{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.787 visninger | Oprettet:

Div spørgsmål om rotter {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer meget kraftigt at anskaffe mig rotter, og har undersøgt en masse om dem, men der er dog stadig lidt "dagligdags-spørgsmål", som trænger sig på smiley

Skal rotter fodres hver dag, eller kan de være alene et par dage, hvis man søger for rigeligt foder/vand, ligesom ved mus?

Hvad er fordele/ulemper ved hunner vs hanner?

Strinter de lige meget?

Hvor meget tisser/skider de uden for buret?

Jeg har selv mus, så de er det eneste jeg har at sammenligne med, selvom jeg godt ved, at det er to vidt forskellige dyr smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Div spørgsmål om rotter
  • #1   2. jul 2014 De kan godt gå et par dage :-).
    Uden problemer, og ja de sviner!!
    Virkelig , ærlig snak. Du har mus, lidt samme princip , små grisebasser.. Men de kan lærer og gå på bakke, mine to store kan, de to små. Skider hvor det passer dem... smiley
    Jeg har 4 drenge meget tamme til formidling...


  • #2   2. jul 2014 Hanner er klart mere godmodige, hvor damerne kan være mere reserveret og bitchy, lidt ligesom mennesker smiley

  • #3   2. jul 2014 Rotter skal tilses hver dag som alle andre dyr.
    Generelt siger man at hanrotter er mere dovne og bliver mere nogle nusse hoveder, hvorimod hunrotter er der mere gang i og skal ud og opleve noget, men der er altid undtagelser.
    Hanner markere gerne uden for buret, også på deres ejer. Det gør de for at markere deres territorie, og fordi de er tygge ved en. Hunner gør det ikke så meget.


  • #4   2. jul 2014 Dyreværnsloven siger de skal tilses hver dag..

    Hvis man har en stor skål skal de ikke fodres dagligt, men skal stadig tilses

    Jeg kan bedst lige hanner (Har haft begge dele i både store og små grupper) De er mere dovne i det.. Hunnerne er for aktive for mig smiley

    De tisser ja, men det er ikke så slemt. Det er meget forakelligt hvor meget, men man må forvente noget uden for buret smiley

    Jeg har aldrig selv kunen holde mus i live, aner ikke hvorfor, så tror rotter er nemmere dyr at have smiley

    Jeg har ved mine tammeste rotter lavet en sele og taget dem med udenfor smiley


  • #5   2. jul 2014 Og mus skal også tilses hver dag.. Det er imod dyreværnsloven bare at forlade dem i flere dage

  • #6   2. jul 2014 Mange tak for svar smiley

    lugter hanner mere end hunner?

    og hvad temperaturer kan rotter klare? Mus er jo meget følsomme, hvad det angår, men har læst at rotter skulle kun klare alt der er plus-grader, så længe de har en god varm rede! Er det rigtig, eller er de lige så følsomme som mus? smiley


  • #7   2. jul 2014 Ja det gør de smiley

    De små ikke gå på træspåner/savsmuld da de kan få blære problemer af det..

    Jeg brugte Biobase/Hemp/hamp eller lign.

    De kan ikke klare alt for høje temperature, så i sommervarmen kan man ligge en frossen flaske med vand i ind til dem (pakket ind i noget stof)


  • #8   2. jul 2014 Bruger selv noget tilsvarende biobase til mine mus, så det regnede jeg også med at mine evt kommende rotter skulle gå på smiley

    Hvad med kulde?


  • #9   2. jul 2014 De kan ikke tåle træk. Ang. kulde så tænker jeg at så længe de har nogle gode køjer og hinanden til at varme, så skulle det ikke være et problem, bare det ikke trækker. smiley

    Jeg synes hannerne lugter en hel del mere end hunnerne. Både hanner og hunner "markerer" uden for buret med en lille tistår her og der.. Vores hanner er stort set lige så aktive som mange af vores hunner, men det kommer meget an på den enkelte rotte. Generelt set har vi nogle meget aktive rotter her hjemme.

    De skider ikke såå meget uden for buret når de er ude.. Men strøelse, lort osv. ryger MEGET nemt ud. De sviner rigtig meget, der skal fejes / støvsuges hver dag, eller sættes noget ekstra plexiglas på.

