{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.137 visninger | Oprettet:

overtale sin kære mor - marsvin. {{forumTopicSubject}}

hej GG

jeg har helt vildt længe gerne ville have et marsvin til, da jeg kun har et. mit nuværende marsvin gik før med sin mor, far og bror. de døde desværre sidste år af en ukendt omgangssyge som kom pludseligt. jeg savner at have mange marsvin, og kræver kun at få¨et mere, ,så jeg i det mindste har to, der kan lege sammen. min mor vil ikke have at jeg får et til marsvin, såååå hvordan overtaler jeg hende? håber i kommer med nogle gode råd og gode punkter til at jeg skal have et til. smiley

M.V.H stephanie.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  overtale sin kære mor - marsvin.
  • #1   9. nov 2011 Du kan starte med at sige at marsvin er flokdyr, og skal gå mindst to sammen, ellers er det synd

  • #2   9. nov 2011 Enig med Malega.

    Der burde næsten være en lov om at et marsvin skal bo med et andet marsvin - som der er i sverige..


  • #3   9. nov 2011 Desuden er det hverken dyrer eller mere krævende at have to marsvin. Det eneste der ændre sig er humøret på dit nuværende marsvin.

  • #4   9. nov 2011 hun går sammen med min kanin (OBS ingen kommentarer om dettte da de er som pot og pande) så hun går ikke alene, men hun skal helt klart også have en af sin egen art at gå og snakke med efter min mening. men min mor er uenig i det..

  • #5   9. nov 2011 Undskylder for de mange indlæg jeg skriver i træk, men jeg læste lige dette i din kanins profil "hun går sammen med sin bedste veninde Baily, som er et marsvin. de er som pot og pande. smiley "

    Du bør altså skilde dem ad med det samme. Kaniner og marsvin er meget forskellige og gør mere skade end gavn, ved at bo sammen.


  • #6   9. nov 2011 Hov, du var lidt hurtigere end jeg.

  • #7   9. nov 2011 jeg kan intet se galt i at de går sammen, da de begge er gnavere og afspejler hinanden. de ligger og putter sammen, leger sammen og løber rundt sammen. ingen skade sket. ved godt der er mange fordomme overfor at kanin og marsvin går sammen, men hvis du læser rundt på internettet eller i visse bøger står der er marsvin og kaniner sagtens kan gå sammen, og nu har de gået sammen i lidt over et år, og der er ikke sket nogen skade, tværtimod er det bedre de går sammen, end at de begge skulle gå alene. smiley

  • #8   9. nov 2011 Jamen, når dit marsvin brækker ryggen af at blive sparket ned af din kanin, er det ikke noget problem mere at den ikke har en burkammerat! smiley Fortsat god dag.

  • #9   9. nov 2011 Kaniner er ikke gnavere.

  • #10   9. nov 2011 som sagt er der ingen problemer i at de to går sammen, åh herre gud fordomme!

    hold jer til emnet tak smiley


  • #11   9. nov 2011 Det er ikke fordomme, de skal bare ikke være i samme bur smiley
    Kaninen med ingen burkammerat, og marsvinet med et marsvin og ikke en kanin.


  • #12   9. nov 2011 Er enig med de andre.

    Det er IKKE fordomme.


  • #13   9. nov 2011 dette er ikke noget jeg gider diskutere, da jeg aldrig i mit liv før har oplevet at kaninen har brækket ryggen m.m på et marsvin. det kan self. godt ske ved et uheld, det siger jeg ikke. men der er jo så mange chancer ved alt man gør.

    som skrevet tidligere - hold jer til emnet. smiley


  • #14   9. nov 2011 http://www.marsvineklub.dk/info-artikler/pasning/marsvin_og_kaniner_sammen.pdf

    Marsvin skal ikke gå med kaniner.
    Hvis ikke du er ansvarsfuld nok til at forstå det - så burde du slet ikke have dyr. Punktum - emne eller ej.


