{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.572 visninger | Oprettet:

Vil ikke spise hø? ( Kanin) {{forumTopicSubject}}

Hej GG jeg har den her kanin som bare ikke rør sin hø? Jeg har snart prøvet alt for at få ham til at spise det men han bruger det til at sove i.. Jeg har prøvet med andet hø og hø hæk intet han rører det ikke.. Jeg forstår ikke hvorfor han ikke gider sin hø ligemeget hvad jeg gør??
Søger råd til at få ham til at æde det smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vil ikke spise hø? ( Kanin)
  • #2   20. jan 2015 Min spiser heller ikke hø, har prøvet tonsvis af varianter men intet frister. Så er gået over til at give ham tørret mælkebøtter, ikke at han spiser så meget at det, men lidt er bedre end slet intet...

• #3   20. jan 2015 Super vil jeg prøve smiley

• #4   21. jan 2015 Har samme problem, blev opfordret af andre her på gnavergalleriet til at købe Skovly urtegræshø, dog tager dette firma ikke nye kunder ind før til maj, men Brogården får deres hø fra Skovly og pakker det i 2,5 kg poser og distribuerer det til forskellige foderstoffirmaer og dyrehandler. Fandt dog ud af igår at så hedder det ikke Brogården(som når man bestiller det fra Brogården)men så hedder det igen Skovly urtegræshø(blev ringet op af min mand som var forvirret hos dyrehandler en, altså hvad f hedder det du skal bruge !)
    Grunden til jeg skriver til jer, hvis kaniner heller ikke spiser særlig meget hø er at jeg som sagt har det samme problem, men er glad for jeg har fundet et kvalitets mærke som rigtigt mange talte rosende om og ingen talte dårligt om, faktisk skrev flere, at hvis de skiftede mærke, så ville deres kanin/marsvin gå i strejke.
    Læste igår på frikanin.dk at 80 procent af kaninens mad skal være græs/hø
    Det er ofte problemet, at kaninen bliver overfodret, hvilket jeg også er slem til eller så får han lige lidt for meget slik i sit intelligente legetøj og aktivitets rulle eller bare fordi han er jordens dejligste kanin og det eneste jeg gør, er at give ham fedt rundt om organerne og forkorte hans liv.
    Jeg har talt med min dyrlæge om det og han har ordineret profibre, hvor der er en måleske i og sådan en skefuld skal han have hver dag i sit foder. Problemet er bare at han spiser udenom disse piller. Nico skal have medicin hver aften så her opløser jeg profibre i vand til en tyk grød som ikke kan trækkes op i en sprøjte, hvor VI har fjernet spidsen, så jeg putter det ind i sprøjten med en theske og stikker det nedad med den anden ende af theskeen og banker sprøjten ned mod bordet for at det bliver så "tæt pakket"så muligt. En hel ske fra beholderen opløst i vand giver faktisk ret meget og jeg har besluttet mig for, at hans tarme nok ikke kan tåle en hel dags ration på 10 minutter, så jeg har besluttet mig for at give 3 sprøjter af 5 ml.
    Jeg har fået ham passet, hvor hende der passede ham, skar ned på hans foder og trods dette, så blev han ikke nogen stor hø-spiser.
    Alt efter hvor man læser, så skal en kanin have 20-35 mg foder pr.kg
    Besluttede at fra igår, så har han kun hø, vand, mælkebøtte rødder, dental sticks og æblegrene i buret. Når han kommer ud, så står den på buffet med hans foder ( 20 mg pr.kg) og krydderurter. Han spiser ikke grønsager trods ihærdige og gentagne forsøg.
    Nico har åbent bur mellem 8 og 15 timer.
    Når en kanin ikke spiser hø, så er det super vigtigt, at sørge for, at den har noget som sliber tænderne, for fibrene i høet, sørger for at tænderne bliver slebet. En kanins tænder vokser 12 cm på et år, har jeg hørt. Nico danner tandspidser og har fået slebet kindtænder, som en kanin har 22 af, 3 gange i fuld narkose.

