{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.944 visninger | Oprettet:

kaninhold i danmark, jeres forhold til kaninen {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder her i mit stille sind og ærger mig gevaldigt over hvordan alt, alt for mange menneskers forhold er til kaniner i danmark, at det blot er en "ny bamse" man køber til de små når man lige får lyst til at de skal have et "nemt" kæledyr. Når de så anskaffer sig dyret og smider det i for små bure og foder det helt forkert og slet ikke sætter sig ind i hvad de kræver. Ja så går der en uge også synes man de er kedelige også for dyret lov at sidde og rådne op i sit alt for lille bur med ringe foder og ingen kontakt..

Hvorfor er "vores" forhold til kaniner sådan?, ligeledes marsvin, hamstre osv.?. Hvorfor er det et ligegyldigt dyr?.

Jeg selv har jo bastian, der er min kæreste og jeg's lille baby, vores "hund" om man vil, han er fritgående i vores lejlighed med sit bur som sin hule, et bur der iøvrigt er kæmpe i forhold til hvad de fleste propper deres dyr i og lader dem gå i 24/7. Han bliver passet og plejet efter alle kunstens regler og vi går ikke på kompromis med hverken mad eller tilbehør til ham. Dette har resulteret i et fantastisk kæledyr med en stor personlighed.

Men vi møder altid undren når vi viser bastian frem "han er jo bare en kedelig kanin" nej for han for lov at være kanin og ikke bare sidde og glo i et bur en hel dag, "skider han ikke overalt" nej for han er renlig og har sin bakke, "han graver alt i stykker" nej for vi plejer hans tænder og kløer og sørger for han har noget at gnave i så hvorfor skulle han vælge en kedelig plastik ledning frem for en frisk gren fra haven?.

Hvorfor fatter folk ikke at kaniner og gnavere også er levende væsner ligeså vel som hunden, hesten og lign.
Hvorfor er de bare "bamser" vi anskaffer os efter behov og skille os af med igen når de ikke er sjove mere:'(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kaninhold i danmark, jeres forhold til kaninen
  • #1   20. sep 2013 Forstår dig 100%

    Jeg har alle dage "opdraget" mine kaniner som min hund smiley Det resulterede i kaniner der kunne gå i haven og komme når man kaldte.

    Idag bor jeg i lejlighed og jeg har også lille Snøv som bor med mig og min kæreste. Han har præcis samme forhold som din Bastian smiley
    Dog møder jeg ikke i samme grad en mistro som du gør. Her synes folk det er super hyggeligt og synes det er dejligt at kunne sidde og hygge med ham.

    Men ja.. For nogen er en kanin et dyr der sidder bedst nede bagerst i haven, minimal kontakt og det billige foder fra Brugsen..
    Men det handler nok også mere om at der ikke er mange der læser op på kaniner/gnavere inden de får et - "det er jo et nemt dyr"... smiley


  • #2   20. sep 2013 Har selv tænkt det, i vores familie går vi meget op i hvor meget plads og foder vores dyr får.
    Jeg græmmer mig hvergang jeg ser billeder herinde på GG af kaniner som sidder i små bure og har ingen mulighed for at bevæge eller strække sig.
    Det skader jo kaninen på en måde.
    Min kanin går selv pt. i et bur men det er da stort nok til at han kan strække sig og bevæge sig, men det er også kun indtil at vi får et nyt voliere op.
    Jeg har det sådan at min kanin skal havde mulighed for at kunne grave huller, rulle sig og være en rigtigt kanin.


  • #3   20. sep 2013 Det jeg synes der næsten er værre, er når man fejlagtigt tror at to forskellige arter med to vidt forskellige behov, kan gå sammen (fx marsvin og kanin) ikke for at tage den diskussion igen - det er bare noget der kan få mig i det røde felt.

  • #4   20. sep 2013 Dejligt emne!!!

    Jeg selv skal have en kanin nu her i oktober, og det er noget jeg har villet rigtig længe. Da jeg var yngre havde jeg også en kanin, der stod ude i haven og hvor den eneste kontakt han fik var den ene gang dagligt hvor jeg fyldte hans skål med (desuden helt forkert) mad..

    Sådan bliver det ikke denne gang! Jeg er blevet klogere, og meget overrasket over at man kan holde en kanin på lige fod med en kat og en hund. Det er helt nyt for mig. Og jeg glæder mig så meget til at få min lille unge hjem, og give ham det bedste liv muligt. Han skal have mulighed for at være ude af buret alt den tid jeg er hjemme, og han skal stimuleres og ikke bare sidde og kigge.

    Jeg glæder mig super meget til at have kanin på en radikal anden måde end dengang jeg var mindre.

    Så jeg kan kun erklære mig helt enig. Men jeg har jo også været der engang.. Jeg tror simpelthen det er fordi folk ikke er oplyste nok.. Desværre.


