{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.035 visninger | Oprettet:

VIGTIGT - Kaninsygdom - VHD2 {{forumTopicSubject}}

Pressemeddelelse – kaniner og kæledyr
EUROPAS FARLIGSTE KANINSYGDOM BANKER PÅ
”Det er en hel ekstraordinær situation”, beretter formand for Danmarks Kaninavlerforening, Carsten Philipsen. ”Både i Nordtyskland og i det sydlige Sverige er der forbud imod al udstillings- og samlingsaktivitet, og på Bornholm har vi desværre allerede fået bekræftet flere alvorlige udbrud blandt vores medlemmers dyr.”
Carsten Philipsen refererer til kaninsygdommen VHD (Viral Haemorrhagic Disease), der i denne sommer er blevet indrapporteret i usædvanlig stort omfang i vore nabolande. Sygdommen er ekstrem smitsom og ekstremt dødelig og breder sig typisk langs fuglenes trækruter, dvs. at kystnære områder gerne er de først udsatte. Herfra går det så ofte med fluer og myg videre ind i landet til stalde og villahaver. I områderne med mange vilde kaniner bemærkes det ofte, at der ligger døde dyr omkring i landskabet. Sygdommen smitter dog ikke umiddelbart harer – eller andre dyr og mennesker.
Efter den seneste uges nye tilfælde på Bornholm har Danmarks Kaninavlerforening i lørdags besluttet at fråråde alle udstillinger og samlinger af kaniner, indtil videre til den 3. oktober.
”Fra de berørte avlere ved vi, at kaniner kan blive dårlige og dø på under en halv time. I mange tilfælde uden et eneste tegn på, hvad de er døde af”, fortsætter Carsten Philipsen. ”Vi taler om en dødelighed på over 90%, så det har fatal betydning for kaninavlen i Danmark. Racer og avlstammer, der er forædlet gennem årtier kan gå tabt.”
Kaniner i Danmark er af Fødevarestyrelsen betegnet som hobbydyr og har derfor ikke den samme bevågenhed som eksempelvis kvæg og svin. ”Det er som udgangspunkt helt naturligt, ” siger Carsten, der samtidig erkender et forøget ansvar. ”Det der gør det særligt farligt i år er også, at sygdommen har muteret til en version 2, så at sige. Og det betyder, at ingen vacciner er brugbare til netop denne type af VHD.”
De mest grundlæggende forholdsregler man som kaninholder kan gøre sig er at standse fodring med frisk græs, lade være med at bruge græsningsbure og løbegårde, lade være med at gå ture med kaninen i sele og så give frisk ny vand fra hanen hver dag, ikke fra beholdere eller spande. Det er også vigtigt at rense buret hyppigt, og at møget skaffes af vejen på en måde, så der ikke kan komme insekter i det, hverken hjemme, i skoven eller på genbrugspladsen. Mere information kan findes på nettet.
Også Dorthe Jensen, formand for Dværgkaninklubben under Danmarks Kaninavlerforening kan bekræfte, at der i den forgangne uge er gået rigtig meget tid med at sende nyhedsbreve og info ud på web og Facebook. ”Kaninen er et af de mest udbredte kæledyr i Danmark og vores medlemsskare udgør alt andet lige kun en lille brøkdel af det samlede antal kaninhold i landet. Vi har derfor brug for, at der også bliver appelleret til kæledyrsejerne, både for deres egen skyld – og for at begrænse smitten mest muligt”.
”Situationen skal tages meget alvorligt, og vi har virkelig brug fælles indsats og bred opbakning”, slutter formand Carsten Philipsen.
www.kaniner.dk www.dvaergkaninklubben.dk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  VIGTIGT - Kaninsygdom - VHD2
  • #1   30. aug 2016 Sad og læste om det i går, og fandt ud af at man i England vaccinerer imod det, men vaccinen ikke rigtigt findes herhjemme da det sidste udbrud man havde i Danmark var i 1992...
    Men de skriver i den artikel at man kan forhøre sig hos sin dyrlæge om de vil hjemtage vaccinen, hvis man ønsker at vaccinere sine dyr mod VHD.


  • #2   30. aug 2016 Karina, du har misset denne del;
    ”Det der gør det særligt farligt i år er også, at sygdommen har muteret til en version 2, så at sige. Og det betyder, at ingen vacciner er brugbare til netop denne type af VHD.”

    Man kan vaccinere imod VHD 1, men ikke VDH 2, som er den der er i udbrud nu.

    Sådan som jeg har forstået det i hvert fald.


  • #3   30. aug 2016 Det er rigtigt forstået, at det er en mutation. OG hvis der havde været en vaccine, skulle man nok gå flere sammen, da den er i pakninger med 10 doser, der skal bruges inden for 2 timer.
    Jeg er spændt på prisen, når den kommer


  • #4   30. aug 2016 Jeg sad og læste om spredelsen af VHD virussen via en anden kilde i går, og der stod intet om at den havde muteret. Skal ærligt indrømme at jeg ikke læste dette emne igennem inden jeg svarede, da jeg tænkte jeg jo lige havde læst det et andet sted...
    Men den kilde har så ikke haft alle info med desværre smiley


  • #5   30. aug 2016 Nej, kunne muligvis lyde som en der omhandler den "alm" VDH?

    Men voldsomt, med 10 vaccinationer der skal bruges asap o.O Lyder dyrt ja.

    Det er så frustrerende, når man står med dyr til salg - og nu bare må, afvente...


  • #6   31. aug 2016 Jeg har prøvet at forklare min datter på 7 år lidt om den.. Det gælder jo også alm. kælekaniner der ikke kommer ud på udstilling osv.

    Jeg har bedt hende vaske fingre grundigt med sæbe hvis hun har rørt andre børns kaniner, og hvis hun har rørt hendes egen også..

    Han vil så ikke komme på græs i det næste stykke tid. (De bor i lejelighed)


  • #7   31. aug 2016 Levering af en NY vaccine, der omfatter både VHD1 og VHD2, kan inden medio oktober kun ske i pakninger med 200 doser, som skal bruges inden for 2 timer efter åbning af glas. Ud over vaccineprisen skal tillægges transportomkostninger, som beløber sig til 3500 kr/transport, som tager 1 uge. Prisen er selvfølgelig excl.moms.

  • #8   10. nov 2016 Nu er vaccinen heldigvis kommet, og en del kaniner er nu vaccinerede

Kommentér på:
VIGTIGT - Kaninsygdom - VHD2

Annonce