{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.399 visninger | Oprettet:

Kan marsvin være allergiske overfor non-økologisk grønt? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg er rendt ind i nogle problemer med mit kære marsvin: Pjuske. For 3 uger siden fik han en tandbehandling hos dyrelægen. Inden da var han gået og blevet mut i det, sorteret i maden, og hostede en hel masse. Efter han kom hjem, og i de 14 dage der gik før han kom til kontrol, havde han det rigtig godt igen. Han var super glad, spiste en hel masse, og meget mere tillidsfuld. Han spiste på samme dag, som han kom hjem fra dyrelægen, hvilket var en stor lettelse. I den tid brugte jeg også hemp strøelse, men da han havde fået det bedre efter tandbehandlingen, gik jeg tilbage til spåner. Vi var til kontrol i lørdags, og han var i tip top form. Han var gået fra 890gram til 930gram. Efter det begyndte han at hoste en del af igen, så jeg tog ham afsted til dyrelægen i torsdags. Hun dobbelt tjekkede ham, og der var ingen rallen på lungerne, hans tænder var stadigvæk fine osv. Han havde dog tabt 10gram. Men ligesom vores vægt kan svinge, er det vidst også det samme som hos marsvin.

Jeg er skiftet over til hemp igen, fordi jeg tror at han kan have støvallergi i forhold til spånerne. I dag har han så hostet af nogle gange, hvilket får mig til at tænke på, om der er noget andet han ikke kan tåle? Lige efter han kom hjem fra tandbehandling, fik de rigtig meget at de gode sager fra skovene af, og ikke så meget supermarkeds grønt. Kan det have noget at sige?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan marsvin være allergiske overfor non-økologisk grønt?
  • #1   9. nov 2014 Han kan vel sagtens være allergisk overfor kemikalierne man propper på alt det non-økologiske. Men jeg har aldrig nogensinde haft nogen der var det, eller hørt om det. Jeg ville tro der var større sandsynlighed for, hvis vi skal snakke om allergier, at den var allergisk overfor støv fx.


  • #2   9. nov 2014 Han hoster hvert fald meget mindre efter at jeg er skiftet over til Hemp strøelse igen, hvilket er positivt. Jeg har også en fornemmelse af, at han nogle gange kløjes lidt i maden, fordi han evig og altid føler at han skal skynde sig. Når jeg plukker til dem i skoven, så går jeg altid langt ind i skovene, for at få det allerbedste, og det som er forholdsvist urørt. Og jeg går ikke udfra at der bliver sprøjtet i skovene?
    Han er åbenbart et meget sart/sensitivt marsvin i forhold til Mickey som er altædende og uden problemer. Og jeg køber øko grønt til dem når det er på tilbud, og ellers supplerer jeg op med det andet. Så derfor jeg tænkte på om det kunne være medvirkende til hans hosten?


  • #3   9. nov 2014 Jeg har også overvejet at prøve en anden bur indretning. De er vandt til hø i halvdelen af buret, som de elsker at putte, og hygge i, ja og spise af. Så jeg tænke jeg ville prøve at købe sådan en hø ting - man kan hænge i buret, og komme hø der i, og så finde nogle andre ting de kan hygge og putte sig i? I tilfælde af at han måske kan være allergisk overfor det støv som kan være i noget hø?

  • #4   9. nov 2014 Jeg tvivler på det.

    Udfra det du beskriver så er der intet der er unormalt med marsvin.

    En del marsvin lyder til at kløjs i maden en gang i mellem hvilket ikke er unormalt.

    Han kan sagtens være sensitiv overfor støv, men det er heller ikke unormalt marsvin nyser en gang i mellem.

    Så alt i alt nej allergi overfor ikke øko grønt nej det vil jeg ikke mene er sandsynligt. Vi har ret stramme regler angående fødevare med hvor meget sprøjtet de må være når det er til fødevare.

