{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.074 visninger | Oprettet:

lejlighed og husdyr {{forumTopicSubject}}

hej er begyndt at kigge lidt lejlighed med min kæreste smiley
-og vi er begge lidt i tvivl om hvordan og hvorledes med husdyr...

går smådyr som gnavere og krybdyr og fisk under husdyr?
-har fået fortalt at det kun er hund, kat osv. der gælder under husdyrs reglen.
Men har også hørt at det alle dyr fra hund til neon fisk?

på forhånd tak smiley
mvh Mette

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lejlighed og husdyr
  • #1   10. aug 2012 Det er meget forskelligt fra udlejer til udlejer hvad de vil have i deres lejligheder, derfor tror jeg ikke der er andet for end at spørge den enkelte udlejer hvordan og hvorledes at denne har det med lige præcis jeres dyrearter. Nogle udlejere mener nemlig at de når de skriver ''ingen husdyr'' at det så gælder ALLE dyr. Hvorimod hos andre indbefatter dette kun hund og kat og burdyr er derfor okay. Så spørg jer lidt frem og held og lykke med boligsøgningen smiley

• #2   10. aug 2012 hvis der kun står husdyr så gælder det hund og kat... gælder det i den specifikke boligforening at ALLE dyr gælder som husdyr, så skal det skrives! Fx kan der står "... bla bla husdyr, HERUNDER også burdyr (kanin/marsvin osv) og fugle og akvariedyr (fisk plus terrariedyr (krybdyr/insekter osv.... det skal med andre ord udspecificeres, ellers gælder det kun hund og kat...

• #3   10. aug 2012 Susan S: Det er der nok lige nogle udlejere som du bliver nødt til at fortælle det til, for dengang vi så på lejlighed - før vi købte vores egen - da stod det ingen steder, men når man spurgte ind til det fik vi i rigtig mange tilfælde at vide at det gik ind under ''ingen husdyr'' og at de derfor ikke ville have vi havde vores kanin og marsvin med.

• #4   10. aug 2012 RR: det kan de så ikke bestemme.... men det kræver selvfølgelig den bliver i sit bur og ikke render og tisser i lejligheden. Har man kaninen fritløbende i lejligheden så er den jo pludselig et "husdyr", ikke er "burdyr"...:)

• #5   10. aug 2012 Susan S: Jeg ved ikke hvordan reglerne er, det ved du nok bedre end jeg gør smiley Jeg ved kun hvad vi har oplevet, og jeg ville personligt ikke sætte mig op imod udlejer til at starte med, da det kun vil give problemer, så hellere finde en udlejer som ikke har nogen problemer med at man har sine dyr med, og de findes jo også hvis ellers man leder længe nok smiley

• #6   10. aug 2012 Husdyr er større løsgående dyr. Gnavere der er i bur går under burdyr/møbler.
    Ikke alle udlejere er helt med på den, derfor er det altid en god investering at melde sig ind i LLO, bare for en sikkerheds skyld smiley

Der er enkelte lejekontrakter hvor det står udspecificeret hvilke dyr man må/ikke må holde, og der er man nødt til at respektere det naturligvis. Jeg har været ude for en lejekontrakt hvor der specifikt stod jeg ikke måtte holde marsvin, så den skulle jeg ikke leje. Men står der kun nej til husdyr, går burdyr altså ikke derunder, generelt set.

• #7   10. aug 2012 RR - ja de findes - hvis man har råd smiley Her i byen koster lejligheder hvor der står ja til husdyr temmelig meget mere end andre, så man skal for det første lede længe den dag idag (desværre) og så koster de ofte en del mere, underligt nok.

• #8   10. aug 2012 Von Fancy: Ja, det kommer selvfølgelig nok an på hvor man bor, hvor nemt/svært det er at finde en lejlighed hvor udlejer er okay med dyr generelt set. Min pointe er bare at det jo ikke skader noget at spørge udlejer - også selvom der står at ''HUSDYR IKKE TILLADT'' - om det er okay at man har kaniner/marsvin eller lign. For nogen udlejere er altså søde, og siger selvfølgelig er det det, hvorimod andre ikke er nær så glade for dette, og derfor mener jeg at det da ville være at foretrække at spørge udlejer før man flytter ind, så man ikke risikere at komme ud i at få et dårligt forhold til denne fra start.

• #9   10. aug 2012 Forresten er jeg lidt nysgerrig om der er nogen af jer der har et link til afsnittet omkring love og regler for udlejere hvor der står dette omkring husdyr? Har nemlig kigget inde på LLO's hjemmeside, og kunne ingensteder finde afsnittet omkring husdyr?

