{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.947 visninger | Oprettet:

Hvordan renser jeg hans drikkedunk? {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet ud for, at mit marsvins drikke dunk har fået sådan noget brunt kalk inden i og jeg skal rense den (Den er forholdsvis ny). Jeg har ikke en børste eller noget, har i nogen tips til hvad man ellers kan rense den med? Har hørt man kan med salt, men ved ikke om det er sandt? Please hjælp mig :)!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan renser jeg hans drikkedunk?
  • #2   31. okt 2013 Stumpen: Tak, det vil jeg gøre.
    Ja, jeg har et. Nej de SKAL ikke, han har haft en, men han har ikke en lige nu .. Jeg tager ham ud flere gange om dagen og giver ham masserer af opmærksomhed og da vi ikke har mulighed for at få en til lige nu, klarer han sig fint, han er ikke ensom eller noget ;).

• #3   31. okt 2013 Groft salt i flasken og en smule vand og så ryster du den - og skylder godt efter smiley

• #4   31. okt 2013 Og Stumpen har ret. Marsvin er sociale dyr og bør have en burkammerat - da især når han også før har haft en. Et menneske kan ALDRIG gøre op for en ven af samme art. Så vil du ham det bedste, så får han en ven.

• #5   31. okt 2013 ris og vand, og ryst.. Ved sæbe og salt skal man skylle ekstra godt, da salt og sæbe rester ikke er godt

• #7   31. okt 2013 Det ved jeg godt folkens, men vi kan ikke få en nu og han har det fint, vi regner med at kunne købe en næste år ..

• #8   31. okt 2013 Jeg bruger ikke salt eller ris eller sådan noget, jeg ryster bare virkelig godt og grundigt, og det fjerner al snavsen i mine dyrs drikkedunke smiley

• #10   31. okt 2013 jeg bruger flaskerenser, virker fortræffeligt smiley
    og jo de skal ha en kammerat, jeg fik en han som jeg ikke havde mulighed for at gi en kammerat og der tænkte jeg på dyrets bedste og fandt på få dage et sted med et andet marsvin der kunne holde ham med selvskab smiley

• #11   31. okt 2013 En gammel tandbørste er super god til det smiley

• #12   31. okt 2013 en håndfuld groft salt og en slat vand og ryste ryste... ulempen ved ris er at det kan sætte sig fast, saltet skylles bare væk.

• #13   31. okt 2013 Jeg bruger heller ikke ris mere, synes ikke det hjælper og det sætter sig fast m.v.

Har jeg ingen flaskebørste, så bruger jeg en gang salt, vand i og ryster - og skyller grundigt. Bruger ALDRIG sæbe i.

Og nu har du fået det af vide af flere, så er ikke fordi det skal virke voldsomt, blot fordi jeg gerne vil støtte op om det de andre siger, så du kan se det ikke bare er en enkelt person som har "en fiks idé".

Men jo, marsvin bør have en ven - og at du bruger ekstra tid på dit marsvin, erstatter på ingen måde selskabet fra en artsfælle. Kan ikke se hvordan man ikke skulle have mulighed for at anskaffe sig en ven, buret skulle jo gerne være stort nok i forvejen m.v.

http://www.marsvineinfo.dk/

http://www.marsvineinfo.dk/marsvin-som-flokdyr.html

"I dyreværnslovens kapitel 1, stk 2 står der følgende:
    ”§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.”

At man skal huse sit kæledyr under hensyntagen til deres fysiologiske og adfærdsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte og videnskabelige erfaringer betyder blandt andet, at man så vidt muligt bør undgå at holde flokdyr alene.

Marsvin er flokdyr. Derfor er det ikke fair overfor marsvinet, at man kun har en. Vælger man at holde et flokdyr som marsvin alene er det udelukkende af egoistiske grunde, og ikke fordi man tænker på, hvad der er bedst for marsvinet."