    Så skal du også huske at rotter fylder meget mere end mus, da rotter elsker at kravle smiley


  • #10   2. jul 2014 Lidt off, men det meste er blevet svaret på smiley
    Ved ikke om du har fundet et sted hvor du vil have dine rotter fra, men her er et tip:
    Køb aldrig dine rotter i en dyrehandel!!! Rotterne bliver ikke tjekket for sygdomme og det kan gå grueligt galt (Jeg var 2 måneder i isolering pga det).
    Find en ordentlig avler som også går op i temperament og helbred, det giver mere, og så er priserne oftest det samme, måske et par 100 mere smiley


  • #11   2. jul 2014 Lassie - Opdrættere har heller ikke mulighed for at tjekke for sygdomme der ikke kan ses i forvejen smiley

  • #12   2. jul 2014 Flere opdrætter jeg har snakket med tjekker med blodprøve på forældrene inden avl smiley

  • #13   2. jul 2014 Hvilke opdrættere? Jeg kender ikke en der gør det, den eneste rottesygdom der truer rotter er SDA og den er så godt som udryddet i Danmark

  • #14   2. jul 2014 Lassie:
    Hvilke opdrættere ???
    Jeg giver beltane ret!!!


  • #15   2. jul 2014 Lassie - Jeg vil MEGET gerne have opdræts-navnene på de opdrættere der har gjort det og hører hvad det lige går ud på for det lyder sært.
    Jeg kender hundeopdrættere der har gjort lignende, men nu snakker vi jo rotter så -jeg er nysgerrig


  • #16   2. jul 2014 Mialbel, der må også være en grund til vi ikke kan få svar smiley

  • #17   2. jul 2014 Prøverne for SDA skal jo sendes til udlandet, og er også dyrt at få fortaget. Så tror bare der er blevet sagt en lille løgn hvis en "opdrætter" har bildt dig det ind. Det er da i hvert fald ingen af de bedste opdrættere i DK der gør smiley

  • #18   2. jul 2014 Jeg ved LUX engang har testet, men det var ikke i forbindelse med avl, men i forbindelse med de troede de havde SDA (Så vidt jeg ved havde de det ikke)

  • #19   2. jul 2014 Har ikke navnene da det er godt seks år siden.
    Og ja undskyld man ikke er online 24/7, det jeg spurgte opdrætterne om i nordsjælland var om de fik testet for svampesporer i blodet. De to jeg snakkede med sagde at de gjorde på forældre men ikke på unger!
    Men det som sagt mange år siden og har hørt fra flere at man ikke kan stole på dyrehandlere da rotterne oftest bærer en eller anden sygsom.
    Fortæller bare hvad JEG har fået af vide, så ro på folkens!!! Synes lige i angriber pænt meget!


  • #20   2. jul 2014 Og jeg fik selv mine rotter testede hvor den ene var positiv. Det kostede 100kr ved dyrlægen pr rotte, men man skulle også forklare dem hvad de skulle lede efter i blodprøverne...

  • #21   2. jul 2014 svampespore?

    For 6 år siden avlede jeg også, og der var der ikke snak om svampespore i blodet :S

    Jeg er rolig, jeg vil gerne have noget mere info om hvem, hvorfor og hvad.. Det kaldes at samle viden til sig


  • #22   3. jul 2014 Jeg vidste heller intet om det før jeg selv blev smittet.
    Svampesporerne er ikke arvelige fik jeg af vide og det var kun derfor de testede deres faste rotter, såkaldte avlsrotter/kælerotter. Jeg fandt dem da jeg rundt omkring på nettet slog op om nogen havde oplevet noget lignende som jeg havde og det var derigennem jeg kom i kontakt med de to opdrættere/avlere, da de kontaktede mig.
    Jeg kan som sagt ikke huske navnene på hvem da jeg ikke har rotter mere og ikke har haft det siden jeg blev syg for de godt 6 år siden.
    Fik af vide af min læge at svampesporerne hos rotter kan komme igennem sår. Noget de kan tilegne sig fra naturen, hvis de eks har et sår og der er svampesporer i græsset hvis man har dem ude. Det samme kan ske ved mange andre dyr også, dog er det sjældent det sker, da der er mange faktorer der skal passe sammen. Og hvem tager deres rotte med ud i naturen hvis den har et åbent sår? Jeg ville ihvertfald ikke, men det er der åbenbart nogle der havde gjort med den rotte jeg fik anskaffet mig...


