{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.382 visninger | Oprettet:

foderplan. {{forumTopicSubject}}

hej alle GG'er
jeg har lige fået mig denne skønne dværgvædder/gulerod kanin.. og jeg vil den jo kun absolut det bedste, og jeg har fundet ud af hvilket legetøj han skal ha for at han er optimalt aktiveret, også når han er der i buret.. og har fundet ud af hvilket hø osv han skal ha.. nu er det bare foderet jeg skal ha styr over.. så derffor spørger jeg.. synes i dette lyder som en god foderplan til en dværgvædder på lidt under et kg, født d. 27 april 2010 og som er indekanin og har fri adgang til motion hele dagen og løbegård en time om dagen;

morgen; frisk vand, 2 tsk. kaninpiller og en halv tsk, havregryn. en håndfuld frisk græs, og selvfølgelig massere af hø.
når jeg kommer hjem fra skole; frisk vand, 2 tsk. piller. en håndfuld græs +massere af frisk hø
aften; frisk vand. 1 lille buket blomkål, en halv håndfuld mælkebøtteblade, en halv båd æble, 1 tsk piller og en masse hø.

lyder det fint nok til et sådan dyr


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  foderplan.
  • #1   22. aug 2010 lyder meget godt men jeg har ikke rigtig forstand på en fodderplan til kaniner da vores bare fik masser af mad og rent vand og så blev der plukket til dem en gang om dagen og så hø i huset smiley

    men det lyder meget godt smiley


  • #2   22. aug 2010 så vidt jeg ved skal kaniner ligesom alle andre smådyr have tørfoder ad. lib. dvs man fylder op med tørfoderet så de har adgang til det hele tiden, så kommer alt det andet som et tilskud til tørfoderet..

    Og havregryn kan jeg ikke se meningen med, der burde være korn i kaninpillerne


  • #3   22. aug 2010 Kaniner skal IKKE have adgang til tørfoder hele tiden. KRaftfoderet er kun et tilskud. Hø er kaninens hovedfoder, så det skal de altid have ad libitum! Alt for mange kaniner dør af overvægt. Fedtet lægger sig omkring deres organer, hjerte, nyrer mm. og gør det sværere for dem at gøre deres opgave i kroppen.

    Jeg synes du skal føle og mærke på din kanin, føles den tyk/tynd osv. mine kaniner får mellem ½-1 dl ca. men det kommer selvfølgelig an på hvilket foder du bruger..


  • #4   22. aug 2010 ok tak GG måske han ikke skal ha havregryn.. havde bare hørt at det sulle være godt for deres system

  • #5   22. aug 2010 jeanne O
    håber du finder ud af det smiley
    og tillykke med den fine kanin smiley


  • #6   22. aug 2010 jeg har en dværgvædder på knap 4 måneder som får (sammen med en anden kanin) en halv toppervarer (staves)(lidt lille i det) om morgenen meget hø,en stor håndfuld græs og self. masser at frisk vand. dette får hun hver dag og hver fredag og søndag får hun (og den anden kanin) 3 gulerødder hver smiley
    hun er ude 5-6 gange om ugen (på græs) og ellers har hun et meget størt hus som er bygget sammen med en mega løbegård (jord) (der snakker vi ca. et værelse)
    mit råd: hvis du vil gå efter denne plan hvor din kanin har den tilpasse form, er det vigtigt at hvis fx. næste gang du kommer hen til hende ser du om hun har spist op og hvis hun har giver du hende en lille smugle mere og ellers tager du lidt fra hende og på denne måde har hun altid mad.



    håber du kunne bruge dette svar smiley


  • #7   22. aug 2010 mine får bare kaninpiller fra alle mølle (staves) og hø og frisk vand og mælke bøtter / græs
    men min får bare dens skål fyldt helt op også spiser den det i løbet af et par dage
    men de får meget motion hver dag
    er det så ikke okay?
    -Kathrine


  • #8   22. aug 2010 Som skrevet må kaniner IKKE få adgang til foderet hele tiden!
    og det er godt du blander havregryn i - det veksler lidt i pillerne.

    Det lyder meget godt.


  • #9   23. aug 2010 hvorfor må de ikke det?

  • #10   23. aug 2010 fordi ret tit vælger kaniner foderet fremforhøet og så slider de ikke deres tænder og har større chance for at blive for tykke..
    derfor er det bedre at give2 tsk morgen, middag og aften.. plejer at sige 6 tsk foder pr g voksen kanin..
    og så må man give dem hø og græs og grønt for resten..


  • #11   23. aug 2010 En kanin skal have 1/3 dl pr. 500 gram den vejer, sådan ca.

Kommentér på:
foderplan.

Annonce