{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.193 visninger | Oprettet:

Hankanin og ny kanin? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen. Har en hankanin på 8 mdr og han kan ikke fungere sammen med andre hankaniner overhovedet, men det kan han godt med hankatte, hunde osv. Hvordan ville han tage imod en ny hunkanin, hvis det er? For han har jo i 6 mdr boet hos os alene og hjemmet er hans territorie. Nogen der har råd eller erfaring med det? Mange hilsner Maria.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hankanin og ny kanin?
  • #1   8. jul 2014 Altså vil sætte den nye hun kanin til at bo i samme bur som ham?

Kaniner er ikke flokdyr, og skal derfor ikke holdes sammen.

Men ellers hvis de skal bo hver for sig. Så vil han nok reagere ved at strinte/tisse ret meget, for at mærke hans territorium af.

• #2   8. jul 2014 Vores hankanin er en indekanin, som er rundt hele vores hjem og så har han en kasse med hø, halm og mad. Ønsket er at han får en får glæde af et andet dyr også, som han kan gå sammen med.

• #3   8. jul 2014 Han har ikke nogen glæde af at der flytter en anden kanin ind, som skrevet er de ikke flokdyr, og skal derfor holdes alene.

Det er noget vi mennesker føler fordi vi selv godt kan lide selskab.

Og sætter du en hun kanin sammen med ham, risikere du at få unger, hvis du ikke vælger at neutralisere begge.

• #4   8. jul 2014 Altså.. Han ska kastereres nu her. Det har vi valgt eftersom vi har ham inde og fordi det skulle være godt for kaninen.

• #7   8. jul 2014 Jeg har lige købt en hun kanin til min kasterede han kanin og de har allerede fået et rigtig godt venskab. Min han kanin er lidt over 1 år og min hun kanin er 10 uger smiley

• #8   8. jul 2014 Hm okay. Det er lidt svært at vurdere om det ville kunne fungere. Altså min hankanin skal under alle omstændigheder kastereres. Så det er vel lidt et sats om man kan få det til at fungere, det kommer vel helt an på valget af kanin osv. Man kan være heldig at det vil gå godt og man kan være uheldig, at de slet ik vil kunne fungere sammen smiley smiley

• #9   8. jul 2014 Jeg forstår slet ikke du vil gamble med din kanins liv når den tydeligvis ikke gider selvskab fra andre kaniner

• #10   8. jul 2014 gamble? man holder jo øje de første dag, jeg havde hegn mellem min hun kanin og min han kanin først, men det gik ikke lang tid før at de lå helt tæt mellem hegnet og nu ligger de sammen hele tiden smiley Beltane hvordan ved du den ikke vil have selskab fra andre kaniner? smiley

• #11   8. jul 2014 Det er noget jeg har skrevet i en tidligere tråd. Men tror også du kan have lidt gavn af det

Kaniner er et socialt dyr der har brug for at gå 2 sammen. Jeg har læst meget kanin psykologi og har været i America hvor der er blevet lavet analyser af kaniners sind (hjerner). Hvordan de fungere og hvad de reagere på, deres humør og stress niveau i forskellige situationer. Mange der har kaniner og nærmest kalder sig selv eksperter på kaniner, ved faktisk ikke helt 100 % hvad der forgår inde i kaninens krop.

Kaniner har bedst ved at gå 2 sammen. Men som nævnt tidligere i tråden, fra nogle af de andre, så er det vigtigt at huske at kaniner er et kolonidyr og IKKE et flokdyr. Flok dyr kan dele bolig, gå tæt sammen og behøver ikke ligeså meget frirum fra hinanden som koloni dyr. Selvom det er bedst kaniner går 2 sammen, så skal de have HVER deres bolig og massere plads de kan løbe rundt på. Et bur på 1 m * 40 cm eller 150 * 60 cm som de fleste indebure er på, er IKKE nok til 2! Og det er heller ikke nok til 1. Med mindre man selvfølgelig lukker den ud hele dagen, så den kun er i sit bur når man ikke lige er hjemme, eller om natten, eller hvis den selv hopper ind for at slappe af. En kanin har brug for at kunne spurte der ud af og få strukket benene og ikke bare sidde og kukke i et bur en hel dag. Det ikke nok, bare at tage den op og nusse den.

Men tilbage til det med 2 kaniner sammen.
    En kanins sindstilstand er mere lykkelig når den har en den kan søge hen til hvis den føler sig for ensom, en den kan nusse sig op ad og få kærlighed fra (ja det får de også fra mennesker, men de har også brug for det fra deres egen slags, da de forstår hinanden på et helt andet niveau). Men her er det vigtigt at understrege igen at de skal have HVER deres bolig hvor de kan gå hen når den vil være alene. De skal have en løbegård eller hvad man kalder det. Den skal være fælles, men stor nok til at de ikke sidder op ad hinanden. Sørg for der er spændende ting i gården, så som store tykke grene de kan løbe under, over, gnave i osv..