    Generelt set er allergi ved marsvin uhyr sjældent. Så umidelbart finder jeg ikke du beskriver andet end noget der er normalt ved mange marsvin.


  • #5   9. nov 2014 Jeg er ikke helt med på hvad du mener med denne her sætning von sortfod?
    Udfra det du beskriver så er der intet der er unormalt med marsvin.

    Pjuske nyser ikke, han hoster - og ja - marsvin kan godt hoste. Jeg ved der er nogle der mener at de ikke kan og det er dels pga. fordi de aldrig har oplevet det. Men jeg siger jo f.eks. heller ikke at AIDS ikke findes, bare fordi jeg ikke selv har oplevet det.

    Pjuske er et særtilfælde, og hans hosten påvirker hans appetit - hvilket er grunden til, at der skal findes en løsning. Som nævnt, så er den blevet meget mindre ved at skifte over til Hemp/Hamp strøelse. Jeg har været til dyrelæge 4 gange med ham indenfor den sidste 1,5 måneds tid, og det er en rigtig dygtig dyrelæge med forstand på marsvin. Hun sagde at hun ikke ville afvise at det er fordi han kløjes i maden. For der var ingen rallen på hans lunger, så vi kan heldigvis udelukke lungebetændelse.


  • #6   9. nov 2014 Og selvom vi har stramme regler for sprøjtede sager herhjemme, og økologiske sager, så er der alligevel tit tilfælde med nogle forhandlere som springer over hvor gærdet er lavest, og som ikke overholder reglerne.

  • #8   9. nov 2014 Det jeg mener er at det du beskriver for mig ikke virker unormalt på nogen måde.

    Alle marsvin hoster en gang i mellem nogle mere end andre. Ligesom de også kløjs i maden til tider.

    At han er stedet i vægt lyder for mig logisk da det er efter en tand behandling og han nok ikke har kunnet spise korrekt inden tandbehandlingen. At han så har tabt sig 10 gram efterfølgende er ingen ting. Som du selv skrev så svinger marsvinenes vægt også ligesom vi menneskers vægt gør.

    Så alt i alt det jeg vil frem til er at jeg ikke finder det sandsynligt det skulle være hans grønt han har allegi overfor blot fordi det ikke er øko, men du kan jo let teste det ved at købe øko til ham og se om det ændre noget.

    Jeg synes af en eller anden grund din tone i svaret til mig er skarp hvilket jeg ikke forstår. Jeg deler blot ud af min viden og erfaring omkring marsvin.

    hvis han endelig skulle have allergi overfor noget så skulle det da være støv og så kan man jo prøve med andet bundlag. Det vil give mere mening med støv allergi frem for allegi overfor ikke øko grønt.

    Men bevares, hvis det er takken for at man gider at forsøge at hjælpe at man får et spids svar retur så kan det da være det samme.


  • #9   9. nov 2014 nu kommer du så slet ikke ind på høets kvalitet - andet end at han får hø.

    Hvis han har svært ved at tackle støv. så er lige netop den del satme vigtig - at du giver ordentligt kvalitet og som ikke støver.

    En decideret foderallergi plejer altså normalt ikke at give symptomer på luftvejene, men snarere skæl, tør og iriiteret hud og i den dur.


  • #10   9. nov 2014 Hej sortfod:
    Tak for din uddybning. Den skarpe tone er ikke myntet på dig, men på frustrationen over hans hosten, og at jeg lige pt. ikkr ved hvad det præcist kommer af.
    Jeg skal også lige huske at formulere mig ordentligt, det glipper nogle gange i farten, så tag det ikke personligt. smiley

    Jeg er helt enig at det er logisk at han tager på efter at have fået en tandbehandling. Det er heller ikke det jeg stiller spørgsmålstegn ved. smiley For det er kun yderst positivt at han har taget på. Det som jeg stiller spørgsmåltegn ved, at den hoste der kommer i ny og næ - fordi jeg inderligt ønsker at han har det godt igen. Jeg har lige været ude at købe en hø-hæk til dem, et nyt træhus, og lidt carefresh, til at give det bløde underlag inde i træhuset - en seng + noget supplerende tørfoder til sensitive marsvin.

