{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øremærkning
  • #2   15. maj 2015 Okay så skal jeg bestemt ikke gøre dette på mine smiley

    Hvordan laver jeg sådan en, er helt ny inden for det her smiley


  • #3   15. maj 2015 Ej så slemt er det nu heller ikke.
    Det tager to sekunder og så har de glemt alt om det igen.
    Og de fleste mærker det faktisk ikke.

    Hvorfor skal folk gøre så stort et nummer ud af det og nærmest gære det til en skræk historie?
    Har man godt udstyr mærker de det slet ikke


  • #5   15. maj 2015 Victoria
    Er du medlem af DK? smiley


  • #7   15. maj 2015 nej er meldt ud, men har lige meldt mig ind igen da jeg synes det er rart at være medlem smiley

  • #8   15. maj 2015 Så tit sker det vist heller ikke den sætter sig fast. Jeg har endnu ikke set det.
    Presset øret sammen, det gør det jo ikke. Det foldes ud og mærkes på samme måde som ved en kat, bortset fra tangen ikke skal blive siddende lidt tid


  • #10   15. maj 2015 Men for at svare på dine spørgsmål, så ja alle vores øremærkes, da jeg vil kunne finde frem til ejer hvis den løber væk og samtidig kan den spores tilbage til mig.
    Der gives også hjemmelavet afkomstattest med hvor der står forskellige oplysninger smiley

    Victoria, har du set en øremærkning? smiley
    Herinde får du nærmest kun skrækhistorier fra folk fordi de selv er imod


  • #11   15. maj 2015 Her øremærkes også alle unger, og sælges også med afkomsattest.

    Af samme årsager som Malega, ift. øremærkning. smiley


  • #12   15. maj 2015 alle mine øremærkes også og får afkomsattest.
    jeg sælger også til udstilling og videre avl


  • #13   16. maj 2015 Jeg har meldt mig ud af DK, så mine sælges ikke med øremærke - kun med afkomstattest og en pose overgangs-foder smiley

  • #14   16. maj 2015 Hvordan laver i de afkomst attest smiley

  • #15   16. maj 2015 Kære Gabriel - du (og alle I andre) er altid velkomne til at overvære øretatovering i min stald - jeg har endnu ikke (og har haft kaniner i 57 år år) mødt nogen, der har været negative over øretatovering uden bedøvelse efter at have overværet det.

  • #16   16. maj 2015 Afkomsattesterne kan bestilles i blokke hos DK's webshop (shop.klaken.dk, mener jeg det er), for 25kr pr. blok.

    Andre vælger at lave dem selv, hvilket også kan være en udmærket løsning - særligt informativt, til de nye kaninejere - hvis man ikke er medlem ad DK. smiley


  • #17   16. maj 2015 Det er en "smerte" de kun skal lide 1 gang i deres liv, jeg vil faktisk anbefale at man får øremærket sin kanin, da man ser flere og flere kaniner som stikker af, og med øremærke kan andre spore sig tilbage til avleren som måske ved hvem som har købt kaninen.

    Jeg ser kun positivt på øremærkning smiley


  • #18   16. maj 2015 Mine øremærkes også. smiley

  • #19   16. maj 2015 Okay så skal jeg jo have købt det forskellige så hvad skal jeg købe smiley

  • #21   16. maj 2015 Selvfølgelig smiley
    Men vil bare bruge mit eget udstyr


  • #23   16. maj 2015 Jeg har set rigeligt øremærkninger af dyr, udført af mere og mindre øvede folk, inkl. fagudlærte folk, til at kunne danne mig den mening at jeg ikke har interesse i at øremærke mine kaniner.

    Afkomsattest laver jeg pt. i Word, da jeg synes den bliver bedst og ellers bruger jeg Kintraks til at holde styr på linier og meget andet.


  • #25   16. maj 2015 Jeg mener heller ikke at øremærkning er forkert. Det kan godt være det kan gøre en smule ondt, men det er hurtigt overstået, og det er det værd - både for dig og kanin, hvis I skulle blive væk fra hinanden :o)

    Vi øremærker ikke vores, men jeg ser ikke en grund til at det er forkert :o)

    Jeg laver afkomsattests til alle ungerne. - her er et eksempel på hvordan vi gør. Håber det hjalp lidt smiley


    profilbillede
  • #26   16. maj 2015 Byostergaard:
    Den er godt nok smart! smiley


  • #27   16. maj 2015 Angående attester, så laver vi både en selv og den fra DK smiley
    Synes ikke den fra DK er særlig oplysende, så har valgt at supplerer med min egen også. Men da det er hopkaniner jeg har, så står de fleste informationer om linjen og ungerne på hopregistret smiley


