4.074 visninger
|
Oprettet:
lejlighed og husdyr {{forumTopicSubject}}
hej er begyndt at kigge lidt lejlighed med min kæreste
-og vi er begge lidt i tvivl om hvordan og hvorledes med husdyr...
går smådyr som gnavere og krybdyr og fisk under husdyr?
-har fået fortalt at det kun er hund, kat osv. der gælder under husdyrs reglen.
Men har også hørt at det alle dyr fra hund til neon fisk?
på forhånd tak
mvh Mette
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
apr 2010
mar 2012
apr 2010
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Ikke alle udlejere er helt med på den, derfor er det altid en god investering at melde sig ind i LLO, bare for en sikkerheds skyld
Der er enkelte lejekontrakter hvor det står udspecificeret hvilke dyr man må/ikke må holde, og der er man nødt til at respektere det naturligvis. Jeg har været ude for en lejekontrakt hvor der specifikt stod jeg ikke måtte holde marsvin, så den skulle jeg ikke leje. Men står der kun nej til husdyr, går burdyr altså ikke derunder, generelt set.
jun 2010
apr 2010
apr 2010
jun 2010
Da min tidligere underbo så pludselig klagede (opfandt ting at klage over - han kunne ikke fordrage mig), så måtte jeg ikke have marsvin længere, til trods for de tidligere havde sagt "fint nok"
Ellers ja, så var det rarere at have lov og være på god fod på den måde.
Men jeg forstår slet heller ikke hvorfor hus/bur dyr skal være forbudt uanset.. Men sådan er tingene jo efterhånden snart overalt idag.
jun 2010
apr 2010
http://www.familieadvokaten.dk/emner/745.html
Dette omhandler netop husdyr, og hvordan at udlejeren har lov til at sige nej til dette. Der står også at eks. marsvin går under betegnelsen kæledyr.
jun 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 6 Svar: 46
er dine gnavere ude? så siger du jo bare det.
mar 2012
8) Når lejerens husdyr er til væsentlig gene for de pågældende personer på grund af støj, lugt, uhumskhed eller fare- eller frygtfremkaldelse.
10) Når lejerens husdyrhold, uden at der er tale om de i nr. 8 nævnte tilfælde, er til gene for de pågældende personer.
11) Når lejeren i øvrigt udøver adfærd, som er til gene for ejendommen eller de pågældende personer.
og i
Stk. 2. En lejer kan desuden pålægges retsfølger efter § 79 b, når lejeren holder husdyr i strid med lejeaftale eller husorden, uanset om husdyrholdet er til gene for ejendommen eller de i stk. 1 nævnte personer.
Husdyr er pr definition dyr der bor i huse som kæledyr.
Der hører akvarier faktisk OGSÅ under, så reelt: læser man det helt korrekt så er det forbudt at ha et akvarie hvis der står "husdyr er forbudt".
Dog må man langt de fleste steder gerne ha et akvarie hvis man spøger og så er de altså selv ude om det: de har SELV lukket op for posen ved at sige til folk: tag bare dit akvarie med.
hvis jeg boede et sted der stod husdyr forbudt og der ikke stor noget andet (om akvarier eller lign) så ville jeg skide det et stk hvis jeg kunne se alle naboerne havde akvarier stående i stuerne... jeg ville spørge boligselskabet (skrifteligt!) om det så var ok jeg fx anskaffe mig et akvarie? og giver de lov til det (UDEN ændringer i lejekontrakten) så har de selv lukket op for at så kan man bare anskaffe sig de dyr man vil, de har jo lige selv annuleret husdyrforbuddet ved at sige ok til "bare dyret er pakket ind i fire vægge"....
Og den ville holde i retten: klart lejer tror husdyrholdet er annulleret når man gerne må holde dyr i akvarier... så kan man jo bare lade sin hamster gå i et akvarie? hvad er forskellen?:)
apr 2010
Kæresten og jeg skal selv til at have udlejet vores ejer-lejlighed nu hvor vi flytter i hus, og vi har sagt at det er okay at have burdyr. Hvis der kom en person og sagde at denne havde en kat og at de gerne ville bo her, og vi så sagde at det var ok at de tog deres kat med, når nu de havde anskaffet sig den, så ville jeg da som udlejer også blive vred, hvis jeg så bagefter finder ud af at de bare har anskaffet sig 3 mere.
Synes både udlejere og lejere skal behandle hinanden ordentligt. Det gælder ikke kun den ene vej.
mar 2012
Hos os er husdyr tilladt: "1 stk hund eller 1 stk kat" står der i lejekontrakten. Jeg har 1 kat, 2 undulater, 1 kanin og 35 marsvin og det VED de godt, jeg har ikke fået en eneste klage for jeg holder jo KUN 1 kat... men skulle jeg følge lejeloktrakten som du åbentbart ville læse den så havde jeg kun lov til at holde katten, er det ikke sådan jeg skal forstå det du skriver?
jun 2010
Du har 1 kat i forvejen, og spørger udlejeren om det er ok, du på trods af det der står i lejekontrakten, må tage den kat med.
Udlejeren siger ok.
Du flytter ind, og fordi udlejeren sagde ok til den kat du havde i forvejen, så anskaffer du dig med tiden 2 mere.
Ovenstående scenarie er det RR er imod - altså at man pænt får lov til noget, og så går ud over tilladelsen.
(Eller måske at der står 1 kat tilladt, og du så flytter ind med 5 stk.?)
(Ret mig RR hvis jeg opfatter det forkert :-))
mar 2012
Så min pointe er nok lidt at spørger man (når der fx står du må holde EN kat som her) om man må holde 30 rotter i bur så får du sgu et nej uanset hvor du bor og om husdyr er tilladt, viceværterne laver om på reglerne på stående fod og deres ord er lov, lige indtil man blander LLO ind i det selvfølgelig:)
apr 2010
Vi har som sagt, sagt i vores lejekontrakt at det er tilladt at have burdyr, men ikke tilladt at have hund og kat. Så om du har 2 eller 50 burdyr gør ikke en forskel, så længe du ikke har kat eller hund i lejligheden, og det står detaljeret beskrevet i vores lejekontrakt, hvad der er tilladt og ikke er. Men ville stadig mene at man, for at komme tilbage til TS spørgsmål, bør spørge om lov til at holde burdyr hos udlejer hvis der står husdyr ikke er tilladt. Hun spurgte jo netop om, hvilke dyr som går under husdyr, og der mener jeg at egentlig bør man gå ud fra at det ombefatter alle dyr, men at det er bedste at spørge udlejer hvad politikken er omkring burdyr, fordi nogle udlejere ikke mener at disse går under husdyr, mens andre udlejere mener at det gør de
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Min udlejer mener f.eks ikke at jeg må ha mine marsvin her. Der står kun husdyr ikke er tilladt i min lejekontrakt.
Men han ønsker ikke at afprøve det. Jeg har nemlig fortalt ham da han opdagede jeg havde marsvin at han lige skulle prøve at smide mig ud pga. af dem. For så var det LLO der kontaktede ham.
Og siden da har han ikke gjort yderligere ved det
lejlighed og husdyr