{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stokroser til kanin
  • #1   26. aug 2013 blomsterne kan spises, det har jeg fundet flere kilder der fortæller, jeg kan ikke læse mig til om selve planten også kan.

• #2   26. aug 2013 Der er vel pigge på stænglerne? Og så kan jeg ikke forestille mig at nogen gider og bruge tid på at hakke dem af smiley

• #3   26. aug 2013 nej nej, stokroser er ikke en rose, de har ikke torne:) i øvrigt er mine marsvin og kanin ligeglad med den slags, de gnasker lystigt de afklippede hindbærgrene/blade i sig trods de er fulde med torne, det eneste de levner er marven fra grenene, alt blade og bark MED torne blvier spist:)

• #4   26. aug 2013 Der er ingen pigge på en stokrose smiley

Ved du noget om frøposerne, Susan?

• #5   26. aug 2013 Og blade, egentlig?

• #6   26. aug 2013 nej intet... mener vi har en havenørd herinde, men jeg kan ikke lige huske hvad han hed...

• #7   26. aug 2013 Det er Henrik du tænker på smiley Har skrevet en pb til ham, skal nok poste svar når han svarer

• #8   26. aug 2013 henrik... det lå mig lige på tungen... (eller peter eller børge...)*G* jeg er SÅ dårlig til at huske navne.

• #9   26. aug 2013 Alle dele af stokrosen er ugiftig, inklusiv roden.

I øvrigt: Bortset fra at der ikke er torne på stokroser, så er torne generelt ikke noget problem for marsvin/kaniner. De har en grovere hud og færre smertereceptorer end vi mennesker har, og de lærer hurtigt den helt særlige teknik de skal bruge for at knuse tornene inden de synkes. Man skal bare passe på at de ikke træder på tornene, for det kan gøre ondt.

Jeg kommer lige i tanke om en gif-animation af en vildkanin som brækker en tornet brombær-gren over med munden - lidt under midtvejs på denne side (det billeder, der bevæger sig) :
    http://degupedia.de/forum/viewtopic.php?t=2390&postdays=0&postorder=asc&start=30

Mine egne marsvin elsker rosenknopper og får dem serveret med torne. De spiser dog altid udenom tornene (men æder dem rask væk på brombærblade). Jeg skal prøve at lægge en video ind, som viser det med roserne.

• #10   28. aug 2013 Tak for svar, Tsok smiley

I får desuden også lige Henriks svar, bare nu når jeg havde lovet at poste det:

"Hej Line

Jeg ved ikke meget om stokroser og har ingen erfaringer med dem som foder, så det skal understreges, at jeg er ude i noget gætteri.
    Umiddelbart tror jeg ikke de er farlige, men der findes omkring 60 forskellige arter, så tør ikke sige om der kan være problemer med visse arter.
    Jeg ved, at nogen bruger blomsten som pynt på kager og i salater. Den smager ikke af noget, så det er udelukkende for et syns skyld.
    Kaniner, der dagligt bliver fodret med varieret grønt, er normalt selv klar over, hvad de ikke kan tåle og vil efterlade det urørt, hvis det er noget de ikke kan tåle.
    Du kunne jo starte med et enkelt blad, sammen med det øvrige foder og så se, om det overhovedet er noget de vil æde. Hvis det ikke er noget de vil æde, er der jo ikke meget ved at bruge en masse energi på at plukke og tøre det

Mvh Henrik"

Kommentér på:
Stokroser til kanin

Annonce