  • #23   3. jul 2014 Det lyder som ringorm, det er ikke noget avlere tester for før avl.

  • #24   3. jul 2014 Det var ikke ringorm. Og det havde ikke noget med avl at gøre, hvis du læser efter. De testede deres faste rotter for det, da det ikke er arveligt. Kun de rotter som de havde som faste rotter og altså var i daglig kontakt med, da de selv havde prøvet at blive smittet før i tiden. Dengang jeg søgte viden om det fik jeg næsten omkring 50 svar på at folk aldrig havde oplevet eller hørt om svampesporerne, da det jo IKKE er arveligt og derfor er det jo 'spild af penge' af teste for det, men det er en 'sygdom' der smitter.
    Det var også der at der var de to enkelte ud af så mange som kendte noget til det, da det ses yderst sjældent. Også derfor jeg var i isolation i to måneder, da lægerne ikke anede hvad det var jeg havde og var bange for at det var smitsomt...


  • #25   3. jul 2014 Du skriver flere opdrættere tjekker deres rotters blod inden avl, så jo det har jo noget med avl at gøre når vi spørger hvem det er. Vi er flere der har været i rotteverdenen i rigtig mange år, og har aldrig hørt om det

  • #26   3. jul 2014 Det var det jeg fik af vide af de to jeg snakkede med!
    De tjekkede deres voksenrotter inden avl, for at sikre at der ikke var en risiko for at de fik smittet ungerne med det fra fødsel til salg.


  • #27   3. jul 2014 Så vi er gået fra "Flere opdrættere" til kun 1?

  • #28   3. jul 2014 Flere opdrættere som i de to jeg har snakket med, som jeg har skrevet pænt mange gange efterhånden?. To er flertal, de to jeg snakkede med nævnte at de også kendte andre der gjorde det, eller overvejede at gøre det.

  • #29   3. jul 2014 Og igen vil jeg gerne vide HVEM det er.. Jeg har været i rotteverdenen i pænt mange år, og selv været opdrætter på det tidspunkt du nævner og havde kontakt med de førende tamrotte opdrættere i Danmark, og jeg har ALDRIG hørt om det..

  • #30   3. jul 2014 FAT DET DOG!!! KAN SKU IKKE HUSKE NAVNE EFTER 6 ÅR...
    Og har jeg sagt noget om at disse opdrættere var førende i DK???
    Jeg aner ikke hvem de var, for har aldrig set dem i personen. Jeg skrev med dem nogle gange omkring de spørgsmål jeg havde og de svarede indtil jeg ikke havde flere spørgsmål. Har ikke været interesseret i deres navn eller opdrætterstedet, da jeg ikke ville anskaffe mig rotter igen efter det jeg var ude for.

    Og som skrevet tidligere var der 2 opdrættere ud af


  • #31   3. jul 2014 *
    Og som skrevet tidligere var der 2 opdrættere ud af over 50 der havde svaret mig på mit opslag dengang, som overhovedet vidste hvad jeg snakkede om!


  • #32   3. jul 2014 Du skriver man skal købe af en opdrætter fordi du ved at opdrættere tester deres dyr..

    Det må jo være alle du mener gør det..

    Det er noget af en påstand at komme med, når du ikke engang kan huske hvem, hvorfor og hvad det er de tester imod


  • #33   3. jul 2014 Og jeg har ikke sagt noget som helst om at de aldrig kunnet have fundet på at lyve overfor mig, for kender dem trods alt ikke???
    Jeg skriver bare hvad JEG ER BLEVET ANBEFALET og hvad JEG HAR FÅET AF VIDE...


  • #34   3. jul 2014 Opdrættere sørger for at deres dyr er sunde og raske HAR JEG FÅET AF VIDE, hvor jeg ved at de fleste dyrehandlere sælger til dels syge dyr.

