{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.981 visninger | Oprettet:

Foreslag til jer - kaniner. {{forumTopicSubject}}

"Stjal" lige dette fra et kanindorum smiley

Alene det at kaninen kommer ud af buret, er i sig selv dejligt for den. Men det kan også godt blive lidt kedeligt for den at sidde mange timer i en løbegård uden noget at give sig til. Og har man den indendørs kan det være rart at kunne aflede kaninen med gode aktiviteter i stedet for at se den hærge ens hjem.

Her er nogle forslag til aktivering uden for buret.

I løbegård (udenfor):
Grene, kaninen kan spise og kaste rundt.
En bold, den kan skubbe rundt. Nogle kaniner synes det er sjovt at skubbe fodbolde rundt med deres hoved.
Tunnel, eks en kattetunnel som fåes billigt i Ikea. De er sjove at hoppe igennem og gemme sig i.
Et hus til skygge og leg (hoppe ud, ind ovenpå, rundt om, gnave i og flytte rundt på).
En kasse med sand (høje sider) som kaninen kan grave i.

I sele:
Seleture er fantastiske i sig selv, idet kaninen får mulighed for at undersøge et større område end i en løbegård. Der er dermed spændende oplevelser, og også god og hyggelig kontakt med føreren.
Der er også mulighed for at kaninen kan springe over forhindringer og rigtige kaninspring.
Du kan læse mere om seletræning og kaninspring på forummet.

Indendørs
På stuegulvet (eller hvor kaninen nu får lov at hoppe) kan man lægge tæpper, som den kan grave i, flytte rundt og putte sig i.
Papkasser er billig og evigt sjov aktivering - kaniner elsker at gemme sig i dem, gnave i dem og mine spiser dem i stor stil. De kan få mange timer til at gå med at hoppe und og ud af dem, ovenpå, og spurte rundt om dem. Det er tilsyneladende en leg, der aldrig bliver kedelig.
Foderbolde med godbidder, hvor bolden skal trilles rundt for at få en lækkerbidsken. Brug gerne sunde godbidder som små stykker gulerødder og frugt.
Tunneller er også gode indendørs.
Bolde, kaninen kan skubbe rundt.
Ting, kaninen kan hoppe op på, f.eks. kasser.
Ting, den gerne må gnave i, f.eks. en gren eller noget lækkert grønt.
En kasse med sand (og høje sider), som kaninen kan grave i

Kaniner er intelligente dyr, som har brug for aktiveringsmuligheder for ikke at kede sig.
Her er en række forslag til aktivering i buret:

Et kaninhus.
Huset kan bruges som en tryg hule og er efter min mening uundværlig.
Huset kan også være en sjov "legeplads" i sig selv- noget kaninen kan hoppe op på, flytte rundt med, gnave i, hvile ovenpå osv. Herhjemme tages det også i brug til spurteture rundt i buret, hvor især Isabella synes det er sjovt at se hvor hurtigt hun kan hoppe ind af "døren" og ud gennem "vinduet".

En høbold.
Eller lignende som er proppet med hø eller grønt og hængt op, så kaninen skal op på bagben for at hive maden ud. Det er god balancetræning og så er den stov at puffe til på en badut-tur rundt i buret. Min Jonathan foretrækker at spise hø herfra frem for fra høhækken, det er jo lidt mere udfordrende.
Den har desuden den fordel af grønt ikke kommer til at lægge oven i afførring i buret, det er således sundere at spise.

Toiletrullerør.
Er et stort hit herhjemme. Pap er noget mine basser elsker at spise og gnave i. Og røret fra en toiletrulle fylder næsten ingenting i buret, og så kan det kastes rundt med og flyttes i mange times leg. Det kan også fyldes med grønt og foldes i enderne, så det er en udfordring at komme ind til lækkerbidderne. Dette er en yndet leg for mine kaniner. Man kan også proppe det med hø, som kaninerne kan kæmpe lidt for at få ud.

Godbidsbolde.
En mulighed for aktivering ved fodringstid. Man kan hælde kaninens (stadig afmålte mængde) foder heri og tilpasse hullet, så ikke alt ryger ud med det samme. De fleste kaniner lærer hurtigt a skubbe til den for at få foderet ud, og mine har altid virket til at more sig over det.

Grene.
En vigtig og nødvendig kilde til at kaninen kan passe sine tænder bedst muligt, men også sjov aktivering. Kaniner kan ud over at gnave i grenene få masser af tid til at få med at flytte rundt på dem.

En bamse.
Kaniner, der bor alene, kan få dækket en del af deres kontaktbehov ved at have en bamse at hygge og putte med. Bamsen skal helst være større end kaninen for at den er interessant. Mine kaniner har begge haft bamser, og de nydt at putte med dem, slikke med dem og til tider smide dem rundt i buret i skøn leg. Bamsen giver også tryghed hvis kaninen eks. skal flytte fra et bur til et andet, eller et hjem til et andet, og kaninen har haft bamsen mindst et par dage inden flytningen. Bamsen er dermed velkendt og dufter som "hjemme".

Legetøj.
Der findes masser af legetøj, som er velegnet til kaniner. I dyrehandlen kan man ofte købe lejetøj med bjælder, eller fuglelegetøj i reb til at sætte fast i buret. Jeg kender til mange kaniner, som især kan lide ting, de kan få til at larme lidt (eks. ting med bjælder), ting de kan smide med og skubbe til.

Madskåle.
Igen en nødvendighed i buret som kaninen kan have meget sjov med. Jeg har selv porcelænsskåle, som ind i mellem bliver banket mod hinanden (igen for at lave lyde), vendt rundt og flyttet med. Ved fodringstid kommer kaninerne selv hen til lågen, slæbende med skålene i munden. Sally, som er redaktør herinde, bruger børnenes gamle dybe plastictallerkner/skåle af hård plastic. De kan ikke bide dem i stykker, men de kan kaste rundt med dem og de hygger de sig med og det kan også larme. Dem bruger hun til deres grønt og til deres RR bruger hun rustfri stålskåle, som de også kan lave en masse ballade med.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foreslag til jer - kaniner.
Kommentér på:
Foreslag til jer - kaniner.

Annonce