er hos kæledyrene, og osse her er det en videnskab at komme med det, som dommerne ønsker at se.

    Alle marsvin kan bruges til at være kæledyr... men det er ikke alle kæledyr, der har mulighed for at blive præmierede kæledyr.

    Jeg opdrætter selv kæledyr, og man kommer bestemt ikke sovende til resultaterne her.


  • #13   25. apr 2011 Man kommer ikke sovende til resultaterne på nogen af racerne.

    Det at opdrætter marsvin til udstilling er ikke bare noget man gør. Og så er det lige meget hvilken race man indkøber.

    Det er en god start ja at indkøbe rigtig gode avls dyr. Men selvom manhar 2 ekstrem gode dyr kan de godt give lorte dyr af den grund.



Kommentér på:
Marsvin - overtale mor!

Annonce