{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

Kanin mad:) {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Ja der har været mange indlæg omkring fodring af kanin.
Men vil gerne vide om hvor meget der er FOR meget?

Når jeg søger indlæg skriver folk jo i procenter hvor meget foder de skal have. F.es 50% hø, 40% grønt og 10% foder.

Men det fortæller mig jo ikke hvor meget tingene af?
Lille Elliott jeg har på knap 9 uger.

Han har/får:
- Fri adgang til hø, altid.
- Græs morgen og aften i sin høbold + lidt ved siden, og et par gulerødder om dagen + lidt agurk (grønsager vil jo svinge men det er det jeg har givet ham de sidste 2 dage)
- 25 gram Cuni Complete foder.

Er det nok?
Er det for meget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin mad:)
  • #1   26. jun 2013 Altså jeg synes personligt, at det lyder fint. Men det er vigtigt at kigge på sin kanin, er den normalvægtig, spiser den sit hø og halm osv. Hvis den ikke spiser sit hø ville jeg skære ned på pillerne.

    Men hvis alt svinger, burde det jo være godt smiley


  • #2   26. jun 2013 80% af deres mad skal består af hø:D

  • #3   26. jun 2013 Jeg syntes det mest optimale er, 80% hø, 15% grønt og 5% piller.

    Hvor meget vejer han? Man plejer at sige 15-25gr. pr. kg.


  • #4   26. jun 2013 80% af hans mad er ihvertfald ikke hø. Han spiser af hans hø, men han tømmer ikke en høhæk om dagen.

    Tilgengæl spiser han meget græs, mælkebøtteblade også har han fået lidt bøgegrene med blade på, som han syntes var vældigt interessant!


  • #5   26. jun 2013 Missbims: Han vejer ikke ret mege,t han er meget lille. Men dyrlægen har sagt at man skal gå efter den vægt man regner med de bliver (ca. 2 kg) fordi at de skal have noget at vokse på smiley

  • #6   26. jun 2013 Cammilla, så må du skære ned på andet. Den lille skal have en diet på 80% hø for at få et godt og optimalt tarmsystem.

    Når ja, den er jo sådan en lille ninus.
    Men syntes det er positivt du variere grønt- Så bliver han ikke en kræsenpind når han bliver voksen.


  • #7   26. jun 2013 I kaninhåndbogen står det anderledes end hvad du siger smiley
    (link fjernet)


  • #8   26. jun 2013 Dansk Kanin avler forening anbefaler også mere græs frem for mere hø..

    "I vintersæsonen kan foderet bestå af rodfrugter, grøntsager, frugt og tørfoder (kaninpiller, halm og hø). Om sommeren kan foderet bestå af diverse grønt, grøntsager, frugt og tørfoder."

    "Kaninen kan leve af kaninpiller, men kaninen er fra naturens hånd ikke skabt til kun at æde et kompakt ensidigt pillefoder. Pillerne sørger for, at kaninen får de vitaminer, den har brug for, men derudover trives den med en alsidig kost, - det er langt det sundeste for fordøjelsen og for kaninens velbefindende.

    På udyrkede områder

    Her kan du indsamle en mængde velegnede foderplanter såsom:
    Blade og blomster af mælkebøtte, vejbred, røllike, kulsukker, bynke, gåsefod, lucerne, kløver , tidsler, brændenælder, skvalderkål samt græsser af mange forskellige arter. Saml kun planter du kender, lån eventuelt en bog med billeder af de forskellige planter på biblioteket eller find dem på nettet, før du begiver dig ud i naturen."


  • #9   26. jun 2013 helt fint han er jo en dreng i voksealderen

Kommentér på:
Kanin mad:)

Annonce