  • #28   17. maj 2015 Der er jo en grund til at der er en uskreven regel om at det kun er unger der må øremærkes netop fordi der har de meget tynde ører så det skulle ikke gøre nær så ondt - og ja de kan da sikkert mærke det. Men voldsom smerte er det nu ikke, tror det svare til når vi mennesker får lavet Piercing osv. vi kommer jo ej heller i fuld narkose. smiley

    Alle vores øremærkes og får DK afkomsattest. Så er vi sikker på vi kan spores tilbage til vores kaniner evt. hvis de skulle ende op hos en dyrehandler eller ligende. Og mange gange oplever vi at få henvendelse fra nogle som har købt en kanin med vores nummer og gerne vil vide noget om den - derved kan vi så give ny ejer den viden vi har om kaninen hvis nu afkomsattesten er blevet væk. smiley


  • #30   17. maj 2015 Det er smertefuldt for en kanin at få jaget en masse nåle inde i øret, og ligesom det er blevet forbudt at brændemærke heste, synes jeg også, det burde forbydes at øremærke kaniner smiley

  • #31   17. maj 2015 Nu synes jeg, at alle, der fordømmer øretatovering, skulle komme og o vervære øretatovering hos mig, og så vil I opdage, at kaninens største ubehag er de 2-3 sekunder, der går med at massere tusch'en ind i tatoveringen. Hvis nogen har lyst tiil at sammenlign e med chipmærkning, medbringer I bare kaniner til det. Jeg kan dog allerede nu afsløre resultatet : Chipmærkning gør langt mere ondt.

  • #33   17. maj 2015 Helt enig Jørgen, for jeg har snakket med en fra min lokale forening.
    Han sagde det tager jo kun få sekunder at øretatovere dem. Men jeg ville da gerne komme og kigge og se hvordan det bliver gjort. Synes dog dem som er imod og ikke har prøvet burde se det.


  • #34   17. maj 2015 Jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke blot kan anerkendes at vi er nogen som fravælger øremærkning? Mange af os har et udmærket grundlag, for at fravælge det, jeg ser ingen grund til at skulle deltage i flere øremærkninger og slet ikke når der ikke er mulighed for at få faglige svar på de spørgsmål der er omkring det.

    Man kan i min optik ingenlunde sammenligne piercinger og øremærkning - jeg har selv valgt at få en piercing lavet og fremgangsmåden er betydelig anderledes end øremærkning.


  • #36   17. maj 2015 "Men voldsom smerte er det nu ikke, tror det svare til når vi mennesker får lavet Piercing osv. vi kommer jo ej heller i fuld narkose"

    Var primært dét jeg svarede på smiley


  • #37   17. maj 2015 Lad os bare sige, at folk har forskellige meninger om tingene, da denne "diskution" kan varer ved i al evigheder.
    Sådan er det, nogle mennesker er bare mere pivede end andre. smiley


  • #39   17. maj 2015 Gabriel:
    De fleste avlere fokusere meget på deres dyrs helbred!
    Du ved, nok ikke helt hvordan det er for en kanin, men da deres øre er så tynde, og det går, så hurtigt når de ikke og mærke særlig meget smerte! Der er også en min. Og max. Alder pga. I mellem de 2 aldre er ørene simpelhen så bløde, at der næsten ikke er noget at mærke smiley


  • #40   17. maj 2015 Så længe kan en debat vist heller ikke vare, hvis ens bedste argument er at folk er "pivede" og ingen kan svare fagligt på de spørgsmål som kommer op.

    Men ser da gerne at nogen kommer med noget fagligt læsestof på området, mht udviklingen af kaninernes øre og derfor forskellige smertepåvirkning i øret og de andre påstande der er omkring det.

    Jeg anser ikke mig selv som pivet, jeg ved også at nogle gange må vi udsætte dyrene for noget mindre behageligt fordi det i den anden ende svarer sig, men der skal også være sammenhæng i mellem det vi udsætter dem for og det positive udfald.

    Har sagt det tidligere og siger det gerne igen, jeg vil hellere end gerne have noget faglig viden og information, for med mere viden kan man danne et bedre grundlag. Men, indtil da, så er mit grundlag det jeg har deltaget i med fagfolk, et for mig, rimeligt grundlag.


  • #41   17. maj 2015 Rollo: Hvis du brokker dig over at debatten vare længe eller folk ikke har gode nok argumentationer for deres meninger. Hvorfor bliver du så ved med at kommentere?.

    Vi har alle sammen en mening til alle ting, og det er fedt at man både kan diskutere og være enige, men stop nu, vi har hørt at du er imod øremærkning.