• #10   10. aug 2012 Altså jeg kan kun tale for egne erfaringer, men da jeg flyttede ind så mit boligselskab jeg havde et bur med marsvin (da var skabsburene ikke kommet ind) og de sagde fint nok.
    Da min tidligere underbo så pludselig klagede (opfandt ting at klage over - han kunne ikke fordrage mig), så måtte jeg ikke have marsvin længere, til trods for de tidligere havde sagt "fint nok" smiley så jeg må nok indrømme jeg er mere til LLO fremfor "spørg og få lov" - simpelthen fordi rigtig mange udlejere vil starte ud med nej for en sikkerhedsskyld, eller give mundtligt lov - et mundtligt ja man ikke kan bruge til særlig meget senere hen hvis de så ændrer mening.

Ellers ja, så var det rarere at have lov og være på god fod på den måde.
    Men jeg forstår slet heller ikke hvorfor hus/bur dyr skal være forbudt uanset.. Men sådan er tingene jo efterhånden snart overalt idag.

• #11   10. aug 2012 Nej for der er ikke rigtig noget nedskrevet noget sted man kan bruge i forhold til hus/bur dyr desværre. Det var lettere hvis man bare kunne finde dokumentation og smide i hovedet ved eventuelle problemer. LLO har dog vundet flere sager mht. burdyr i forhold til husdyr, men det er vist ikke muligt at finde noget nedskrevet dokumentation omkring det, desværre.

• #12   10. aug 2012 Har faktisk lige fundet følgende artikel på familieadvokaten.dk:
    http://www.familieadvokaten.dk/emner/745.html

Dette omhandler netop husdyr, og hvordan at udlejeren har lov til at sige nej til dette. Der står også at eks. marsvin går under betegnelsen kæledyr.

• #13   10. aug 2012 find en hvor der står ja til husdyr smiley ellers ring og spørg. sidst jeg flyttede havde jeg hund og kat, ringede på denne lejlighed , spurgte sidst i samtalem med husdyr og fortalte at vi havde en gammel kat og en chihuahua. i kontrakten står der så husdyr nej. under er det paragraf 11 at en hund og en kat må vi have, ud og snak, i skal nok finde noget.

er dine gnavere ude? så siger du jo bare det.

• #14   10. aug 2012 Lejeloven: de eneste steder dyr er nævnt i lejeloven er i § 79 a (handler om udsmidning/retsforfølgelse) punkt 8 + 10 og 11 i stk 1.:

8) Når lejerens husdyr er til væsentlig gene for de pågældende personer på grund af støj, lugt, uhumskhed eller fare- eller frygtfremkaldelse.

10) Når lejerens husdyrhold, uden at der er tale om de i nr. 8 nævnte tilfælde, er til gene for de pågældende personer.

11) Når lejeren i øvrigt udøver adfærd, som er til gene for ejendommen eller de pågældende personer.

og i

Stk. 2. En lejer kan desuden pålægges retsfølger efter § 79 b, når lejeren holder husdyr i strid med lejeaftale eller husorden, uanset om husdyrholdet er til gene for ejendommen eller de i stk. 1 nævnte personer.

Husdyr er pr definition dyr der bor i huse som kæledyr.
    Der hører akvarier faktisk OGSÅ under, så reelt: læser man det helt korrekt så er det forbudt at ha et akvarie hvis der står "husdyr er forbudt".
    Dog må man langt de fleste steder gerne ha et akvarie hvis man spøger og så er de altså selv ude om det: de har SELV lukket op for posen ved at sige til folk: tag bare dit akvarie med.
    hvis jeg boede et sted der stod husdyr forbudt og der ikke stor noget andet (om akvarier eller lign) så ville jeg skide det et stk hvis jeg kunne se alle naboerne havde akvarier stående i stuerne... jeg ville spørge boligselskabet (skrifteligt!) om det så var ok jeg fx anskaffe mig et akvarie? og giver de lov til det (UDEN ændringer i lejekontrakten) så har de selv lukket op for at så kan man bare anskaffe sig de dyr man vil, de har jo lige selv annuleret husdyrforbuddet ved at sige ok til "bare dyret er pakket ind i fire vægge"....
    Og den ville holde i retten: klart lejer tror husdyrholdet er annulleret når man gerne må holde dyr i akvarier... så kan man jo bare lade sin hamster gå i et akvarie? hvad er forskellen?:)

• #15   10. aug 2012 Susan S: Der er jeg altså ikke enig med dig. Der er altså forskel på at sige at du gerne må have dine dyr med, og at du bare må anskaffe dig de dyr du nu engang kunne tænke dig. Faktisk synes jeg personligt at det er lidt frækt bare at udnytte en potientiel udlejers gode natur på den måde, og jo det er udnyttelse efter min bog.
    Kæresten og jeg skal selv til at have udlejet vores ejer-lejlighed nu hvor vi flytter i hus, og vi har sagt at det er okay at have burdyr. Hvis der kom en person og sagde at denne havde en kat og at de gerne ville bo her, og vi så sagde at det var ok at de tog deres kat med, når nu de havde anskaffet sig den, så ville jeg da som udlejer også blive vred, hvis jeg så bagefter finder ud af at de bare har anskaffet sig 3 mere.
    Synes både udlejere og lejere skal behandle hinanden ordentligt. Det gælder ikke kun den ene vej.