  • #35   3. jul 2014 Og har brugt pænt lang tid på at fortælle dig HVORFOR og HVAD, så du læser heller ikke hvad jeg skriver, så jeg spilder bare min tid, fordi du ikke gider læse og forstå det jeg skriver alligevel???

  • #36   3. jul 2014 Der er foreskel på at have sunde og raske dyr og så teste dem smiley

    Nej du har ikke fortalt mig hvad det er, svampespore siger jo intet, da det ikke smitter ungerne.. Og hvis de først ER i maven er det jo forsent at teste imod sygdomme..

    Jeg forstår dig udemærket, men dine svar er ret mangelfulde


  • #37   3. jul 2014 Det jeg fik konstateret var Rotteblodssvamp. Det var hvad de forklarede mig det nok hed på daglig dansk. Det er svamp i blodet, skyldet overførte svampesporer fra (i mit tilfælde) en tamrotte.
    DEM JEG SNAKKEDE MED testede deres rotter INDEN AVL, så rotten kunne få medicin og blive sund og rask inden de satte den i avl. Risikoen i at det ville smitte ungerne fra fødsel til salg var i tilfælde af at de fik sår og derigennem fik smittet hinanden.

    Noget du ikke forstår?


  • #38   3. jul 2014 Lassie - har du det latinske navn på rotteblodsvamp?
    Det er aldrig noget jeg har hørt om før nemlig. Jeg er i gang med at fornye tamrotten.dk og hvis det er en sygdom jeg mangler, så skal jeg jo ha suget info til mig smiley

    Beltane - du har helt ret smiley
    Vi fik i efteråret lavet en prøve for Corona virus.
    Det koster en hundens masse og blodprøverne (som SKAL tages af syge dyr) skal sende til enten Sverige eller Tyskland til lab (vores blev sendt til Sverige).
    Heldigvis blev vi erklæret fra af udbrydende Corona virus og havde derfor ikke SDA i bestanden men blot et meget uheldigt sammenfald af 2 rotter med akut lungebetændelse.


  • #39   3. jul 2014 Jeg har desværre ikke det latinske navn for det. Det er bare blodsvamp som stammede fra min rotte af. Derfor de kaldte det Rotteblodssvamp overfor mig dengang. Har ikke engang sygejournalen, den skulle ligge på Københavns hospital, så vidt jeg ved, så kan ikke tjekke den for et mere præcist navn...

  • #40   3. jul 2014 Jeg har skrevet til mine nuværende læger om de har mine journaler fra dengang, så håber at høre fra dem engang i morgen. Når jeg engang når til Hillerød igen, så vil jeg kontakte min gamle læge, for han tog et billede af hvordan min finger så ud (håber han stadig har det), da jeg startede med at få det.

  • #41   3. jul 2014 Og der er en del der har fået forskellige svampeinfektioner fra rotter. Kan finde en del emner på tamrotteforum.
    Den mest udbredte er ringorm, som de fleste får, behandles med Lamisil.
    Så er der de ekstreme (allergikerne) hvor deres hud falder af.
    Så er det mellemtingen (ligesom jeg har haft), hvor det starter med små knopper der bliver til bylder og derefter til åbne sår. Normalt får man Lamisil, dog hjælper Lamisil ikke i dette tilfælde alene. Her får man ekstra piller ved siden af, da det skal bekæmpes indefra (Ringorm bekæmpes udefra med Lamisil) typisk ved brug af Terbinafin og HEXAL tabletter. Når man kureres fra dette bliver der dannet hel ny hud, da huden skal 'falde naturligt af' fra det inficerede område og hele sig selv.
    Lig mærke til forskellen på 'mellem' og 'ekstrem' smiley Ved det ekstreme 'ætses' huden nærmest med det samme og er væsentligt mere smertefuldt, hvor 'mellem' er mere kløende.
    Det er de forskellige forklaringer jeg kan finde omkring det, samt min egen forklaring af det jeg havde. Kan kun finde de 3 'stadier' eller 'niveauer' på forummet.

    Tilføjelse:
    Ringorm ses meget tydeligt på rotter, da de mister pelsen, hvis de har svampesporer i blodet mister de ikke pelsen, og ændrer sjældent adfærd, og det kan derfor være svært at vide om de er syge.


