{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.567 visninger | Oprettet:

Halm eller ej? (kanin) {{forumTopicSubject}}

Nu hvor Aiko og Raion er ført sammen, så er vi i fuld sving med at kaninsikre det lille skur sådan at de kan bo der frit sammen, og dermed have godt med plads at tosse rundt på, både sammen og hver for sig hvis de ønsker det.
Skuret er isoleret og der har aldrig været under 0 grader.
Jeg har et eller andet sted tænkt at de ikke længere skulle have halm, uden egentlig at vide hvor den tanke er kommet fra. Der vil være dækket de fleste steder med et godt lag tæpper, håndlæder, måtter osv. da jeg ikke ønsker problemer med deres poter ( jeg tænker på "sore hocks" men jeg ved egentlig ikke hvad det kaldes på dansk?), men da hele gulvet er beton/cement/hvad-end-det-nu-hedder, så kan de altså blive utroligt køligt selvom der altid er +grader, så jeg tænker at de måske alligevel bør have noget halm?

I den ene ende er der et indbygget skab på to "levels". Den øverste er indrettet med tæpper, puttesenge, huse osv, og jeg havde tænkt mig at gøre det samme med det nederste. Bør jeg i stedet lave det om til et halm område hvor de har mulighed for at putte i en kæmpe bunke halm? Det bliver godt nok træls at skulle gøre rent, men fryse skal de i hvert fald ikke.

Hvad siger i?
Jeg beklager hvis det hele lyder lidt forvirrende men det kommer direkte fra mine tanker, og de er altså sjældent i orden smiley

Jeg kan tage et billede af skabs delen hvis i ønsker det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halm eller ej? (kanin)
  • #2   1. jan 2014 Jeg regner med at oprette et album når der er færdigt smiley

    Skabet jeg snakker om er 220 Cm langt og 58,5 Cm dybt. Sådan her ser det ud indtil videre.



    profilbillede
  • #3   1. jan 2014 Jeg synes de skal have et sted med halm. smiley

    Ikke nødvendigvis hele gulvet - mine kaniner sover sommetider i sne.
    Men måske underetagen i buret.


  • #4   1. jan 2014 Ja jeg tænkte også at fylde det nederste level af skabet på billedet, med halm. De får jo hele skuret og vil sikkert syntes det er hyggeligt med det lille "halm rum" smiley

  • #5   1. jan 2014 de bør ikke gå direkte på beton, der skal være et eller andet på gangarealet... det kunne også være nogle skovlfulde jord, bare ikke ren beton. Nogle kaniner foretrækker uvist at hvilken grund også gult halm at æde frem for dejligt grønt hø, så lidt halm bør der være til rådighed syntes jeg.

  • #6   1. jan 2014 De kommer heller ikke til at gå direkte på det smiley Mine piger spiser sjældent halm, men massere af hø så det er mest for hyggen og varmens skyld smiley

  • #7   1. jan 2014 Hvorfor ikke Susan?
    Mine to har boet på beton i ca. 4½ og 5 år. (med mulighed for at gå ind i et bur med halm, eller ind i træ/stof huler)


  • #8   1. jan 2014 Jeg må sige, at jeg rent personligt ikke forstår denne måde at holde kaniner på.. Når det så er sagt, så behøver jeg jo sådan set heller ikke at forstå alt..!

    Jeg synes, du bør tilføje en smule halm til deres boligforhold og se, hvad der fører til. Halm er ikke dyrt i den forstand, og er et dumt sted at spare, uanset om du synes de bruger det eller ej.
    Jeg synes, at udsigterne til, de skal gå på et hårdt underlag (ja, tæpper og håndklæder kan rodes væk med lethed) er knapt så gode. Kunne man derimod lægge en træplade på gulvet, tror jeg både det vil absorbere eventuel kulde og skåne ben/poter imod stødet pote/beton imellem.

    Så når det endelig skal være sådan, så synes jeg du skal bruge en smule halm smiley


  • #9   1. jan 2014 Hvad er det du ikke forstår? Hvordan bor dine kaniner da?

  • #10   1. jan 2014 Behøver jeg virkelig forklare, hvordan vores kaniner bor?