  • #15   9. nov 2011 Sig at de er flokdyr og har det bedst mindst to sammen!
    Og så plager du bare der ud af, gør jeg meget tit x)


  • #16   9. nov 2011 Jeg er enig i at marsvin er flokdyr og bør gå flere sammen og der bør forældre kunne forstå.
    Men at plage skriger altså at man på ingen måde er gammel nok til at få (flere) dyr!


  • #17   9. nov 2011 Synes ikke du skl plage. Der er ikke noget værre end nogen der plager. Jeg bliver i hvert fald p*sse sur, når der er nogen der plager mig om noget.

    Du skal frem med nogle gode argumenter. Evt. vise hende sider på nettet hvor der står hvorfor de har brug for en ven.


  • #18   9. nov 2011 Om så kaninen og marsvinet er pot og pande, så er der stadig et foderproblem ved at have dem sammen.

    Du må forklare din mor at det er direkte synd at have marsvin alene. De trives IKKE optimalt alene.


  • #19   9. nov 2011 der er godt nok meget som jeg ikke lige vidste/har læst om. der står også at kaniner helst ikke må gå sammen, men det gør de fleste kaninejere da? kender en der har 12 kaniner gående sammen? og det er da utroligt underligt når det er samme art, de går jo sammen i naturen?

  • #20   9. nov 2011 Der er stor forskel på kaniner og marsvin sammen - kaniner er kolonidyr, og marsvin er flokdyr.

    I narturen skader kaninerne hinanden lige så meget som de gør i fangeskab. Den eneste grund til at kaninerne bor tæt på hinanden i naturen er så de kan advare hinanden mod rovdyr.


  • #21   9. nov 2011 Ja, og kaniner skal ikke gå sammen, da de ikke er flokdyr, prøv at søg i forum, der er nok ca. 50 emner eller mere omkring lige det

  • #22   9. nov 2011 Bambie - i naturen har de også betydelig mere plads end de som regel har privat. Kender nogen der holder kaniner sammen, hvilket fungeret skide godt, men de har så også en kæmpe voliere at gå i

  • #24   9. nov 2011 (link fjernet)
    Der kan du læse om kaninens sociale liv, og se billeder af kaniner der har boet sammen.


  • #25   9. nov 2011 er jeg godt klar over, undre mig bare over hvorfor der så er så mange der har kaniner gående sammen, også i dyrehandler, det sender jo et helt forkert budskab. kan også stadig huske min første kaninbog hvor der stod at man mindst skulle have to kaniner gående sammen ellers ville det være synd da de er flokdyr, men de er jo helt forkert på den så. det er da ret træls at man får så mange budskaber /:

  • #26   9. nov 2011 Vel af samme grund til man har kaniner og marsvin gående sammen - ligegladhed og uvidenhed..

  • #27   9. nov 2011 Kaniner er heller ikke en gnaver så vidt jeg ved smiley

  • #28   9. nov 2011 altså det eneste jeg havde læst og fået at vide ved ulemperne at have marsvin og kanin sammen, var at der var en chance for at marsvinet ville brække noget, men kun hvis kaninen var agressiv osv. vidste slet ikke der var så mange ulemper, og det gør dyrehandleren vidst heller ikke...

  • #29   9. nov 2011 Der er faktisk en forsker, som har været ude og observere kaniner vildt i naturen, og er nået frem til at disse kaniner har mange gamle ar, og at nogle endda er bidt helt op i kønsdelene så de ikke længere er i stand til at formere sig m.m. så heller ikke i naturen lever kaninerne fredfyldt, selvom det kan se sådan ud.

    Hvad angår at overtale din mor til marsvin. Der er nok ikke så meget andet at gøre, end at komme med gode argumenter som at marsvin er flokdyr, og derfor IKKE trives alene, men har brug for en ven af samme art at putte og hygge med.

