{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.844 visninger | Oprettet:

Marsvin, hø og allergi {{forumTopicSubject}}

Kære Forum
Min datter på 8 år, har fået to marsvin som står på hendes værelse. Og det er helt nyt for os, at have husdyr - herunder gnavere.Nu begynder lillebror (5 år) at nyse, han har græsallergi, så mon ikke det er høet han reagerer på?

Kan man få hø/strøelse, som ikke af den sort som giver græsallergi eng-rottehale. Kan man bruge andre underlag? Eller har I andre fif til, hvordan man håndterer den slags allergi-issues?

Lillebror er den eneste i familien som har græsallergi, og har heldigvis ikke allergi for dyrene. Han er egentlig ikke så interesseret i marsvinene, så total adskillelse kunne også være en mulighed?

Mh Mette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin, hø og allergi
  • #2   14. dec 2015 Godt hø skal generelt set ikke støve, men uanset om det støver eller ej hjælper det ikke hvis der er græsallegi.

    Og marsvin skal have hø og der findes ikke noget der kan erstatte hø eller som er lige så godt.
    Så høet kommer i ikke uden om desværre.


  • #3   14. dec 2015 Jeg kender et par, hvor gutten har græsallergi. For at han skulle kunne være til, måtte de derfor finde et alternativ, og de er gået over til høkuber, som man vist f.eks. kan bruge til heste. Det er fint snittet og presset i små kuber, men har stadig struktur (det er kun snittet, ikke malet som man ser i pillerne). Det virker for dem og deres marsvin, måske var det en løsning for jer?

    Mht. bunden, så findes der et hav af alternativer til bundmateriale. Hamp som der er foreslået, carefresh, man kan købe noget flis af bøg mener jeg det er, spåner og nogle bruger fleece tæpper.


  • #4   14. dec 2015 Tak for svar - jeg vil prøve med et andet bundmateriale, og så noget hø, som ikke støver alt for meget. Jeres svar sendte mig i denne retning http://marsvineklub.dk/graespollenallergi-kan-marsvin-leve-uden-hoe/
    Så nu er jeg meget klogere, og ved at høet er nødvendigt smiley


  • #5   14. dec 2015 hørullerne der bliver skrevet om er dog meget svære at opdrive lux shoppen har dem ikke mere og dem fra crisco er svære at finde

  • #7   14. dec 2015 Det eneste hø jeg har oplevet ikke støver, det er det maskintørrede enghø fra Skovly - men de tager så ikke flere kunder ind p.t.

  • Phoebe N
    Phoebe N Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 2 Gnavere: 1 Svar: 7
    #8   16. dec 2015 Jeg har selv allergi og astma. Vi har 4 marsvin i stuen. Vi brugte carefree strø i lang tid, men det var virkelig dyrt. Så vi læste om det med fleece, så undersøgte vi det grundigt, og bruger nu 3-4 lag hundetæppe, så 4 lag håndklæde, og til sidst 2-3 lag fleece på overfladen hvor putterne går. Det er dejligt og det lugter ikke. Vi kogevaskener det en gang om ugen.
    Så vi har 2 sæt til hvert bur, og lidt ekstra.
    Vi købte håndklæderne og hundetæpperne billigt i jysk. Og fleece'n købte vi i stof og stil. Vi tog det grimmeste, som de gerne ville af med og som var på tilbud smiley men husk at vaske fleece'n og hundetæpperne før i klipper dem til størrelsen af buret.
    For at fjerne den vandskyende belægning i fleece'n, skal i bare kogevaske den med alm vaskemiddel og tørretumble det på varmeste niveau. Når det er tørt, kan du prøve at sætte noget under vandhanen og se om det suger vandet op. Hvis ikke, skal det kogevaskes og tørres igen. Der er nogle der skal gøre det 7-8 gange, men for mig virkede det første gang.

    Når man bruger fleece, og marsvinet tisser, er det vådt 5-10 minutter, indtil urinen bliver suget op af det næste lag (håndklæderne og til sidst hundetæpperne)

    Vi synes det er vildt let at holde. Det er en rigtig god løsning for os, så selvom jeg faktisk er slem allergiker, så rører det ikke mig.

    Mht hø, så køber vi det fra Vitakraft "vitaverde Nature plus" hvor der kan købes hø med enten tørrede kamille, pebermynte, brændenælder, roser eller mælkebøtter blandet i.
    Vores marsvin vil ikke have andet..
    Men måden vi gør det på, for at undgå at jeg bliver påvirket af høet, så når jeg gør mig klar til seng og har sagt godnat til putterne, så giver min mand den deres hø. Så når jeg står op næste morgen har det støv der måtte have været der, lagt sig. Det virker for os.

    Håber der måske var noget, som kunne hjælpe. For det er virkelig ikke rart at have allergi hele tiden.
    Jeg havde det meget dårligt hele mit liv, indtil jeg flyttede hjemmefra. Blev diagnoseret med astma da jeg var 2 måneder gammel. Mine forældre røg heletiden og alle steder. Vi havde 2 fugle og 2 hunde. Jeg kom tit med ambulancen pga astma anfald, jeg var pakket ind i gazebind på hele kroppen pånær hænder fødder og ansigt på grund af eksem.. men min mor nægtede at komme af med hundene og blev ved med at ryge.
    Mine øjne var altid hævede og røde, alt kløede, øjne og øregange, knæhaser og albuer var fulde af sår. Jeg aner simpelthen ikke hvordan jeg fik min uddannelse.
    Da jeg flyttede hjemmefra, havde jeg ingen dyr og ingen der røg. Der gik 2 uger og livet blev skønt at leve!
    Jeg har nu 3 børn som jeg ved præcis hvordan man passer på, så de ikke bliver dårlige. Hvis de fik allergi, vidste de godt at marsvinene ville skulle finde et nyt hjem. (Vi prøvede først at låne en vens marsvin, for at se om der var allergi-tegn inden vi købte dem vi har) men man ved jo aldrig 100% så den her vens forældre var også vildt seje og sagde, at hvis det ikke fungerede med dem vi fik, så ville de godt tage dem til sig. (De havde 3 selv så det var ikke et problem at have 2 mere:) )

    I hvertfald stort held og lykke med projektet herfra ;):)


  • #9   17. dec 2015 Tak Phoebe for at dele dine erfaringer, vil prøve det af 😄

  • Phoebe N
    Phoebe N Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 2 Gnavere: 1 Svar: 7
    #10   19. dec 2015 Det var selvfølgelig så lidt (:
    God jul ❤️


Kommentér på:
Marsvin, hø og allergi

Annonce