{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.981 visninger | Oprettet:

Aflivning - Kanin {{forumTopicSubject}}

Hej Alle smiley

Jeg har her til aften aka nat læst flere tråde i min søgen efter en masse kanin viden.

Jeg er i et stort antal tråde faldet over aflivning, og det forkommer mig at kaniner bliver aflivet i et ret stort omfang, samt at det er meget let for folk at aflive deres pelsbolde..

Forgår aflivninger af kaniner virkelig så ofte som jeg synes at læse mig til, og er det virkelig så let ?


Kommentarer på:  Aflivning - Kanin
  • #2   21. sep 2013 Der er jo også dem der afliver slagte kaniner og flår dem...

  • #3   21. sep 2013 Afliver kun hvis de er syge eller aggressive.. Overtog en ung lejligheds kanin og fik afvide at den var lidt bursur, det kunne jeg lige leve med når den skulle gå i en fast løbegård. 1 gang sad den i hånden og ville ikke slippe, har stadig ar selvom det er flere måneder siden. 2 gang sad den i benet på mig uden grund. Der fik jeg nok smiley

  • #4   21. sep 2013 Jeg aflivede én sidste år, som var utrolig aggressiv. Jeg kunne ikke engang gå forbi dens bur uden at den hvæste af mig. Jeg kunne heller ikke give den mad uden at blive flået i stykker, så dens mad blev smidt ind i buret. Jeg fik en jæger til at aflive den.

  • #5   21. sep 2013 jeg har åbenbart været heldig, har kun aflivet 2 kaniner i de år jeg har haft, mine ældste er 3½ år og skal de avlives er det en sprøjte hos dyrlægen til de sover dybt og så godnat......

  • #6   21. sep 2013 Jeg slagter hvis de er aggressive, eller jeg efter 1 år ikke kan få solgt dem. Så bliver de brugt til noget fornuftigt, i stedet for bare at sidde og kukkelure.
    Det er selvfølgelig hårdt for man har jo knyttet sig til dem, men det er, i mine øjne, det bedste, for ellers kommer der til at være endnu større overflod af kaniner, end der i forvejen er.


  • #7   21. sep 2013 Vi har et ansvar for vores dyr, og jeg synes det indebærer en aflivning når de ikke trives - om det er fysisk eller mentalt. Men aflivning skal aldrig være første valg eller en let løsning. Helt enig, aflivning bliver brugt. Det er slemt at raske kaniner må aflives af dyrlæger. På den anden side er der 1 ting der desværre er god. Der kommer massevis af kaniner til, tilsalg, bortgives hele tiden, så hvordan og hvor mange ville det ikke være , hvis dyrlæder Ikke måtte hjælpe den del af de kaniner de kan ved at aflive?
    Men det er på mange måder helt forkert at aflive en "agressiv / nervøs problemkanin", der er et resultat af mange ting. Men hvis der ikke er et hjem til de kaniner,ja så er det i hvert fald bedre for kaninen at blive aflivet af dyrlæger eller spist.

    De der opfører sig aggressivt af den ene eller anden grund og måske oveni har en ubehagelig fortid i bagagen fortjener da efter min mening tålmodighed og at blive holdt af i samme grad som alle andre kaniner. Jeg mener ikke man skal skille sig af med "de besværlige", men få dem aflivet, hvis de ikke kan få det hjem der kan ændre dem.

    Det er min mening om den sag
    (og det gælder alle dyr)


  • #8   21. sep 2013 Vi ville have aflivet min kanin pga. han havde bidt sine tænder forkert, og vi har ikke 800,- hver måned til dyrelæge + jeg har en hest som også koster.
    Jeg vil hellere give ham fred, han har heler ikke godt af alt den narkose og frem og tilbage fra dyrelægen.
    Men han døde dog inden, den beslutningen var taget så ingen aflivning her.
    Jeg synes mange afliver uden grund, desværre. Men det er ikke kun kaniner det er jo alle dyr. Heste fordi uvidende forældre køber heste til deres børn og katte fordi de lader dem rende rundt og parre sig med naboernes 27 han katte året rundt.
    Hunden fordi vi har en hjernedød hundelov..


  • #9   23. sep 2013 At man afliver pga sygdom eller for spisning, kan jeg sagtens forstå. Synes bare at aflivninger bliver slynget om sig i rigtigt mange tråde, som var det ganske normalt. Hvilket det ser ud til at det er..

    Til dagligt sidder jeg og kæmper for at finde nye hjem til dyr der mangler og det er faktisk meget sjældent vi får kaniner til omplacering, så jeg har slet ikke været bekendt med at så mange aflives smiley


  • #10   23. sep 2013 I Danmark har vi 'heldigvis' en årelang tradition for at bruge kaniner til konsum.

    Det sikrer, at langt de fleste dyr, der ellers ville blive en byrde for familier eller formidlingssteder, kan bruges på anden fornuftig vis af avleren/opdrætteren selv.

    Samtidig sker det jo desværre, at familier anskaffer sig kaniner uden omtanke for dyrets behov og fremtid, og der benyttes 'smuthullet' som kæle-konsum dyr har frem for de andre gængse kæledyr som hund og kat.
    Derfor tror jeg de fleste vælger at aflevere/donere deres aflagte kaniner til steder, hvor dyrene nok ikke lever indtil en død af alderdom.
    Selv har jeg førhen taget imod uønskede kaniner (mod skriftligt sammentykke om eventuel aflivning) men stoppede hurtigt, da interessen er alt for stor. Man ender så at sige som en kanin losseplads.. Og det er altså ikke fordi vi er helt tossede med at aflive dyr.. smiley

    Så kan det diskuteres om et kaninliv er mindre værd end en kat eller hunds.. ..eller en gris, kalv, ko, lam, hest, kylling, and, gås eller fisk og alle andre dyr, vi med glæde spiser smiley


  • #11   23. sep 2013 Her hos mig aflives et dyr kun, hvis det enten af fysiske eller psykiske årsager ikke vil kunne leve videre med en optimal livskvalitet, og aflivning foregår ALTID hos dyrlægen. Jeg ved godt, at nogen kan aflive på human vis selv, og det har jeg det helt fint med - det vigtigste for mig er, at dyret ikke lider - men selv kan jeg altså ikke aflive noget, der er større end en mus... og så skal den mus også være ilde tilredt.

Kommentér på:
Aflivning - Kanin

Annonce