    Du får samtidig svært ved at finde et marsvin fra en avler, som må gå med kaniner, da vi (mig selv inklusiv) er rigtig mange som ikke ønsker vores dyr skal til et hjem hvor man udsætter dem for unødige risko. Kaniner og marsvin er forskellige arter, snakker ikke samme sprog, har ikke de samme foderbehov og kaniner kan være direkte farlige for marsvinene.


  • #30   9. nov 2011 mange tak for dit gode svar, det hjalp mig, både med det ene og det andet smiley
    - forfærdeligt det med kønsdelene der er skambidt helt op...


  • #31   9. nov 2011 Som mange af de andre siger, så fortæl din mor at marsvin er flokdyr, og de skal være mindst to sammen (:

    Og så vil jeg også lige fortælle at jeg har også haft marsvin og kanin til at gå sammen, og der var slet ikke nogen problemer! Kaninen er nu 7 år og har ikke taget skade af det. Marsvinet døde desværre, men det havde intet med kaninen at gør, men fordi han havde for lange tænder, og min dyrelæge var en klump som ikke gad tage ham ind før det var for sent smiley



  • #32   9. nov 2011 Emilie L: Det kan godt ske at du syntes at kanin og marsvinet ser ud til at hygge sig sammen, men realiteterne er at der er en masse unødige risici ved at have kanin og marsvin gående sammen, og IKKE kun at kaninen rent faktisk kan brække ryggen på marsvinet, men også med hensyn til fodring osv.
    De taler heller ikke samme sprog, og at de ser ud til at trives er ikke ensbetydende med at de gør det. Marsvin er flokdyr, og har brug for andre af SAMME ART for at trives. Min hypotese ligger i at marsvinet har haft behov for tryghed, og eftersom du ikke har givet det muligheden for at få denne tryghed fra andre af samme art, bliver den nødt til at slå sig til tåls med de muligheder den bliver givet. Det er ikke ensbetydende med at det er hvad der er bedst for den - for det er det IKKE.

    Som før nævnt har de fleste seriøse opdrættere af marsvin samme holdning som jeg - og det er at man ikke sælger sine dyr til at gå med kaniner eller nogen andre dyr bortset fra andre marsvin.

    Beklager til trådstarter at jeg skriver udenom emnet, men syntes lige at jeg ville kommentere pågældende indlæg fra Emilie L.


  • #33   9. nov 2011 tak for dit svar smiley er ked af det med dit marsvin /:

  • #34   9. nov 2011 Nu har jeg ikke læst alle emner igennem. Men har læst nok til lige at indskyde noget her:

    1) Nu handler det jo ikek kun om at kaninen evt kan brække marsvinets ryg. Men de har to vidt forskellige foderbehov. Kaniner skal ikke have ekstra C-vitaminer, og det kan marsvin ikke leve uden.

    2) Kaniner er ikke gnavere. De er heller ikke flokdyr. De er kolonidyr som vil sige at de kun finder sammen under parring. De enes altså heller ikke sammen i naturen, og det er ikke naturligt at holde dem sammen..

    3) Lad være med at plage din mor. Kom med en liste med for og modargumenter. Det er rigtig barnligt bare at sidde og plage indtil mor eller far giver sig. Hvis man forholder sig modent til det, er det nemmere for forældre at give lov da de ser du tager det voksent. Desuden kan jeg se du har mange dyr. Tænk på dem som ikke engang må have et??


  • #35   9. nov 2011 .. Må jo nok lige skrive at jeg synes det er super du tager det så flot, og ikke føler det som kritik.:o)

  • #36   9. nov 2011 det er kun godt at få noget viden som hjælper en istedet for at sidde og blive sur over det og ignorere det smiley

    - havde også tænkt mig at vise hende en masse sider på google hvor der står en masse om marsvinet der har brug for at være sammen med et andet marsvin og så også det med at kaniner ikke kan gå med marsvn smiley


  • #37   9. nov 2011 Marsvin skal have ekstra C-vitamin gennem foderet, det skal kaniner ikke = enten vil kaninen eller marsvinet blive fejlernæret da der simpelthen ikke findes foder begge arter kan deles om!

