{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.094 visninger | Oprettet:

Mængde af grønt til kanin? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Hvis man læser rundt omkring, fx frikanin.dk, så kan man læse, at en kanins kost burde bestå af ca. 80% hø, 15% grøntsager, og ca. 5% piller.

For piller skrives der ca. 20 g. pr. kilo kropsvægt. Så for min kanin (1.7 kg) er det ca. 30-35g, hvilket den også får. Det er nemt at forholde sig til. Hvor meget hø hun spiser, ja, det er jo lidt op til hende. Hvis hun er sulten, så må hun jo æde - dog ikke noget man som sådan kan kontrollere, da det bare altid skal være der.

Men, jeg synes grøntsager er lidt diffust. Læser man videre på siden kan man læse at en kanin burde have ca. 1 dl. grønt pr. kg. kropsvægt, dvs. i mit tilfælde 1.7 dl sådan cirkus. Mit problem er dog, at jeg ikke synes deciliter er et pisse godt mål for mad. Blade og lignende fylder jo en del, men hvis man presser det samme kan der være en masse. Samtidig er der jo nogle ting der kan rives, så det fylder mindre end blot store stykker, og ja, man kunne blive ved.

Så egentlig ville det jo være bedre med en vægtenhed for netop grøntsager fremfor dl. Så ja, kort og godt: Hvad burde en kanin på ca. 1.7 kg have, vægtmæssigt, af grøntsager ?

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mængde af grønt til kanin?
  • #1   23. mar 2017 Jeg ville meget hellere lave det om, så udvoksede kaniner kan klare sig helt uden kraftfoder - vilde kaniner har ikke adgang til kraftfoder - og har slet ikke alle de fordøjelsesproblemer, vi hører og læser om fra nutidens kæledyrssektor.
    Det er vigtigt for forståelse af fodring, at kraftfoder har 2 funktioner: a) At dække kaninens energibehov, når grovfoder og stråfoder ikke alene kan gøre det. Eks.) Bonderøvens Belgisk kæmpe fik 10 unger og havde stort behov for energi til mælkeproduktion - men fik ikke kraftfoder med det resultat, at hun ikke havde mælk til alle...... b) at justere proteinindhold, d.v.s. i forår og forsommer er der meget ungt grøntfoder alle steder - det er proteinrigt, og derfor kan lidt proteinfattigt kraftfoder (korn) give balance. Om vinteren er det svært at skaffe godt grøntfoder, så rodfrugter (gulerødder, roer) er en væsentlig del af fodringen, og så kan der justeres med en proteinrig kraftfoderblanding (16-17 % protein). Herved når vi ned i kraftfodermængde ca. 5 gram/kilo kanin/dag til udvoksede kaniner. Grønt kan stort set gives efter ædelyst, men bør dog gives i hæk, så kaninen ikke sviner det til, inden det ædes. De 20 gram kraftfoder/kilo kanin er foderstofindustriens ønske for at holde omsætningen af kraftfoder i gang - det medfører rundt omkring et stort forbrug af fordøjelsesregulerende og smertestillende medicin samt et urimeligt stort antibiotikaforbrug.


  • #2   23. mar 2017 Jørgen, du havde en tommelfingerregel for, hvor meget man går ned i foder pr. 100 gr. grønt/rodfrugt.
    Kan du repetere?


  • #3   23. mar 2017 Lige nu får mine kaniner på omkring 2 kg (dværgvæddere) i underkanten af 20 gr. foder IALT, men så får de 70 gr. roe og 30 gr æble (eller rødbeder eller gulerødder eller...)
    Jeg er begyndt at give skvalderkål og mølkebøtter, men det er vist i så små mængder, at det må være uden for beregning


  • #4   23. mar 2017 Hej Jørgen,

    Det lyder jo i og sig fornuftigt. Men jeg synes bare man hører tit, at kaniners afføring kan blive en smule vandet, hvis de får for meget grønt ? Og at sådan noget som gulerødder og lignende jo i princippet er "sukker" for kaniner.

    For umiddelbart lyder 10g kraftfoder for en 2 kgs kanin jo okay fornuftigt. Når vi giver de der 30g, som jo faktisk er mindre end hvad hun burde have i følge de "retningslinjer", så tager det hende en evighed at spise. Godt nok har hun adgang til hele lejligheden hele tiden, så det kan være det distraherer hende en del, så hun ikke får spist. Men hvis vi giver det som morgenmad kl 8-9 stykker om morgenen, så er det ikke engang sikkert det er færdigt kl 15.

    Men hvorfor skulle steder som frikanin.dk skrive det sådan som de gør så ? De er vel ikke i lommen på "kraftfoderindustrien" og lignende.


  • #5   24. mar 2017 Vilde kaniners afføring er IKKE vandet
    Og de sidste 30 år har jeg brugt 200-250 gram gulerødder/voksen kanin på omkring 3 kg hele vinterhalvåret og opnået udmærkede resultater , bl.a. vundet pokal for bedste veteran på landsudstilling til ejendom og 96 points for en hun med unger d. 12/3 2017.
    Til mennesker regnes gulerødder som "næsten 0 kalorier" - så glem alt om sukkerindhold i gulerødder til kaniner.
    I skal nok hellere tænke på, at ved overfodring med kraftfoder, bliver foderets stivelse omdannet til sukker - og det er et langt større problem.
    Til Aase: Der skal omkring 10 kg gulerødder til en foderenhed - men kun omkring 1 kg kraftfoder til en foderenhed.



  • #6   24. mar 2017 Så var min husk ikke helt galt: 100 gr gulerødder/roer/cikorierod og 10 gr. foder ned.

Kommentér på:
Mængde af grønt til kanin?

Annonce