{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Ninus er syg {{forumTopicSubject}}

I fredags havde jeg Ninus til dyrlæge, da han havde fået betændelse i det ene øje. Dyrlægen mener det kommer af en tandbyld, som så er gået op i øjet. Dyrlægen kunne ikke se noget usædvanligt på tænderne, men hun mener at betændelse kun i det ene øje, kun kan komme fra en tand.
Ninus har været på penicillin i fem dag, nu holder vi fire dages pause, og så skal han på penicillin i 5 dage igen.

Der er imidlertid opstået lidt af et problem. Ninus har aldrig rigtig været tam, han kan ikke lide at være i menneskehænder. Nu ved han jo at når jeg tager ham op, så er det for at give ham penicillin, og det synes han åbenbart er ret ubehageligt, derfor er han begyndt at angribe mig når jeg stikker hånden ind til ham - han brummer højt og så springer han frem mod min hånd, og så bider han. Jeg er faktisk ved at blive helt bange for ham, men jeg synes jo også at det er synd for ham.
Er der andre med ikke tamme kaniner, som har en ide til hvordan man hurtigst og mest smertefrit (både for kanin og ejer) får fat i sådan en kanin?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ninus er syg
  • #1   14. nov 2013 Jeg har en kanin som var på penicillin, og den fandt ud af, at hver gang jeg ville tage den ud, så skulle den have medicin, så til sidst gad den ikke ud. Og ikke nok med det, så er det et mega akavet bur at få en kanin ud af, og det er meget svært.
    Da jeg ikke kunne få den ud, fandt jeg ud af at give den medicin i buret. Jeg lagde min hånd bag dens hoved, og løftede dens 'overlæbe' op, og stak penicillinen ind mellem hans tænder smiley Dog var det ikke en ligefrem 'vild' kanin før, men den var heller ikke 'tam'. Jeg kunne heller ikke få den ud af buret før det, det krævede ihvertfald meget, og det blev bare værre. Nu er han mega tam, og hopper gladeligt ud af buret og op til mig smiley


  • #3   14. nov 2013 Hej Louise

    Nu må du ikke tage det ilde op. Jeg kan ikke altid helt forstå, hvorfor man som kælekanins ejer vælger at beholde (og behandle) en kanin, der ikke bryder sig om mennesker.
    I min verden er en aggressiv, bidsk kanin ikke mere undskyldt en en aggressiv, bidsk hund, og jeg mener derfor denne slags dyr er dybt uegnet til kæl.

    Jeg har ingen kur eller bud på at 'omvende' en kanin fra sin aggressive adfærd, når den aldrig har været glad for mennesker. Og da en tandbyld som regel kommer af tandproblemer (der med stor sandsynlighed ikke forsvinder) ville jeg se sygdommen som den oplagte chance for at lade kaninens liv ende.

    Det er selvfølgelig din og din families beslutning at træffe - men er en ikke-kælen kanin et kæledyr? eller nærmere en sur pligt og senere en byrde?


  • #4   14. nov 2013 Jeg synes du skal overveje, om det er det "værd" at beholde kaninen. Hvis den ikke kan lide mennesker, og du måske endda er blevet lidt bange for den, så bør du måske aflive. For der er vel ingen grund til at have en kanin, som stresser - som den jo tydeligvis gør - når den håndteres eller bare det, at man skal have hånden ind i buret, for at fodre den. Så jeg har det lidt på samme måde som NøvlingKaniner smiley

  • #5   14. nov 2013 Brug et håndklæde til at tage den op med. Så vikler du den ind i håndklæder så dens bagben er godt puttet ind, så den ikke kan sparke dig.

    Det er selvfølgelig lidt et overgreb på kaninen, men når det kun er i få dage og for et højere formål, så helliger målet jo midlet.

    Det en metode der bliver brugt til katte normalt. http://www.vetstreet.com/our-pet-experts/towel-wrap-your-cat-in-5-scratch-free-steps


  • #6   14. nov 2013 Der er da ingen grund til at gøre dyret mere menneskesky, Signe? Ja det er kun en kort periode, men den synes sikkert ikke, at det er rare af den grund. Jeg synes ikke det er den rigtige måde at gøre det på smiley

  • #7   14. nov 2013 Signe:

    Du har fuldstændig ret. Det er et overgreb på kaninen (og katten, i øvrigt)

    Samtidig hæfter jeg mig osse mere i, at TS skriver, dyret angriber og er begyndt at bide, hvilket vil gøre det til en kamp blot at få den op i håndklædet.

    Så skulle man måske fange kaninen med et net og hive den op af nettet med en polygrip-tang? - Ja, så kan man vidst lige så godt lade være.. smiley


  • #8   14. nov 2013 Næ men hvis trådstarter synes kaninen har et godt liv. Det har den måske, det ved vi jo ikke, en kanin behøver jo som sådan ikke mennesker for at være glad, bare den har et sted den kan løbe rund, et hus og noget at æde, så er dens basale behov jo opfyldt.

    Og hvis alternativet er at den skal gå med en byld, så havde jeg dælme dytme stukket hånden ind i håndklædet og fanget den med det, et godt tykt frotéhåndklæde kan den jo ikke lige sådan bide igennem. For en byld gør da ondt og skal behandles og der er no way trådstarter kan få en kanin tam på så kort tid, specielt når den også skal have medicin.

    Jeg synes ærlig talt det er værre dyrplageri at lade den gå med bylden, end at fange den og give den den medicin den har brug for.


  • #9   14. nov 2013 Signe, hvor i alverden får du fra, vi foreslår, at bylden skal være ubehandlet?

    Team Blainn og jeg foreslår aflivning af en aggressiv, bidsk kanin med potentielle tandproblemer.