  • #42   17. maj 2015 Jeg "brokker" mig, fordi jeg ikke vil påduttes noget, som f.eks. at det må være fordi jeg er pivet at jeg er "imod" øremærkning. Desuden har jeg ikke decideret sagt imod, jeg har blot sagt at jeg har fravalgt det.

    Derudover så kommenterer jeg fordi jeg da stadig håber på at nogen kunne have noget fagligt om emnet - på intet tidspunkt siger jeg at det skal være 'til min fordel', men blot at det kunne være spændende.

    Jeg kan vitterligt ikke se, hvad det generer nogen, at jeg har kommenteret og uddybet. På intet tidspunkt siger jeg at andre ikke må være for øremærkning - men når man ikke benytter sig af det, vil jeg heller ikke have forskellige ting påduttet mig, som ikke har hold i virkeligheden og dem vil jeg dog have lov til at afvise.

    Tro pokker en debat aldrig udvikler sig særlig spændende herinde, når man ikke må debattere eller efterlyse noget mere holdbart eller folk ikke gider læse det skrevne.


  • #43   17. maj 2015 Jeg anser nu heller ikke mig selv som pivet - men jeg mener ikke noget dyr skal påføres unødig smerte - og øremærkning er unødig smerte.
    Jeg har fået øremærket nogle dyr hos en "erfaren" opdrætter. Det var aldeles ubehageligt at overvære, og det ene dyr endte også med et ordentligt hak i øret. Opdrætteren mente dog, det skete fordi, dyret var uopdragent smiley Han har også mærket kaniner for en af mine bekendte - og et af dyrene sprang, mens tangen sad der. Resultatet var et halv øre, som blodet fossede ud af, og de måtte aflive den på stedet smiley


  • #45   17. maj 2015 Gabriel: Ja, det mest uhyggelige er, at det er ham, der øremærker for DK i dette område smiley

  • #48   18. maj 2015 Meget fornuftigt, men det kan dog gøres betydeligt mere elegant og hurtigt.En enkelt ting vil jeg bede dig om at gøre anderledes: Ikke klippe i pap og papir med tallene - så går det ud over spidserne på tallene.

  • #49   18. maj 2015 Det er Diamond, ikke Gry smiley

  • #51   18. maj 2015 jo det er Diamond ( Chartier ) på video'en

  • #52   18. maj 2015 Til jer der mener, det ikke gør ondt på dyret: Hvorfor spræller den så??

  • #54   18. maj 2015 Jeanne har du huller i ørene? Det gjorde ondt ikk'? Men det var til at overkomme, ikk'?

  • #55   18. maj 2015 Dorte: Jo, det har jeg - men jeg valgte selv smiley Jeg mener stadig, det er en unødig smerte at påføre dyr.

  • #56   18. maj 2015 Ja du valgte selv, men synes du så også det er forkert at få huller i ørene? Er du også imod chipning, vaccination og operation af dyr? Det gør også ondt.

  • #57   18. maj 2015 Dorte: Det er ikke forkert at få huller i ørene - det er noget, vi selv vælger. Operation af dyr er jeg heller ikke imod. Det vælger vi for at redde dyret, som ellers vil lide eller dø. Operation er ikke en unødig smerte - det er øremærkning smiley

  • #58   18. maj 2015 Ikke alle vælger selv huller i ørene.

    Øremærkning kan også redde kaninens liv, og endda sikre den en god fremtid.


  • #59   18. maj 2015 Dorte: øremærkning udføres udelukkende for udstillernes skyld - ikke med intention om at redde kaninens liv eller sikre den en god fremtid, hvilket også er noget sludder i mine ører. Hvordan skulle et nummer i øret kunne sikre dyret en god fremtid eller redde dens liv?

  • #60   18. maj 2015 Hvad hvis den stikker af? Du kan på afstand se at den er tatoveret, ergo den er værd at fange. Du kan slå op hvem der har haft den i hænder, og endda kan den komme tilbage til sit hjem hvis den stikker af, bliver stjålet osv.

    Jeg forstår ikke helt at du synes det er unødvendigt. Ønsker du ikke at så done kaniner igen, hvis de stikker af eller?


  • #62   18. maj 2015 Dorte: Du kan da ikke på afstand se at en kanin er øremærket, og stikker en kanin af, er den stort set umulig at fange. I øvrigt fortæller øremærkningen ikke, hvem der er nuværende ejer, så det er et meget dårligt argument smiley

  • #63   18. maj 2015 Det er muligt at se på afstand jo. Kommer an på afstanden, men det er muligt.

    En kanin er forholdvis nem at fange hvis du ved hvordan man griber det an.