    Før var de vandt til at få det halve af deres bur fyldt med hø, og hvis han er allergisk overfor støv, så vil det nok ikke ligefrem være det bedste at fortsætte med det. Så derfor har jeg indrettet deres bur anderledes, og håber de kan vænne sig til det. smiley

    Bundlag bliver lige nu først og fremmest Hamp, og så lidt carefresh inde i huset. Så vil jeg obsevere om det gør en forskel på det sidste hosteri.

    Jeg er ked af hvis jeg lød skarp - det er ikke meningen. Jeg er glad for hjælp, ideer og forslag. smiley


  • #11   9. nov 2014 Sweat Leaf: Hø er nemlig vigtigt også i dette spørgsmål med støv allergi. Jeg har haft det i tankerne, men man kan ikke altid huske det hele når man stiller spørgsmål. smiley
    De har i noget tid fået hø fra Bonnie Dyrecenter, som kan fås i nogle store sække. Jeg har lagt mærke til at de har noget andet, som er lidt dyrere, men det virker meget mere fint i det, og mindre støvende - men jeg ved ikke om det bare er noget jeg forestiller mig?? Findes der hø som er mindre støvende end andet?


  • #12   9. nov 2014 Nu vil jeg så sige, at medmindre man er 'hestepige' og kan kende forskel, så er det altså ikke altid at de der store poser indeholder hø... men istedet frøgræs.
    Det svarer lidt til at du køber et kernerugbrød, men i posen ligger der et toastbrød - det er billigere at putte i posen (= større fortjeneste) og næringsværdien er til at dø af grin over. Hvis jeg husker rigtigt, så er der osse en større risiko for støv og andre kedelige ting i frøgræsset.
    Du skal ud og have fat i en ordentligt kvalitet hø, meget gerne noget som er maskintørret. Desværre bor du vist lidt længere væk end det firma som jeg ellers kunne have anbefalet dig smiley
    Du kan evt. kontakte nogle marsvineopdrættere i dit område og spørge om de kan anbefale et godt sted at købe hø.


  • #13   9. nov 2014 Det er frustrerende når man prøver at give det bedste til sine dyr, og så der bliver lavet sådan et nummer med hø også. smiley Jeg vidste faktisk ikke det forholdt sig sådan med hø, så tusind tak for den nye viden. Utroligt hvad folk finder på, for at få andre til at punge ud nu om dage. Man skal godt nok kigge sig godt for. smiley
    Jeg har set noget hø inde på Lux-shoppen.dk. Det er der jeg har købt det andet tørfoder som de også får (Cavia Korrell). Kan du se om det er ordentlig hø i de sække? For så kunne jeg måske købe derfra og få det leveret, hvis Post Danmark's bude ellers gider levere når man betaler for det. smiley


  • #14   9. nov 2014 nu kender jeg Sofie, så helt uden at se på hjemmesiden, så er jeg helt sikker på at det er rigtigt fint hø smiley
    Ja, det er superfrustrende at selv når man prøver at gøre alting rigtigt, så kan man ende med at gøre noget mindre hensigtsmæssigt.
    F.ex. er der rigtigt meget litteratur om marsvin, som er helt hen i vejret - hvlket er enormt ærgerligt når der nu engang er folk som prøver at læse op på dyrenes behov osv.

    Den hurtige med høet... hvis du tænker på at når du ser noget vildtvoksende græs, så når man et punkt hen på sommeren hvor der kommer nogen tynde stive strå, hvor græsset så blomstrer. Frøgræsset er de her røvsyge tynde og stive strå, hvor der ikke er noget på.
    Hø har mange strukturer i sig, kan være grønt, og hvis du stikker næsen ned i det, så dufter det godt.
    Frøgræs dufter ikke rigtigt.. jo mere af sådan 'strå', hvor høet dufter af græs, sommer og sol.


