{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.034 visninger | Oprettet:

Lars B
Lars B
Tilmeldt:
3. maj 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14

Vores 2. han marsvin {{forumTopicSubject}}

Vi har haft et marsvin (4 mdr. HAN) i omkring 2 mdr. nu, og i dag anskaffede vi os en ven til ham (5 uger også HAN).

Ligeså snart vi lagde dem sammen hoppede den ældste på den lille og parrede igennem (stakkels lille ven).

Hvornår finder vores ældre marsvin ud af at hans nye lille ven er en HAN og ikke en HUN, og hvornår stopper han med at hoppe på ham?

Hvad kan vi gøre? Hjælper det at kastrere?

Og vigtigst af alt: nu er den ældre han begyndt at lugte HELT vildt efter han er begyndt at hoppe på den lille. Han har aldrig lugtet sådan før. Det stinker virkelig.. Kan ikke beskrive hvordan det lugter..

De slås dog ikke, bidder eller skærer tænder af hinanden, det er vel et godt tegn..




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vores 2. han marsvin
  • #1   15. jun 2013 Er den nye han 2 uger ?!

  • #2   15. jun 2013 jeg håber du har skrevet forkert da du skrev den yngste var 2 uger? de skal være MINDST 4 uger før man overhovedet tager den fra mor for de dier stadig op til 4 ugers alderen...? Så er dne kun 2 uger skal den tilbage til mor, helst i går...
    Prøv at tjek om hans analsæk er forstoppet, det kan godt være det der lugter fordi han pludseligt er begyndt at bruge den... de vender den sådan lidt udaf for at lugte mere når de bliver dominante, og er dne forstoppet stinker det MEGET.
    du kan se her hvor den sidder http://www.hammie14.com/skitch//IMG_0329-20130128-213845.jpg hvis der er en bule der skal den renses ud. Det er et stinky job, men med gummihansker på og masser af opvaskemiddel skal det nok lykkedes....;)


  • Lars B
    Lars B Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #3   15. jun 2013 HOV, den er 5, helt forkert skrevet sorry!

  • #4   15. jun 2013 pyh, godt:)

  • #5   15. jun 2013 Det er meget normalt at hanner som brummer, vugger og parre den anden helt vildt begynder at lugte. De duft markerer også ofte buret og slæber bollerne i bundlaget. det lugter grusomt mens det står på.

    Det er også ganske normalt at den store vil parre den lille det går over med tiden og bliver mindre og mindre. Men derfor kan de forsat godt tage nogle ture hvor den ene parre den anden.

    Han marsvin er ikke så kloge at de kan se den anden også er en han. De parre sgu løs alligevel.


  • Lars B
    Lars B Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #6   15. jun 2013 Sortfod, det er lige præcis det der sker, det som du nævner.. Den ældre brummer og slæber bollerne rundt mens han går stille og roligt rundt i buret.. Og det STINKER, vi har måtte åbne alle vinduerne fordi det stinker så meget.

    Hvor længe tror du det varer ved? Vi har et par dage til at aflevere den lille tilbage hvis de ikke kan sammen...


  • #7   15. jun 2013 Det er jo ikke fordi de ikke kan sammen. Hvis ikke de kunne sammen ville de slås, og det lyder det ikke til de gør.

    Så altså de kan godt sammen.

    Det er svært at svare på hvor længe går inden den store han dropper det og finder det naturligt at den lille han er der. Og at han ikke finder den lille han ny og spændende mere.

    Du må væbne dig med tålmodighed og holde lugte ud


  • Lars B
    Lars B Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #8   15. jun 2013 Forresten ville det hjælpe at kastrere? Ville den ældre lade være med at hoppe på den lille lige så meget, og ville lugten forsvinde? smiley

  • #9   15. jun 2013 lugten vil forsvinde nogle måneder efter en kasteration, så hvis det skulle hjælpe på DEt her skulle han allerede være kastreret, det er for sent nu;) Dominansadfærden stopper så snart den lille og den store har klarlagt hvem der er boss, det tager sjældent mere end et par dage...


