{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.546 visninger | Oprettet:

Øremærkning... {{forumTopicSubject}}

Sad lige og diskutterede med en veninde omkring mine kaninunger.
De er blandings kaniner så jeg ser ingen grund til øremærker da de jo ikke er udstillings egnede under en eller anden race standart.

I mine øjne er det klart renracede kaniner som man selv eller evt en køber vil udstille eller avle på som man kan have grund til at øremærke.

Men så siger hun... Jamen hvad hvis en køber sælger en unge uden at fortælle hvor den kommer fra eller uden at den får sin afkomsattest med var det så ikke smart at mærke dem så opdrætter kan fremsøges via mærkningen i det ene øre??

Hvad gør I derude???
Altså.... SÅ mange blandings kaniner agter jeg ikke at lave.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øremærkning...
  • #1   26. aug 2013 Alle mine unger bliver øremærket smiley

  • #2   26. aug 2013 Nu har vi kun renracede dværgvæddere, så alle vores bliver øremærket. Men hvis jeg stod med blandingskaniner, ville jeg tænke det samme som jer. For som du siger, så skal de ikke udstilles eller noget, men som din siger, så er det altid rart at man kan finde ud af hvor en kanin kommer fra smiley Hvis jeg bestemte ville jeg have at det var en lov, at kaniner skulle øremærkes, det ville være så meget nemmere.
    - Jeg synes du skal øremærket dem, altså hvis du har mulighed for at gøre det smiley


  • #3   26. aug 2013 Jeg har faktisk selv lidt den diskussion med mig selv smiley

    For dem jeg laver til slagt ser jeg som udgangspunkt ikke grund til at øremærke, men jeg sælger jo af og til en af dem, og da alle mine moder dyr er udstillet er mange af ungerne også udstillings egnet. Og så er det jo en skam de ikke øremærkes til evt køber, plus som din veninde er inde på er det en god ting kaninen kan spores.

    Omvendt syntes jeg der skal være en god grund til at påføre dyret Det.

    Lige ptøremærker Jeg kun mine hare, men overvejer om jeg skal begynde at øremærke resten også.


  • #4   26. aug 2013 Jeg er kæledyrsavler og aktiv bruger af min øretatoveringstang. Øretatoveringen laves for at dyrene kan kendes fra hinanden, og for at man kan se, hvem der er avleren. Tatoveringen er praktisk fordi man kan finde frem til avler og kontakte denne, for at høre hvad der ligger bag kaninen, men vigtigere endnu, finde frem til dyrets ejer hvis det stikker af og bliver fundet.

    I får lige en historie kopieret fra DK's Facebookgruppe:

    "Så gav det mening at øremærke kaniner til kæl!

    Marcus løb hjemmefra for 3 uger siden, og hans familie havde opgivet alt håb om at finde ham igen. I mellemtiden blev han fundet af en skolelærerinde på hendes villavej, og de andre mennesker på vejen ville ikke kendes ved den. Ude af stand/lyst til at have kanin, gav hun kaninen til en af hendes elever på Nøvling Skole - vores genbo.
    Idag kom genboen over til os med kaninen, da de ikke længere synes de havde lyst til passe en ekstra kanin. Den så vældig bekendt ud, og da jeg kiggede i ørerne på kaninen så jeg: 3575 - 001, altså den første kanin med mit ørenummer!

    Og da vi holder et register med alle kælekanins ejere, var det hurtigt og nemt at ringe ejeren op. Hun blev selvfølgelig rigtig glad, og henter ham når hun kommer hjem fra tysklandstur

    Mine eneste tanker er, at den kanin ville være kommet meget hurtigere hjem, hvis det første skolelærerinden/genboen havde gjort, var at kigge ørerne for eventuelle numre, ligesom man ville gøre ved en funden kat eller hund.
    Og hvis flere avlere valgte at øremærke kælekaniner og registrere ejerene, så tror jeg, at langt flere ville vælge at købe deres kælekanin ved en DK-avler pga. den sikring..

    God lørdag til Jer alle"

    Behøver jeg at sige, at jeg tatoverer alle mine unger og har gjort det i flere år? smiley


  • #5   26. aug 2013 Alle vores bliver også øremærket!
    Alene af den grund at skulle kaninen forsvinde, så kan man finde ejeren igen, hvis den bliver fundet.

    Har også hørt om en historie med en kanin, som blev indleveret ved en dyrhandler og sat til salg. En købte kaninen og så at den var øremærket og undrede sig over dette, da hun ikke havde oplevet det før ved en dyrhandler. Hun kontaktede nogle fra DK, og spurgte om dette, og fandt så frem til avler.
    Det vidste sig at kaninen var slubbet væk hjemmefra, og derved kom retur


  • #6   26. aug 2013 Hehe, tak Line - så behøver jeg ikke selv skrive den! smiley

    Ovenstående er en situation jeg var i fornylig. Og selvom det ikke var en raceren hermelin i zobel, blå (som mit avlernummer på nuværende tidspunkt er forbeholdt), så er jeg da enormt glad for at kunne lille Marcus (som er en stor dreng på 1½ år nu) hjem til sin ejer igen. Så nej, jeg vil med glæde 'spilde' et ørenummer på en kælekanin, og alle unger der overlever til 7.-8. leveuge, får et nummer - om de så bliver brugt i avlen, bliver udstillet, solgt til kæl eller aflivet/slagtet.

    Og Marcus? Dengang: http://www.gnavergalleri.dk/album/storbilledevisning/17712-kaninunger_gennem_tiden_#/11

    Og nu:


    profilbillede
  • #7   26. aug 2013 Jeg har bestemt også tænkt mig at øremærke ALLE mine kommende vædderblandinger/hopkaniner, også selvom de ikke kan bruges til udstilling, men alene af den grund Lykkeline skriver smiley

  • #8   26. aug 2013 Nøjjj en masse brugbare svar I er kommet med, og det bliver jo mere og mere indlysende...
    Jo da for hulen klart at der altid er behov for det mærke, men uhhh havde slet ikke været så langt i min tankegang.
    Tak til jer alle som en, nu er jeg overbevist.. Jeg skal have dem øremærket.
    Dvs det første kuld her når nok ikke med når jeg lige skal have mit opdrætter nr først, men ellers.
    God dag alle sammen.


  • #9   26. aug 2013 Jamen det var så lidt, Rebecca! Den historie skal jo helt sikkert spredes så andre kan få indblik i, hvor vigtig en øretatovering kan være smiley

  • #10   26. aug 2013 Jeg ser øremærket som når man øremærker hunde og katte.. Det er for at man kan "finde tilbage" til dyret hvis det skulle blive væk

  • #11   26. aug 2013 Jeg øremærker ikke mine hvis de ikke kan bruges til udstilling. Ser simpelthen ikke nogen grund til at give den smerte når de ikke kan udstilles.

Kommentér på:
Øremærkning...

Annonce