{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.211 visninger | Oprettet:

Utaknemlig kanin? Findes de? {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften lyder, vil jeg gerne spørge jer om der findes utaknemlige kaniner, eller om man kan komme til at fejltolke deres handlinger.
Jeg har en løvevædder, som er ved at drive mig til vanvid. Hun bider og graver i tremmerne døgnet rundt. Jeg har prøvet så meget!!
Af tørfoder får hun omkring 50g, hun vejer lidt over 2kg.
Hun får grønt og kommer regelmæssigt ud indenfor, og hun er også ude på græs, så kan ikke se hvad jeg gør galt.
Kan give hende mad, og efter hun har spist, forsætter hun med at bide og grave i tremmerne. Af og til får hun også åbnet sit bur.
Jeg søger nogen gode råd, og evt. noget jeg ikke har prøvet i forvejen.
Har prøvet, at stoppe med at give hende godbidder når hun gør det, godbidder er jo ikke livs nødvendige, men det har ikke hjulpet. Og har sagt fy til hende, uden virkning, og jeg er ved at give op. Kan ikke se hvorfor hun skulle være så utilfreds..
Håber nogen kan hjælpe.. Vil hjertens gerne tage imod alle former for hjælp..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Utaknemlig kanin? Findes de?
  • #1   10. jun 2013 Det gjorde min hankanin også, da han stod inde. Han kedede sig. smiley Det hjalp med lidt forskellige ting i buret, han kunne underholde sig med

  • #2   10. jun 2013 har jeg misforstået dig, eller gav du hende godbidder for at få hende til at holde op? hvis hun får godbidder hver gang hun gnaver så kan jeg sgu godt forstå hun bliver ved;)
    Hun vil sikkert bare gerne ud af buret? har du mulighed for at lade hende løbe lidt rundt i værelset fx?


  • #3   10. jun 2013 Nej, hun får ikke godbidder når hun gnaver tremmer smiley Hehe
    Men ja, hun kan komme ud og det får hun også lov til.. Men kan sætte hende ind efter hun har været ude i nogen timer, og så starter hun igen smiley


  • #4   10. jun 2013 Jokers: Okay smiley men hun har haft nogen lege ting inde i buret, men det gider hun ikke rigtig, hun vil hellere bide og grave tremmer, hehe smiley

  • #5   10. jun 2013 Det lyder som en stereotyp adfærd. Det kan være næsten umuligt at slippe af med igen. Har du prøvet at smide nogle ting ind i buret hun kan gnave i, eller indrette det anderledes? Du kunne også overveje at fodre anderledes. Det kan nok især blive sjov med grønt. Giv hende nogle udfordringer i hverdagen.

    Noget forskning tyder på, at stereotyp adfærd ikke nødvendigvis er negativt. Det kan sammenlignes med mennesker der bider negle, piller sig i håret e.l. Det er en form for overlevelses mekanisme, og man har faktisk kunne påvise ved mink, at nogle dyr der udviser stereotyp adfærd, har et bedre liv end dyr der ikke har denne adfærd.

    Men som sagt, alternativ aktivering kan måske gøre det for hende.


  • #6   10. jun 2013 Kaniner er hverken utaknemlige eller taknemlige..

    For dem bor de bare i et bur, og dit bur ser ikke særlig stort ud..


  • #7   10. jun 2013 pia: kunne det ikke bare tolkes som at de dyr der begynder at udvise sterotyp adfærd de faktisk har en lavere stresstærskel end de andre, og det er derfor de begynder på det...?

  • #8   10. jun 2013 Jeg synes egentlig ikke at de bure jeg har, er for små.. Og kaninen jeg skriver om, er ikke oprettet herinde. Men det kan da godt være, at hun har brug for mere plads. smiley
    Det vil jeg i hvert fald prøve. smiley
    Tusind tak for jeres svar!


  • #9   10. jun 2013 Hvor stort er dit bur? smiley

  • #10   10. jun 2013 l. 1.20, h. 60 b. 60 smiley

  • #11   10. jun 2013 Hmm det lyder ok.

    Men de fås større smiley


  • #12   10. jun 2013 Ja det ved jeg smiley Hehe..
    Men vil også prøve og se om det kan hjælpe..
    Det bare, jeg har haft hende i bur der var større end det hun har nu, det var dejlig højt, bredt og langt, men der bed hun også tremmer .. smiley
    Jeg ved ikke om det er fordi hun er opmærksomhed søgende.. for da jeg fik hende til at starte med, gjorde hun det ikke og der havde jeg kun hende og en anden.. nu har jeg lidt flere, så tænker lidt over om det kan være sådan noget der gør det..?


  • #13   10. jun 2013 Det er da et stort bur, hvis du spørger mig...

  • #14   10. jun 2013 Altså min dværgvædder tøs bider i tremmerne hvis ikke man nusser hende med det samme...
    Gør hun det kun når du er der?


  • #15   10. jun 2013 Okay smiley
    Ja, hun gør det kun hvis hun enten kan se eller høre os smiley


  • #16   10. jun 2013 Så vil jeg tro opmærksomhed.

    Prøv at give hende en masse opmærksomhed og se om det hjælper smiley


  • #17   10. jun 2013 Hehe ok, så vil jeg give hende ekstra meget og se om det kan være årsagen.. smiley
    Tak! smiley


  • #18   10. jun 2013 Den keder sig, eller så er det en vane.

    Prøv nogle forskellige stykker legetøj- Kan sende nogle links til hjemmelavede legetøj hvis du vil.


  • #19   10. jun 2013 Jeg tror ikke man kan sige, at din kanin er decideret utaknemmelig.

    Det vi mennesker gør, når vi holder af vores dyr, er at give dem menneskelige egenskaber og følelser (jeg gør det selv med husets kat). Det er der nødvendigvis ikke noget galt i, så længe vi ikke kræver ting som omsorg, kærlighed og taknemmelighed retur.

    Som flere andre har været inde på, kan beskæftigelse af din kanin være vejen frem.

    Held og lykke fremover med 'den urolige' smiley


  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #20   10. jun 2013 120 x 60 x 60, er ikke voldsomt stort og slet ikke hvis kaninen kun er ude i yderst begrænset tid hver dag.

    Det er i min bog ikke spor mystisk at din kanin har udviklet netop denne type adfærd, det har jeg set og hørt om før. For Når det kommer til kaniner så kan man ikke bare tro at man kan smide dem i et standard bur og tro at kaninen også "syntes" det er fint. Nogle kaininer afinder sig til dels med det, andre gør absolut ikke. Og så er der Nogle kaniner der begynder at rusker uanset hvor stort et areal de så end har at gå på, så for nogle er det at der er en forhindring nok til at de går igang. Kaninerne er forskellige og derfor må man også afinde sig med at ens nusser ikke nødvendigvis er "enig" med dig om hvad er et acceptabelt str. Hvordan buret skal indrettes, hvor man skal pølle og tisse og hvad legetøj/beskæftigelse der er "sjov/tilfredstillende" at fordrive tiden med.

    Hvorfor det lidt er at forsøge sig frem, og hvorfor man bør købe det største bur man kan slippe af sted med, hvis man ikke kan lade kaninen være en 100% fri kanin. For så slipper man for at skal ud at skaffe et str. Bur. Og hvorfor det er en god ide at købe et ruskefri bur og så proppe det med al muligt legetøj og andet den kan beskæftige sig med, for har bassen først tillært sig en gentagende adfærd, ja så er der overhængende risiko for at den aldrig fralære sig den igen.

    Og ja kaniner bør ikke stå hvor man sover, det kan også resultere i denne adfærd.


  • #21   10. jun 2013 Enig med Mikkel.

  • #22   10. jun 2013 Susan S:
    Jeg har en artikel liggende et eller andet sted, om stereotyp adfærd hos mink. Det er noget med at man efter pelsning ser på bidskader på skindsiden, som en indikator for stress niveau. Jo færre bidskader der kan ses på skindsiden, jo bedre. Og der har man så fundet ud af, at stereotyp adfærd ikke nødvendigvis er noget negativt.
    Det kan som sagt sidestilles med forskellige typer af menneskelig adfærd. Det er en form for "overlevelse", men denne overlevelse gør også, at dyrene tilsyneladende trives bedre, end dyr der ikke har adfærden.
    Det er faktisk en ret interessant artikel, fordi den vender op og ned på hvad man tænker om stereotyp adfærd. Som jeg ser det, er det en helt ny måde at anskue problematikken på smiley


  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #23   10. jun 2013 Pia N

    Nu er der forskel på stereotyp adfærd, noget er givetvis ganske udemærket andet er absolut ikke og ruske er altså skidt uanset hvordan man anskuer det, eftersom tænderne kan tage alvorlig skade af det. Endvidere kan det ødelægge din nattesøvn hvilket er direkte sundhedsskadelige og kan betyde at du mister år i den anden ende!!!


  • #24   10. jun 2013 MissBims: Kan du ikke sende linket til mig?

  • #25   10. jun 2013 Mikkel:
    Nu gik mit svar på et spørgsmål Susan stillede, så jeg ved ikke rigtig hvor du vil hen med det der?
    Jeg ved heller ikke hvor nattesøvn kommer ind i billedet... Men jeg ved så også at jeg ikke umiddelbart ville miste nattesøvn af det, da jeg kan sove fra stort set hvad som helst.
    Det du snakker om, er jo også at typen af adfærd kan være et problem i sig selv, fordi den kan give fysiske skader. Men konceptet bag det jeg snakker om, er den psykiske stimulering der føre til roligere dyr. Det er to ret forskellige ting vi snakker om, og mit sidste svar relatere sig faktisk slet ikke til tråden... Der er jeg allerede kommet med et svar på mulig løsning af problemet, som består i aktivering af dyret, f.eks. ved at stimulere adfærd ved fodring, så det hele ikke bare serveres.


  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #26   10. jun 2013 Det var blot for at understrege at al stereotyp adfærd ikke nødvendigvis er godt for dyret, men ja en del stereotyp adfærd giver ro, men det er der som sådan Intet nyt i det har man vidst i årtier med mennesker.

    Nattesøvn var mere til selve tråds emnet smiley
    Nu er larm altså skadeligt for helbredet, og det er uanset om man så tror man sover fra det eller ej, det viser al forskning på området. Larm ødelægger søvnkvaliteten og det er altså værd at bemærke at dårlig søvnkvalitet er ligeså skadeligt for ens helbred som at spise usundt eller undlade at motionere, desværre ved de fleste ikke hvad god og dårlig søvn er.

    Man skal helst igennem alle søvnfaser ellers har man en usund søvn, så det er absolut ikke sundt at man kan sove fra alt under hele søvnen. Men det er så en helt helt anden diskussion.


  • #27   10. jun 2013 Mikkel - Kan nogle kaniner vende sig til at være stille om natten? Fordi min larmer ikke så meget som hun gjorde i starten smiley

  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #28   10. jun 2013 En del kaniner er meget urolige/støjende/aktive etc. sålænge de er unge og hyperaktive, men som regel falder de en hel del til ro med med alderen. Jeg har selv en I øjeblikket, der fisede rundt i buret og gnavede i grene som var hun besat af djævlen da hun var en ung kanin, Idag er hun meget stille og rolig om natten smiley

    Nogle kaniner er noget svære at gøre stille, denne type kan sagten være hyperaktive og larmene langt op i årene, og bliver først rolige når de er sådan lidt halvgamle i det. Andre igen skal bare motioneres og beskæftiges meget i løbet af dagen før de er stille, så det kommer utroligt meget an på kaninen og den indsats man ligger i det.

    Men generelt kan de fleste kaniner blive stille, kodeordet her er at de er blevet stimuleret i løbet af dagen og så hjælper det altså utroligt meget at give dem et par kvadratmeter at boltre sig på samt noget at beskæftige sig med.


  • #29   10. jun 2013 Jeg vil til hver en tid gøre det bedste for mine dyr, men pt. bor jeg i lejlighed uden have, hvilket jeg synes er trist.. smiley Søger efter en med en god have, så jeg kan have mine kaniner ude så meget som muligt..
    Men som jeg har skrevet, de kommer ud hver dag i nogle timer.. og ved godt at nogle timer er for lidt, men de andre jeg har, virker glade og fornøjet når de har været ude, så de ligger og slapper resten af tiden.. Det er kun den ene der virker utilfreds.. Men hendes tremme biden og graven er langt voldsommere når det er fodre tid.. Hun kan også finde på at rende rundt og stampe.. Har oprættet et indlæg før, der kaldte jeg det bare tigge adfærd...
    Synes bare det trist hvis jeg ikke kan gøre hende glad med det jeg kan..
    Og har også tænkt på at gå af med hende, for vil hellere sælge hende til et godt hjem, hvor de kan give hende det, jeg ikke kan, end jeg vil have en trist kanin smiley
    Men det er så utrolig hårdt, da jeg er glad for hende.. smiley Og hun har ikke altid været sådan.. smiley


  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #30   10. jun 2013 Louise jeg er ikke i tvivl om at du vil det bedste for den smiley

    Det er svært at sige helt specifikt hvad der er galt, det kan jo være mange ting, sågar kombinationen af flere ting der gør den små skør, så overvej Grundigt om den skal have et andet hjem, hvis du ikke finder noget andet snart.

    Nogle gange må man tage en sådan beslutning, selvom den er svær.


  • #31   11. jun 2013 Selina: Jepperdy, de bliver sendt!
    -Ved ikke om jeg har tid for jeg går i skole, men prøver. smiley


Kommentér på:
Utaknemlig kanin? Findes de?

Annonce