{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.730 visninger | Oprettet:

Mine linier på Philippinerne {{forumTopicSubject}}

Jeg har af et par omgange sendt nogle af mine dyr til en gruppe opdrættere på Philippinerne.
Det er en gruppe fyre, der arbejder på at gøre marsvin til mere end bare noget folk kan tjene en masse penge på dernede. De arbejder på at gøre det til en hobby, på at lære folk at holde deres dyr i fuld pels og udstille dem, i stedet for at smide dyrene i avl når de er 2½-3 mdr.
Jeg var meget skeptisk da jeg sendte dyr ned til dem første gang, men de har lyttet rigtig meget til mig, og ændret deres avl fuldstændig i forhold til, hvad der er normalen dernede.
Da jeg lærte dem at kende havde de ingen viden overhovedet. De troede, at ACBA (amerikansk) var den førende forening i verden indenfor marsvin, og de fleste Philippinske opdrættere fulgte de artikler der lå på deres hjemmeside, bla den hvor der står, at marsvin skal sættes i avl når de er 2½-3 mdr og have deres første kuld inden de er 6 mdr, ellers vokser bækkenet sammen.
Derudover fodrede de bla med Bio 300, som er et foder til høns.
Mange Philippinske marsvineopdrættere kan desværre betegnes som cavy millers af den grund, at en texel eller merino på det tidspunkt hvor jeg første gang fik kontakt til dem, sagtens kunne sælges for hvad der svarer til 1500 danske kroner. Så mange opdrættere dernede råavler på deres dyr fra de er 2½-3 mdr.

"Mine" drenge er dog lige mere fornuftige, og specielt efter jeg er begyndt at lære dem lidt mere om tingene. Så nu følger de samme avlsretningslinier som vi har her i Danmark, og de har også fundet frem til noget foder, Furry Friends, som rent faktisk er et foder beregnet til marsvin, og med C-vitamin i, omend det ikke er samme kvalitet som vi har her.
De har også været meget kræsne med, hvad de ville have fra mig. De har ikke bare importeret hvad som helst jeg kunne tilbyde dem, men har specifikt udvalgt det de mente de kunne bruge.
Bla reserverede Bryant Cavy Cats Bittersweet da hun bare var en lille baby, fordi han kunne se der var potentiale i hende. Og ganske rigtigt, hun forlod Danmark sidste år i Maj som DKCH NCH Cavy Cats Bittersweet smiley
Derfor tager det som regel også lang tid fra de begynder at reservere dyr fra mig til dyrene rent faktisk bliver sendt afsted.
Sidste jeg sendte dyr ned til dem var i Februar i år, og der havde Kyle også reserveret 4 ensfarvede fra Dell'Orto, fordi ensfarvede er noget, der næsten ikke er nogen af på Philippinerne. De fleste af deres korthårede dernede er bare almindelige kæledyr, men de bliver udstillet i racedyrsklasse alligevel, som "americans", fordi der ikke er andre.
Så de manglede de ensfarvede.

I dag har der så været afholdt Caveman Cup dernede, som nok er noget af det tætteste de kommer på noget, der ligner en udstilling.
Og "mine" drenge og mine linier dominerede den udstilling en hel del smiley

Jerry vandt Best of Breed sheltie og Best In Show med sin Zapphiro Paraluman, en datter af Cavy Cats Fluen På Væggen
Kyle vandt Best of Breed American (korthår), 1st place Best In Self og Reserve In Show med Xanthippe Dell'Orto
Jerry vandt derudover også Best of Breed merino og Best agouti med Cavy Cats Where Romeo Never Dies, 2nd place Best of Breed sheltie med Cavy Bryant December Rose, en datter af Kjelins War Admiral, og så vandt han vist også Best of Breed texel, men jeg har endnu ikke fået at vide endnu, hvilken en det var.
Kyle vandt 2nd Best of Breed texel med Cavy Cats Anybody Seen My Baby?