  • Lars B
    Lars B Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #10   16. jun 2013 Ok super tak for svarene.
    Det er allerede meget bedre i dag. De ligger roligt og der lugter ikke så meget som i går da den ældre gik helt amok. Dog siger den ældre stadig brummelyde, det svært at beskrive hvordan men det er sådan nogle lange brum der kommer fra ham. Bortset fra det er det helt umuligt at tage den ene op nu uden at den anden skal med. smiley Hvis man gør det, begynder den anden at pive helt vildt fordi vi tager hans ven fra ham. Det sødt.. De har ligget op ad hinanden hele natten. smiley Tror virkelig vores marsvin har fået godt af at få en ven, han er også blevet mere tam nu, han er nemmere at tage op end før hvor han farede rundt i buret fordi han var bange for at blive taget op.


  • #11   16. jun 2013 lyder som om det går helt efter bogen:) jeg har flere hangrupper, de laver aldrig det der stinke stinke medmindre jeg har været så dum at sætte dem på græs lige på en plet der har gået hunner uden det har regnet først og fjernet lugtene...

  • Lars B
    Lars B Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #12   17. jun 2013 Hmm, det går desværre ikke så godt mere med dem. De er begyndt at slås ret meget. Specielt den store som tit bider efter den lille. Hvad vil i anbefale at gøre? Vi vil meget gerne beholde den lille, da den er ekstrem tam og nem at kæle med.

    Vi har overvejet at kastrere den, og anskaffe os en hun til den. Men hvad er bedst at gøre lige nu? Den er jo kun 5 uger gammel, er det ikke for tidligt at kastrere ham? Og hvad med at finde en hun til ham, er det for tidligt eller skal vi vente lidt? Og hvilken hun skal vi finde, en ældre eller yngre?

    Slås hanner og hunner i øvrigt ligesom 2 hanner?


  • #13   17. jun 2013 bider efter, eller siger fra? når dyr opdrager siger de ikke "hø her lille ven..." den lille får et hak når den gør noget forkert, sådan er det. Jeg tror ikke på en voksen han ikke kan sætte en 5 ugers unge på plads hvis han bare får lidt tid.
    Hvis den store LØBER rundt efter den lille og bider ham så kan jeg forstå det, men sidder den store fx og spiser noget og kommer den lille og vil tage det, ja så skal den store jo sige NEJ! på en eller anden måde...
    Er der huller i den lille? hvis ikke så ER det ikke alvorligt. Du har set marsvins tænder ikke? bider de for alvor så går der hul!


  • #14   17. jun 2013 og ja du kan godt forvente en hun vil sige fra overfor hannen præsis som der sker nu, så jo de "slås"... hvis man kalder opdragelse at slås;)

  • Lars B
    Lars B Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #15   17. jun 2013 Det er faktisk den lille som konstant siger fra når den store prøver på noget. Den store vil tit hen og snuse den lille i numsen, og det bryder den lille sig ikke om så enten løber den væk, eller også slår den ud efter den store med hovedet. Det samme når den store vil parre den lille.

    Der er ingen bidemærker. Den store har dog ikke skarpe tænder, har tit prøvet at blive bidt af den uden at det har gjort ondt, den lille derimod har vildt skarpe tænder.

    Jeg vil tro at i løbet af 10 minutter render de i totterne på hinanden 4-5 gange. Og den store render konstant rundt og brummer af den lille.

    Jeg har på fornemmelsen at den lille bare gerne vil være i fred, for når den fx. spiser kommer den store hele tiden hen og "stjæler" maden fra den lille, eller hopper på den og parrer den. Synes det er lidt synd for den lille.

    Jeg har optaget en lille video af deres adfærd, jeg kan prøve at uploade den.


  • Lars B
    Lars B Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #16   17. jun 2013 Her er videoklip: http://www.gnavergalleri.dk/video/marsvin/13960-chip_og_chap?status=1

    Det er dog ofte mere voldsomt end vist i den film, kan være ret svært lige at fange de rigtige øjeblikke med kamera, men det er noget i den stil. Og det står på rigtig tit. Hvis de har været nede i buret i lang tid kan de godt vænne sig til hinanden, men hvis vi tager dem op (eller den ene) for at kæle lidt, starter det hele forfra så snart de forenes i buret igen.


  • #17   17. jun 2013 har set videoen...
    altså hvis du vil skille to marsvin ad for det der.... så er det ikke marsvin du skal have. Den lille siger fra og den store går lidt over mod hjørnet og står og spiller smart med brummen og vuggen osv... det går HELT efter bogen det der.
    Det eneste jeg kan se er galt der er et møjkedeligt bur for at sige det rent ud*SS* hvor er broen de kan løbe over? hvor er plastrøret de kan bruge som tunnel? og høet? hvor er de store bunker hø de kan lege muldvarp i? det bur der er et trist syn og jeg kan godt forstå den store ikke har andet at lave end at rende og drille den lille... det er ikke ondt ment det her;) Men kender du mundheldet "når krybben er tom bides hestene"? en smule hø og to-tre foderpiller er hvad der er, så vidt jeg kan se.
    en tom cornflakespakke proppet med hø er udmærket beskæftigelse for sådan to kræ, prøv det:) du vil sandsynligvis opdage de helt glemmer at skændtes hvis de bare har noget at lave:)


  • Lars B
    Lars B Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #18   17. jun 2013 Ok, hvis du siger det er normalt så giver jeg det en chance. smiley

    De har 2 huse de kan gemme sig i, jeg fjernede dem dog lige så det var nemmere at filme. smiley

    Tak for dine råd med buret, det er første gang jeg har dyr, så har ikke rigtig erfaring med bur osv. Men skal prøve med en bro og en tunnel som du selv siger.

    De får i øvrigt en lille bunke nyt hø hver dag de kan lege med, men skal prøve at give dem noget mere. smiley


  • #19   17. jun 2013 Det er har intet med at gøre de ikke kan enes.

    Det hele er stadig nyt og de afprøver stadig hvem der skal bestemme, og sådan.

    De er ikke en gang i nærheden af at slås eller ikke at kunne gå sammen.



  • #20   17. jun 2013 fandt lige en video på youtube http://www.youtube.com/watch?v=q9s3bWZDdQM hvor du tydeligt kan se hvordan de to hanner her VILLE have røget i totterne på hinanden hvis ikke der havde været tremmer imellem. Der ville have flydt blod her og de skulle helt sikkert ikke gå sammen de her to. Det er den der tænderskæren du skal lytte efter, det må de helst ikke sige...

    Det gør IKKE noget de brummer som en gal eller lyder som når du gnider en våd ballon (prøv det, det lyder fuldstændigt som et pivende marsvin*LOL*), men de må IKKE hakke tænder på den der måde, det er sidste advarsel før der falder et rigtig bid. Sålænge du ikke hører den lyd så ignorer hvad de finder på;) jeg kunne faktisk ikke finde nogle videoer på youtube der viser en rigtig slåskamp mellem to hanmarsvin, de få der hed noget med "piggyfight" og den slags var bare småfnidder folk havde misforstået... Men jeg har selv set det et par gange hvor to hanner fx ikke har kunnet gå sammen mere fordi de begge ville være boss. Bliver det alvor er det altså noget med de ryger på hinanden, ofte bider fast i skulderen og triller rundt og man kan INTET gøre andet end at forsøge at få en bog eller kost eller andet ind mellem dem, man må IKKE sætte fingrene imellem for så er der næsten garanti for en flænget hånd. Det er noget man virkeligt forsøger at undgå den slags så nej jeg vil ikke sætte to af mine hanner sammen jeg ved ikke kan sammen for at filme det, det kan meget nemt koste en tur til dyrlægen for det går virkeligt vildt for sig hvis det er rigtig slåskamp, det ønsker man ikke at fremprovokere...


Kommentér på:
Vores 2. han marsvin

Annonce