{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.868 visninger | Oprettet:

Hamster - Spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hej GG....

Jeg er ny hamster ejer, og fik min dejlige hamster i går:-)
Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber at i kan besvare:

1: Kan man plukke frugt og grønt til den? (Mælkebytter osv.)
2: Hvilke frugter og grøntsager må den få?
3: Hvor meget frugt og grønt må den få?
4: Hvor meget fuldfoder må den få?
5: Hvad for noget mad er bedst til en vinterhvid dværghamster hun på 4 uger?
6: Hvor meget plads har den brug for? (I buret)
7: Kan den komme i løbegård på fliser? Og hvor lang tid?

Her er lige et billede af hendes bur:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hamster - Spørgsmål
  • #1   4. maj 2014 1: Kan man plukke frugt og grønt til den? (Mælkebytter osv.)
    - ja, men i små mængder, husk hamsteren er meget lille, og måske i forvejen ikke vant til mælkebøtte. Start med et enkelt blad eller en enkelt blomst smiley

    2: Hvilke frugter og grøntsager må den få?
    - jeg giver mine agurk, gulerødder, rødbede , salat o.a

    3: Hvor meget frugt og grønt må den få?
    Igen - meget små mængder , mine får en lille eller en halv skive agurk smiley

    4: Hvor meget fuldfoder må den få?
    Det kommer an på hvad du fodre med , læs vejledningen bag på posen

    5: Hvad for noget mad er bedst til en vinterhvid dværghamster hun på 4 uger?
    - jeg bruger altromin , eller mr. johnsons

    6: Hvor meget plads har den brug for? (I buret)
    Jeg mener det anbefalede er 50x40x40 (må du ikke hænge mig op på)

    7: Kan den komme i løbegård på fliser? Og hvor lang tid?
    Jeg ville ikke tage min udenfor , de er huledyr og højt til himlen kan være skræmmende , derudover ville jeg være bekymret for at den blev kold smiley

    Held og lykke med din nye bedste ven smiley


  • #2   4. maj 2014 1. Ja. smiley
    2. gulerødder
    agurk
    ærter
    majs
    kogt kartoffel
    broccoli
    bønnespirer
    asparges
    grønne bønner
    kål
    salat
    spinat
    persille
    agern
    kastanier (ikke hestekastanjer!)
    æbler (uden kerner)
    pærer (uden kerner)
    vindruer
    banan
    melon
    jordbær
    appelsiner, mandariner mm (spises ikke af alle)
    mango
    kirsebær (uden sten)
    blommer (uden sten)
    ( Agurker syntes jeg bare ikke du skal give den for meget af på en gang, for det kan medføre til dårlig mave, fordi der er så meget væske i, har jeg fået at vide af min dyrlæge)
    3. Du må meget gerne give den frugt og grønt hver dag, gerne et stykke gulerød, lidt æble og sådan, da det er godt for den. smiley
    4. Jeg ved ikke helt hvad du mener med fuldfoder?
    5. Altså jeg køber vitakraft hamsterblanding, og en der er nede i vores Rema 1000, men jeg giver dem altid lidt ekstra snacks, altså vitaminer og sådan. smiley
    6. Kravet for et bur mener jeg er mindst b 30 og l 40. Men det er altid mere dejligt med et bur større end det krævende, for så er der plads til mere legetøj, og mere plads at lege på for den. smiley
    7. Det kommer an på hvor, indenfor kan det godt, der må den gerne være ude i noget tid, bare du er der. smiley Udenfor, der er det bedst det kun er i få minutter, for det er ikke for godt for dem at være ude på sådan noget. smiley

    Mere Info kan du finde på Hamsterland.dk perfekt side til førstegangs ejer. smiley

    Du er altid velkommen til at sende en pb til mig, så skal jeg gerne svare så godt som muligt på dine spørgsmål. smiley


  • #3   4. maj 2014 4: den må få alt det foder den kan spise (forudsat at du fodre med et egnet og godt foder) Et så lille dyrs forbrænding er så hurtig at det kan være meget farligt for den ikke at have adgang til foder.

    7; det KAN det godt med jeg ville aldrig gøre det. Både fordi det kan være meget skræmmende for den og fordi det er et dyr som normalt er aktivt om aftenen og natten og derfor ikke har ret meget ud af at være oppe længe om dagen, være ude i solen osv. Den skal have ro meget af dagen. Så ville jeg meget hellere have den i et stort bur. Det ene bur jeg brugte min er 100cm langt, 60 cm bredt og 70 cm højt. Indrettet med mulighed for at klatre, grave osv.


    profilbillede
  • #4   4. maj 2014 jeg skifter indretning af buret hver gang jeg gør rent (en gang om ugen) så det ikke bliver kedeligt for den at være der inde ... Den er for resten her smiley

    profilbillede
  • #6   5. maj 2014 Den ligner min:-) Jeg ville da også meget gerne skifte indretning når jeg gør rent hos hende. Men skal hun falde helt til først? Eller kan jeg bare gøre det når jeg skifter hendes bur igen?:-)