  • #5   20. sep 2013 Jeg oplever os mest skepsis når jeg fortæller folk om ham andre steder end hjemme, men når de så kommer hjem til os forelsker de sig os fuldstændig og nogen har (desværre) anskaffet sig en kanin efterfølgende men igen uden at sætte sig ind i hvad det kræver og har så efter en måned synes den var kedelig og ment at det var bastian der bare var en helt fantastisk og unik kanin. De glemmer blot at deres kanin ikke har haft samme mulighed for at udvikle sig som bastian.

    Jeg græmmer mig os fuldstændig når jeg ser kaniner i små bure uden udtryk i øjnene og havde kaninen været et flokdyr havde jeg taget dem alle sammen med hjem og levet sammen med bastian men den eneste det gavner er jo desværre mig.

    Det er sjovt som folk ikke forstår hvordan man ikke skal mixe arterne i burene, gad godt se hvad de sagde hvis vi lukkede en hund og en los ind i samme lille bur.


  • #6   20. sep 2013 Sofie, det er dejligt at læse at du er blevet klogere:). Vi alle har nok på et eller andet tidspunkt ladet os vejlede af en dyreforretning der bare gerne ville tjene penge og sælge os noget bras vi da sagtens kunne have to kaniner gående i for det var jo bare mor og søn og det skete der ikke noget ved, når sønnen så blev kønmoden har vi os synes at det har været SÅ hyggeligt at moren stadig kunne ligge og putte ovenpå ham;). Heldigvis er vi mange der er blevet klogere og ved hvad det betyder;)

  • #7   20. sep 2013 Det er hvad der sker, når et samfund bliver for forkælet, og for "mig" fikseret, samtidig med at folk generelt har nok penge...

    Fra tid til anden dukker der jo også folk op, der vil have et specielt kæledyr. Ikke fordi de reelt er interesserede i dyret, men fordi det er specielt.

    Helt generelt er vi ved at adoptere en sørgelig tendens, hvor vi har dyrene på vores præmisser, frem for at have dyrene på deres præmisser.

    Men børn bliver jo også i alt for høj grad forskånet virkeligheden. Man burde faktisk tvinge dem, der hele tiden afskaffer og anskaffer dyr, med ned, så de så alle de dyr de ikke ville have, blive aflivet.


  • #8   20. sep 2013 Pia " Helt generelt er vi ved at adoptere en sørgelig tendens, hvor vi har dyrene på vores præmisser, frem for at have dyrene på deres præmisser. "

    ENormt godt skrevet! smiley


  • #9   20. sep 2013 Fuldstændig enig Pia, folk er for skødesløse med deres omgang med dyr, hør fra tid til anden om "gamle" kaniner på 2 år!!!, hvor forklaring på dødsfaldet/aflivning har været alderdom. Folk vil bare ikke erkende at det er vanrøgt, dårlig fodring og generelt dårlige forhold. Hvis en hest stod i en boks hele 24/7, alene, kun fik en skål fuld havre om dagen og aldrig fik dyrlæge eller smed, ja så var helved løs med politi og dyreværnsforeninger, men kaninen og hamstret må gerne stå bagerst i haven alene og forladt, i et alt for småt bur, med en skål foder fra fakta og alt for lange kløer og tænder som den i sidste ende ender med at dø af pga. Sult.

    Er det fordi der er så mange useriøse avlere der avler for deres egen fornøjelses skyld og vi så har så mange kaniner i overskud at det bare er blevet en billig bamse man anskaffer sig efter godt befindene uden at tænke over konsekvenserne, men heste og hunde derimod koster kassen og man derfor tænker sig mere om før man køber det til lille mia der gerne vil have et dyr..


  • #10   20. sep 2013 Jeg har selv været der som mindre. Jeg fik en kanin gratis, og den fik det der dårlige chrisco foder fra brugsen af, var alt for tyk og han sad bare i et lille bur uden synderlig kontakt. Det var sjældent jeg tog ham ud, og når jeg endelig gjorde blev jeg sur fordi han ikke gjorde som jeg bad om i selen. Jeg skammer mig utrolig meget over min opførsel fra den gang, og ville ønske jeg kunne spole tiden tilbage og rette op på mine fejl.

    Nu er jeg heldigvis blevet klogere. Jeg har 13 kaniner, som ikke får et skodfoder, de får masser af hø, har bure hvor de kan bevæge og ligge sig i, udekaninerne har alle hver deres løbegård og de får generelt mere kontakt nu. NU føler jeg mig som en god kaninavler.
    Mine rotter har også et kæmpe bur, de er 4, og efter en burberegner må der faktisk være 16 i buret. Så det er ren luksus så meget plads de har. De første rotter jeg fik startede også med at gå i et lille plastikgnaverbur, som jeg fik med fra gamle ejer. Og rotter elsker jo at klatre.

    Generelt er jeg blevet klogere omkring mit dyrehold, og er så glad for jeg begyndte at læse og diverse.


  • #11   20. sep 2013 Jeg er glad for at læse om folk der bliver klogere:), ingen levende væsner er tjent med at leve under kummerlige forhold, dyrhandlerne burde virkelig være bedre til at vejlede når de sælger dyr til voksne mennesker med børn, de gør det jo ikke i en ond mening men ved bare ikke bedre:). Heldigvis er jeg glad for at læse at så mange gør også må vi jo bare være talerør for vores elskede dyr:)

  • #12   20. sep 2013 Dyrhandlerne bør helt klart være bedre.
    Det er synd den måde de bliver holdt på ved nogen..