Jeg er virkelig stolt af de to drenge. De er nået rigtig rigtig langt efter jeg lærte dem at kende og til nu, de er blevet virkelig seriøse mht til deres marsvin.
Cavy Bryant vandt også Best In Show med en texel, Wingedfoot Ever So Clever, som også er efter mine linier, for ikke så længe siden, og jeg blev kontaktet af rigtig mange Philippinske opdrættere efter det, for mange af dem havde aldrig set en 8 mdr gammel texel i fuld pels, de var jo vandt til, at de blev altid bare blev klippet kort og sat i avl når de var 3 mdr.

Men efter nogle grimme episoder med nogle af de her cavy millers på Philippinerne, så har jeg lavet en politik om, at jeg ikke sender dyr til andre end "mine" drenge.
Efter jeg havde sendt til dem første gang, blev jeg kontaktet af en anden opdrætter, som fortalte mig, han var helt ny i marsvineopdræt, han kunne ikke finde nogen der ville sælge ham en texel eller merino og derfor ville han gerne importere fra mig.
Jeg var naiv og troede han var ligeså seriøs som de andre, men efter jeg havde sendt dyr ned til ham, fandt jeg ud af, han havde løjet for mig.
Han var ikke spor ny, han havde allerede 200 dyr siddende, som han råavlede på for at tjene penge. Og han havde så set fidusen i, at han kunne tjene flere penge på at importere, for vores dyr er en del billigere end deres, og selvom han skulle betale shipping omkostningerne, så tjente han stadig penge på det. Han gjorde nemlig det, at han importerede 21 dyr herfra, samtidig med han også importerede en del dyr fra UK og Tyskland. Og så snart dyrene ankom, blev størstedelen af dem solgt videre for det der svarer til de der ca. 1500 danske kroner. Resten blev smidt i avl med det samme. Jeg aner pt ikke hvor nogle af de dyr jeg sendte ham fra mine egne linier er henne dernede, for han solgte dem allesammen videre indenfor den første uge efter de ankom.
Jeg havde ellers fortalt ham om korrekt parringsalder og korrekt pasning, men manden var da ligeglad. Han fik en 3 mdrs texel hun ned, som han satte direkte i avl. Jeg spurgte ham hvorfor? Hans svar: Han kunne få flere penge for hende når han solgte hende drægtig.
Han råavler stadig, udelukkende for at tjene penge. Han gør sig ingen tanker overhovedet omkring hvad han sætter sammen, andet end at fancy farver sælger bedst.
Lige pt gør han sig mest i peruanere og lunkarya, for det er de eneste dyr han stadig kan importere derned fra Danmark (dog har han for nylig også fået fat i nogle CH-teddyer). De fleste opdrættere, både i Danmark og udlandet, vil ikke sende dyr ned til ham fordi han netop er hvad man betegner som en cavy miller: Masseavl udelukkende for at tjene penge.

Jeg havde også nogle andre Philippinske opdrættere, der ville importere fra mig og de havde også allerede reserveret dyr, indtil det her med cavy milleren skete og jeg så begyndte at spørge nærmere ind til deres avlsmetoder. Da de fortalte, de satte dyrene i avl når de var 4 mdr og nægtede at ændre den alder og jeg sagde, at jeg ikke ville sælge til nogen, der avlede på dyr der var yngre end 6 mdr, så afbrød jeg ganske enkelt den afsending.

Jeg er rigtig rigtig stolt af at "mine" drenge har klaret sig så godt i Caveman Cup'en og jeg ville ikke tøve med at sende dyr til dem igen, for de gør virkelig et godt arbejde for at udbrede marsvin som en hobby dernede (en af dem havde også siddet ude i et shopping center med en PR stand med information og reklame for marsvin som et kæledyr og fremvisning af dyr).
Men de Philippinske opdrættere ved nu, at der er mulighed for at importere dyr fra Danmark og der er sikkert også kommet mere fokus på, at vi har nogle gode dyr heroppe, så flere af dem vil sikkert også kontakte danske opdrættere. Eller sandsynligvis forsøge at få dyr importeret derned igennem ham cavy milleren og hans danske kontakter.
Så hvis nogen bliver kontaktet med henblik på at sende dyr til Philippinerne, så vær forsigtig. Nogen af opdrætterne dernede er gode nok, men størstedelen af dem avler udelukkende for at tjene penge på dyrene.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mine linier på Philippinerne
Kommentér på:
Mine linier på Philippinerne

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce