{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
584 visninger | Oprettet:

Vi får marsvin - søger info :) {{forumTopicSubject}}

En af min mors kollegaer skal af med sine to marsvin da børnene er for små til at kunne passe dem, og vi har sagt ja tik at få dem da det efterhånden er lidt tid siden vi sidst har haft gnaver.
Så selvfølgelig vil jeg gerne have at de får det bedst muligt og ikke får det dårligt fordi jeg ikke ved nok om dem. Det er to hunner på 2,5 år og de går sammen uden problemer.

Vi har haft kanin og mus før, så vi er forberedt, men marsvinet er jo ikke det helt samme. Jeg er opmærksom på at de altid skal have hø eller andet at gnave i fordi de er drøvtyggere.
Der medfølger både bur og en løbegård der kan flyttes rundt. Så nu søger jeg et par svar på spørgsmål og ting jeg har glemt at spørge om.

- Er marsvin (som kaniner) renlige og vælger et hjørne som toilet hvis der er mulighed for det, eller er de som mus og er ligeglade? (vil jo gerne tilbyde dem det hvis de vil bruge det).
- Hvilket foder vil i anbefale, og hvad skal man holde sig fra?
- Hvordan med grønt og frugt? Hvad er giftigt og hvad er godt?
- Vi har æbletræer og birketræer i haven + et hasselnødde træ. Hvilke grene kan de tåle og hvad skal jeg holde mig fra? Hvordan med bøg/eg og lignende? Jeg tænker det er godt for deres tænder ligesom hos kaniner, har jeg ret i det?
- Hvordan med at gå ude i løbegård? De vil være under opsyn, men skal de have et 'hus', skal de have hø eller er græs nok i den periode?
- Kan man have dem i seler som kaniner så de også kommer ud fra løbegården? hvis ja - hvilke seler?

Hvis jeg har glemt et par vigtige ting, så skriv endelig - de små yr skal gerne have det så godt som muligt smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vi får marsvin - søger info :)
  • #2   10. mar 2014 prøv at læse her: www.marsvineinfo.dk

Og så har jeg nogle artikler på: www.von-sortfod.dk ( kig under artikler i menuen)

• #3   10. mar 2014 nogen marsvine er pernitne med tisse/pøllehjørner.. andre er ikke.. hvis de er, og så vælger de oftest ikke samme sted alligevel.

Foder.. ville jeg vælge cavia korrel eller mifuma, du kan osse få noget dyrt ved mange dyrlæger som hedder excel, det er osse supert. Og så rigtigt godt hø er jo alfa og omega.
    Marsvin kan tåle rigtigt meget frugt og grønt. Vær dog obs på at frugt med syre og sukker kan skade tænderne i for store mængder, og nogle dyr får tendens til læbesvamp - sår på læberne. Hold dig fra alt med løg, stenfrugter (både frugt og grene), hyld i alle former og tomatplanter.
    Dine frugtgrene lyder fine - bare stik dem nogen af dem, det skal nok gøre lykke. Får du fingre i bambus, så vil de elske dig.
    I løbegård behøver de ikke hus som sådan, men sørg for at de altid har mulighed for at gå i skygge. Hvis du har marsvin med lyserøde ører, så kan de godt blive solskoldede. Når vores er i haven, får de ikke andet end græs... men de får vand og/eller agurk ud, så vi er sikre på at de ikke dehydrerer.
    Mht seler.. jeg ville ikke. Marsvins fysik gør at jeg personligt ikke føler at en sele er sikker nok, uden at de vil kunne vrikke sig ud af den... og rigtigt mange marsvin panikker over at få sådan en fætter på.

Ellers.. lad dig ikke narre til at købe diverse salt/kalksten. Fodrer du med noget ordentligt, så er de ikke nødvendige, og en del marsvin kan ikke styre det og kan derfor forrykke deres kropsbalance af salt og/eller kalk. Andre gider dem slet ikke, og så er det totalt spild af penge.
    Får I brug for dyrlæge, så spørg ind til dyrlægens erfaring med marsvin. Der er medikamenter som marsvin ikke kan tåle, og hvis dyrlægen kører efter 'jamen vi ser mange kaniner, så det er lidt det samme', så er det ikke det samme.

• #4   10. mar 2014 Tusind tak for hjælpen smiley Det er rart at høre lidt råd og ting jeg slet ikke ville have tænk på selv

Kommentér på:
Vi får marsvin - søger info :)

Annonce