  • #16   20. sep 2013 Helt enig Ville :).

    Jeg slagter mine unger hvis de ikke bliver solgt, og går heller ikke på kompromis med prisen. Så hellere at de bliver brugt til noget fornuftigt, end at de bliver solgt for underpris til en uvis skæbne, og måske ender som kastebold.


  • #17   20. sep 2013 Men 250 kr er jo heller ingen penge...

    Vi har lige sat op (godt nok chinchillaer), så minimumsprisen er på 300 kr, og selv det synes jeg fatisk er lige i underkanten.


  • #19   20. sep 2013 Jeg tager også pt. 200,- for mine renracede, men jo bedre de bliver jo højere bliver prisen.

  • #23   20. sep 2013 Ja, jeg bryder mig jo personligt ikke om ideen med, at det kun skulle være folk der var medlemmer af specifikke foreninger, der skulle have ret til at avle.

    Det er et kendt fænomen, at jo større en forening/organisation bliver, jo mere stiger magten dem til hovedet. Så det kunne potentielt ende ud i, at der kun blev avlet skravl, fordi en eller anden standard skulle efterleves.

    Man kunne jo fint forestille sig, at der var folk der brød ud af f.eks. DK, fordi de var uenige med et eller andet. Så ville man fratage dem retten til avl, selvom de måske mente at der foregik uetiske ting inden for foreningen...

    Dette er ikke rettet mod DK, eller nogen som helst anden specifik forening eller organisation.


  • #24   20. sep 2013 Hvis det blev indført, så måtte jeg ikke avle nu, da jeg lige har meldt mig ud af DK. Det synes jeg ville være ærgerligt, da der er nogen avlere uden for diverse foreninger som godt kan finde ud af at avle med omtanke :).

  • #26   20. sep 2013 Avler stadig efter at forbedre Løvehoveden, men jeg tager bare ikke til udstillinger. Og derfor valgte jeg at melde mig ud, for kan ikke se hvorfor jeg skulle være med, når jeg alligevel ikke havde interesse i 'fordelene' så at sige smiley

  • #28   20. sep 2013 Jeg mistede interessen for udstillinger, så kommer ikke til det igen, medmindre jeg får interessen igen :). Men sådan er det jo ^^.

  • #30   20. sep 2013 Hahahaha, måske :).

  • #37   20. sep 2013 Igen, ikke lige kaniner, men chinchillaer jeg har.
    Det meste jeg har givet for en chinchilla (og den pris har jeg givet et par gange) var 1500. Det virker ikke dyrt i min verden. Jo, det er da mange penge, men det er dyr vi virkelig gerne har villet have, og de er kommet fra gode opdrættere.

    Vi har lige solgt et par unger. De blev solgt til 650 samlet, og det var billigt... Jeg kunne godt have taget 700-800 for den ene af dem - og helt ærligt, så sætter jeg nok prisen der, hvis vi får en lignende unge en anden gang.

    150 kr, er i min verden helt tilgrin, når vi snakker om et dyr der kan blive 10 år. (Her tænker jeg kanin).
    Chinchillaer kan blive helt op mod 20 år.

    Hvorfor skal man betale 2000-3000 og opefter for en hund eller kat (alt efter om der er tavle eller ej), når mange racer har ca. samme levealder, som de smådyr der kan ramme 8-20 år, men man er ikke villig til at betale det samme for et mindre dyr.

    Ja, jeg begriber det simpelthen ikke.

    Det må jo være fordi, man ikke mener at smådyr er lige så meget værd som hunde og katte...

    Jeg ville faktisk heller ikke have noget imod at skulle smide op mod 10.000 for et dyr, hvis det lige var dét dyr jeg bare skulle have, af en eller anden grund. Jeg ved at chinchillaer kan komme op i det prisleje, men det har så ikke lige været dyr jeg har været int. i.

    Det er noget underligt noget, at man ikke vil betale, for dyr der skal bo i et bur.


  • #40   20. sep 2013 Super godt skrevet Ville.
    Der bliver nemlig lagt et kæmpe pres på folk om, at deres dyr skal ud og løbe, ellers behandler man dem ikke ordentligt.

    Det er et problem, at det bliver til, at alle dyr skal behandles på en specifik måde, ellers mistrives de. For hvad så med de dyr der ikke trives med en løbetur? Skal de bare tvinges ud i det, fordi der er en eller anden der har besluttet, at en løbetur er godt for dyrene.

    Lidt mere tiltro til den enkelte ejer ville være klædeligt, og så må den enkelte ejer afgøre, hvad det enkelte dyr vil trives med.


  • #44   21. sep 2013 Jeg betaler også gerne for en kanin af god kvalitet.... men jeg betaler ikke hverken 2, 3 eller 400 kr for en blandingskanin....

    Og det samme gælder andre dyrearter.... med mine hunde var prisen ligegyldig for mig, for de er af godt opdræt og har begge stamtavler.... men en blandingshund? 1500 er max for mig, skulle jeg en dag købe en sådan....


  • #45   21. sep 2013 Personligt gav jeg ikke selv noget forBastian, han var hjemmeavl ved en sød familie, og de havde alle kaninerne ude i en stor voliere.

    Jeg havde brugt lang tid på at finde den perfekte kanin fra gode forhold dengang og der fandt jeg ham så:).

    Jeg havde os gerne betalt 3-500 kr for ham selvom han er en blandings kanin for han var bare den helt rigtige.

    Når vejret tillader det kommer han også ud på græs i haven men kun under opsyn, ellers har han jo os i forvejen 80-100 kvm2 at boltre sig på og udforske (og det gør han i stor stil). Ellers tager vi ham som regl også med i sommerhus hvor vi har en stor indhegnet terrasse rundt om hvor han også kan rende frit og ugeneret og han ELSKER det.

    Kunne man ikke, os private personer, evt. Arrangere med dyreforretninger i vores by at vi kan holde kaninholds kurser for nye kanin ejere?.


  • #47   21. sep 2013 Jeg fik min første kanin i sommeren 2011. Han havde et stort bur, fik ordnet bur minimum en gang om ugen, frisk mad og vand 2-3 gange om dagen. Det første halve år jeg havde ham, var det mest min mor der passede ham, og jeg er simpelhen så ked af at jeg ikke brugte mere tid med ham da han var mindre, men er så evig taknemmelig for at min mor passede ham så godt. Det første halve år brugte jeg som sagt ikke rigtig noget tid på ham, men det fik jeg så sandelig indhentet. Han endte med at blive min bedste ven, helt frem til sommerferien her i 2013 hvor han gik bort... Han havde noget medfødt sygdom (regner vi med), så han blev ikke så gammel.. Men han havde et fantastisk liv, taget i betratning af at vi ikke vidste særlig meget om kaniner, men han var da ude næsten hver dag, og blev nusset med 24/7 af hele familien og havde et kæmpe bur smiley Nu ved jeg en del mere om kaniner, og kunne aldrig drømme om at overlade min nuværende kaniner til min mor igen.. De er ude hver dag i 1-9 timer om dagen, har store bure, kontakt hele tiden, og får noget super godt mad, og massere af grønt og hø..

  • #48   21. sep 2013 Man kan sagtens finde en billig, sød kanin til børnefamilien. Men går du ned i dyrehandlen og køber en kanin til 75,- eller køber hos en privat der sælger for 25,- er chancen bare større for at kaninen ikke har haft de optimale forhold og du ender med en kanin af enten forkert køn (og i værste fald drægtig), en yderst stresset kanin der kan ende med at være aggressiv, en syg kanin eller forkert avlet kanin med diverse skavanker. Jeg vil personligt hellere give 300,- for en kanin fra en reel avler, hvor jeg ved den har haft optimale forhold. Men igen så kan man selvfølgelig os være heldig at få en rigtig dejlig kanin som jeg selv har for 0,-

  • #49   21. sep 2013 Kaniner er generelt et rigtig undervurderet dyr, som mange slet ikke kender som andet end et lille dyr, der sidder og kukkelurer i et bur bagerst i haven. Man kommer så forbi og giver dyret en gulerod, for så er den jo godt tilfreds. "Kaniner er kedelige" og "man kan jo intet med dem", er kommentarer, man ofte hører.
    Jeg er veterinærstuderende, og selv på mit studie, som jo ellers er et sted med mange dyreentusiaster, er der så mange, der aldrig har hørt om eksempelvis kaninhop og om, at kaniner kan blive tamme og gå løs i en lejlighed eksempelvis.
    Men jeg tror, at vi er på rette vej.
    Der kommer mere fokus på kaniner, og mange opdrættere er meget selektive i deres valg af købere. Jeg tror helt sikkert, man får noget ud af at stile krav til sine købere, eftersom mange ting som fejlfodring og understimulation sikkert bunder i uvidenhed.
    Men der vil nok altid være mennesker, som i bund og grund er totalt ligeglade, som bare skal have en kanin til deres lille pige, fordi kaniner ikke kræver noget.
    De tager bare fejl, for det, at have en glad kanin, kræver en hel del.


  • #50   21. sep 2013 Lige præcis lulle, det bunder jo blot desværre i uvidenhed:)

  • #51   21. sep 2013 Kunne ikke være mere enig med langt størstedelen af det hele her.
    Det glæder mig altid når en ny kaninejer ved, hvordan kaniner BØR leve det gælder både kanin og flere kaniner sammen- og ikke længere har små bure og et dyr man bare får, fordi kaninen er misforstået, (det ku ikke være formuleret bedre, Lulle smiley ). Jeg ser desværre en sjælden gang imellem nogle, som har små bure kaninen sidder i hele døgnet og en sjælden gang imellem kommer 1 time ud og får motion, hvilket slet ikke er nok eller naturligt, hvis den ikke kan lave andet end at sidde stille og ingen beskæftigelse har. Men de færreste ønsker ikke at deres kanin skal sidde i et bur og kukkelure. Kaniner egner sig slet ikke som "bur-dyr"(Stumpen, den om 10 år i bur er så trist er sket, har aldrig fået læst artiklen, da det så sørgelig i starten):( t)
    Der er allerede kommet meget fokus om kaniner som husdyr og der kommer kun mere:D .

    ja, det er ikke nemt. Synes også det er forfærdeligt med alle de unger som folk laver med deres kaniner (og også kilinger og marsvin for den sags skyld), for så at forære dem gratis væk eller sælger for få penge på den blå avis f.eks.
    Hvorfor dog få unger og vide man ikke vil beholde dem selv, når der er SÅ mange dyr i forvejen, som er uønsket?
    Jeg kan hidse mig op over, når jeg hører fra nogle bekendte, at de vil få kaninunger med den ene kanin de har, indtil de så godt siger -- men vi beholder de unger der kommer, og sælger kun en enkel til en sød familie, hvis det kan lade sig gøre, for vi ka jo ikke få os selv til at gi dem videre-- og jeg kan slappe af igen. puhh.
    Men hele avls-snakken ...jamen jeg skal slet ikke igang med at sige, havd jeg mener om avl, priser for kaniner og over-avl...


  • #52   21. sep 2013 Hvor mange af jer, der ikke vil bruge f.eks. 500 kr på en kanin, sidder inde med en computer, telefon, en tablet, et kamera e.l. til flere tusinde kroner?

    Hvorfor er i villige til at bruge så mange tusinde kroner, på noget så relativt ligegyldigt, men vil ikke ofre de småpenge på et levende væsen?

    Mht. bur, så synes jeg da det er virkelig sørgeligt at se på buret som et "fængsel"... Hvis man reelt har det sådan, kunne det da være man skulle overveje, om det bur man tilbyder, overhovedet er godt nok, til det dyr man har.
    Desuden kan man ikke sammenligne mennesker med kaniner på den måde, fordi mennesker er bygget til at være sociale, og indgå i en flok. Det tager man i lige så høj grad fra folk, når man smider dem i fængsel.


  • #53   22. sep 2013 jeg vil også gerne betale 500 for en kanin.... bare ikke en blanding smiley

  • #56   22. sep 2013 Tja mine kaniner virker da i hvert ifald ikke til at være kede af at komme ud af deres bur. Om jeg ligger menneskelig egenskaber hos dem eller ej, så kan jeg tydeligt mærke forskellen. Det er ikke naturligt for et dyr at sidde inde i et bur 24/7, og i mine øjne burde folk der har deres dyr sådan ikke have dyr, om det er i løbegård eller andre steder er så ligegyldigt, men ud skal de altså.

    Jeg ved ikke om jeg har misforstået dit indlæg, men går udfra at jeg har forstået det rigtigt.


  • #58   22. sep 2013 smiley

  • #60   22. sep 2013 Min kanin bor i et voliere og det eneste tidspunkt han kommer ud er når han skal ud og gå en tur, ellers kommer han ikke ud smiley Han får grønt og græs hver dag og han ser ud til at havde det fint smiley




  • #63   22. sep 2013 Var det ikke en ide at alle holdt op med at sidde og fortælle andre, at det de gør er helt forkert, og deres dyr lider, nu hvor ingen af jer formentlig har været hjemme hos hinanden og set dyrene + burforhold, og derfor reelt ikke har noget at dømme ud fra.

  • #64   22. sep 2013 Folk vælger jo så at dømme ud fra hvad man skriver, Og hvad er så der galt med det?



  • #65   22. sep 2013 Lige nu er det bare ved at udvikle sig til personfnidder...
    "Din kanin har ondt i ryggen"
    "Din kanin har det dårligt fordi den bliver ædt af en ræv".

    Ikke et eneste sted står der nævnt mål på bure eller løbegårde.
    Der er ikke en eneste der er kommet med dokumenation fra en dyrlæge, på at dyrene lider.
    Der er ikke engang nogen der har kunnet henvise til literatur, i form af kilder. Lige nu er vi udelukkende ude i "min far kan tæske din far" argumentation...


  • #66   22. sep 2013 Tja det har du selvfølgelig ret i.

  • #67   23. sep 2013 Et lille sidespring fra trådens oprindelige emne:

    Nu er det ikke min opgave, men jeg vil opfordre alle til at acceptere vores forskellige måder at behandle dyrene på, så længe de ikke lider overlast.

    Lige nu bliver der haglet ned på Ville de la Vallée fordi hun står frem og fortæller den sandhed, der lægger bag de største (og mest anerkendte) avlsinstitutioner - nemlig, at dyrene ikke kommer ud på græs på lige fod med kælekaniner.

    Det er et anerkendt faktum. Man kan være enig eller uenig om kaninerne er tjent med det, men at sige kaniner mistrives i faste rammer og burforhold vil være det samme som at kalde 95% af alle dem, der arbejder seriøst med kaniner, for dyremishandlere.
    Skal vi ikke lade dem/os gøre hvad vi kan for dyrene under de praktiske forhold, vi kan tilbyde?

    Personligt har vi både faste- og flytbare løbegårde til rådighed, men de bruges ikke året rundt.
    Sagen er, at min egen moral forpligter mig til at holde dyrene under konstant opsyn når de er ude. Det betyder, at mine 40-45 dyr ikke vil kunne få særlig lang tid ude af buret, hvis tid i løbegård skulle praktiseres på jævnlig basis.
    Tiden bliver derfor disponeret imellem de dyr, der har mest brug for ude-tiden. Typisk vil ét dyr blive lukket fri på gulvet i stalden og den sammenhængende faste løbegård, et samlet areal på ca. 60 kvm, under morgenfodringen. I tilfælde med tidskneb, bliver det ikke gjort.

    I stedet lægger jeg vægt på 'bordtræning', der giver dyrene selvtillid og tryghed i udstillings situationer. Det er en dejlig fornemmelse at se et dyr, der helt naturligt og selvsikkert sætter sig i en korrekt præsentation på bordet. Samtidig vil disse dyr føle sig sårbare på jorden/græsset, og gøre en tur i løbegård til en ubehagelighed, der bare skal overstås.

    Er man derimod ejer af en kælekanin eller tre, ville det være på sig plads at aktivere disse dyr i et større omfang end avleren med mange dyr. Begge behandlinger er lige korrekte i min verden smiley


  • #71   23. sep 2013 Jeg har det fint med at nogle ikke tager deres kaniner i løbegården!
    Men mine skal stadig i løbegård mindst hver anden dag.
    Nogle af dem er bange for hunde mens andre ikke kunne være mere ligeglade smiley


  • #72   23. sep 2013 Stop så. I har forskellige måder at holde kaniner på, og sådan er dét bare. I kan ikke tvinge hinanden til holde kaniner på samme måde som jer selv.

    Prøv at opfører jer som voksne, i stedet for at komme ned på det lave niveau med 'min far kan tæske din far' argumenter, som Pia så fint skrev det.


  • #73   23. sep 2013 Lene J:
    Før du overhovedet kan lave den sammenligning med burhøns, skal du jo lige vide hvilke burmål Ville bruge...

    Ud over det, er den med burhøns bare generelt udtryk for mangel på viden, og dårlig argumentation... Det er nemlig ikke givet, at et liv i "frihed" er bedre end et liv i bur.
    I friheden, bliver rigtig mange høns hakket, og har et dårligt liv, fordi der stadig er mange på relativt lidt plads, så det er ikke som dem der har 5 hyggehøns i baghaven.


  • #74   23. sep 2013 Men hvorfor bestemmer du hvad der er bedst?

    Du nusser vel også med dine kaniner?
    Her kunne jeg da fint argumentere for, at de ikke får noget ud af at blive nusset med, og sige at de rent faktisk lider overlast, og herved insinuere at du har gang i dyremishandling, og ikke vil dine dyr deres bedste, fordi du ikke kan holde nallerne for dig selv...


  • #75   23. sep 2013 Jesus Christ.

  • #76   23. sep 2013 Lene, jeg synes du er strid, når du ligestiller avleres forhold med ringe kår.

    Personligt oplever jeg de dårligst socialiserede, værst ernærede, den helbredsmæssige værste stand og sygeste dyr blandt kælekaniner, der lever 'frit' i haver og store aflukkede arealer - Så jeg er bestemt ikke enig i dine synspunkter.

    Dermed bestemt ikke sagt, at kælekaniner med store burforhold har det dårligt - jeg synes bare, det er en kende unødvendigt at påstå det modsatte.

    Mennesket har som minimum holdt kaniner de sidste 600 år. Så at du ikke kan se den store forandring i måden at avle kaniner til race-bevarings formål i de sidste 20 år, tror jeg nu ikke er et ildevarslende tegn, men at vi nok nærmere har fundet en balancegang mellem anstændig behandling og avl af dyr i den ønskede kvalitet.

    Som en service til alle, der tænker som dig, står min stald altid åben for besøg. Du er osse velkommen herud til at udpege dyr, der lider og har det skidt. Jeg tvivler på, du finder nogle smiley


  • #77   24. sep 2013 Roolig nu piger.
    Det er ikke ment som en diskussion hvad der er bedst og ikke er, vi kan vel blive enige om at på trods af instinkter og naturlig adfærd kan kaniner være forskellige, personligt ved jeg at hvis jeg lukker bastian ind i sit bur så skiller han det ad i frustration over ikke at komme ud, til han til sidst kan komme ud. Har vi ham ligeledes med på ferie hvor han kan rende frit både inde og ude holder han sig mest ude, det samme gælder min lillesøster kaniner.

    Men hvis kaninen ikke er vant til at være ude ja så kan det være en stor mundfuld for det at blive lukket ud i en løbgård, men det handler vel i bund og grund om hvad kaninen er vant til og tryg ved og ser som sit territorie..


  • #79   25. sep 2013 Det er utroligt at man ikke bare kan acceptere, at der er modstridende holdninger til dette emne. Nej man skal simpelthen hakke og nedgøre hinandens metoder på det groveste.
    Ens egne forhold bliver sgu ikke bedre af, at man nedgør andres.


  • #83   26. sep 2013 Jeg er meget imod, folk der holder kaniner i etage bure, uden at de kommer i løbegård. Eller hvis de kun lige kommer i løbegård når man gider.
    Dog, hvis det er midlertidigt inden onkel Ole lige får bygget bure med tilhørende løbegårde... Så har jeg intet imod, at man lige holder kaninerne i et mindre bur end de burde.

    Nu er jeg selv igang med at udvide mit kaninbur med 5 ekstra haraldnyborg løbegårde.. Ligenu består det kun af 4 + to alm. trixiebure.
    Men ihvertfald.

    1:
    Kaniner skal have plads.
    - Jeg kan forstå at hvis små bette kaniner, kommer ud i løbegård kan de blive ret stressede af alt det nye og at de har så enormt meget plads i forhold til dem selv.
    2.
    Kaniner skal da røre sig og opleve noget.

    MEN det er MIN mening.
    Hvis andre, har god samvittighed med noget andet - så lad dem have det!

    Folk kender selv deres kaniner bedst. - Hvis de kan se, kaninen bliver stresset af alle de lyde i løbegårdene osv - Så har jeg respekt for de ikke sætter dem ud og lader dem være inde -

    Det handler om at ens kræ er trygt og sundt.


  • #84   26. sep 2013 Nuurh se lige ??

    profilbillede
  • #85   26. sep 2013 Ville: Man kan altså sagtens kaninsikre sin have for kaniner. Nøjagtigt som man kan gøre sin have sikker for sine hunde, heste, høns, elefanter, skildpadder - what ever kan man for kaniner. Herhjemme har vi kaninerne i haven i dagstimerne. Hegnet flugter hækken, og består at en stor og kraftig bøge-hæk og hegn foran hækken. Det er ærgeligt, det du påstår
    Kaniner bliver ikke nødvendigvis skræmte af lidt støj eller en hund eller fugl, hvis man sørger for der er steder at gå i ly. I en tom løbegård med net om skal det nok passe, Ville de la.
    Jeg mener ikke et bur giver mere faste rammer end en fri kanin/kaniner i haven eller indendøre.
    Jeg er nødt til lige at tage Nøvlings (velskrevne smiley ) kommentar op: "Det er en dejlig fornemmelse at se et dyr, der helt naturligt og selvsikkert sætter sig i en korrekt præsentation på bordet. Samtidig vil disse dyr føle sig sårbare på jorden/græsset, og gøre en tur i løbegård til en ubehagelighed, der bare skal overstås". Jeg kan godt se at det for mig, at de kan føle sig sårbare.
    Men jeg vil gerne slå fast fra min erfaring, at det også er en dejlig fornemmelse at se kaniner, der sprinter rundt og selvsikkert tager en tot græs, en grankogle, gren, blad (hvad de nu kan finde) og kaster rundt med indtil det er spist eller glemt, eller en anden kanin stjæler det, og den der startede i fuld fart sætter sig trofrast op - på sit menneskes skød, ved siden af eller til rette på jorden og græsser i "rævesøvne"
    Jeg oplever nervøse og ikke nær så tillidsfulde kaniner blandt dem der er i bur altid. Har aldrig oplevet nervøse kaniner udenfor bur - endnu.

    Dermed ikke ment, at kaniner med store burforhold og måske oveni løbegårde har et mindre godt helbred og sjovt end kaniner der har muligheden for at komme ud hver dag-
    Men det støder mig, at NøvlingKaniner fortæller(Citerer) "at oplever de dårligst socialiserede, værst ernærede, den helbredsmæssige værste stand og sygeste dyr blandt kaniner, der er frie i haver det meste af dagen"(el. hele dørgnet for den sags skyld). Her har jeg tilgengæld at sige, at du er meget velkommen til at et besøg her og se, bære og hilse på mine udendørs kaniner. ville helt sikkert vende den oplevelse du har fået der, forhåbentlig en at de sjældne oplevelser


  • #86   26. sep 2013 Ahjj. Det blev så langt smiley Sorry. Jeg ku ikke overskue at gøre det kortere, var så meget jeg ville have med

  • #87   26. sep 2013 Hold nu kæft hvor er den her tråd belastende...
    "du mishandler dine dyr".. "nej DU mishandler dine dyr"

    Kom nu videre, og stop med de der beskyldninger. Det er godt nok trættende at se på.
    Og helt ærligt, så tag dog hjem til hinanden, så I kan få lidt perspektiv, frem for bare sidde og være så pokkers kloge på alle andres kaninhold.


  • #89   27. sep 2013 - Helt enig med Stumpen.

    Og hvis kaninen er vant til de lyde..



    Alle har forskellige meninger om at holde kaniner.
    Men jeg står kun ind for de meninger om kaniner der kan røre sig,løbe rundt, og boltre sig og udforske i løbegårde. Alt andet synes JEG ER SYNDT!
    Fordi min samvittighed hænger sådan.