Nanna: tørrede mælkebøtter, er det sådan en lille pose kun indeholdende mælkebøtteblade, eller er det de der "luftige" poser med hø hvor der er mælkebøtte blade i også ? Hvilken butik køber du i ?
    Nico elsker mælkebøtteblade og kløver, men det er jo ikke lige sæson, for udendørs indsamling ??

• #5   21. jan 2015 Kaniner er fra naturens hånd ikke kræsne - det er noget, vi gør dem til. Men hvis den får rigeligt med andet foder, vil den begynde at vælge og vrage. Ca. 90 % af vore kælekaniner bliver overfodret med kraftfoder - og ofte er kraftfoderet smagskorrigeret, så kaninerne foretrækker kraftfoder, hvis der er frit valg.

• #6   21. jan 2015 Fuldstændig enig selvom en kanin ikke kan kaste sig ned på gulvet og tude for at få Danone yougurt, så har jeg overhoved ikke været konsekvent, men skyndt mig at give ham noget han kunne lide, hvis han ikke har rørt det som vil være sundt for ham. Har dog valgt foder efter kvalitet og korrekt næringsindhold( skriver det kun for ikke at fremstå fuldstændig håbløs)

• #7   21. jan 2015 Jeg vil prøve at fjerne maden? Men hvis han slet ikke rør høet selvom maden er væk hvad så?? Jeg kan prøve noget andet hø men hvis det heller ikke fanger ham bliver det svært :-//

• #9   21. jan 2015 Jeg vil snak med min mor om det! Hvis det løser problemet så er kunne det være dejligt smiley

• #12   21. jan 2015 Oplever du at din kanin har tynd mave ?

• #13   21. jan 2015 Hvem har fundet på det med 20 - 35 gr. foder pr. kg. kanin? Mine kaniner på ca. 2 kg får 20 - 25 gr. i alt. Mine kaniner på 2½ kg. får 30 gr. Og de er ved godt sul. Husk at 100 gr. gulerod eller lignende svarer til 10 gr. foder. Det skal man jo også tænke på.

• #14   22. jan 2015 Han har ikke tynd mave? Jeg tror han får omkring en dl om dagen puls fri hø men høet ligger han så bare på og rører det ikke/-:

• #15   22. jan 2015 20-25 mg pr kilo har jeg fra den store kaninboka af Marit Emilie Buseth og de 35 mg pr.kg har jeg fra Tillykke med jeres nye kanin fra kanin liv.dk
    Frikanin skriver at hø/græs skal udgøre 80% af kaninens indtag, piller skal udgøre 4% af kaninens indtag og ingredienslisten skal overholde følgende værdier:
    Fibre: minimum 20 %
    Protein: 12-14%
    Fedt: maximum 3%
    Calcium: maximum 1%
    Foderet skal være baseret på græs og ikke korn, da korn indeholder meget stivelse, som kaninen har svært ved at fordøje og derfor sætter det sig som fedt omkring organerne.
    I øvrigt så er kaniner laktoseintolerante.

• #16   22. jan 2015 Men 4 % piller er altså ikke 20-35 g/kilo. Og ingen overholder 20-35 mg/kg.

• #18   25. jan 2015 Selvfølgelig gram og ikke mg.
    Da jeg købte min vædder der fik VI at vide at han skulle have 1/2 DL som unge og når han blev ældre 1 dl.
    Jeg har talt ernæring med en som har et hjem for kaniner. Hun har raske kaniner og meget meget syge kaniner, som har været udsat for vanrøgt. Hun er den jeg kender som ved mest om kaniner og som samarbejder tæt med dyrlæge.
    VI har aftalt at Nico skal have 20 gram pr.kg da han er en småt hø spiser (det har han altid været).
    Nico bliver tjekket hos dyrlæge med speciale i kaniner 3 gange om året, så det bliver opdaget, hvis jeg gør noget forkert.

Kommentér på:
Vil ikke spise hø? ( Kanin)

Annonce