  • #15   9. nov 2014 Hun har nogle lækre ting på den shop, og det er ærgerligt hun bruger Post Danmark, for de er noget så utilregnelige med levering. Altså det kommer frem, men når man betaler for at få det leveret, fordi jeg ikke selv har bil, og så de ikke engang gider ringe på, og bare leverer det til posthuset, så er man lige vidt. smiley Du kan hilse og sige fra mig, at hun vil gøre sig langt bedre tjent med at skifte til GSL levering. smiley
    Her er høet: http://www.lux-shoppen.dk/landmandshoe-p-993.html#.VF5U9TTF9q8

    Aaah tak. Så tror jeg godt jeg ved hvad det er for noget græs - for mener jeg har set det når jeg har været ude at plukke. Der er jeg faktisk gået uden om det, fordi det virker lidt mærkeligt. Jeg plukker hellere det græs som er lidt bredere i det, og som de er helt vilde med. smiley

    Er helt enig mht. litteratur om marsvin. Det er også derfor man ofte kan risikere at komme op at "toppes" på sådanne forums, fordi man læser noget et sted, og så siger nogen noget tredje, og at det ikke passer. Det gavner ikke marsvinene, at der er så meget blandet litteratur om dem. smiley


  • #16   9. nov 2014 En af de sidste udgivelser jeg har er stødt på, der vil jeg næsten æde mit vasketøj på at det var en hamsterbog oversat bare til marsvin - for der skulle de både have æg, rejer og andet animalsk protein smiley

    Det er noget møg, når der skal sidde nogen fag-ukyndige og oversætte fagbøger, suk


  • #17   9. nov 2014 WHAT????? Stod der at de skulle have æg, rejer og andet animalsk protein?? smiley :o Man burde klage over den bog, så den kan blive taget væk - for det er da det rene vås. De er jo ikke kødædere!! smiley Jeg grimmes over den bog der!
    Det er virkelig noget møg når det er den slags der skal oversætte fagbøger. smiley


  • #18   9. nov 2014 jeps... rigtigt meget af det som stod der var ganske fornuftigt, såfremt det altså havde været en hamsterbog, suk

    Den der gængse misforståelse med at folk ikke kan kende forskel på hamster og marsvin, den er ved gud træls. Seriøst, hvor svært er det lige... der er sguda ingen der render rundt til et dressurstævne og snakker om de fine 'køer' smiley


  • #19   9. nov 2014 Ahahahaha sorry, men din sidste kommentar fik mig til at klukke smiley Forstår heller ikke hvorfor folk ikke kan se forskel på hamster og marsvin?? Noget tyder på de skal have briller! Når min familie spørger til mine dyr, så hører jeg også tit: Hvordan går det med hamsterne?? smiley Grrrr. Er lidt fristet til næste gang at sige: Hvaaa - måske du burde tjekkes for demens? For jeg er træt af at lyde som en grammofonplade med det spørgsmål! : smiley

    Og nej, der er forhåbentlig ingen der render rundt til et dressurstævne og snakker om de fine 'køer'. Med mindre de begyndt at se syner. smiley

    Er der nogle links du kan anbefale med god og fornuftig viden om marsvin?


  • #20   9. nov 2014 nøh... jeg plejer at gribe fat i folk, hvis der er noget jeg vil vide - har altid syntes det var nemmere at trække på den viden folk har i 'branchen' smiley

  • #21   10. nov 2014 http://www.marsvineinfo.dk/ er rimelig god.

    Men ellers så kan du eventuelt se her: http://www.von-sortfod.dk/ (under punktet artikler) der er også nogle stykker.


  • #22   10. nov 2014 Mange tak sortfod. Dem vil jeg tjekke ud. Marsvine verden, kan være noget forvirrende at finde rundt i. smiley

  • #23   10. nov 2014 Det tror jeg alle dyre verdner er.