    - Har du nogensinde læst noget som helst, jeg har skrevet herinde om kaniner?! ;)


  • #11   1. jan 2014 Det har jeg nok, men kan sgu ikke lige huske forholdene hos hver enkelt persons kaniner herinde fra. smiley

    Jeg vil da gerne vide, hvad det er, du ikke kan lide ved den måde mine kaniner bor.


  • #12   1. jan 2014 Okay så.

    Vores kaniner bor enkeltvis i bure med træbund og et bunddække af spåner/træsmuld og 5-25 cm halm. De omgås kun andre kaniner i forbindelse med avlsarbejdet.

    Du skuffer mig lidt, Simse, vi har da deltaget i mange debatter sammen, hvor vi er dybt uenige, så troede da du kunne huske det smiley


  • #13   1. jan 2014 Nøvling: Nej det er det jo heldigvis ikke og det heldigvis heller ikke det tråden her handler om. smiley

    Jeg tror du har misforstået mig. Jeg ønsker overhovedet ikke at spare på halmen og det mindes jeg heller ikke at have skrevet nogen steder? smiley Vi får halmen gratis, så det er slet ikke noget problem.
    De har ofte gået på tæpper i fx. sommer halvåret og de skubber dem yderst sjældent væk, og 90 % af alle tæpperne bliver sat fast med sådan nogle klips dimser. Der er kun et sted hvor der ikke er mulighed for at få tæpperne sat fast smiley

    Som sagt var min eneste tanke at jeg stadig syntes det kan blive koldt. Men ja, jeg fylder det nederste op med halm og så bliver det et rent putte område smiley


  • #14   1. jan 2014 hvorfor jeg ikke syntes de skal gå på ren beton? jeg kunne spørge: lever kaniner i det fri mest på steder med ren klippegrund? jeg mener ikke det er naturligt for kaninen at gå på ren sten.

  • #15   1. jan 2014 Jeg har muligvis misforstået dig, ja.

    Du beskriver halmen som et irritationsmoment i forbindelse med rengøringen, så jeg tolkede det som du ville spare denne del af rengøringen væk - at jeg så sætter et økonomisk aspekt i det osse, er bestemt ikke din fejl smiley

    Du kan i hvert fald forsøge dig med at bruge halmen i dette område. Hvis du er bekymret for deres poter, må du have lidt øget kontrol på netop dette område. Det kan hurtigt udvikle sig til noget skidt, hvis dyrene får for vane at sidde i deres møg-område (det er der altså nogle, der vælger at gøre på trods af gode pladsforhold), så jævnlig potetjek vil kunne afhjælpe meget smiley


  • #16   1. jan 2014 Jeg synes personligt at de skal have halm, da jeg ved hvor meget mine elsker at putte sig i halm smiley Jeg ville selv aldrig undvære halm smiley

  • #17   1. jan 2014 Halmen i sig selv er heldigvis ikke det store problem, men da det kan være svært at komme til i hjørnerne, så det vil tage mig mere tid ja smiley Heldigvis er de begge bakketrænede så der er ikke så meget at gøre rent derinde smiley

    De har umiddelbart ingen problemer med deres poter, men jeg er frk. hønemor x 30 når det kommer til mine to piger, så de bliver tjekket igennem hver uge (Det vil sige for de ting jeg nu en gang selv kan tjekke) både tænder, negle, øre, snude, øjne, kønsorganer og poter. Og har har de derudover et årligt tjek hos dyrlægen smiley De sidder heldigvis sjældent i deres bakker! smiley


  • #18   1. jan 2014 Sorry, har meget dårlig hukommelse, Nøvling. smiley

    Susan, nææ men de lever da heller ikke på spåner og halm?
    Det er lige så unaturligt for dem at gå på beton som at være i et bur.


  • #19   1. jan 2014 Mine piger, har det mest naturlige af det hele synes jeg personligt..
    De bor hver for sig, men har altid adgang til hinanden.. Deres bund, er græs.. Grønt græs. Dog her om vinteren, ligger jeg halm i det tørre dele.. - I sovehusene, er der fyldt med halm og hampstrøelse. Også i " spiserummene" er der hampstrøelse.
    Og så masser af hø heletiden..:)

    Jeg elsker den måde mine kaniner lever på.



  • #20   1. jan 2014 også derfor jeg forslår et par skovlfulde jord, det er blødere end ren beton:)

Kommentér på:
Halm eller ej? (kanin)

Annonce