{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.684 visninger | Oprettet:

Marsvin skåle? {{forumTopicSubject}}

HEII GG
Nu da jeg skal have marsvin kom jeg til at tænke på om de skal have 1 skål hver, hvis den ene blier nægtet adgang til foderet, eller er 1 fin nok?
Og kan de godt gå i et bur på 95*50*50 indtil jeg får råd til et yt og større?
De marsvin jeg skal have får normalt foder fra Brugsen, men jeg vil købe piller til dem, men skal jeg lave en stille overgang eller skal de bare skifte med det samme de kommer hjem til mig?
Også til indretning af buret, er en vippe, et hus, 2 træ legetøjs ting, 1 gummibold, en bro af træ også en hængekøje selvfølgelig smiley hov selvfølgelig får de høhæk, skåle til mad og grønt, samt drikkeflaske smiley
Ved ikke ret meget om marsvinende eg skal have, vil bare helst have dem væk fra den kanin, og deres udendørs miljø, for hvis denne vinter er ligeså hård som sidst er jeg bange for de ikke overlever smiley
Kan ikke huske hvad det pilleoder hedder som jeg køber, men det står inde på cavy cats hjemmeside, så det er noget godt foder smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin skåle?
  • #1   29. sep 2013 Har læst om dem, tingene var så det ikke var kedeligt for dem, også de ikke bare gik kun og spiste. Som sagt får de en hængekøje, så de får ikke brug for et carportshus smiley ja du "anbefaler" men det er jo ikke det jeg vil vide, jeg vil vide og de kan være i det bur til jeg får råd til et større. Det med foderet tænkte jeg var fordi jeg synes at have læst at de har sarte maver.

  • #2   29. sep 2013 Nu ved jeg ikke hvor store tingene er, og hvor meget de vil komme til at fylde i buret. Men, så meget legetøj/stimulering som overhoved muligt er godt.

    Og ja, ud med gnaverblandingerne, og ind med nogle sunde piller med massere af C-vitamin.

    De kan sagtens gå i det bur du har nu, men helst ikke for lang tid. For 95 cm er altså ikke særlig langt for to mutter. Men det går nok.

    Held og lykke med det smiley


  • #3   29. sep 2013 okay smiley de kommer jo også ud og løbe på mit værelse osv.

  • #4   29. sep 2013 "så de ikke gik bare og spiste".... marsvin er planteædere og SKABT til at spise;) det er deres største fornøjelse at sniffe rundt i buret efter de gode sager. Gerne gemt lidt eller snittet i mange stykker så de har noget at lede efter.... ligesom i naturen. Rovdyr leger med ting i forbindelse med jagttræning men en gummibold er IKKE noget for et marsvin....

  • #5   29. sep 2013 susan s er det noget du har erfaret, eller har nogle kilder der støtter det? for jeg har jo læst mig til at de gerne må have legetøj..

  • #6   29. sep 2013 kilder? prøv at se på dyr i naturen: ræveunger leger med pinde, gamle knogler osv. Mange andre rovdyrsunger ser man også smide rundt med og kaste sig over små ting, de øver på jagt og drab af byttedyr. Planteæderne og andre byttedyr derimod ser du ungerne lege med en pind der, nej vel? De springer derimod rundt og viser hvor stærke og hurtige de er, det ser vi også ved marsvinene hvor de unge dyr især er kendt for "popcorning". Så jeg vil vove at påstå at et lækkert marsvinebur er ikke det der er fyldt med legetøj, det er det der er langt nok til man rigtig kan få sig en spæner rundt. Og gerne nogle steder man kan hoppe op og ned på noget. Men bolde osv siger dem altså ikke noget når først de har smagt dem en gang og fundet ud af de ikke kan spises...

  • #7   30. sep 2013 jeg lytter faktisk, men hvis ikke et marsvin har brug for legetøj har det heller ikke brug for hængekøje osv.

  • #8   30. sep 2013 Der er forskel på hængekøje og på legetøj.

    Du har da også brug for en seng, men måske ikke ligefrem brug for legetøj ?

    En hængekøje sover mange marsvin i, dog ikke alle, og det er ikke livsvigtigt men det er en god ting til marsvin.