  • #42   3. jul 2014 Men nu søgte LUX Rotter jo ikke efter andre svampeinfektioner, men præcist omkring blodsvamp.

  • #43   3. jul 2014 Lassie, sikke et flot sprog!!!

    Ubegavet !!!


  • #44   3. jul 2014 Hellsus: Det har jeg også skrevet om. Blodsvamp er ikke en decideret sygdom som jeg har prøvet at forklare før. Det er svampesporer i blodet, som er tilfældet ved de to niveauer jeg forklarede om. Er bare blevet beskyldt for ikke at være grundig nok i mine forklaringer så nu ville jeg være ekstra grundig så ALLE FORSTOD HVAD JEG MENTE.
    Har også skrevet at jeg oven i købet bruger tid på at kontakte mine læger så jeg kan udlevere endnu mere specifikke betegnelser, undskyld for at prøve at være hjælpsom!

    Stald Sarbo: Ja du da ikke bedre selv lige nu xP Jeg prøver at hjælpe, du rakker bare ned på andre, hvem er så den ubegavede? smiley


  • #45   3. jul 2014 Rakker ikke ned, men hvis lux ikke gør alt det du nævner.. Så er chancen sgu minimal for at andre har gjort det....

  • #46   3. jul 2014 Alt det jeg nævner?
    Jeg har nævnt en ting? Tjek for svampesporer...
    Og så læs mine indlæg igen. Udtaler mig kun omkring hvad jeg har fået af vide. Og dem jeg var i kontakt med havde selv haft noget lignende som jeg havde, SAGDE DE, og derfor havde de valgt at teste deres voksenrotter, og anbefalede det også til dem de kendte.


  • #47   3. jul 2014 Det er også super du gør opmærksom på at nogle en gang tjekkede dyr for svamp, men det er egentligt ikke et problem mellem rotterne. Igennem de år jeg har haft rotter er jeg aldrig stødt på at rotter har haft svamp, men nu kan rotter jo stort set få alle de sygdomme som mennesker kan, men det er da godt at være obs. på at rotter på kan få det. Der testes dog ikke blandt opdrætterne i dag, men opdrætterne bruger stadig kun raske dyr smiley - Eller det gør de bedste opdrættere i hvert fald, nogle kan sikkert godt finde på at lyve om syge eller ikke-tamme dyr, men så må man sørge for at have en god dialog og evt. finde andre tidligere købere for at høre.

    Jeg tænker at LUX Rotter gerne vil have nogle konkrete links med blodsvamp hvor der også ses på kildekritik, da hun som hun skriver er ved at opdatere tamrotten.dk, og alt skal jo være korrekt.


  • #48   3. jul 2014 Jeg forstår ikke Lassie, du starter ud med at skrive "Flere opdrætter jeg har snakket med tjekker med blodprøve på forældrene inden avl ", så laver du det om til at det er 2. "Flere" er mere end 2, et par er 2.
    Så er det pludselig 6 år siden..
    Jeg har aldrig hørt om nogen der tester alle deres rotter for svampespore.
    Nu har jeg søgt og søgt efter noget reelt omkring det, og det eneste jeg har fundet er at "blodsvamp". også kaldet fyrsvamp, er en svamp der gror på træer.
    Ja, der var da nogle der skrev at de havde fået ringorm, men det kan man jo også få fra hunde og katte, og ganske nemt at behandle.
    Så fandt jeg noget der hed "Systemiske svampeinfektioner", som er en svampeinfektion der er kommet i blodet. Det skulle eftersigende være en alvorlig tilstand, men den forekommer først og fremmest hos personer, som har en alvorlig underliggende sygdom og et svækket immunforsvar.

    Men jeg forstår heller ikke helt når du nu skriver, at du snakkede med et par avlere (jeg kalder kun folk for opdrættere som jeg ved har styr på tingene) som testede deres rotter for svampespore, så lyder det som om de fik dem behandlet, men i et andet indlæg du har skrevet her på GG, der skriver du at du fik dine aflivet. Hvorfor fik du ikke bare dem behandlet?