  • #38   9. nov 2011 Marsvin skal have ekstra C-vitamin gennem foderet, det skal kaniner ikke = enten vil kaninen eller marsvinet blive fejlernæret da der simpelthen ikke findes foder begge arter kan deles om!

  • #39   9. nov 2011 Sabrine N: Du behøver skam ikke belære mig om emnet, for tror mig jeg har læst det mange steder nu! Og du behøver heller ikke skrive til mig som om at jeg ikke passede mit marsvin ordenligt mht til partner. Jeg kan fortælle dig at han havde en partner, men som jeg var nød til at få aflivet fordi hun skød sin livmorder ud. Og på daværende tidspunkt vidste jeg ikke at man ikke kunne holde kanin og marsvin sammen, for jeg var ikke så gammel, og jeg hørte jo bare efter hvad dem i dyrehandleren sagde, og jeg ville bare det bedste for mine dyr! Men jeg er så (heldigvis) blevet det klogere siden da (:



  • #40   9. nov 2011 Emilie L: Nu var det ikke for at rakke ned på dig. Jeg har nok misforstået dit tidligere indlæg så. Grunden til at jeg svarede som jeg gjorde var, at jeg havde forstået dit indlæg som om du så det som noget positivt at din kanin og dit marsvin havde gået sammen, og at du skrev at der ikke var sket noget ved det. Det var med henblik på den opfattelse at jeg prøvede at informere.

  • #41   9. nov 2011 Sabrine N: Det skulle bare forståes som at jeg også har haft marsvin og kanin til at gå sammen (: Jeg kan ikke huske hvor lang tid det var, men det har ikke været ret længe, for så døde han jo desværre smiley

    Men det er absolut ikke noget jeg anbefaler andre. For som du selv siger, så taler de ikke samme sprog, og de er ikke samme art. Ligesom man ikke sætter et hamster og en mus samme f.eks (:


  • #42   10. nov 2011 Nu skal man jo ikke bare lige avle fordi man kan.
    Det kræver at man virkelig sætter sig ind i tingene, og så kræver det også at marsvinet har den rigtige alder og vægt.


  • #43   10. nov 2011 Simse:
    Er du sikker på det er en lov i sverige, eller er det nogen en forening har fyret af?

    Deres foreninger er nemlig rigtig stride til at sige at noget er lov, mens det i virkeligheden bare er noget de selv mener burde være lov smiley

    Men ellers er jeg da enig.
    Der står faktisk også i loven, at man skal tage hensyn til adfærd:
    <i>§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.</i>

    Dvs. at man faktisk ikke må holde sociale dyr alene, ifølge dansk lovgivning, på samme måde som man ikke må holde solitære dyr i flok.
    Så har man en gråzone af dyr, der kan gå begge veje...


  • #44   10. nov 2011 Pia; Det ved jeg faktisk ikke. Jeg mener at det stod på et gnaver, eller marsvine forum.

  • #45   10. nov 2011 Simse:
    Så er det ikke sikkert at det passer.

    Hvis det nu er hvad de får ind i knolden på alle svenskere der vil have marsvin, gør det jo ikke noget kan man sige.


  • #46   10. nov 2011 Men det kan da også være at det er en lov lignende den du skrev, så er det jo sandt.

    Men jeg kan prøve at finde det, når jeg kommer hjem engang i aften smiley


  • #47   10. nov 2011 Det er korrekt at det er en lov.

  • #48   10. nov 2011 Von Fancy:
    Og det er ikke bare noget foreningen har fortalt dig?


  • #49   10. nov 2011 Nej, så ville jeg næppe skrive det.

Kommentér på:
overtale sin kære mor - marsvin.

Annonce