{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor mange / hvor tit må de få appelsiner? (Marsvin)
  • #1   17. dec 2013 der er jo meget sukker i også og det har marsvin ikke godt af, de kan få sukkersyge. Hvis der er lidt rester fra børnene så får marsvinene det her, men de får aldrig mere end måske 1/3 af en appelsinbåd hver og så går der dage eller uger imellem de får igen.

• #2   17. dec 2013 Okay, så blev jeg lidt klogere på det punkt, mange tak smiley

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #3   17. dec 2013 Frugt ville jeg ikke give mere end 1-2 gange i ugen. smiley

Maks et halv ad gangen, uanset hvilken frugt det er. (pr. dyr)

• #4   17. dec 2013 Jeg har hørt at det er syren der er problematisk...

Er marsvin disponeret for sukkersyge?
    Ellers skal der jo noget til før bugspytkirtlen sætter ud

• #5   17. dec 2013 Jeg har hørt det samme om syren... og at det kan give læbesvamp og sådan..?

• #6   17. dec 2013 jeg har set tænder på marsvin der har fået for meget syreholdig frugt - det var bare ikke smukt.

Så her hedder det MEGET moderat, både pga syre og sukker.

• #7   17. dec 2013 Pia: jeg har hørt en dyrlæge påstå marsvin ikke kan få sukkersyge, jeg har også hørt en anden dyrlæge sige de kan. Uanset hvad: jeg mistede for år tilbage flere drægtige hunner til sidst i drægtigheden med symptomer der lugtede mistænkeligt meget af sukkersyge. Jeg købte et blodsukkerapperat og næste gang det gik galt med en hun målte jeg blodsukkeret og det var forhøjet... så jo jeg vil påstå de kan få sukkersyge. Mit problem var nok at en havde bidt mig ind hun ingen problemer havde overhovedet med at bruge noget specielt varmebehandlet hø med melasse, men da jeg stoppede med at bruge det stoppede dødsfaldene... jeg mistede 8 hunner i løbet af et år, det er ca det samme som jeg har mistet i alt i hele den tid jeg har opdrættet (12 år). Jeg har siden da oplevet nogle gange (1 om året ca i snit) hanner der får samme symptomer, tørst, vægttab og til sidst ketose (det tager et år ca fra de første symptomer til de må aflives). og der må jeg da indrømme jeg mistænker sukkersyge en del, men er løbet tør for blodsukker strips... men jo, jeg er overbevist om marsvin kan få sukkersyge og når man som jeg har mange er risikoen for jeg ser den slags jo større end lille sofie der kun har 2 dyr.

• #8   17. dec 2013 Susan:
    Havde du en førmåling på dyrenes blodsukker, eller hvordan ved du det var forhøjet?
    Kan det tænkes at andre dyr end mennesker kan få graviditets betinget sukkersyge?

Jeg har vist heller ikke påstået at marsvin ikke kan få sukkersyge. Alle dyr der har en bugspytkirtel der producere insulin, kan vel få sukkersyge.
    Jeg stiller bare spørgsmålstegn ved at sukker alene kan gøre det, hvis det ikke er voldsomt, og hvis dyrene ikke er overvægtige e.l.

Chinchillaer kan også få sukkersyge (har jeg i hvert fald hørt). De kan også blive overvægtige, men det betyder ikke at de bliver overvægtige, bare fordi de får nødder 1 gang om ugen f.eks. smiley

• #9   17. dec 2013 ja jeg målte nogle af dem uden symptomer til sammenligning og havde snakket med dyrlægen om hvad værdierne skulle lige på, det er flere år siden nu så jeg kan ikke huske de præcise tal mere. Jeg vil ikke mene marsvin på under 1400g er overvægtige og det er meget sjældent jeg har haft et voksent marsvin der vejede mere (og det har altid været hanner så).

• #11   18. dec 2013 Susan:
    Det kunne faktisk være ret interessant at se på om marsvin kan få graviditets betinget sukkersyge...
    Hvis du har fodret ens, er det da i hvert fald påfaldende, at det tilsyneladende er de drægtige hunner der har reageret.

Kommentér på:
Hvor mange / hvor tit må de få appelsiner? (Marsvin)

Annonce