{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.389 visninger | Oprettet:

Hjælp til skolen ! :D Spørgsmål: {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Mig og min veninde har i skolen et projekt hvor vi skal skrive om marsvin smiley
Vi skal skrive 15-20 sider med skriftstørrelse 12 i et word pogram.
Vi har nogle spørgsmål til avlere og bare til folk som ved noget om marsvin smiley
Vi vil blive MEGET glade hvis i ville svare på dem smiley
I behøver ikk svare på alle smiley

Her er de første:

Hvorfor er de så dyre?
Hvorfor er de så populære?
Hvor stammer de fra?
Hvordan kom de til Danmark?
I hvor mange år har man avlet marsvin i Danmark?
Hvilke racer er der?
Kan marsvin leve alene?
Kan man finde marsvin i den Danske natur?
Hvilke dyr er i familie med marsvinet?

Der kommer måske flere, men kun hvis der er blevet svaret på dem her smiley

På forhånd taak smiley

KH. Mette & Pernille


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til skolen ! :D Spørgsmål:
  • #1   22. feb 2011 1000 tak smiley

  • #2   22. feb 2011 Hvorfor er de så dyre?

    Jeg mener (desværre) ikke at marsvin er dyre. Man kan få dem fra 0 kr. og opefter, så nej mange af dem er desværre ikke dyre. Men hvis prisen er høj (som f.eks. på skinnyer) afholder det nogen idioter (dem der ikke kan finde ud af at tage vare på dem) fra at købe dem - men desværre ikke alle.

    Hvorfor er de så populære?

    Fordi det er dejlige og nemme dyr

    Hvor stammer de fra?

    Peru så vidt jeg husker.

    Hvordan kom de til Danmark?

    Fisk...

    I hvor mange år har man avlet marsvin i Danmark?

    Det er der vist ingen tal på, men rigtig mange. Søg på google.

    Hvilke racer er der?

    Rigtig mange - alt for mange til at remse op, både indenfor langhårede, korthårede, ruhårede mv.

    Kan marsvin leve alene?

    Ja, men de bør ikke. Marsvin er flokdyr.

    Kan man finde marsvin i den Danske natur?

    Nej.

    Som elise B nævner er den bog af Peter Guerney rigtig god.


  • #3   22. feb 2011 Hvorfor er de så dyre?
    Marsvin er ikke dyre. Prisen for et marsvin fra avler med stamtavle ligger typisk mellem 150-350 kroner. Det er ikke dyrt for et kæledyr man skal have i mange år.

    Hvorfor er de så populære?
    Marsvin er populære fordi de er nemme at passe, og derfor også velegnet til børn. Derudover kræver de ikke mere plads end der er i en lejlighed og det gør dem også til populære kæledyr blandt os studerende XD

    Hvor stammer de fra?
    Marsvinet stammer oprindeligt fra sydamerika, peru og paraguay, hvor de blev holdt som husdyr man brugte til at slagte på lige fod med den måde vi holder kyllinger og grise i dag. Det latinske navn er Cavia porcellus, hvoraf Porcellus betyder ''lille gris''. Hvorfor at man har valgt at sammenligne marsvinet med en gris er ikke klart, men det kunne have noget at gøre med at der er visse ligheder, som eks. det store hoved i forhold til kroppen, en kraftig hals og afrundet rumpe (dog uden halen). (TAGET FRA MIN HJEMMESIDE - Rakkaus.webbyen.dk)

    Hvordan kom de til Danmark?
    Marsvinet blev indført (med skib) til de vestlige lande i det 16. århundrede, men dengang var prisen for marsvin så ekstremt høj, at det kun var de rige som havde råd til at tage del i glæden ved disse små skønheder. Det er heldigvis blevet ændret, så alle vi andre også kan få lov at få disse fantastiske dyr.

    I hvor mange år har man avlet marsvin i Danmark?
    Rigtig mange. Vel siden de blev indført i det 16 århundrede men må indrømme at jeg ikke er sikker. I kan altid søge på google XD

    Hvilke racer er der?
    Der er rigtig mange. Dem jeg lige kan komme på på stående fod er;
    Peruaner
    Alpaca
    Teddy
    CH-Teddy
    Abbysinier
    Sheltie
    Coronet
    Satin (Selvom dette mere er en pelsvariant)
    Tans
    Skinny
    Merino
    Texel
    Engelsk Crested
    Ensfarvet
    Lunkarya
    Cuy


    Kan marsvin leve alene?
    De kan godt, men det ville være synd at lade dem gøre det da de er flokdyr og derfor trives bedst sammen med en burkammerat som de kan hygge sig med og putte sig hos.

    Kan man finde marsvin i den Danske natur?
    Nej.

    Hvilke dyr er i familie med marsvinet?
    Marsvinet er en gren af gnaverfamilien.


  • #4   22. feb 2011 ville sige det sammen som sabrina N

  • #5   23. feb 2011 1000 tak alle sammen ! smiley

    Vi vil meget gerne have en marsvine avler med i et "interview" hvor vi stiller lidt spørgsmål om det at være marsvine avler smiley

    Hvis i skriver herinde, så skriver vi i private beskeder smiley


  • #6   23. feb 2011 Hvorfor er de så dyre?
    Hvis du kigger på dyrehandlere, sælges marsvin derfra uden nogen form for papirer andet end en kvittering og uanset race ofte en del dyrere end hos os avlere, som sælger marsvin med stamtavle
    Hvorfor er de så populære?
    De er gode børne- og familiedyr. De hører til de aktive gnavere uanset tidspunkt på døgnet. De er nemme at have i et hjem uanset hjemmets str. da de ikke kræver voldsomt meget plads. De er nemme at holde glade og tilfredse.
    Hvor stammer de fra?
    Peru
    Hvordan kom de til Danmark?
    Pas
    I hvor mange år har man avlet marsvin i Danmark?
    Mange år - er ikke sikker, men da nok min. 20 år
    Hvilke racer er der?
    Der er rigtig mange. En del er nævnt
    Der er f.eks. også
    Satinteddy
    Kæledyr (de alm. glathårede og hvirvler)
    Abbysinere
    Solid
    Kan marsvin leve alene?
    Ja, men det optimale er min. 2 i et bur fordi de er meget sociale dy(uanset køn)r og vi mennesker kan aldrig erstatte det et andet marsvin kan give. Nogle har så et marsvin gående med en kanin i stedet i den tro at det er rigtig. Dette vil jeg absolut fraråde. Derudover kræver 2 marsvin i samme bur ikke mere pasning og rengøring end en.
    Kan man finde marsvin i den Danske natur?
    Nej
    Hvilke dyr er i familie med marsvinet?
    Marsvin tilhører gnaverfamilien


  • #7   23. feb 2011 VanHelsing: Ja, DMK er over 25 år gammel, så det er mere end 20 år.
    Marsvineavl kom jo samtidig med de første marsvin, hvornår end så det var, så ligeså længe som folk har kunne få marsvin som kæledyr, ligeså længe er de også blevet avlet.


  • #8   24. feb 2011 Annbritt: Ja ok, jeg er jo bare ikke så garvet som jer andre, så var derfor ikke helt sikker på antal år, men forsøgte nu også bare at svare så godt som muligt på alle spørgsmål smiley

  • #9   24. feb 2011 Der er nogle af spørgsmålene vi selv kunne svare på også smiley
    Men ville også lige høre det fra andre smiley

    Igen 1000 tak alle sammen smiley


Kommentér på:
Hjælp til skolen ! :D Spørgsmål:

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce