{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.072 visninger | Oprettet:

Hvilken kaninfoder? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg skal snart få en kanin. Valget er mellem en Tysk kæmpeschecke eller en Belgisk kæmpe, så kaninen kommer til at veje 6kg og opad som voksen dyr. Det bliver en indendørskanin, næsten sikkert på at det bliver en han. Nu ved jeg ikke hvad for foder der er bedst til en kaninen der bliver så stor og lever indendørs og hele livsformen den kommer til at leve. Men jeg har læst ret meget om det idag, en lille Liste over ting:

- mindst 18 % fordøjelige fibre
- mindst 12 % ufordøjelige fibre
- 12-16 % råprotein (16-18% for kæmperacer)
- 1-4 % råfedt
- 0,6-1% calcium

Ved nu ikke lige om alting passer men retter mig sådan lidt efter det? Og så self. at på den ene side kaninen ikke udsorterer piller men på den anden side at pillerne blev udviklet til at opfede slagtekaniner...?
Så var der meget omkring mærkene Oxbow Piller, Burgess Piller og Rabbit Royale.
Jeg ved ikke hvad der er bedst - Piller eller Blandning//Müsli men jeg vil bestemt ikke have en overvægtig kanin efter noget tid fordi jeg fodrede den med opfedende piller.
Og så er der det at jeg vil helst IKKE bestille på nettet, vi har Petworld, Maxi Zoo, Farmland og Bonnie i byen, men det med hvor jeg køber henne er en af de sidste ting jeg tænker på =D

Tak i forvejen
Hilsen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken kaninfoder?
  • #1   7. maj 2013 Jeg bruger de samme piller om det så er kælekaniner avlskaniner eller slagtekaniner og det er bla racerne tysker, rex og dværgvæddere, og jeg har ingen fede dyr

• #2   7. maj 2013 Fiber kanin fra DLG, eller møllernes fra foder stoffen det er de beste

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 177
    #3   7. maj 2013 Der eksistere ikke noget foder der kan defineres som det bedste!

De 18% fibre skal du bare ignorere, kaniner får ikke sine fibre igennem kaninpiller men igennem alt det andet foder.

Nu skal du have en større kanin, så proteindelen må gerne ligge omkring de 16% også gerne over.

Dem der har fundet på de 4% fedt må have spist skruer, for kaniner tager meget let på i vægt, fordi deres naturlige foder er meget nærringsfattig. Man bør derfor ikke fodre i al for store mængder, med foder med en fedtprocent over 2,5-3%

Men i det hele taget køb det billigste af det med en lavere fedtprocent, der er ingen grund til at spendere dyre domme på et eller andet fancy.

Maxi zoo sælger vist nok Versela Laga Cuni Fit, Har aldrig boet nær en farmland så aner ikke hvad de har, Bonnie og petworld har Intet jeg ville fodre mine kaniner med.

• #4   7. maj 2013 Tak for jeres svar ^^

mikkel - har bare læst et sted at de kan nemt få calciumforgiftning eller nyre/blære sten af alt for meget calcium så tænkte på det skulle være noget specielt foder XD kigger bare i min lokale dyrhandel så :3

• #5   7. maj 2013 Whoops har lavet en fejl, det var kalk der belastede nyrene... undskyld...

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

#6   7. maj 2013 Ja kalk indholdet bør ikke være over. 0,6-0,7%, 1% kan gå an så længe man fodre i yderst begrænsede mængder.

• #7   7. maj 2013 Jeg møder ikke kaniner med sygelige symptomer p.g.a. af for MEGET kalk. (Kalksten i burene findes ikke i min omgangskreds).

Men jeg møder kaniner, som kun æder de fede frø af såkaldte luksusblandinger og ikke stort andet.
    Der er mange problemer med disse kaniner, et af dem er at de fede frø indeholder ekstreme mængder fosfor (15-25 gange for meget), og så ser man knogleskørhed, bl.a. i kæberne og derfor vildtvoksende tænder.

Men man behøver ikke at gøre fodren specielt videnskabelig. Hvis man satser på, at 1/4 - 1/3 af totalfoderet er et billigt kraftfoder og desuden alt muligt ukrudt eller andet grøntfoder, samt hø og halm i rigelige mængder, er du ikke gået galt i byen.

Jørgen

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

#8   7. maj 2013 Jørgen

Problemet er bare at mange insistere på at fodre
    Med kraftfoder i store mængder, fordi det er væsentligt billigere. Hold folk op med det, så var der jo ikke længere en større grund til at man bibeholdte disse vejledninger.

Det er rigtigt nok at fodre man kun med kraftfoder i yderst begrænset mængder, ja så betyder næringsindholdet ikke det samme og så er det klart at man kan fodre med fodder med et højere indhold af kalk, protein, fedt etc.

Jeg ville ønske at man kunne få folk til ikke at fodre med de angivede 25g/kg eller sågar de 40g/kg som producenterne gerne vil have folk til at fodre deres dyr med. Men tror lidt det er for døve øre, så derfor kan det være nemmere at få folk til at gå over til alm. Vedligeholdelse foder.

Men ja gnaverblandinger er noget bras

Kommentér på:
Hvilken kaninfoder?

Annonce