Læs evt. resten inde på siden smiley

• #14   31. okt 2013 Folkens jeg ved godt, at de bør have en ven, og han har haft sin bror før. Men efter hans bror er død, er han blevet mere tam og han har det fint, han er ikke ensom eller noget. Vi kan ikke få et marsvin mere lige nu, sådan er det bare! Og det er for det andet, ikke det jeg har bedt om hjælp til! Men tak til alle de gode metoder :)!

• #15   31. okt 2013 Rollo: Jeg holder ham ikke alene af egoistiske grunde! Jeg holder ham alene, fordi vi ikke har råd lige nu! Men det for vi næste år også køber vi en lille han.

• #17   31. okt 2013 Stumpen: Nej, men han viser ingen tegn på det. Det har vi! Men vi har lige betalt en dyr dyrelæge regning, fordi vi har fået ham opereret, så han ikke skulle dø! Så lad værd med at fortælle mig at jeg er egoistisk! Du kender intet til situationen.

• #18   31. okt 2013 I kender ikke hendes situation

Heste er også flokdyr men dem holder folk også alene. Vi kan sagtens blive enige om at 2 er bedst men når hun ikke kan have 2 kan hun bare ikke have 2.

Til emnet: Jeg kender kun til flaskerenser smiley

• #19   31. okt 2013 Hun er 13 år, det er ikke hendes valg men hendes mor eller far smiley

• #20   31. okt 2013 Kailie - At holde heste alene som er over 2 år er heller ikke ulovligt.

• #21   31. okt 2013 Kailie: Tak. Vores økonomi er til at have Baldezar lige nu. Vi har lige betalt en stor operation. Når den ser bedre ud, vil vi købe en lille han, han har det fint og for opmærksomhed hele tiden osv. Han har klaret sig indtil videre, så han kan godt holde et par måneder til.

• #23   31. okt 2013 stik nu piben ind stump....

• #24   31. okt 2013 Igen hun er 13 hvad skal hun gøre det er hendes forældres valg

• #26   1. nov 2013 Kailie:
    Du kan ikke sammenligne en hest og et marsvin på den måde.
    Hesten er i meget højere grad domesticeret, og avlet til at være brugesdyr, og leve sammen med mennesket.
    Det er marsvinet ikke.

Dermed ikke sagt, at jeg er specielt begejstret for alene heste, men dit sammenligningsgrundlag er mere end tyndt.
    Og nej, man kan heller ikke trække parallel mellem en hund og et marsvin, hvis du vil prøve den.

• #27   1. nov 2013 Kailie - at holde heste alene er heller ikke velset blandt hestekyndige folk - så hvis vi endelig skal drage en sammenligning må det være at de mennesker der kender til flokdyrs adfærd ikke synes at der er ok at de bliver holdt alene.

• #30   1. nov 2013 Vi har ikke råd til at have et marsvin mere lige nu! Forstå det nu! Jeg gør hvad der er bedst for mit marsvin, når vi for råd, køber vi en lille han, basta.

• #31   1. nov 2013 Jeg vil ham det bedste, vi har nok råd om 2 måneder også køber vi en han. Men han dør ikke af at vente 2 måneder, når han har det fint.

• #33   1. nov 2013 Stumpen: Det koster omkring 200 kr. mere at have en til (Har haft 2), da vi skal bruge mere mad, mere skifte grej osv. Vi venter 2 måneder endnu. Jeg forsøger at gøre hvad der er bedst for ham, men når penge ikke er her lige nu, men de snart kommer, må han vente. Han for masserer af mad, kærlighed, mulighed for motion, opmærksomhed hele tiden osv. Han lever et luxus liv i forhold til mange marsvin jeg kender, han skader ikke at vente 2 måneder.

• #34   1. nov 2013 Og jeg forstår godt at du bekymrer dig om ham, det gør jeg også, jeg vil gerne have en til, tro mig. Men min mors økonomi er ikke til det lige nu, vi må sparer, men her til januar, skulle vi have råd igen.

• #36   1. nov 2013 Jo, da jeg havde mit gamle marsvin Buller, brugte vi 500 kr. om måneden på dem. Nu bruger vi 350 kr. Så det er i hvert fald 150 kr. mere. Jeg vil da gerne prøve at overtale min mor, men lad os se :).

• #37   1. nov 2013 Kan godt forstå dig, det er bare svært, når min mor ikke har pengene. Men kan måske overtale min far?

• #39   1. nov 2013 Stumpen: Ja han er en dyr lille en, tilgengæld bruger vi også meget af det grønne, som han for. Så det er ikke så slemt, jeg vil prøve at overtale min far og er i gang med at lede efter en, tak :).

• #41   1. nov 2013 Hej, Jeg har vandskåle til mine kaniner dem vasker jeg op med opvaskemiddel i vasken, så om en metode du spørger efter til at vaske vanddunke, undlader jeg at kommentere, der er mange gode forslag på "problemet" allerede.
    Jeg synes ikke, du har fortjent kommentarer over at du ikke har andre marsvin end Baldezar. Han lyder til at have det rigtig godt og som en lille forkælet tot smiley når du skriver han får kontakt og opmærksom (næsten) hele tiden, tror jeg, han har det skønt allerede.
    Hvis I ikke har råd til 2 marsvin lige nu, synes jeg I skal tænke på om I kan bruge flere penge på den nye. Mine kaninoplevelser siger: Dobbelt så dyrt med flere kaniner end en. Jeg ved ikke om marsvin er meget billigere end kaniner men det tror jeg ikke.
    Nå-men, jeg synes det er godt, at I venter til I har råd til to marsvin og sørger for Baldezar. End hvis I bare med det samme gik ud og fik et marsvin til uden at have råd som det ser ud nu. Det er simpelthen ikke forsvarligt at anskaffe sig endnu et marsvin (eller et hvilket som helst andet kæledyr) før økonomien er på plads uanset hvad

• #42   1. nov 2013 hun har sagt hun lige har haft en stor dyrlægeregning og hun vil købe et svin mere når hun (hendes mor) får bedre økonomi igen, kan i ikke bare lade det ligge og lade være med at skræmme folk væk?

• #43   1. nov 2013 Susan: Elsker at du kalder det et "svin" XD! Men tak ;).

• #44   2. nov 2013 Celina: vi kalder marsvin for mange forskellige ting herinde XD alt fra mutter til svin og grise smiley

nå men ja, jeg tror maks jeg bruger knap og nap 75,- om måneden, gså køber jeg en pose foder på 2 kg. til 25 kr. en gang hver 3. måned smiley denne pris er inklusiv hø,spåner, grønt og frugt. jeg giver nok 5 kr. for en stok broccoli og ellers plukker jeg græs og mælkebøtter, og ellers får de agurk og salat som snacks smiley så dyrt er det heller ikke smiley jeg bataler selv, og jeg tro jeg tjener 100 ,- for 4 timers arbejde, altså ikke ret mange penge smiley jeg gav 250 ,- for mine 2 med bur og hus, samt n helt ny pose mad smiley du kan snildt finde et marsvin til billige penge smiley

• #45   2. nov 2013 Lucky: Ja jeg ved det :). Kalder mit for gris. Det var da billigt. Jeg bruger 350 kr. om måneden på mit marsvin, dog er hø og spåner også pænt dyrt her hvor jeg bor. Også for han en masse grønt, som vi også selv bruger en del af. Og hans mad koster 25-55 kr. kommer an på hvilken pose vi køber, en gang i mellem for han den dyre. Men han elsker begge, så ja.

• #46   2. nov 2013 hvis man køber hø og spåner i supermarkeder/dyrehandler, ja så er det sgu mere end dyrt. Det kan slet ikke betale sig i forhold til at købe spåner og hø i baller i den lokale foderstof.

Når du nævner at prisen for foder svinger sådan, så kommer jeg umiddelbart til at tænke på hvad det er for noget foder.. altså om det er supermarkedsfoder eller andet som er fyldt med korn.

