{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.013 visninger | Oprettet:

Foder til både kaniner og marsvin. {{forumTopicSubject}}

Da jeg har 6 kaniner + 4 (forhåbentlig snart 5, og evt. unger) der skal have mad, får de alle sammen gnaverblanding. Men jeg vil rigtig gerne give mine kaniner noget andet - jeg tænker lidt på rabbit royal. Men det bliver for dyrt at købe 2 forskellige slags foder. Og jeg synes det er lidt kedeligt for marsvinene hvis de bare skal have piller og havre. Så kan I anbefale noget godt foder både til kaniner og marsvin? smiley Helst ikke alt for dyrt, og skal helst kunne købes i en dyrehandel på Fyn. Men nettet kan også gå an. smiley

<i>~Cathrine</i>

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder til både kaniner og marsvin.
  • #1   17. jul 2010 Der findes ikke et foder, der kan bruges til både kaniner og marsvin, da de har forskellige ernæringsmæssige behov smiley
    Marsvin skal feks ikke have gnaverblanding eller havre, de skal have et marsvinepillefoder med c-vitamin.

• #2   17. jul 2010 ville ikke give dem det samme. af hvad jeg har hørt skal marsvin have c-vitamin og kaninerne produvere det selv

• #3   17. jul 2010 Jeg har fået at vide af min dyrlæge af marsvinene også selv producerer c - vitiaminer. De får jo en gnaverblanding, der er beregnet til både kaniner og marsvin. Jeg mener ikke det er sundt for nogle af dem, men lige i øjeblikket er det dét.

- Annbritt, du snakker om nogle marsvine piller. Dem har jeg godt nok aldrig hørt om? Hvor kan de købes, og skal de blandes op med noget andet? smiley

• #4   17. jul 2010 Så er din dyrlæge da eddermanme uoplyst. Det er da basisviden indenfor marsvin.

på zooplus.com kan du købe Tima Mega C, som marsvinepiller der dækker marsvinenes behov. På lux-shoppen.dk kan du købe Aller Mølle, som også er marsvinepiller.

• #5   17. jul 2010 Muligvis. Men nu ved jeg det så.

- Og tak. Kigger lige på det. smiley

• #6   17. jul 2010 - Jeg får bestilt noget foder imorgen. Priserne på nettet er slet ikke så dyre som i butikkerne. Jeg er normalt ikke så glad for at købe over nettet, så det er vidst derfor jeg troede det var så dyrt.

Tusind tak for jeres hjælp! Jeg er rigtig glad for at I gad og svare! Dyrerne skulle jo gerne have det helt rigtige foder! smiley

• #7   17. jul 2010 Der findes flere forskellige mærker af foder indenfor marsvinepiller. De mest populære er Aller Mølle, Ovator, Cavia Correll og Tima Mega C. Alle er der tilførst c-vitamin.
    Det er nemlig rigtigt, som der bliver sagt, at marsvin ikke selv producere det. I værste fald kan de blive syge af c-vitamin mangel, hvis ikke de får det tilført deres foder. Modsat kaniner, der ville få overskud af det, hvis de skulle spise marsvinepiller.

• #8   17. jul 2010 Hvor dejligt at vil købe det rigtige foder til dine mutter :o)
    Jeg køber tima mega c fra zooplus. Jeg synes det er rigtig billigt og så er det samtidig godt :o)

• #10   18. jul 2010 Sara: Hvad er der i den gnaverblanding?
    Man skal generelt ikke lytte til folk i dyrehandlere, de siger hvad som helst for at sælge.

• #12   18. jul 2010 Ja, men bla skal marsvinene overhovedet ikke have korn, så næste gang du køber det, må du jo sortere det fra, når du fodrer dem smiley
    Hvis der er solsikkekerner i (det er der i mange gnaverblandinger), så skal du også sortere dem fra.
    Man kan sagtens putte c-vitamin pulver i maden, det er ikke det, der er problemet, men at selve foderet er forkert.

• #13   18. jul 2010 Der er jo både kaniner og marsvin på diverse fodder ting ting.. Så kan man vel også give dem det.

• #14   18. jul 2010 McDonalds burger er også mad, men det er ikke ensbetydende med, at det er godt for dig hver eneste dag smiley

• #15   18. jul 2010 Foderplan
    Marsvinet er jo en gnaver og der er det specielle ved den, at den ikke selv kan danne c-vitamin og derfor skal have sit behov for c-vitamin dækket gennem kosten. Dette er meget vigtigt, da marsvinet ellers kan blive alvorligt syg!

