{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.717 visninger | Oprettet:

Pasning af hamster {{forumTopicSubject}}

Hey guys!
Om et års tid planlægger jeg at anskaffe mig et dværghamster. Først skal jeg dog lige på efterskole - Og have læst på lektien. Jeg har været inde på Dyrenes Beskyttelses hjemmeside og læse deres pasningsvejledning, og vil gerne lige høre, om jeg mangler noget. Her er, hvad jeg har fundet ud af indtil videre:
Hamsteren skal selvfølgelig have adgang til frisk mad og vand hver eneste dag.
Grundfoderet skal bestå af en foderblanding fra dyrehandleren specielt fremstillet til hamstere.
De skal dagligt have lidt frugt og grønt.
Man må IKKE give hamsteren halm/hø.
Man skal give hamsteren insekter, såsom melorme - Men mit spørgsmål er så bare, hvor ofte? For det er ikke et problem for mig, eftersom jeg i forvejen har krybdyr, hvilket betyder, at jeg også har foderdyr. Men det er jo ikke ligegyldigt, hvorvidt vi taler om hver dag eller en gang om ugen?
En gang om ugen skal man give det et lille stykke hakket oksekød - Dette har jeg personligt aldrig hørt om, men det kan lige så godt være min egen uvidenhed som så meget andet. Skal det være råt?
Hamsteren skal have et løbehjul. Er dette et must, eller er der alternativer? Har både dag- og nataktive dyr og vil helst ikke stresse nogen af dem. Er det en nødvendighed, kan jeg dog sagtens finde en løsning.
Hamsterens toilet-hjørne skal rengøres et par gange om ugen, hele buret i bund en gang om ugen. Buret og inventaret vaskes en gang i mellem med varmt vand.

Mangler jeg noget? Er der noget, jeg bør vide?

Er desuden på herrens mark om, hvorvidt jeg skal have et han eller hun hamster. Har kunnet læse mig til, at hanner eftersigende er roligere end hunner, og efter nogens mening kan grænse til det kedelige. Hunner derimod er nysgerrige og aktive, og kan grænse til det urolige.
Er dette rigtigt? Er klar over, at det nok er forskelligt fra hamster til hamster, men hvad er jeres erfaringer? Og hvad ville I anbefale?

Sidst, men ikke mindst, vil jeg lige høre, om jeg virkelig bør give mit hamster en foderblanding fra dyrehandleren - Eller om der er noget bedre?

Beklager de mange spørgsmål, vil bare gerne have helt styr på sagerne, inden jeg tager en beslutning - Det er trods alt et stort ansvar smiley

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pasning af hamster
  • #1   30. jun 2013 Jeg har været inde på Dyrenes Beskyttelses hjemmeside og læse deres pasningsvejledning, og vil gerne lige høre, om jeg mangler noget.
    - det gør du med garanti, for DB er vejen frem til fejlinformation desværre smiley
    Men vi tager det et af gangen smiley

    Hamsteren skal selvfølgelig have adgang til frisk mad og vand hver eneste dag.
    Grundfoderet skal bestå af en foderblanding fra dyrehandleren specielt fremstillet til hamstere.
    De skal dagligt have lidt frugt og grønt.
    Man må IKKE give hamsteren halm/hø.
    - så langt så godt, næsten. Grundfoder skal ikke bare være fra dyrehandlere til hamstere, du skal kigge efter et godt foder også, for der sælges meget discount foder pakket ind i pæne poser og høje priser smiley
    Gå efter foder-typer som Harry hamster, gerri gerbil, mr. Johnsons hamster og ørkenrotte miks, hamster complete, altromin (foder blokke), multifit til guldhamster eller den til ørkenrotter eller lignende med protein værdi over 15 % og fedt omkring 5-6 % - og uden alt for meget korn... De kan ikke omsætte alt den korn alligevel og bliver tykke af den, hvis de da ikke bare sortere det fra.
    Frugt og grønt behøver slet ikke være dagligt! De spiser højest 15-20g foder dagligt, så hvis de får grønt dagligt, så når de knap til deres rigtige foder. Frugt og grønt er supplement, og jeg ville mene højest omkring to gange ugentlig - især fordi meget grønt indeholder en del frugtsukker.
    De må faktisk godt få hø. I naturen samler de jo også tørret græs ind, men det er for at bygge rede - ikke spise! smiley så skal de have hø, så skal det var blødt støvfrit hø. smiley men det er unødvendigt for f.eks. Toiletpapir give en meget blødere, bedre og mere støvfri rede smiley (og INGEN hamstervat - det er livsfarligt for dem!)


