{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.269 visninger | Oprettet:

Ny i faget. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Jeg overvejer meget at anskaffe mig en kanin, da jeg simpelthen synes de er så søde.

MEN. Jeg vil på ingen måde anskaffe mig en kanin, uden at vide hvad der kræves af mig som ejer. smiley

Og da jeg i forvejen ikke ved særlig meget om det at passe en kanin, håber jeg at der er nogle herinde, der kan hjælpe mig. Evt. med nogle vigtige informationer. osv.

Jeg bor i lejlighed på 2 sal. Og min kanin ville så skulle bo i et bur på min altan, der kan den nemlig godt stå i le. --Men er det en dårlig ide? Altså skal de have adgang til græs fx?

-Hvad med pels/negle pleje? Hvad er proceduren, altså hvor tit, og hvordan.

-Min kanin ville udelukkende blive brugt som kælekanin, så den ville ikke komme til at hoppe professionelt. Det eneste motion den vil få, er når jeg vil slippe den løs inde i lejligheden, så den kan rende rundt. Men er det nok motion? Altså den vil ha mulighed for at komme ud af buret stort set hver dag. (Hvis det har en betydning)

-Hvor stort skal buret være? Og hvad skal buret præcist indebære, for at det er mest optimalt for min kanin?

-Hvor tit skal bures renses/vaskes? Og skal man evt. bruge noget specielt sæbe?

Hmm.. Der er garanteret meget mere der er vigtigt at vide, så kom endelig med jeres gode råd. smiley

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny i faget.
  • #1   18. jan 2012 Hej Mette - må virkelig sige det er så dejligt endelig at hører om en der er villig til at sætte sig ind i det at få et dyr - det kunne rigtig mange lærer af herinde :o)

    1) Kaninen vil sagtens kunne leve på din altan - de behøver bestemt ikke adgang til græs, dog kunne det være rart hvis du havde mulgihed for at tage den lidt ud om sommeren smiley

    2) Pels kommer an på hvilken race du vælger. Jeg har kun de korthårede, så her bliver de sommetider børstet hvis de er i voldsom fæld. Teddy/angora skal børstes meget mere. Neglene klipper jeg når de trænger - ca hver 2.-3. mdr.

    3) Der er rigtig mange kaniner der "bare" er kælekaniner og det er helt fint. De fleste vil nyde at få krudtet af i en lejlighed - så det er helt klart nok motion.

    4) Minimum 100 cm. langt - gerne længere - kommer igen an på hvor meget den er ude. Ellers er det sådan set bare vigtigt at højden er sådan at kaninen kan stå oprejst i buret smiley

    5) her bruger kaninerne flittigt deres toiletter - så de gøres rene hver 2 dag, og hele buret hver 14. dag.. Men hvis kaninen ikke finder et hjørne men bruger hele buret, så ville jeg muge ud 1 gang om ugen - eller når man føler det trænger.

    6) Foder: her er det vigtigt at du ser på kraftfoder som en meget lille del af kaninens samlede kost. Her består kraftfoder ca af 20-30% af deres foder. De skal have adgang til godt hø 24/7 og så får mine kaniner masser af grøntsager hver dag.

    7) Husk: Overvejer du en dag at anskaffe endnu en kanin, så skal de ikke sættes sammen da kaniner er kolonidyr og ikke flokdyr (søg evt i forum herinde - der er 10000 emner om det) smiley

    Tror det var det for nu smiley Ellers må du jo skrive smiley


  • #2   18. jan 2012 Du kan købe en sele så den kan komme på græs, ellers er det fint at plukke grønt til en kanin fra naturen.

    -- Pelspleje er der kun noget af hvis du anskaffer dig kanin med lang pels. Neglene bliver her hos mig klippet hver anden månede eller efter behov f.eks inden en udstilling.

    -- At kaninen får lov at løbe frit i din lejlighed er for mig fint med motion, andre har nok en anden mening.

    -- Det kommer an på hvor stor en kanin du anskaffer dig. kaniner behøver som sådan ikke noget aktiviterende i deres bur, men en høhæk/bold er god så kaninen ikke skal æde hø den har skidt og pisset i smiley

    -Hvor tit skal bures renses/vaskes? Og skal man evt. bruge noget specielt sæbe? Jeg renser om sommeren burene 1 gang i ugen, om vinteren en gang hver anden uge eller efter behov, her bliver burene kun renset og fejet ud.

    vh susan--



  • #4   18. jan 2012 http://www.kaniner.dk/
    (link fjernet)

    her er nogle sider som jeg selv bruger. jeg er også første gangs kaninejer smiley har haft min i lige knapt 3 uger nu.
    håber du kan bruge disse sider. og held og lykke med det smiley


  • #5   18. jan 2012 Jeg sendte dig en pb tidligere idag. smiley

    Men disse svar er også meget brugbare.


  • #6   18. jan 2012 Mange mange tak for jeres svar. Det har bestemt hjulpet, og gjort mig klogere. smiley

    Jeg kunne godt tænke mig en "lille" kanin, altså det er ikke fordi jeg forventer kaniner der har størrelse som et hamster, men vil gerne undgå en kanin der vejer 5 kg når den er fuldvoksen.
    Hvilket racer skal jeg så gå efter?

    Og kender I evt. nogle steder i/omkring Århus hvor man kan købe kaniner?


  • #7   18. jan 2012 Hermelin
    Dværgvædder
    Løvevædder (hvis du er til pelspleje)
    Teddy (hvis du er til pelspleje)
    Løvehoved (Du kan risikere lidt plelspleje, men så meget som ved du to andre nævnte)


  • #8   18. jan 2012 men ikke så meget*

  • #9   19. jan 2012 Cashmere vædderen er nu os en dejlig kanin.

Kommentér på:
Ny i faget.

Annonce