  • #24   10. nov 2014 Tusind tak for din grøntliste sortfod. Den har jeg lige printet ud. smiley Og sikke en flot hjemmeside du har. Dejlig nem og overskuelig at finde rundt i smiley

  • #25   10. nov 2014 Marsvin er den mest forvirrende jeg har været udsat for. Havde førhen hund, og dem synes jeg var lige til. smiley

  • #26   10. nov 2014 Jamen det er da så lidt. Grøntlisten udbygges hele tiden jo flere grønt emner jeg falder over. Og der kommer også mere beskrivelse på hen af vejen.

    Og tak for de rosende ord om hjemmesiden, jeg er jo nok gået hen og er blevet lidt nørdet med hjemmesiden eftersom jeg er udannet inden for det.. Men glæder mig at andre synes den er til at finde rundt på. smiley


  • #27   10. nov 2014 Den vil jeg holde øje med så. smiley Det er rart med de uddybende beskrivelser synes jeg.
    Og velbekomme. Jeg har selv gået et års tid på multimedie design studiet, og selvom jeg ikke færdiggjorde det, lægger jeg stadigvæk mærke til hvorvidt en hjemmeside er brugervenlig eller ej. Og din er helt bestemt rigtig dejlig brugervenlig. smiley Kan godt lide mælkebøtterne på forsiden, hehe. smiley


  • #28   11. nov 2014 For mig kunne det godt lyde som om det er støvet i spånerne han ikke kan tåle. Jeg ved bare hvordan min vejrtrækningen har det når jeg skifter bur, så det overrasker mig ikke...
    Hvis det er kan du også prøve at have fliecetæpper i bunden af dit bur og så bare have et toilet med spåner eller hamp i det hjørne hvor den tisser..
    Jeg har set flere (dog mest i England) der bruger fliecetæpper.. Bare sådan nogen man kan købe i jysk eller lignende. De er varme, bløde og hverken sviner eller støver, det kommer dog til at lugte hurtigt medmindre dit marsvin tisser i et bestemt hjørne hvor du kan sætte et toilet ??????????????


  • #29   12. nov 2014 Jeg har skiftet over til Hamp, og hans hosten er næsten væk. smiley Der kommer i ny og næ et enkelt host efter han har spist. Måske han spiser lidt for hurtigt, og skal vænne sig til de nye tænder efter tandbehandlingen? Eller måske det er det hø de stadigvæk har fra dyrehandlen. Jeg har lige bestilt hø fra lux-shoppen i går, og noget mere CK da vi var ved at løbe tør. Men glæder mig til at se om det kan hjælpe ved at skifte hø også. smiley Jeg vil overveje fliecetæpperne i næste måned Julie Camilla, når de skal have nye ting igen. smiley Tusind tak for tippet. De har et toilet de kan gå ind i, men de bruger det ikke rigtig. I stedet for finder de et andet hjørne, at gå på toilet i. smiley

  • #30   12. nov 2014 Hvis du vasker frugt og grøntsager inden brug er der ikke kemikalier på..

  • #31   12. nov 2014 Det gør jeg altid smiley Også det jeg plukker til dem fra skoven af. smiley

  • #32   12. nov 2014 Her er lige et billede af den bette hårbold. smiley Mickey gad ikke fotograferes den dag, men Pjuske ville gerne stå model. smiley De er ude at løbe i min stue hverdag, og billedet er taget i den forbindelse. De elsker den støvkost der. Hvis ikke den ligger på sin plads når de spæner derhen, så får den ikke for lidt på weetometeret. smiley Og bare rolig, jeg bruger ikke den støvkost til at støve støv af med. Efter de overtog den, så måtte jeg købe endnu en ny en til mig selv. smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Kan marsvin være allergiske overfor non-økologisk grønt?

Annonce