{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.565 visninger | Oprettet:

Kathrine T
Kathrine T
Tilmeldt:
20. maj 2013
Følger: 2 Emner: 10 Svar: 41

Er kaninen et flokdyr?:) {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg går på en byggelegeplads hvor en af de voksne mener at kaniner er flokdyr. Derimod mener jeg at kaniner ikke er flokdyr og hvis man holder dem sammen kan det ende med at den svageste dør eller får mange skader. Så jeg ville lige have svar på spørgsmålet fra nogle som jeg synes er mere erfarne end den voksen på byggelegepladsen.
Tak for svaret på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er kaninen et flokdyr?:)
  • #1   17. jun 2013 Nope, de er ikke flokdyr. De er kolonidyr.

  • #2   17. jun 2013 Kaniner er kolonidyr, den burde snart være fesent ind.. smiley

  • #3   17. jun 2013 Ej en øv måde at svare på Regitze smiley
    Nej det er kolonidyr så du har helt ret.


  • Kathrine T
    Kathrine T Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 10 Svar: 41
    #4   17. jun 2013 Det siger jeg til ham den voksne imorgen og så kan jeg prale med at jeg har ret smiley

  • #5   17. jun 2013 Utroligt som folk ikke kan have noget sjov

  • #7   18. jun 2013 At snakke grimt til andre er ikke noget med at ha det sjovt!

  • #8   18. jun 2013 gu er de da flokdyr: en lille gruppe hunner og en enkelt han på et STORT område er sådan de lever i naturen... men de skal have et privat sted hver især at fortrække til. En af mine veninder sagde det meget rammende: "heste er jo også flokdyr, men ingen propper da to heste ind i samme boks selvom de plejer at gå på samme mark?" (medmindre det er mor og føl selvfølgelig)

  • #9   18. jun 2013 Det er åbenbart kun unge der kan have det sjovt Diana..

  • #10   18. jun 2013 Øh nej de er kolonidyr. Og lever IKKE flokke, men i kolonier. Det er IKKE det samme.

    (link fjernet)


  • #12   18. jun 2013 nå men så er hesten vel hellere ikke et flokdyr, den gider heller ikke gå i bås med andre som regel...

  • #13   18. jun 2013 Det var faktisk et godt spørgsmål Susan..

  • #14   18. jun 2013 Regitze: faktisk var det ikke et spørgsmål, men mere en konstatering... hesten samler sig jo også i mindre flokke med kun EN fertil han. Hunnerne har også en rangorden indbyrdes i flokken. Hesten gider heller ikke spærres inde på et par m2 med en anden hest, alt passer på kaniner så jo kaninen er sgu også et flokdyr hvis hesten er... og hvis ikke kaninen er flokdyr, ja så er hesten heller ikke... mennesker har en tendens til at mene at flokdyr er nogle dyr der æææææælsker at putte sammen i en stor bunke hver aften, men naturen er ikke så sort/hvid... det har meget at gøre med på hvilket stadie i sit liv dyret er, er den i den reproduktive alder? er det en unge eller et ungdyr? hankaniner kan jo også sagtens sammen ligesom han-føl, men når begge bliver kønsmodne så har vi balladen.... man ser også hopper mobbe hinanden, det gør dem da ikke til mindre flokdyr af den grund. Alt er et spørgsmål om arealet af det område de har og boltre sig på... jeg ville fx mene det var dyreplageri at smide to fertile hankaniner ind i et bur sammen. Men puttede du dem ud på en indhegnet mark så lur mig om ikke de ville opsøge hinanden alligevel for at æde sammen og hjælpe hinanden med at holde udkig efter fjender... men når det blev aften ville de gå hjem i hver sin jordhule.
    vi kan lige smide marsvinet med i den her også: fertile hanner er NO-go sammen med hunner, de kan dog ofte enes UDEN hunner i nærheden for de HAR en trang til at opsøge en flok. De vil helst være i flok med damer som eneste han, men er der ingen damer, ja så kan en anden han gøre det ud for flokken... igen skal to hanner have MERE plads en en hun og en han ville skulle have for at det kan gå gnidningsløst... det er mændenes skyld det hele;)


  • #15   18. jun 2013 Jeg synes det er meget rigtig det du skriver!!;)
    Susanne S:-)


  • #16   18. jun 2013 det er faktisk set flere gange at flere fertile marsvine hanner sammen med en gruppe hunner sagtens kan lade sig gøre hvis bare de har en stor fold og gå i.



  • #19   18. jun 2013 Stald Elja: det er ikke heste der virker som kolonidyr, men kaniner der virker som flokdyr.

    Hos heste ses tydeligt der sociale behov. De beskytter hinanden og gør hinanden trygge. Hvis du har en flok heste og tager alle heste ud pånær én så ville denne hest med højst sandsynlighed gå i panik og vrinske efter de andre. Derudover gnubber heste hinanden og leger med hinanden. Især ungheste leger meget med hinanden.


  • #20   18. jun 2013 Susan: Heste er så flok dyr. Selvom de i ikke står i samme boks. Så står de jo ved siden af hinanden, ved ikke om du har forstand på heste eller ikke. De kan bestemt ikke gå alene... Derfor der også er en ny lov om at heste ikke må gå alene..
    Kaniner er koloni dyr, ja.


  • #21   18. jun 2013 et kolonidyr er også et flokdyr, de har bare hvert sit hul i jorden...;)

  • #22   18. jun 2013 Strukturen i flokdyrs levemåde er ikke samme som strukturen i kolonidyr.

    Derfor forskellen. Med andre ord flokdyr lever ikke sammen på samme måde som kolonidyr gør. Og forskellen er ikke bare de har hver deres jordhule

    Især steder som herinde skal man gøre meget ud af hvad forskellen er. Hvis man bare siger ja kaniner er flokdyr så vil en masse meget let tænke at så kan de jo bare smække 2 kaniner i samme bur, og så opstår en masse trælse situationer da kaniner ikke bare lever samme i bure ligesom f.eks marsvin gør.



  • #23   19. jun 2013 Ja men heste kan ikke gå alene, da det er et flokdyr.

  • #25   19. jun 2013 camilla: det der lovkrav, hvor står det? er lidt nysgerrig...

  • #26   19. jun 2013 Det er kun et lovkrav at de skal gå sammen hvis de er under 2 år, desværre...

  • #28   19. jun 2013 Nej lovkravet er at heste skal gå sammen med en anden.
    Når de er over 12, eller 14 kan ikke huske hvad det er, men der må de åbenbart godt gå alene, fordi så har de ikke brug for det sociale, og det er noget pjat, ALLE heste skal have en makker..
    Susan. Kan se om jeg kan finde det..


  • #30   19. jun 2013 Lige præcis, men store dressur hest, kunne bestemt ikke alene, om det var 5 minutter eller flere timer hun bar hysterisk! Derfor syntes jeg ikke det er fair overfor hesten at den skal stå alene.

    - Men loven er vidst lavet om nu til at når den er fyldt 3-4 år må den gå alene. I dens ungheste tid skal den have en makker. Men det syntes jeg er utilgiveligt!


  • #31   20. jun 2013 Regitze - Ville du selv syntes det var sjovt hvis nogen svarede dig sådan på noget du ikke vidste noget om?

    Camilla - Har du et link til loven, for jeg kan kun finde denne: http://www.vfl.dk/NR/rdonlyres/4D69074D-A34B-47EB-9A63-286E2D6425FA/0/GuideLov1.pdf


  • #33   20. jun 2013 Stump: jeg syntes efterhånden du er rigtig god til at svine andre i dine indlæg. Put du bare to små hingste ind i samme boks, det bliver lidt af en dyrlægeregning...

  • #34   20. jun 2013 Sjovt nok kan man putte to hingste i sae boks, jeg har en veninde som har to hingste og de går ikke mere end en meter fra hinanden!

  • #37   20. jun 2013 Så er marsvin vel heller ikke flokdyr.

    Hingste kan gå sammen hvis ikke der er hopper i nærheden. Hvis de kan lugte en brunstig hoppe slår de næsten hinanden ihjel.

    Der findes fx mange der har unghingste folde med store flokke af unge hingste. Dette fungerer fint.

    Det er jo det samme med marsvin. Hanner kan som regel gå sammen. Men hvis der er brunstigt hunner lige ved siden af så er der chance for at de ryger i totterne på hinanden.


  • #38   20. jun 2013 Susan: Det et jo helt naturlig adfærd af hannerne slås om hunner, og har intet at gøre med om de er flokdyr eller ej. Du kan ikke sige at de ikke er flokdyr bare fordi hingste kan kæmpe ret heftigt om hopperne - det er naturlig adfærd. Stærkeste hingst vinder = stærkere FLOK.

  • #39   21. jun 2013 Undskyld men kan ikke stoppe med at grine. Det kan være forskelligt hvem der kan gå sammen.Jeg kendte en der ejede en hingst, som ikke kunne være i nærheden af andre heste og den anden hingst hun havde elskede at gå sammen med andre, lige meget om det var hopper eller hingste. Det lidt det samme med mine kaniner. Jeg har 2 kaniner der elsker hinanden og de kan ikke skilles ad. Mens i siger at kaniner er kolonidyr ikke kan gå sammen. Ja det går meget an på hvor meget plads de har, for mens mange har avls kaniner der går i bure hvor kaninerne næsten intet plads har(efter min mening) Har mine 2 kaniner et kæmpe udendørs bur, hvor de har lov til at være kaniner. Det kan gave gange og sove i den og så kan de have det godt på den måde.

  • #41   21. jun 2013 Ja, det går jo også an på hvem man kender, en jeg kender giver dem ikke nok plads:) Men som jeg altid har sagt til min mor, hvis jeg nogensinde flytter i lejlighed,så bygger jeg altanen større og bruger det som bur xD


  • #43   21. jun 2013 jeg sidder og spekulerer over hvordan du har tænkt dig at bygge en altan større?

  • #44   21. jun 2013 Jeg som avler har store bure smiley og Dexter nu ikke så slemt med kaninavlere. De rigtige avlere ved hvad der skal til, især med udstillingshus da de skal holde dem selv i god form.

    Kaniner må ikke gå sammen hvis de ikke har rigtigt meget plads.


  • #46   23. jun 2013 lige præcis, alle dyr er jo ikke ens, men samtidig fortjener de, de samme muligheder, alle heste burde få en makker, om de så er 5 eller 20! smiley


  • #48   5. dec 2013 Ja:) Alle heste fortjener en at gå sammen med:) (Jeg synes jeg har hørt noget om en eller anden lov om at heste/ponyer skal gå 2? eller er det bare et rygte?) Min kaniner har det godt sammen og har mega meget plads og har mulighed for at gøre som kaniner nu smiley

Kommentér på:
Er kaninen et flokdyr?:)

Annonce