    Man skal give hamsteren insekter, såsom melorme - Men mit spørgsmål er så bare, hvor ofte?
    En gang om ugen skal man give det et lille stykke hakket oksekød..... Skal det være råt?
    - jeg slår lige de to her sammen for de handler om det samme - hamstere skal have en kilde til animalsk protein. Jeg ville holde mig langt væk fra hakket oksekød! Det er en bakteriebombe uden lige!
    Mange hamstere vil have problemer med at fange levende foderdyr, medmindre vi snakker melorme, som så er ret fedende og derfor ikke skal gives så ofte. Nogle vil endda kun have dødt foder. Tørrede insekter eller tørt kvalitets kattefoder er nok den sikreste måde at give protein på, hvis ikke man tomgangen dagligt vil gå og lede efter rester der kan ligge og mugne i buret. Man kan og se om de vil have levende insekter, men så skal man holde godt øje med at de får dem fanget OG spist helt! Og hvis bare har en enkelt hamster, så vil to-tre melorme eller tre-fem kroketter kattetørfoder om ugen være rigeligt smiley

    Hamsteren skal have et løbehjul. Er dette et must, eller er der alternativer?
    - Det kommer an på, hvilken art vi snakker om. Guldhamstere hare bedst af t have et, hvis ikke buret er meget stort og meget udfordrende. Dværgene kan bedre underholdende med et bur proppet op med tunneler, klatresteder, gravesteder osv smiley kineseren trives også fint uden hjul - hvis buret er stort nok og der er nok at lave.

    Hamsterens toilet-hjørne skal rengøres et par gange om ugen, hele buret i bund en gang om ugen. Buret og inventaret vaskes en gang i mellem med varmt vand.
    - hvis du køber et ordentligt bundstrø (og nej det er spåner ikke i den henseende) og buret er stort, så kan du nøjes med at skifte buret helt hver hele til halvanden måned is ikke sjældnere smiley
    Jeg bruger pt en blanding af boxo og bøgeflis til min kineser og det er vel snart 7 uger siden hans bur blev skiftet og det trænger ikke vildt endnu smiley
    Til toilethjørne er en skål med chinchilla sand god - mange blive delvist renlige og sådan en skål er nem at rengøre hver anden- tredje dag smiley samtidig tjener den det formål at flere af arterne har godt af sandbad for at holde pelsen fin og ren. (Især campbells og robo'er kan få frygtelig fedtet pels uden...)

    Mangler jeg noget? Er der noget, jeg bør vide?
    Tja hvis du er nysgerrig på at vide mere, så gå ind på de to danske sider, som er dedikeret hamstere: hamsterinfo.dk og hamsterland.dk smiley


    Er desuden på herrens mark om, hvorvidt jeg skal have et han eller hun hamster. Har kunnet læse mig til, at hanner eftersigende er roligere end hunner, og efter nogens mening kan grænse til det kedelige. Hunner derimod er nysgerrige og aktive, og kan grænse til det urolige.
    Er dette rigtigt?
    - det kommer meget an på hvilken art du er ude efter og hvilken linje du får hamster fra. Så vælg først den art du er interesseret i, find en opdrætter og spørg ind til, hvordan kønsfordeling er i den linje smiley det kan nemlig nemt være totalt modsat! smiley

    Sidst, men ikke mindst, vil jeg lige høre, om jeg virkelig bør give mit hamster en foderblanding fra dyrehandleren - Eller om der er noget bedre?
    Hvis du er kræsen og selektiv kan du finde et ordentligt foder i dyrehandlen, men der findes kun ét foder på markedet som ikke kræver nogen tilskud af protein og det er hamster complete. Men det er dejligt nemt at supplere med protein, så valget er lidt større heldigvis smiley


  • #2   30. jun 2013 Jeg er fulstaendigt enig med Pia- Naesten hele vejen.

    Men jeg syntes virkeligt et loebehjul er er must. Hamstre i naturen kan läbed op til 8 miles pr. nat- Og selvom du har et 160x40cm bur er det ikke nok til at tilfredstille det behov!
    ...Men det er en smagssag.
    Jeg har et dvaerghamster med et hjul; Det hedder flying saucer. Man kan overhoved ike häre det, og hvis man kan skal man bare putte noget olie på spindlen.

    Jeg bruger selv hamster complete fordi hun sorterede i harry hamster- Men så får hun en lile procentdel froe, kerner og noeddesorter. smiley


  • #3   30. jun 2013 Mange tak for de gode svar! Specielt tak til Pia B. smiley

    Har lige et sidste spørgsmål - Skal hamstere have saltsten?


  • #4   30. jun 2013 Forresten! Angående legetøj, har jeg set, at man kan få en bold, som hamsteren kan løbe inden i - Hvad er jeres mening om den? Er det forsvarligt? smiley
    http://www.maxizoo.dk/til-gnaver-medium.html


  • #5   30. jun 2013 Mine hamstere kastede op, hver gang de var i den bold, så vil ikke anbefale den. smiley