• #47   2. nov 2013 spåner koster jo ikke mere ved at du får 1 marsvin mere, men der skal jo lidt ekstra hø til smiley jeg køber hø ved en landmand, jeg giver 25 kr. for en lille balle smiley så jeg il råde dig til at købe hø fra en landmand nær dig, for det er oftest MEGET billigere, og jeg har mit hø til at stå inde på mit værelse i et skab, så det er ikke synligt, men er nemt at komme til smiley

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #48   5. nov 2013 Kan du ikke prøve at finde en gratis på dba.dk eller guloggratis? Der plejer at være masser af marsvin

• #49   5. nov 2013 Der ligger ikke en landmand tæt på mig, jeg bor midt inde i byen .. Foder er dyrt, fordi vi køber noget ordentligt foder, vi har endda ekstra c-vitamin i skabet og søger for at give ham massere af grønt, så han har det godt. Og hø og spåner er dyrt herinde, det er dyrere at have 2 marsvin, da vi skal bruge mere mad og de skal skiftes oftere. Vi har bare ikke råd lige nu. Og der er ingen gratis marsvin.

• #50   5. nov 2013 Vi giver ham også havregryn ved siden af

• #51   5. nov 2013 jeg køber også foder i byen og der gir jeg 20 kr kg og det er GODT foder, så det behøver ikke være dyrt man ska bare være opmærksom

• #52   5. nov 2013 Ilder: Vi betaler 25 kr. Der er ikke den store forskel ;).

• #53   5. nov 2013 Men nogen gange køber vi en stor, af hans favorit til 55 kr.

• #54   5. nov 2013 nej men sådan et par kg holder også læænge, (med mindre det er det eneste de får)

• #55   5. nov 2013 Ilder: Har besvaret hvad han for.

• #56   5. nov 2013 jeg bor da heller ikke på landet.. men stadig inden for en overkommelig distance af flere foderstofforretninger = bedre og billigere hø, spåner og foder.
    Det kræver jo så bare at man har plads til hø i miniballer og spåner i baller.

Kan se du bor i storkøbenhavn... så er der adskillige muligheder med foderstoffer. Der ligger i Rødovre, Gentofte, på Amager og flere andre steder.

• #57   6. nov 2013 I kunne spare en masse penge, hvis i købte en storsæk af foderpiller, masser af hø i store mængder og strøelse i en balle.
    Så skulle i ikke, hver uge ud og købe..

- I Supermarkedet, koster 1 lille pose foder 55kr.- Du kan få 30kg til 100kr hvis du er heldig..:)

• #59   6. nov 2013 Plus at supermarkedsfoder er noget skod.

• #60   6. nov 2013 Nu går mit marsvin ikke på halmpiller og vi har ikke rigtig muligheden for at køre langt væk. Og hans foder er helt fint, der er de ting der skal være i og han kan godt lide det.

• #61   6. nov 2013 celina jeg kan også godt lide slik, men det kan jeg ikke leve af..
    der er ingen der nævner halmpiller, så det kan jeg ikke se hvor du får fra..

• #62   6. nov 2013 Tandbørster hjælper meget smiley Det renser jeg i hvert fald mine kaniners flasker med.

• #63   7. nov 2013 Lucky: Forstår overhovedet ikke hvad du mener, med den første sætning. Jeg mente foderpiller.

• #64   7. nov 2013 Cami: Tak smiley

• #65   8. nov 2013 du skriver mit marsvin går ikke på halmpiller... der er ingen der har nævnt noget med halmpiller, samt at han skal gå på det..

• #66   8. nov 2013 Og hvis det er foderpiller, så bruges de vel ikke som strøelse.....

• #67   8. nov 2013 Jens P nævnte foderpiller, skrev at han ikke brugte det. Jeg skrev en fejl okay.

• #68   15. nov 2013 tjaa.... vi tager bare noget varmt vand og så hælder det derned.. og så holder vi på toppen og rusker rundt... så vasker du aljerne væk

Kommentér på:
Hvordan renser jeg hans drikkedunk?

Annonce