  • #49   3. jul 2014 Ja jeg har så ikke nogle links til det, udover til forumemner, og de er jo ikke ligefrem særlig troværdige kilder. Derfor jeg prøver at få fat i min sygejournal, da jeg ville mene at læger er lidt mere troværdige end forumemner.
    Og det jeg bare gerne vil er at hjælpe og vejlede det bedste jeg kan, men jeg får bare lyst til at lade vær når man får følelsen af inderligt had og foragt fordi ens forklaringer åbenbart ikke er beskrevet godt nok... og det synes jeg er synd.
    Fortsætter med at gøre mit bedste for at hjælpe og håber snart mine læger kan give mig svar.


  • #50   3. jul 2014 Jeg fik mine aflivet, fordi der ikke var nogle der ville købe dem. For at jeg kunne blive rask igen måtte jeg ingen kontakt have med mine rotter sagde mine læger. Og ville ikke behandle dem hvis der ingen køber var. Informerede om det i annoncen og at de ville helbredes og gentestes inden afhentning. Gav det en måned, trods en meget sur læge. Havde det stået til mig havde jeg beholdt Betty og Olga, men alle omkring mig var dybt imod det...

  • #51   4. jul 2014 Har lige et spørgsmål mere smiley
    Larmer rotter meget?


  • #52   4. jul 2014 Jeg synes de larmer. Især hvis de lige har en af deres stridigheder, så bliver der 'råbt og skreget'

  • #53   4. jul 2014 Forum emner kan også sagtens bruges smiley Så har jeg mulighed for at arbejde videre med det. Så kom endelig med links smiley
    Lamisil er ikke optimalt til behandling af svamp/ringorm. det lokal behandler blot og fjerner derfor ikke svampesporer i pelsen på resten af dyret samt burkammeraterne.
    7-9-13 har jeg aldrig haft svamp hos mine rotter.
    Svamp er ikke en normal tilstand hos rotter og er hygiejnen i orden, så bør svamp ikke opstå normalt/ofte.


  • #54   4. jul 2014 Tak Sacha smiley
    Men det er ikke sådan noget vildt højlydt og hele tiden, som hvis en hund står og gøer, eller?


  • #55   4. jul 2014 Nej, altså, alle dyr larmer fra tid til anden.
    De ting der larmer ved mig er når hunnerne løber i deres løbehjul, at der en rotte der vælger at skubbe strøelsen ud over kanten, når to rotter er "oppe at slås", og resten af tiden ligger de og sover eller spiser. Det larmer dog ret meget hvis du vælger at give dem rå pastaskruer.


  • #56   4. jul 2014 LUX: (link fjernet)
    Så vidt jeg kunne læse mig til bliver der beskrevet de tre niveauer/typer som andre har oplevet i forhold til deres rotter.
    Jeg må ikke få udleveret min journal uden snak med læge, så dette skal jeg d. 14, håber så at det er den rigtige journal de har smiley


  • #57   4. jul 2014 Du skrev at der var en del emner omkring det. Vil gerne se de andre.
    Nu er billederne der jo ikke mere, men en skriver at det kunne være ringorm. Det kam man igen også få fra både hund og kat eller endda bare dig selv. Og det behøves jo ikke engang være dine egne dyr du får det fra.


  • #58   4. jul 2014 smiley

  • #59   4. jul 2014 Jeg spørg måske rigtig dumt,
    Meeeen hva pokker betyder det når i skriver smiley :D???


  • #60   5. jul 2014 Hellsus, hehe, rå pastaskruer smiley ja, okay, det lyder jo slet ikke slemt smiley



  • #61   5. jul 2014 Du skrev det var 6 år siden.. Det link du giver er fra 2012

  • #62   5. jul 2014 Det jo ikke mig der har skrevet linket?
    Jeg søgte bare på google lige hurtigt og gav et eksempel på et forumemne, som linker til andre forumemner. Jeg kan da ikke gøre for at billederne er slettet?
    Og nu må i da styre jer, jeg kan ikke sidde og spilde min tid ved at ligge 117 ting op hele tiden, man kan da søge selv?
    Gider simpelt hen ikke blive ved med at hjælpe og så konstant blive rakket ned for det! SLUT


Kommentér på:
Div spørgsmål om rotter

Annonce