Mennesker tror kaniner har det bedst alene og det er hvad vi prøver at gøre dem til. Vi prøver at gøre dem til nogle individer som ikke har brug for andre. Men det overhovedet ikke sådan de er!
    Man kan se på kaniners hjerneaktivitet og hvertrækning, at når de er sammen med en anden (eller flere for den sags skyld), så er den afslappet, er i en lykkelig sindstilstand og kan leve nogle år længere, end en kanin der sidder i et lille bur hele sit liv.

Hvis nogle af jer har været i Zoo i København, kan man se inde i børne-zoo'en at der løber måske, 20 kaniner sammen og de trives super godt! Det skyldes at der er meget plads, deres indhegning er lavet med nogle store bakker, stammer og grene, så de kan løbe op og ned og bruge deres energi, det stimulere deres underholdning de har brug for og der er derfor ingen grund til at slås.

Hvis man har en ældre kanin og den aldrig har været sammen med andre så kan det blive svært at sætte den sammen med andre. Man har kreeret en sindtilstand hos sin kanin, hvor den faktisk er indelukket og ikke lykkelig. Det kan være svært at se på sin kanin, hvis man har en kanin der kommer hen til buret når man åbner og gerne vil nusses osv. Men ved hjælp af at kigge på hjerneaktiviteten, har man bevist at en kanin der bor alene, IKKE er lykkelig.
    Hvis man har en ældre kanin, som man gerne vil have ens nye kanin, skal gå med skal man tage det stille og rolig og ikke gå i panik fordi den ældre kanin ikke vil have den der. Det er nemmest at sætte neutraliseret kaniner sammen og så det nemmest at sætte en hun og en han sammen, da de bare svinger bedst sammen. Hunkaniner, der ikke er blevet steriliserede, er ofte falsk drægtige, hvilket gør dem meget territoriale da de dermed har en trang til at forsvare deres “redekammer/unger”. Det sker kun 1 gang om året i et par uger, og ellers lever de side om side (Det er også hvad de gør i naturen). Du vil i den her periode, se at kaninerne holder sig lidt til sig selv og beskytter sin bolig hvis de andre kommer for tæt på. Men som sagt; efter denne korte periode, lever de igen side om side.

Jeg gider ikke diskutere med folk. Siger ikke jeg ved mere og er bedre end jer andre. Tag imod det her som en hjælp hvis du måske er i tvivl, eller ikke vidste at det rent faktisk foregik sådan når man går helt tæt på en kanin.
    Jeg kunne blive ved i uendeligheder, men stopper bare her I er velkommen til at skrive en besked til mig hvis der er noget i er i tvivl om, eller vil have hjælp eller gode råd til.

• #12   8. jul 2014 Det med at hun er territorial, er kun hvis hun går sammen med andre hunner. Hun ville ikke være territorial over for sin egen han. smiley

• #13   8. jul 2014 Zoo'er har også væsentlig mere plads end en privat har..

• #14   8. jul 2014 Når hannen bliver kastreret mister han sin parringslyst, det gør hunnen derimod ikke, hvis i vælger ikke at neutralisere hende. Hun går i brunst og vil have unger og det vil hun have med den kanin hun går med, når han ikke forstår hendes signaler og hendes natur vil hun formentligt blive aggressiv eller ihvertfald blive meget frustreret! Kaniner gør ikke meget væsen af sig, derfor er det ikke nødvendigvis noget du oplever, hun går jo ikke og hyler som en kat, men hun vil helt sikkert blive påvirket og måske går det voldsomt ud over hannen!

Derfor bør begge dyr neutraliseres og stadig er det ikke en sikker succes.

• #17   9. jul 2014 Synes helt klart du skal læse herinde http://www.kaninhaandbogen.dk/kaniner-som-kaeledyr/kaniners-sociale-behov/ der er også gode råd til sammenføring.
    Jeg er i samme situation og skal have skaffet en hunkanin til min han når jeg flytter hjemmefra.

Jeg har dog fundet et sted, hvor man kan få sin kanin med ud og møde den nye, inden man køber, så man er sikker på, at de kan sammen. Held og lykke med det smiley

• #18   16. jul 2014 Tak for de mange fine svar. Går ud fra at kaniner er ligeså forskellige som mennesker. Det er jo heller ikke alle man kan sammen med som menneske. Tænk hvis vi blev sat sammen med en, vi ikke gad være sammen med smiley Men det er lidt af en debat det her, om man kan gøre det eller om man ikke kan. Vil slet ik gamble med mine dyr, derfor jeg søger råd, om hvordan andre har oplevet det. Kender flere som har hund, kat, kanin osv., som sagtens alle kan gå sammen og have glæde af hinanden. Selvfølgelig kræver det en masse god plads, så hver dyr kan trække sig lidt tilbage for sig selv.

Kommentér på:
Hankanin og ny kanin?

Annonce