• #16   10. aug 2012 RR: hvis de siger det er ok du anskaffer dig et akvarie med fisk når de lige har skrevet du ikke må holde husdyr, så har de selv annuleret forbuddet, så kort kan det altså siges. Ellers SKAL det indskrives i din lejekontrakt at det det er alle husdyr pånær akvariefisk du ikke må holde. De kan jo ikke bare gå og uddele "specialtilladelser" hist og pist efter hvem der spørger?
    Hos os er husdyr tilladt: "1 stk hund eller 1 stk kat" står der i lejekontrakten. Jeg har 1 kat, 2 undulater, 1 kanin og 35 marsvin og det VED de godt, jeg har ikke fået en eneste klage for jeg holder jo KUN 1 kat... men skulle jeg følge lejeloktrakten som du åbentbart ville læse den så havde jeg kun lov til at holde katten, er det ikke sådan jeg skal forstå det du skriver?

• #17   10. aug 2012 Det jeg forstår på RR's indlæg er, at du flytter ind i en lejlighed hvor der står "Husdyr tilladt: Nej".
    Du har 1 kat i forvejen, og spørger udlejeren om det er ok, du på trods af det der står i lejekontrakten, må tage den kat med.
    Udlejeren siger ok.

Du flytter ind, og fordi udlejeren sagde ok til den kat du havde i forvejen, så anskaffer du dig med tiden 2 mere.

Ovenstående scenarie er det RR er imod - altså at man pænt får lov til noget, og så går ud over tilladelsen.
    (Eller måske at der står 1 kat tilladt, og du så flytter ind med 5 stk.?)

(Ret mig RR hvis jeg opfatter det forkert :-))

• #18   10. aug 2012 nåeh, ja det er vel ok man så ikke anskaffer sig flere dyr.... men hvis man har lov at hå et par undulater i bur eller et par fisk i akvarie så kan de jo ikke pludselig sige det er nok hvis en starter et rotteopdræt bare fordi b´gamle fru hansen forstiller sig rotterne render alle vegne.... min bedstemor blev totalt forarget på mig da jeg sagde "næ da?" til hun sagde "nå så skal du da endelig af med alle de marsvin?" da jeg fortalte hende jeg vargravid med nr 1.... hun mente virkeligt at de var ligesom kloakrotter og vile udgøre en sundhedsrisiko for babyen (som i øvrigt ikke er død og endda sidenhen har fået følgeskab af to mere;)) selvom hun aldrig nogensinde havde besøgt mig og set forholdene;) sådan er mange udlejere også: tænker straks det værste hvis nye lejere nævner de holder dyr.
    Så min pointe er nok lidt at spørger man (når der fx står du må holde EN kat som her) om man må holde 30 rotter i bur så får du sgu et nej uanset hvor du bor og om husdyr er tilladt, viceværterne laver om på reglerne på stående fod og deres ord er lov, lige indtil man blander LLO ind i det selvfølgelig:)

• #19   10. aug 2012 Præcis sådan jeg mente det jo Von Fancy.
    Vi har som sagt, sagt i vores lejekontrakt at det er tilladt at have burdyr, men ikke tilladt at have hund og kat. Så om du har 2 eller 50 burdyr gør ikke en forskel, så længe du ikke har kat eller hund i lejligheden, og det står detaljeret beskrevet i vores lejekontrakt, hvad der er tilladt og ikke er. Men ville stadig mene at man, for at komme tilbage til TS spørgsmål, bør spørge om lov til at holde burdyr hos udlejer hvis der står husdyr ikke er tilladt. Hun spurgte jo netop om, hvilke dyr som går under husdyr, og der mener jeg at egentlig bør man gå ud fra at det ombefatter alle dyr, men at det er bedste at spørge udlejer hvad politikken er omkring burdyr, fordi nogle udlejere ikke mener at disse går under husdyr, mens andre udlejere mener at det gør de smiley

• #20   10. aug 2012 Mange udlejere er ikke klar over at der er forskel på husdyr og burdyr.

Min udlejer mener f.eks ikke at jeg må ha mine marsvin her. Der står kun husdyr ikke er tilladt i min lejekontrakt.

Men han ønsker ikke at afprøve det. Jeg har nemlig fortalt ham da han opdagede jeg havde marsvin at han lige skulle prøve at smide mig ud pga. af dem. For så var det LLO der kontaktede ham.

Og siden da har han ikke gjort yderligere ved det

Kommentér på:
lejlighed og husdyr

Annonce