{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hø og halm: kanin/marsvin
  • #1   21. nov 2011 Det er en skrøne. Det er lige så godt måske endda bedre.

  • #2   21. nov 2011 goodie, tak for hjælpen:)

  • #3   21. nov 2011 Heste hø/halm er ikke gæret, i så fald er det dårligt.

    Det er først når vi snakker wrap eller ensilage det er gæret.


  • #4   21. nov 2011 så blev jeg så klogere. tak:)

  • #5   21. nov 2011 det er wrap hø og insilage de ikke må få. Insilage gære. Og det kan wrap også gøre

  • #6   21. nov 2011 smiley super


  • #8   21. nov 2011 Man fraråder for det meste halm da der er større risiko for øjenskader.
    Når marsvinet derudover heller ikke får så meget næring ud af halm som af hø, er der ikke så meget formål med at give dem halm (at spise).


  • #9   21. nov 2011 Man fraråder ofte halm fordi det kan stikke.

    Men der er meget stor forskel på halm sorten om det er meget stift eller om det er bløderer. Jeg kan ikke lige huske hvilken en af dem som er meget stift i strået og hvilken en som er bløderer.

    Men marsvin spiser ikke halm, og til bundlag er halm ikke det mest optimale. Så der er ikke så megen grund til at give dem halm.


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #11   21. nov 2011 Undskyld jeg spørger her; Men når wrappen er blevet tør, kan man så give det til kaniner og marsvin?
    Det gør de nemlig i forsøgsdyrstalden på min skole, og de siger at de ved godt man ikke må give dem det når det er fugtigt, men det gør ikke noget når de er tørt?


  • #12   21. nov 2011 Jeg har heller ikke skrevet de ikke må få det, men at man fraråder det.

    Og jovist det kan bruges til at holde varmen i, hvis man har dyrene koldt. Men det har vi jo så heller ikke.



  • #13   21. nov 2011 Von Bling - Mit indlæg om halm var mht. at give som hø - dvs. putte i og spise, ikke som bundlag. Jeg vil dog altid fraråde halm uanset om det er bundlag eller andet, men det er min personlige holdning. Der er netop ikke noget i det de ikke må få - kun at det frarådes af forskellige grunde. Mit tidligere indlæg var ikke som et svar på dit indlæg, skal det lige præciseres.

    Simses - Det kommer an på hvad I betegner som wrap. Der er nogle der bruger betegnelsen om fugtigere hø hvor der er risiko for svampesporer og/eller gæringsproces, og det bør ikke gives til marsvin/kaniner. Der er også nogle der bruger betegnelsen for tørt hø og det kan udemærket gives til marsvin/kaniner.


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #14   22. nov 2011 Jamen wrap er jo wrap. Det er det de bruger til køerne - altså det fugtige hø. Men de lader det tørre inden de giver det til kaninerne og marsvinene.

  • #15   22. nov 2011 Så er der mig bekendt risiko for svampesporer deri, jeg ville ikke give det.

  • #16   24. nov 2011 Mht. halm: Nogle marsvin kan godt lide at spise lidt halm som grovfoder. Det har er et meget højt indhold af kieselsyre og har lange cellulosefibre, dvs. det tager tid at tygge og sliber tænderne godt, og da det har et lavt indhold af protein feder det heller ikke. Halm har et væsentlig større indhold af lignin end hø, og det gør at dyr med bestemte former for fordøjelsesproblemer ofte foretrækker halm fremfor hø. Samtidig indeholder halm – modsat hø - sjældent pyrrolizidanin-alkaloider og rajgræsser, som kan være et problem, ja nærmest halvgiftigt for dyr med fordøjelsesproblemer.

    Jeg har endnu ikke selv prøvet med halm som toplag, men jeg har læst flere sige at det er bedre end hø, da det dræner bedre – altså urinen trænger nemmere gennem halm end hø – og giver en mere tør overflade (selvfølgelig kun hvis der er noget absorberende som fx tørv under).

    Jeg kender en del som bruger halm som toplag til deres marsvin og de oplever ikke flere øjenskader end folk som bruger hø. Hø stikker jo også, og det samme kan stift græs og grene gøre.


  • #17   24. nov 2011 Nu er hø heller ikke beregnet som bundlag men foder. Hvormod halm er beregnet til bundlag frem for spise.

    Det giver sig selv at halm er mere groft end hø er. I hvertfald hvis man ved lidt om landbrug og afgrøder. Og Rajgræsser er kun et problem hvis ikke man plejer sin græs marke hvor på der dyrkes hø ellers er dette ikke et problem.

    Og dernæst har hø et højre næringsindhold og foder værdi en halm har.