Jeg fodrer mine dyr med følgende foderemner:

Frisk hø ad libitum
    Foderpiller med c-vitamin (tysk foder Ovator Meer C i 25 kg. sække) i blandet tørret persille, majs-, havre- og ærteflager

Persille (krus- og bredbladet) - marsvinene elsker det!
    Grønkål
    Hvidkål
    Savoykål
    Peberfrugt - den røde har mest c-vitamin, men alle farver duer
    Gulerødder
    Bladselleri
    Broccoli
    Sukkerærter
    Majs
    Rødbeder
    Agurk (som godbidder)
    Æbler - kun i små portioner og ikke de sure....
    Knoldselleri

Dertil frisk vand hver dag

Når det er blevet forår, starter jeg med at give marsvinene frisk græs og mælkebøtter, skvalderkål og senere også lidt kløver, vejbred, løvstikke, elefantgræs, bambusblade og majs (hele planten) m.v. Giv kun små mængder i starten, så marsvinet langsomt vænner sig til den ny mad, da de ellers kan få dårlig mave.

Der er sikkert også mange andre foderemner, marsvinet kan spise, men start med at introducere nye grøntsager i små mængder, så marsvinet ikke bliver sygt. Rå kartofler er giftige for marsvin!

Pas på, at der ikke er sprøjtet, hvor du plukker grønt eller kører mange biler.
    Foderet skylles og tørres godt igen, så det ikke er for vådt. Lad også grønt fra køleskabet stå lidt ude, så marsvinene ikke får ondt i maven eller diarré af for kold mad.

• #16   18. jul 2010 Marsvin er vegetarer og bør fodres dagligt med følgende:

- Tørfoder: Det bedste tørfoder man kan give sine marsvin er tørfoder i pilleform specielt lavet til marsvin, f.eks. marsvinepiller med C-vitamin. Mange færdige müsli-blandinger indeholder meget korn og andet med højt kalorieindhold, som kan være skadeligt for marsvinet, hvis det får for meget af det.

- Grøntfoder: Man bør give sit marsvin grønt hver dag. Der er meget at vælge imellem, men det smarteste er at give grønt, der indeholder meget C-vitamin, som er livsnødvendigt for marsvin, og som de skal have gennem kosten. Nogle eksempler på grøntfoder med højt C-vitaminindhold er: persille (både bredbladet og krus), peberfrugt og forskellige kåltyper (grønkål, hvidkål, spidskål, broccoli osv.). Gulerødder er gode til at slibe tænderne, men indeholder ikke meget C-vitamin. Agurk er meget vandholdigt og er en yndet godbid, men indeholder ellers ikke meget næring. Salat bør kun gives som godbid. Om sommeren kan man også høste grønt i naturen, blot man sørger for at gøre det et sted, hvor der ikke bliver luftet hunde eller kører mange biler. Græs, mælkebøtteblade og skvalderkål er nogle eksempler på foderplanter. NB: hvis man giver foder som marsvinet ikke er vant til, bør man starte langsomt op og kun give lidt ad gangen, for at marsvinets mave kan vænne sig til det, så den ikke får diarré. Ligeledes bør man undlade at give for vådt og for koldt foder.

- Hø: Marsvin har brug for at have fri adgang til hø, da det er nødvendigt for at sikre en god fordøjelse. Høet skal helst være godt spisehø. For at forhindre at høet bliver svinet til af urin, kan man anvende en høhæk.

- Vand: Man bør give marsvinet frisk vand dagligt

• #18   18. jul 2010 Maiken: Den sidste text der er rigtig god smiley

• #19   18. jul 2010 Annbritt J

Taaak det er dog ikke mig der har skre vet dem jeg har taget dem fra der hvor jeg følger madplan osv for mit marsvin smiley

• Betina C
    Betina C Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #20   20. jul 2012 Kan klart anbefale Ovator meer c fodder piller, der er hvad de har behov for og man skal ikke tænke på at give dem grønt hverdag for at dække deres behov for c-vitamin.
    Jeg købte mine marsvin hos en opdrætter og hun brugte det selv og har aldrig haft problemer med sine marsvin og giver sjældent grønt. Hun henter det selv i tyskland og jeg køber så igennem hende.
    Så jeg giver 5 ***** stjerner til fodderet. :o)

Kommentér på:
Foder til både kaniner og marsvin.

Annonce