  • #7   30. jun 2013 at en hamster KAN løbe op til 8 miles er en ting - en anden ting er om de faktisk også gør det! smiley
    Der er stor forskel på, hvor territoriale de forskellige arter er, og en hamster som har rigeligt med mad og vand i sit territorium ville ALDRIG bevæge sig ud på en tur der er 8 miles. hvis den kan blive fri smiley den ville tøffe rundt i eget territorium og de er faktisk ikke pokkers store - størrelsen afhænger af art og habitat naturligvis.
    Nogle (f.eks. kineseren) holder mere af at klatre eller grave (robo'en) frem for at løbe rundt i et hjul! Hjulet bliver en substitut for deres foretrukne aktivitet - derfor jeg skriver at hvis hjulet skal undværes, så skal miljøet beriges på anden vis ift. deres adfærd! smiley Robo'er holder af at have MEGET tykt bundstrø at grave i - de er næsten som ørkenrotter til at grave gange! kineseren elsker at klatre rundt og vil hellere klatre rundt i grene og grave små gange end at løbe rundt på jorden. smiley

    og nej - de skal ikke have saltsten, det er penge ud af vinduet smiley

    Simone - din hamster kastede ikke op (mig bekendt har hamstere ikke opkast refleks, ligesom mange andre gnavere ikke har!), den tømte formentligt sine kindposer for mad! smiley
    Det er en reaktion de har når de bliver mildt stressede, mange hamstere gør det også som unge, når man håndterer dem i starten og en del voksne kan også finde på det, hvis de flytter i nye omgivelser, kommer op i fremmede hænder osv. smiley
    Det er meget diskuteret om de bolde er gode eller ej - nogle kalder dem dyrplageri, andre mener de er uundværlige smiley
    Der er kun en måde at vide om ens hamster gider den - prøv. Hvis hamsteren fryser og ingenting vil, så drop idéen. Jeg har haft hamstere som elskede bolden og andre der frygtede den. Så der kan man kun prøve sig frem. men husk - hvis den kan lide det så ikke længere tid end 20-30 minutters tid! de har jo ikke ret mange muligheder for "sikre" pauser og der er mad eller vand i den. Mine har altid fået 5-10 minutter af gangen og så tilbage i buret smiley


  • #8   30. jun 2013 Hmm.. det var hvid/gult skum og alle tre gjorde det smiley

  • #9   1. jul 2013 Elizabeth - Bor du i jylland? smiley
    Pia B. - Off topic, men hvor køber du det "boxo", du talte om, at du brugte til underlag? smiley

    Okay, tror jeg vil give den en chance - Så må vi jo se, hvad hamsteren siger til det smiley Giver også løbehjulet et skud, og alt efter hvor meget lyd det giver fra sig, er det dog ikke sikkert, at det forbliver i om natten. Men man skulle tro, at det var muligt at skaffe et, der ikke larmede.
    Mht. løbehjulet, gør det så nogen forskel om det et stående eller et, der hænger på tremmerne? Beklager de mange, formentlig dumme spørgsmål smiley
    Vil gerne have en campbell, forresten.

    Mange tusinde tak for hjælpen indtil nu! Sætter virkelig pris på, at I vil dele ud af jeres viden, det er en kæmpe hjælp smiley


  • #11   1. jul 2013 Jeg køber boxo comfort hos Lux-shoppen.dk - det er nemt fordi jeg bor så tæt på dem, men portoen plejer at være til at betale sig fra ellers smiley

    Gør dig selv en tjeneste og undersøg markedet ift. hjul - gå efter wodent wheel eller flying saucer (IKKE den billige kopi Running disc - de larmer nemlig og kører ikke ret godt!)
    og de skal stå - et hjul der hænger i tremmerne er = et bur der larmer... smiley
    har man mulighed for det, så sæt det oven på masser af strøelse eller på et stykke tæppe e.l. så det ikke klaprer mod bunden af et plastik bur smiley


  • #12   2. jul 2013 Elizabeth - Argh! smiley Så går det nok ikke smiley

    Pia B. - Okay, mange tak! Mht. campbells, ved du så, om de foretrækker at grave, løbe eller klatre? Vil jo helst indrette buret bedst muligt smiley


  • #13   2. jul 2013 Boxo comfort kan købes i stort set alle dyrehandlere, men lux-shoppen er rigtig god, hvis du kan leve med fragten:) De er hurtige til at få pakket og sendt, og du modtager løbende sms'er om hvor langt de er. Jeg har bestilt der to gange, og begge gange er det pakket og sendt samme dag, så jeg har det dagen efter - det er service!:)

    Frugt og grønt skal du ikke give i for store mængder, da de har tendens til at gemme overskydende mad, og det så ligger og rådner i et hjørne. Så gib lidt af gangen og kig på mens de spiser det. Jeg gav min et par ærter af gangen ind imellem, og det var han helt vild med. Toiletpapir fungerer perfekt som redemateriale. Gerne 3-lags, da de kan få meget tid til at gå med at rive det fra hinanden og bygge en rede af det - man bliver overrasket over hvor meget 3 stykker toiletpapir kan komme til at fylde når det er blevet flænset:)

    Rigtig god fornøjelse med dit hamster, de er simpelthen skønne, og jeg håber du får meget glæde af ham eller hende:)


Kommentér på:
Pasning af hamster

Annonce