  • #18   24. nov 2011 Halm kan ikke erstatte hø, men er ok som fodrings-supplement. I øvrigt har hø ikke ret meget næringsværdi så snart det er nogle måneder gammelt. Allerede i forbindelsen med høstningen mister det 50 % af sin næringsværdi pga. bladtabet og efterfølgende mister det 6-8 % af sin næringsværdi for hver måned der går. Efter halvanden måned har høet altså mistet omkring 60 % af næringsstofferne i forhold til da det stod på marken.
    Kilde:
    (link fjernet)

    Det er en kendsgerning at meget hø indeholder rajgræs som en bevidst bestanddel, men man kan selvfølgelig gå målrettet efter rent timothehø som er det bedste til marsvin.


  • #19   25. nov 2011 Det afhænger jo for det første af om man pakker sine baller ind, eller man ikke gør.

    Dernæst så det det jo sige at efter 5 mdr. så har høet ikke noget næringsværdi tilbage.
    Den vælger jeg så ikke at tro på. For det giver ingen mening.

    Og igen en tysk side..


  • #20   25. nov 2011 Ja! Tyske sider forudsætter jo at man ikke er resistent overfor at udvide sin horsiont og se på hvordan forskningen forløber i andre lande end lige Danmark. Og det ved jeg godt er et problem i de hjemlige marsvinekredse. Husker da jeg for et år siden begyndte at referere til tysk marsvineforskning – så var der gud-hjælpe-mig opdrættere som skrev at det kunne de ikke bruge til noget, idet der ikke var tale om dansk forskning.

    Den lader vi lige stå et øjeblik smiley

    Men jeg kan hilse og sige at marsvinene i Tyskland ikke har små grønne antenner eller otte ben. De ligner vores til forveksling smiley

    Det må være frustrerende for de samme opdrættere at vores dygtigste marsvinedyrlæge herhjemme i store træk har samme pointer som de tyske videnskabsfolk *g*

    Men tilbage til høet. Ovenstående er naturligvis nogle gennemsnitstal for hø, for det afhænger af mange forskellige individuelle faktorer. Pointen er dog at hø er en stor ubekendt størrelse medmindre man får lavet en analyse af høet hver måned. Og det er der vel de færreste som gør.

    Men hvis vi kigger vi på nogle andre tyske tal så fremgår det at:

    - Gras enthält durchschnittlich 200mg ß-Carotin und 200mg Vitamin E
    - Heu enthält durchschnittlich 20mg ß-Carotin und 30mg Vitamin E

    Kilde: "Arbeitsgemeinschaft für Wirkstoffe in der Tierernährung 2001"

    Altså:
    Græs indeholder gennemsnitligt 200 mg betacaroten og 200 mg E vitamin
    Hø indeholder gennemsnitligt 20 mg beta-carotin og 30 mg E vitamin

    Det er da et næringstab som er til at tage at føle på!

    Kaster man et hurtigt blik på en tilfældig dansk hø-side (den første som dukker op i google-søgning), så kan man læse:
    "Karotinindholdet i vinterfoderet er afhængig af konserveringsformen. Hø, der har vejret på marken i flere dage, er ugunstigt. Ladetørret hø og ensilage er mere gunstigt.
    Lagertemperaturen spiller også en stor rolle for det højest mulige karotinindhold. Marktørret hø, der bliver kørt ind med restfugt og lagret i 30-40 grader C, indeholder efter 4-6 måneder ikke mere karotin."

    Dvs altså sige at efter et halvt år kan hø i realiteten være helt uden A-vitamin.

    Det var pudsigt nok også hvad de tyske hø-analyser nåede frem til.

    Blot et eksempel.

    Jeg mener stadig at marsvin skal have hø, men jeg ville aldrig forlade mig på høet som næringskilde. Aldrig. Det ville være et alt for stort sats. Og samtidig mister græsset jo også en stor del af sit vandindhold ved tørring – og det ser jeg i grunden som den største fare ved høet. For marsvin (og deres sundhed) er tilpasset en vandholdig kost. Hø kan også indeholde giftige planter som marsvin ikke kan spotte i tørret tilstand. Denne her side forklarer meget detaljeret om de gifte som kan findes i hø:
    http://pferdezeitung.com/529.09/Gesamttext

    Believe it or not ....


  • #21   25. nov 2011 Hold da op hvor du formår og være nedladende så det virkelig kan læses.

    Håber da ikke man bliver sådan af at udvide sin horisont via de tyske sider.

    Og DEN lader vi så stå.


    Du lægger det nærmest ud som om at det faktisk er skidt at bruge hø fordi der kan være giftige planter i, og der er ingen indennærringsværdi i høet osv.

    Du giver uerfarene folk indtrykket af at hø faktisk er noget rigtig skidt noget.

    Men jaja hvis du gerne vil det fair nok, men hvis ikke det er det du er ude i, så skulle pointerne måske serveres lidt anderledes.



Kommentér på:
Hø og halm: kanin/marsvin

Annonce