    - Hvad er fidusen i at have et kæledyr, man er bange for og ikke kan komme til?


  • #10   14. nov 2013 For ejeren er der ingen fidus i det. Men for dyret kan det jo være at det kan have et ganske udmærket liv. Jeg ville aldrig aflive et dyr for ejerens skyld, kun for dyrets.

    Man kunne også overveje om kaninen så i stedet skulle skifte hænder. Jeg har selv adopteret dyr, som jeg tog til mig fra Dyreværnet fordi de var "adfærdsvanskelige", som nu er helt helt anderledes end da jeg fik dem; tamme, glade og bare dejlige smiley Og jeg har intet problem med aggressive dyr, for det kan altså pilles ud af dem igen, hvis man har en god portion tålmodighed (og gerne en masse godbider). Dyreværnet er gode til at finde passende ejere til dyr med udfordringer. Trådstarters kanin er jo ik ret gammel. Den fortjener vel en chance i livet?



  • #11   14. nov 2013 Det du skriver, minder mig om græsk dyrelovgivning. Kender du den?

    I Grækenland er det forbudt at aflive raske dyr. Det betyder, at uønskede katte og hunde lukkes ud på gader og stræder, hvor de må gennemgå en forhutlet tilværelse, skrante og tigge for at overleve.
    Butiks- og restaurant ejerene vil ikke have dem i nærheden, så de jager dem væk. Nogle koger sågar olie og hælder ud over dyrene..

    Synes du, ovenstående løsning er værdig for nogen? Jeg tvivler.

    Heldigvis må vi gerne aflive raske dyr i danmark, og ingen vil se skævt til én, der vælger at aflive sin tandbylds-ramte kanin, som jo faktisk er syg.
    Jeg forstår ikke hvorfor ubehagelige dyr skal holde en hel familie i skak med dens modbydelige opførsel.

    Nu har jeg kigget TS andre forum emner, og denne kanin er angiveligt en hittekanin eller noget, der minder om. Jeg skulle mene, den har fået sin chance i livet, hele 2 gange.
    Jeg synes faktisk det er godt gået af TS, hvis dyret altid har været så vanskelig i hendes ejerskab, og jeg ser absolut ingen grund til at tørre en aggressiv kanin af på en anden familie.


  • #13   14. nov 2013 Ubehagelige dyr med modbydelige opførsel?
    Ja ok, det så ikke lige sådan jeg har det med dyr. Dyr er hverken ubehagelige eller modbydelige. Slet slet ikke. De er nærmere misforstået og bange.
    Mine dyr er familiemedlemmer. Og hvis nogle af disse familiemedlemmer har issues, so be it, det tager vi sgu med.

    Og jeg synes ikke det ser ud som om at trådstarters kanin har et forfærdeligt liv, uanset om den er tam eller ikke tam. Det kan meget vel være at den er en ganske glad lille kanin det meste af tiden smiley Dog lyder det som en kanin, der måske har brug for lidt mere erfarne kaninhænder.


  • #14   14. nov 2013 Jeg tror sådan set osse, at denne kanin har et dejligt liv - men at den gør familiens liv meget besværligt.

    Og det er måske lige lovlig frækt af dig at insinuere, at TS og dennes familie ikke kan passe/behandle kaninen ordenligt..


  • #15   14. nov 2013 Det har jeg da intet sagt om. Tværtimod da. Siger jo netop at det ser ud som om den har et fint liv, hvilket den jo udelukkende har fordi ejer passer godt på den.

    Men har man med en aggressiv kanin med problemer i bagagen at gøre, så kan erfaring altså i høj grad være relevant, hvis man ønsker at kaninen skal blive tam, er de 10 min virkelig at gøre et liv meget besværligt?

    Og jeg kan faktisk ikke se hvorfor den gør livet så besværligt for ejer. En kanin skal bare have mad, vand, et rent hus og et sted den kan løbe, som jeg nævner, for at få de basale behov dækket. Tager 10 min hver dag at fodre en kanin, fjerne beskidt strøelse og lige tjekke at den har det godt.

    Anyway det er jo op til ejer.

    Og jeg synes vi to skal afslutte denne diskussion, for vi holder dyr på to meget forskellige måder. Og sådan er det jo bare smiley


  • #16   14. nov 2013 jeg tror jeg ville få lavet et røngtenbillede for at finde ud af om det virkeligt er en tand der laver bøvl...

  • #17   15. nov 2013 Hvis ejeren har lyst til at komme til Horsens, vil jeg gerne demonstrere medicinindgift, der ikke stresser kaninen.

  • #18   16. nov 2013 Tak for alle jeres svar. Her kommer en lille opdatering, samt afklaringer: Ninus har fået det meget bedre, og han hopper nu glad rundt igen. Han starter på anden periode af penicillinkuren i morgen, så må vi se om han er nemmere at fange nu han har fået det bedre.
    Jeg kunne aldrig finde på at aflive et dyr som har det godt, blot fordi det ville være mere bekvemt for mig. Ninus er absolut ingen pestilens for os, vi snakker alle med ham flere gange dagligt - og Ninus nyder tydeligvis vores selskab, han er bare ikke vild med at komme i menneskehænder, og bliver det formentlig aldrig. Ninus har et godt liv i et stort tørt bur med stor tilhørende løbegård på græs, han kan gå ud og ind lige som det passer ham.


  • #19   16. nov 2013 Det er dejligt, at Ninus har det godt igen smiley

  • #20   16. nov 2013 Louise:

    Det lyder bare rigtig godt smiley Og stor respekt til dig fordi du tager dig af ham! Jeg bliver altid glad, når folk passer på dyrene, særligt de dyr som har lidt last i bagagen! De fortjener jo et godt liv, ligesom alle andre dyr!


Kommentér på:
Ninus er syg

Annonce