  • #7   5. maj 2014 Hvad med mad og vand. Skal det ikke være det samme sted så den ved hvor det er?:-)

  • Mia U
    Mia U Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 5
    #8   5. maj 2014 Jeg synes at en gang om ugen er alt for ofte at skifte et hamsterbur. Hamsteren kan bedst lide at være i vante omgivelser og omgivet af sine egne lugte. Mine små bure bliver skiftet en gang om måneden og de store bliver skiftet hver 3. måned. Man kan sagtens ændre indretning selvom man ikke lige skifter bundstrøelsen.
    Jeg bruger en blanding af Boxo Comfort og Hemparade. Det er drøjt i brug og det kan holde sig oppe når hamsteren bygger gange i det. Jeg har faktisk en enkelt hamster som ikke har ret meget legetøj fordi den hellere vil bygge gange smiley
    Nu kan jeg ikke lige se hvor stort dit hjul er, men det skal gerne være mindst 20 cm i diameter for at hamsteren ikke svajer for meget i ryggen når den bruger det smiley

    Er det forresten en ægte vinterhvid med stamtavle eller en hybrid? Ved hybrider skal man være meget obs på hvilket foder man giver da mange af dem har en tendens til at blive overvægtige og få diabetes smiley


  • #9   5. maj 2014 Hamsteren skal altid have adgang til foder. Jeg fodre med hamster complete. Der er vigtigt at hamsteren får animalske proteiner, det kan den få via katte og hunde mad (i små mængder) eller ved at vælge foder hvor det er i, der er et stort udvalg af foder man kan vælge, gå efter noget uden alt for meget korn.

    Burets størrelse anbefales at være 60x35 eller 50x40 men gerne større da hamsteren elsker at løbe.

    Tror du har fået svar på det meste, ellers skal du være velkommen til at skrive til mig.


  • #10   5. maj 2014 Mia u: til en dværghamster skal hjulet det være 15 cm i diameter smiley - men 20 cm er også en godt hjul.

  • #11   5. maj 2014 Mit hjul ser sådanne ud.
    Jeg har ikke lige målt det i diameter. Men er det ikke fint nok?:-)


    profilbillede
  • #12   5. maj 2014 Der er jo svaret på de fleste ting så nu skriver jeg lige noget der ikke er skrevet
    1: Kan man plukke frugt og grønt til den? (Mælkebytter osv.)
    De må gerne få græs.

    2: Hvilke frugter og grøntsager må den få?
    Det er nu ikke frugt, men de må få kerner som solsikke kerner og græskarkerner, men det feder så i små mængder men de funger godt som godbidder. smiley

    3: Hvor meget frugt og grønt må den få?
    Man kan købe eller selv lave, tørret baner det er mine hamster helt pjattet med
    Det er så ikke frugt, altså hamster er jo også kødæder i naturen spiser de jo orme osv.
    så hun vel elske mel orme man kan godt få tørret
    eller æg blommen feder meget så hviden er bedst
    :).
    4: Hvor meget fuldfoder må den få?
    Hvis det er hybrid skal de havde lidt mindre fordi de nemt kan blive fede smiley

    5: Hvad for noget mad er bedst til en vinterhvid dværghamster hun på 4 uger?
    Det er svar på smiley jeg siger det samme
    6: Hvor meget plads har den brug for? (I buret)
    Jo mere plads jo bedre, du vil jo også heller bo på en kæbe gård med masser plads ind en lille papkasse smiley Tænk på hvordan den lever i naturen skab et naturligt miljø for den smiley
    7: Kan den komme i løbegård på fliser? Og hvor lang tid?
    Altså mener du uden for? Så skal du tænke på små dyr hurtigt mister krops tematur men hvem elsker ikke en dejlig tur uden for, altså hamster savner ikke det, den ikke prøver, så det er ikke et must smiley
    Men indefor så vil den elske at komme ud at strække bene smiley




  • #13   5. maj 2014 Det er bedst med en kamik skål da hamster gnaver i plastik og skålen lugter jo af mad, for plastik spiltre smiley

    I naturen lever de jo i hulder under jorden, hvor de bygger og graver så køb noget care frech det vil hun elske, for det kan de bygge med smiley


    Har den sand bad? Det elsker de med chinchilla sand smiley


    Dansk hamster forring ved alt hvad der er at vide om hamster, du kan være med i deres facebook gruppe med hygge snak og svar på alle spørgsmål, jeg elsker den gruppe smiley
    Der står noget på deres hjemmeside smiley
    http://www.hamsterland.dk/forbered.htm


  • #14   5. maj 2014 Ja:) Hun har en sandbad som hun elsker smiley

  • #15   5. maj 2014 Hjulet ser rigtig fint ud smiley

  • #16   5. maj 2014 Det var godt smiley Og tusind tak for hjælpen allesammen smiley

  • #17   5. maj 2014 Det var så lidt ;-)du er velkommen til at skrive til mig smiley
    Held og lykke


Kommentér på:
Hamster - Spørgsmål

Annonce