    MEN hvis Villetingting, har det ok med noget andet accepterer jeg det 100% og tænker bare indeni, godt det ikke er mine kaniner.

    - Men det behøves ikke siges højt! Meget af det i skriver, kan i tænke istedet:P


  • #90   27. sep 2013 Stop den nu bare her, ikke?
    I har forskellige måder at holde kaniner på. I bliver aldrig enige om, hvad der er godt og hvad der er skidt. Ville gør hvad hun mener er bedst for hendes kaniner, hvilket er at de forbliver i deres bure hvor de er trygge, og I gør hvad I mener er bedst, hvilket er at have kaniner i løbegårde.
    Stop den nu bare, inden det ender i mere mudderkastning, eller tag hjem til hinanden og se at de forskelliges kaniner er sunde og raske.
    Villes kaniner er helt sikkert lige så glade og sunde som jeres der kommer ud.


  • #91   27. sep 2013 lene - Ved du hvor store Villes bure er? Ved du hvor meget hun kæler med dem?
    Nej, det ved du ikke. Så du kan rent faktisk ikke udtale dig om sådan noget der!


  • #92   27. sep 2013 Måske burde HAérne snart gribe ind her, inden det udvikler sig ligesom det plejer.

    Jeg er modstander af at holde dyr lukket inden i sit bur hele tiden. Men det kommer vel an på hvad dyret er vant til, nogen dyr trives altså bedst sådan (;

    Min ene kanin er en lettere utryg kanin, Og hun trives i det 100*50*50 bur hun sidder i, hun har en overgang været i et 120*60*60 bur, hvor hun var utrolig nervøs, og viste det på mange måder.

    En af mine andre kaniner bruger sin tid når hun er ude af buret på at ligge ned, hun gider ikke hoppe rundt, og virker ikke synderlig glad for overhovedet at komme ud.

    Så har jeg en lille hermelin blanding der bor i et 120*60*60, hvilket hun udnytter meget godt, og hun bruger også det meste af tiden på få flip og lave badut spring når hun så er ude. Og tro mig hun skaber sig hvis hun ikke kommer ud.


    Min pointe er vel bare at ingen kaniner er ens, så man kan ikke sætte alle kaniner i en bås, og sige at der kun er en rigtig måde at holde kanin på.


  • #93   27. sep 2013 Maria - Lige præcis, kaniner er ikke ens. Nogen vil hellere være være i deres bur, andre vil gerne ud og løbe og badutte.

    At holde dyr inde, kommer jo også helt an på, hvor store mål buret har. Er det 50*50*60 som et eksempel, synes jeg det er alt for småt, hvis de ikke kommer ud. Men hvis det er et af de gode store indendørsbure, kan jeg altså ikke se problemet i det, hvis kaninen er glad og tryg ved det.


  • #95   27. sep 2013 Precious:

    Som jeg plejer at sige, hvis man ikke genkender sig selv i det, jeg skriver, behøver man ikke føle sig stødt.
    Jeg har aldrig besøgt dig og dine kaniner, så kan på ingen måde sige, hvordan de står til rent funktions- og helbreds mæssig. Jeg er sikker på, de har det rigtig godt, og du passer dem til perfekt smiley

    Men jeg må stå ved min udtalelse om, at de mest forhutlede og forpinte kaniner jeg har set, levede i større indhegninger, i underjordiske huler - de kunne (og gjorde) flygte fra mennesker, hvilket gjorde det dagligt tilsyn af de enkelte dyr umuligt.
    Flere af stederne gik mange af dyrene sammen, hvilket uundgåeligt resulterede i uoverskueligt mange unger. Skader og ulidelige dødsfald var følgerne.

    Jeg taler ofte med kaninejere, der mener, at så længe kaninerne har store flader at boltre sig på, har de carte blanche på, hvor vidt resten af forpligtigelserne skal overholdes fuldt ud - så som den daglige kontakt og daglig vurdering af dyrenes sundhed. Og det er uheldigt.

    Så igen, du har intet at føle dig stødt over. Det var såmænd bare en kommentar på tesen 'jo mere plads, jo bedre' - Det er ikke nødvendigvis sandt smiley


  • #96   27. sep 2013 Nøvling. Det ved jeg godt man ikke skal tage for tungt. Men det ærgede mig gul og blå, at du havde set så dårlig helbredsmæssige værste tilstande og syge kaniner hos de, der færdes frit i haver i dagstimerne (som mine nemlig trives ved) Men nu du tilføjer, at de du så havde oceaner mængder plads, så de løb fra deres mennesker, og det derved blev for uoverskueligt at tilse dem dagligt samt de fik unger konstant uden yderligere opsyn, og stortset havde ladet dem være forsig selv uden at tage et større ansvar for pasning, kontakt og pleje. Ja så kan vi hurtigt blive enige om at det ikke atid er er teasen Jo mere plads - jo bedr, der passer smiley
    Det er ikke et godt kaninhold. Den tease kan jeg se for mig nu ikke i alle tilfælde med kæmpe arealer er sundhedstegn smiley


Kommentér på:
kaninhold i danmark, jeres forhold til kaninen

Annonce