    Dårlig argument? Du fejer spørgmål væk og vil ikke forklare hvorfor du har den holdning du har. Du mener at det er okay at påføre smerte i forhold til operation. Hvad med chipning? Er du imod det?


  • #65   18. maj 2015 Nu kommer jeg til at tænke på, hvordan kan du være sikker på din kanin Sunshine ikke har ondt i sit ben? Og hvorfor avle på en skadet kanin?

  • #66   18. maj 2015 Dorte: Jeg har svaret - flere gange endda - men jeg gør det gerne igen: Jeg er imod det fordi det er unødig smerte.
    Jeg er ikke imod chipning af større dyr - ja, det er forbundet med smerte, men det er vigtigt, de har den.

    Du skal godt nok tæt på, for at se en kanin har nummer i øret. Og kaniner med hængeører kan du altså ikke se det på......


  • #67   18. maj 2015 Dorte: Hvorfor drage mine dyr ind i denne diskussion?? Jeg ved, hun ikke har ondt, fordi hun er tjekket af dyrlæge. Jeg avler på hende, fordi det er en påført skade - ikke en arvelig skade.

  • #68   18. maj 2015 Jeanne jeg har ingen problemer med at se på kaniner om de er øremærket eller ej.

    Hvad er forskellen på store dyr end på kaniner?

    At sige det er unødig smerte er ikke godt nok, når det er faktum at det ikke er unødigt. Så er der jo heller ingen grund til at få huller i ørene så.

    At den er påført og hun er undersøgt af læge betyder ikke at hun ikke har smerter smiley Det tog min venindes dyrlæge 3 måneder at finde ud af min venindes kanin havde store smerter.


  • #69   18. maj 2015 Dorte: Har du røntgensyn? For det må du altså have, hvis du uden at løfte øret kan se, om en vædderkanin har nummer i øret smiley

    Forskellen på f.eks hunde og heste der chippes er, at dyrets ejer nemt kan findes, og at det ved rejser til udlandet er vigtigt at kunne identificere dyret.
    Jeg har aldrig mødt en kaninavler, der øremærker fordi dyret i tilfælde af bortkomst skulle kunne komme tilbage til sin ejer. Rigtig mange avlere har heller aldrig dyrene på græs, så det ville være temmelig utænkeligt, de skulle løbe væk.


  • #71   18. maj 2015 Jeanne det er muligt at bryde ud af et bur. Måske kender du ikke nogle avlere der har deres dyr på græs, men kender du alle avlere?

    Men fair nok, hvis du ikke vil have dine kaniner tilbage hvis de render væk er det dit problem. Jeg ville gerne, men min han er for gammel, så jeg nøjes med at have hegnet hele haven ind. Men du skal ikke sige at det er unødvendig smerte, for det er trods alt bedre at gennemleve lidt smerte som unge end at man skal sidde på et internat og rådne op fordi ens ejer ikke kan bevise det er personens.


  • #72   18. maj 2015 Stald Wedervang: Det gør mine egne også smiley Jeg siger heller ikke alle - men rigtig mange smiley

  • #73   19. maj 2015 Nu skal jeg forsøge at dele sol og vind lige.
    Vi har allesammen et ansvar for at vore kaniner opstaldes under forhold, hvor de ikke løber væk, således at de udsættes for unødige farer. Så i den henseende burde øremærkning være overflødigt.
    Men øremærkning er en meget væsentlig del af et avlsarbejde, idet avleren kan være 100 % sikker på, at det er de rigtige kaniner, der sættes sammen og indgår i avlsarbejdet.
    Jeg oplever også, at kæledyrskøbere kommer og vil have deres kaniner parret. Her er det vigtigt, at jeg kender deres afstamning, så vi f. eks. undgår indavl med forøget risiko for at der kommer afkom med skavanker.


  • #74   19. maj 2015 Jørgen man ved aldrig hvad der kan ske, så at en kanin bryder ud af et bur er ikke nyt, også selvom buret var sikret smiley

  • #75   19. maj 2015 Jeg fik ikke øremærket mine unger pga udstilling, eller for at kunne kende forskel, men netop hvis jeg sælger en kanin som måske ved et uheld bryder ud af bur/sele. Har flere gange set folk som har fundet en fri kanin med øremærke, går ind og søger efter ejeren.

    Jeg syntes næsten det skulle være et krav når man solgte kaniner at de var øremærket.. Det er alt for ofte man høre om folk som finder små fritløbende kaniner..


  • #76   21. maj 2015 Kaniner i det fri er udsat for alle mulige fjender, som kan påføre dem en pinefuld død. Det er vores ansvar, at vore kaniner holdes inde.

  • #77   21. maj 2015 Jørgen korrekt, men det uventet kan ske smiley

Kommentér på:
Øremærkning

Annonce