    De fleste svin jeg er støt på gider ikke legetøj, så det er for det meste spild af penge.

    Du kan læse en masse om marsvin, fodring osv. her: http://www.marsvineinfo.dk/


  • #9   30. sep 2013 De fleste marsvin gider ikke det man traditionelt opfatter som legetøj, de vil hellere løbe igennem en tunnel, hoppe op på en sten eller bøvle rundt med en papkasse.
    Du kan jo sagtens give dem noget, du skal bare ikke blive skuffet/overrasket hvis de ikke gider legesagerne.
    Men IMHO er en gummibold no-go, for de har ret effektive tænder og itutykket gummibold ned i maven er ikke fedt. Lad være med at give dem noget, som de ikke kan tåle at indtage, hvis de gnaver i det.


  • #10   30. sep 2013 Gummibolden er ikke en der kan tygges i stykker, det er en som ikke engang en hund kan tygge i stykker..

  • #11   30. sep 2013 Jeg ville stadig ikke bruge den til marsvin.

  • #12   30. sep 2013 det ENESTE decideret legetøj jeg har haft held med at ret mange marsvin gad er denne http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/195979/195979,1212993413,1/stock-photo-two-guinea-pigs-playing-with-a-ball-13560643.jpg og som du kan se har det noget med mad at gøre, der skal være mad i (fx en luksustørfoder de IKKE er vandt til fra skålen til dagligt) og den skal kun i brug når de er ude og løbe på et hårdt gulv den kan trille på, i buret mellem spåner osv kan den ikke trille. En enkelt han jeg havde for en del år siden syntes det var sjovt at stå og ryste denne http://image.trendsales.dk/topics/3294/32940000/32940975.jpg?t= i munden indtil klokken gik i stykker (proppede til med l*rt og kunne ikke ringe mere), efter den ikke gad ringe mere var den ikke spændende. Gnavelegetøj i gummi som du har købt er til rovdyr, ikke til gnavere med voksende tænder, de har bedre af grene at gnave i. Bliver faktisk lidt sur på dyrehandleren hvis det er dem der har rådet til at købe gummilegetøj til en gnaver...

  • #13   30. sep 2013 som nævnt før: mad mad og atter mad er marsvins hovedbeskæftigelse i naturen så find en gren og lad dem gnave barken. Stik en blød pære på enden af en gren og placer den lidt oppe så de skal kæmpe lidt for maden, giv dem aktivitet i form af fødesøgning DET er det bedste for marsvin og andre planteædende.... madskålen i hjørnet er for vores skyld, dyrene ville have bedre af at få det spredt i hele buret! -sådan ville deres naturlige liv have været;) Det er kun katte der kan ligge og gro muskler og være tilfredse med at ligge 20 timer om dagen i en solstråle (er forøvrigt dybt imponeret af kattenes evne til dette, jeg ville ikke kunne GÅ til sidst hvis jeg lå ned 20 timer i døgnet!)

  • #14   30. sep 2013 Sweet Leaf: Dumt spørgsmål, det ved jeg godt. Men hvad betyder 'IMHO' smiley

  • #15   30. sep 2013 in my honest opinion

  • #16   30. sep 2013 mere ydmygt kan det også siges: In my humble opinion

  • #17   30. sep 2013 susan har kun været i en dyrhandler da jeg var lille, men så fandt jeg ud af hvor lidt de sagde der var rigtigt, og siden har jeg kun været i petworld, og der er kun fisk smiley

    men har købt 2 hængekøjer, Cavia korrel pille foder og en ny drikkedunk til dem i dag smiley så har jeg droppet alt hvad der hedder legetøj, det eneste jeg mangler til dem er et hus, som vi nok vil købe i morgen smiley BTW er et hus billigst/bedst i maxizoo eller petworld?

    så nu har jeg:
    -bur(målte det i dag og det er 95*57*49)
    -hyge sofa
    -toilet
    -madskål i keramik
    -drikkedunk
    -høhæk
    -transportkasse
    -hø
    -spåner
    -grene(min kanin har for mange, så hun dækker dem bare med jord uden at gnave i dem, hun foretrækker sit bur -.-")
    det jeg har bestilt:
    -2x 3 kantet hængekøje(60*60)
    -foder(cavia korrel)
    -drikkedunk

    har godt nok en drikkedunk men den er kun på 150 ml, er den stor nok? eller skal jeg så fylde den om aftenen og om morgenen?

    jeg mangler faktisk kun et hus, er det bedst med et hjørnehus eller et firkantet? skal de et. have et der er stort nok til dem begge?

    også vil jeg lige høre, for grisene går sammen med en kanin, skal de så lade være med at se min kanin, altså hver sin indhegning, eller skal de overhovedet ikke hav udsigt til hende?


  • #18   30. sep 2013 jeg er så ikke kendt for at være specielt ydmyg, hehe

    Drikkedunken fylder du jo bare op når den bliver tom.. jeg fylder mine før, fordi lyden af en halvtom vandflaske kan drive mig til vanvid smiley
    Toilettet skal du nok ikke satse på bliver brugt som toilet, da størstedelen af marsvin går hvad de skal, når de skal, uanset hvor de er henne. Nogen er så lidt mere pernitne mht tisning, og kan godt udse sig et hjørne at tisse i... og nogen ganske få vil lave 98% af både tis og pøller i et sådan hjørne.
    Men de vil sikkert synes at sådan et plastikhjørnetoilet er en hyggelig soveplads smiley

    Hvad angår kaninen, så tror jeg ikke det spiller nogen trille om de ser den eller ej. Altså de skal jo under alle omstændigheder ikke gå sammen... men om de så kan se hinanden tror jeg er ret så ligemeget.


  • #19   30. sep 2013 toilettet regner jeg heller ikke med de bruger smiley havde den bare å tænkte at det var forsøget værd smiley det med drikkedunken er mere hvis de rendte tør om natten mens jeg sov, eller drikker de ikke så meget?

    Vil ALDRIG lade 2 forskellige dyrearter gå sammen, ved hvordan det kan ende smiley


  • #20   30. sep 2013 hvis det er unger er 150 ml rigeligt for en tid. Voksne drikker 1-2 dl i døgnet medmindre der er noget galt med deres nyrer eller der er meget varmt, så kan de godt drikke mere også. Så jeg er 100% sikker på du blvier træt af at gå og fylde den flaske 2 gange om dagen når de er blevet voksne;)

  • #21   30. sep 2013 Jeg synes det er flot at du har valgt at adoptere de små pus smiley Hvor gamle er de marsvin, du skal have og hvor mange er der?

    Vi har lige købt marsvin for nylig og her er lidt om, hvad vi har lært mht burindretning:

    Vi måtte sætte madskålen i midten af buret. For da den stod i et hjørne blev den brugt som toilet af den ene af basserne.

    Buret kan usynligt deles op i 3 dele:
    En ende hvor de putter i - i hus/under halvtag.
    En ende hvor de tisser i
    og så midterstykket hvor de har madskål og så giver det sammen med "tis-enden" plads til nogle løbeture smiley

    Huset skal ikke være for lille og der skal være god plads til at komme ind/ud. Vi nåede at købe sådan ét som det på billedet. Her nu er det blevet for lille, de kan sagtens sidde i det som på billedet, men når de bliver forskrækket over noget så løber den/de ind i huset og så tumler de hinanden derinde smiley


    profilbillede
  • #22   30. sep 2013 Min plan er at de skal have et halvtag eller et stykke stof over det meste af den trediedel af buret, hvor de putter. Så der ikke er nogen huller de skal gå ind og ud af.

    Pt har vi fået lavet denne midlertidige løsning. For Vanilla elsker at putte i vindueskarmen på huset, så hun får lov til at have den lidt endnu smiley


    profilbillede
  • #23   1. okt 2013 jeg ved faktisk kun at der er 2 marsvin og at de går sammen med en kanin smiley

    jeg skal have indrettet buret praktisk når jeg får alle tingene hjem, så jeg kan tage højde for de forskellig ting smiley


  • #24   1. okt 2013 Så kan jeg bringe billeder af det jeg har indrettet smiley kom gerne med feedback på hvad der mangler, hvordan det kan stå smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Marsvin skåle?

Annonce