{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.414 visninger | Oprettet:

Unger: mor vil ikke fodre? kan jeg? {{forumTopicSubject}}

Hey alle sammen .

Vi havde 2 kaniner , en han og en hun , der gik hver for sig , for vi ville ikke have unger .
Hanen fik så en byld og skulle desværre aflives, men vi sætter dem så sammen , den sidste dag vi havde ham , og jo der kom sq unger . Der var så kun en, men så havde vi jo stadig lidt tilbage af hannen . men men . vi tror ikke moren ville fodre den og den var bare blevet lagt i meget lidt rede på halmet , i stedet for over i redden , og nu er den så død smiley kun 1½ døgn gammel. vi blev selvfølgelig lidt triste herhjemme, men vi opdagede en unge til som så ligger over i redden, men det ser ikke ud til moren vil kendes ved den og tror ikk den får foder.

Er der noget man kan gøre ved dette ? eller skal man bare lade det ske og så lade den dø smiley ?? håber i kan hjælpe..

og er det normalt en kanin kun får 2 unger ??
den har haft unger før ved tidligere ejer.

Hilsen Xenia.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unger: mor vil ikke fodre? kan jeg?
  • #1   6. jun 2010 okay det kan selvfølgelig forklare hvorfor vi ikke har set det .

    men synes bare det er mærkeligt at hun har en i den store rede og en der bare lagde på halmen ?? vil da mene at ungerne normalt ligger sammen ??

    vi krydser i hvertfald fingre for at den sidste lille klarer den . :')


  • #2   6. jun 2010 Jeg vil også tro, at unge nr. 2 var død nu, hvis morkanin ikke passede den? Så tror nu, der er håb for den smiley
    Måske havde der været noget galt med unge nr. 1, som morkanin havde fornemmet og derfor ladt den dø. Ellers har jeg også tit oplevet, at ungerne efter at have diet ved morkaninen bliver slæbt med ud i buret, fordi den hænger fast i dievorterne. Så måske det kan være det, der er sket?


  • #3   6. jun 2010 Ja jeg havde egentlig også tænkt på om den kunne have været syg , noget som hun evt. kunne se eller mærke som vi ikke kunne .

    men er det så normalt at en kanin kun får 2 unger ?? har jo hørt noget om at moren kan finde på at æde ungerne ? kan det være sket ?? eller tror i bare hun kun har fået 2 unger ? smiley


  • #4   6. jun 2010 Hvad er det for en race?
    Altså vil ikke sige det er unormalt kun at få to smiley Det er meget svært at sætte et decideret antal på, da de fleste racer kan få fra 1-10 nærmest smiley
    Dværgvæddere får normalt 3-4 stykker, hvor min har fået 7 smiley Første gang fik hun kun en, der var død.
    Mindre racer får ofte færre, større får flere. Men det er sådan helt generelt smiley


  • #5   6. jun 2010 Race?? hmmmmm . det kan jeg ikke li huske li nu .
    Men her er et billede af damen smiley (link fjernet)

    ved ikk om du sådan li kan se race ud fra billedet ?? (:

    og den lille som desværre måtte begraves idag :s (link fjernet)

    troede faktisk en kanin ville få mellem 4 og 8 unger eller noget i den retning . synes 2 var noget lidt smiley


  • #6   7. jun 2010 Det er en løvehoved smiley Det må man vidst betegne som en dværgkanin, altså en mindre race, så vil mene at de gennemsnitligt ligger på 4-5 unger, men som sagt kan de også sagtens få flere eller færre smiley Så vil ikk mene det er unormalt, at hun kun har fået 2 smiley

    Hvor gammel er hun? For gamle kaniner får også færre og ofte misdannede unger


  • #7   7. jun 2010 Hvordan ser unge nr. 2's mavse ud? Hvis den er stor og rund, får den mad :o)

  • #8   7. jun 2010 den unge der er billed af, er ellers ret tyk i forhold til mange andre.
    Ungerne fodres normalt 1-2 gange i døgnet, og det er det eneste tidspunkt de har kontakt til deres mor. Men ellers prøv at tjekke tidligt om morgenen, så burde ungen have "borgmester mave"
    Jeg havde selv et kuld, jeg ikke troede fik mad, for om morgenen var de ikke tykke, men så opdagede jeg at de fik mad ved 8 tiden om aftenen, og det forklarede det jo :b

    At de ikke har ligget samme sted, kan også have været fordi, den ene unge måske har holdt fast i en af morens patter, efter fodring, det er moren nemlig ligeglad med, så må de holde fast og komme ud af reden. Og så har den måske ikke fundet tilbage i reden igen. Det er også derfor mange unger dør om vinteren.

    Spørg endelig, hvis der er mere smiley


  • #9   7. jun 2010 Det med kun at få to er normalt for førstegangsfødende. Min har f.eks også lige fået unger for første gang, og hun fik 3, så det er meget normalt.. smiley De er 5 dage, og jeg har kun set hende ved dem 1 gang, så det er ikke unormalt, at man ikke ser hunnen ved dem smiley men som de andre siger, så lader moren dem dø, hvis der er noget galt med dem..

  • #10   7. jun 2010 moren er 2 år gammel . og dette er anden gang hun får unger .

    Min mor vil egentlig gerne vide til en anden gang om det er muligt at flaske en kanin op ?? smiley


  • #11   7. jun 2010 okay , nogen der kan fortælle mig hvordan det foregår ? smiley

  • #12   7. jun 2010 de kan flaskes op, men det er utrolig svært, tror man skal have fat i en flaske til killinger, men mælken skal være noget fløde, har hørt om en der har opflasket et kuld på kaffefløde uden problemer, så det ville jeg nok vælge. da der i mælkeerstatninger ikke er nok fedt.
    men hvis man flasker med sprøjter, får de det nemt i næsen, og så risikerer de at blive kvalt i stedet.

    MEN undgå opflaskning så vidt det er muligt, dine unger får nok mad, hvis den unge der er billed af er en af dem !!!!
    Giver du flaske, men ligger ungen ud til moren igen, risikerer du at den lugter af forkert foder og hun derved ikke længere vil kendes ved den, så undgå det så vidt det er muligt ! der er ofte en grund til hvis moren ikke vil fodre den.,

    En egen oplevelse. Et kuld på 5 unger, en af ungerne får næsten ingen mad, fik endelig lov at ligge den til moren, men den ku faktisk ikke finde ud af at patte, så det var jo klart den ikke fik nok mad. jeg supplerede med noget fløde, men da de var 10 dage kunne de alle hoppe rundt i buret og havde øjne, men ikke denne unge, den havde ikke engang øjne da de var 20 dage, og til sidst var den stort set død, da de andre begyndte at spise foder af skålen, kunne den stadig ikke gå eller se .
    Er de for svage til at kunne klare sig i naturen, lader moren den dø, og i nogle tilfælde, vil hun spise den. Det er naturens gang.


Kommentér på:
Unger: mor vil ikke fodre? kan jeg?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce