Hvilken race dværghamster? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige købt et dværghamster i dag da jeg købte et nyt stort bur til min guldhamster 70x45
1 spørgsmål: kan de to være i samme rum, da jeg helst vil have begge inde på mit værelse?
2 spørgsmål: hvilken race tror i mit dværghamster er?, den er helt hvid og har nogle grå/hvide pletter på ryggen ( kan næsten ikke ses) købte den i en dyrehandler (Farmland) på skiltet stod der kun dværghamster, så vil mega gerne vide hvilken race det er.
PS kan dsv ikke vedhæfte et billede da jeg jo lige har købt hende idag, så vil lige lade hende være idag
Guldhamster hedder: Candy
Dværghamster ukendt race hedder: Snehvide...
Hilsen Yasemin, håber i kan hjælpe!
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 25 Gnavere: 28 Emner: 107 Svar: 380
2 vinter hvid, dog er det hydrib hvis den ikke har samtavle
3 det hedder ikke race men art
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 138
Den generelle anbefaling er én hamster per bur, men du kan sagtens have flere bure i samme rum.
2:
Der findes ikke racer ved hamstere, men derimod forskellige arter som fx løve og tiger. To af disse arter, vinterhvid og Campbells, kan desværre parres så der opstår en hybrid art, ligesom som tigon/liger. Dette er meget udbredte blandinger, men der er desværre en masse helbredsmæssige problemer med dem.
Medmindre der er tale om en Roborovski dværghamster eller der medfølger DHF stamtavle, må dværghamsteren være at betegne som en hybrid, da de desværre er ekstremt udbredte (de går ofte under navnet sibirisk eller russisk dværghamster)
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
2. En hybrid da dyrhandlere ikke har renartet vinterhvide og campbells. Det kan også være en kinesisk hamster, du kan få det 100 % bekræftet når der kommer et billede. Men det lyder mest som en hybrid.
Og ja, det hedder art og ikke race - det er to vidt forskellige ting.
mar 2013
Følger: 2 Gnavere: 1 Emner: 4 Svar: 32
Okay! tak Team Zette og Donau's opdræt! så forventer jeg da det er en hybrid! da den er købt i en dyrehandler.
mar 2013
jan 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Gnavere: 2 Emner: 74 Svar: 802
Selv hvis de havde informeret hende om det var en vinter hvid eller campbells er det bestemt ikke noget man skal regne med. Jo mindre der følger dhf(dansk hamster forening) stamtavle med.:)
"Minimun burstørelse for syriske guldhamstre er 80x50cm". Ja undskyld men det passer altså ikke.;) De kan sagtens gå på 60x40 og der op efter.:)
Man kan desuden kun vejlede folk herinde, og ikke sige at det SKAL være minimum den og den størrelse.
mar 2013
aug 2011
De fleste af mine egne går i bure på 70x60 cm, og det synes jeg er en dejlig størrelse til dem
jan 2011
jan 2011
Der kan ikke gives nogen generelle retningslinier for dette. Selvfølgelig kan et bur blive for lille, men det kommer ikke kun an på størrelsen. Andre ting der har betydning er om der i buret er noget hamsteren kan beskæftige sig med, samt hvor meget du har den ude af buret. Hvis du har den løbende ude på gulvet det meste af aftenen og natten, er det mindre væsentligt at buret er småt.
Omvendt kan et bur vel næppe blive for stort, i hvert fald set fra hamsterens synspunkt. Nu er hamstere dog ikke blandt de dyr, der ude i naturen har de største territorier. Faktisk bevæger de sig ikke så langt omkring, men holder sig i nærheden af hulens sikkerhed. I fangenskab vil de sikkert nyde et stort bur, hvis der vel at mærke er noget spændende for dem at lave. Hvis buret er helt bart, er hamsteren sikkert ligeglad med at det er stort.
aug 2011
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Man kan komme med nok så mange anbefalinger, men i sidste ende er det indretningen der tæller højest.
Der er desværre alt for mange, der bare køber et stort bur, og så er der intet i det. Det gælder ved alle burdyr.
Men det er især sjov med dyr der også skal bruge højde, når man så ser et bur der måske er 1 meter højt, men der er ingen mulighed for at bruge højden, med mindre dyret klatre i tremmerne.
mar 2013
Hvilken race dværghamster?