{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.195 visninger | Oprettet:

Mit Gamle Marsvin taber pelsen. nogen ideer ?? {{forumTopicSubject}}

Hun har været ved dyrelægen, og hun siger hun er ok. Jeg har kikket i pelsen og der hvor hun manlger pels.men kan ikke se noget mærkeligt.
Jeg tænkte om hun måske mangler noget b vitamin, og vil prøve at give hende det,¨da det skulle give en flot pels. Mille vores marsvin er ca 5 år gammel og pelsen falder af ved hendes sider i bag, der hvor de er bløde og dejlige. Hun er ikke god til at drikke. og får alt det rigtige foder, så det er heller ikke det... jeg tænkte om hun måske ikke kan tåle de piller jeg giver hende... eller at hun måske har fået kraft... Vores gamle hund, tabte også hendes pels og døede af kraft( mente man) Så er det jeg spørger om der er nogen der har oplevet det samme og faktisk har fået mere pels på sine marsvine igen....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mit Gamle Marsvin taber pelsen. nogen ideer ??
  • #1   10. apr 2013 pelstab kan skyldes fx hormonproblemer: cyster på æggestokkene eller problemer med skjoldbrugskirtlen kan få marsvinet til især at tabe pelsen på siderne og forkroppen. Jeg havde en engang der havde skjoldbrugskirtel problemer, hun blev helt skaldet på forkroppen, kun hovedet og måsen havde pels, lignede hun havde nederdel på...
    Jeg har også engang fået et hanmarsvin hjem som var næsten skaldet af stress over at gå med en anden han han ikke kunne så godt med, da han blev sat med nogle andre sødere hanner fik han pels igen.
    Må vi se et billede at udbredelsen af hårtabet?


  • hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #2   10. apr 2013 Det er ikke usædvanligt at ældre marsvin mister noget pels - eller kan blive tyndhårede. Jeg har selv en gammel dame på 6 år, som kun har "babydun" på bagkroppen.

  • #3   10. apr 2013 der er jeg så uenig Hanne, det er efter min erfaring altid pga noget sygdom (hormonproblemer er også sygdom) eller stress eller andet. Jeg har flere dyr over 6 år og har aldrig set en sammenhæng mellem hårtab og alder...

  • hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #4   10. apr 2013 Ja , begge dele kan så være tilfældet. Jeg har haft flere marsvin der er blevet mere end 5 år, og kun et af dem tabte ikke pels. Min gamle nabo , som er dyrlæge - fortalte mig at det var normalt ved ældre dyr. Ældre dyr har ikke samme hormonproduktion som yngre, men det behøver ikke at være grundet sygdom.
    Hvis hårtabet var ved et yngre marsvin eller at der var andre symtomer, ville jeg også anbefale et tjek ved dyrlægen.
    Erfaringer kan være forskellige - ligesom os ejere.


  • #5   10. apr 2013 min sheltie hun ( langhåret) fra 2006 hun har også pelstab, men er rask og rørig. Så helt unormalt er det ikke. Jeg har oplevet det med flere langhåret gennem tiden.

    Men det er altid en god ide og få det tjekket, for der kan være en anden grund til pelstabet end alderdom.


  • #6   13. apr 2013 jeg vil bare lige sige tak til alle, og jeg har taget et billede af mit marsvin. hun hedder Mille. Jeg prøver lige at se om jeg kan ligge det ind nu.. Jeg har været ved dyre læge med hende sidste år, da jeg synes hun var tynd. men det synes dyrelæge ikke, hun vejede lige godt et kg, og hun mærkede på alle indre dele og sagde de var i normal str, hun kunne ikke se hun fejlede noget. Mille spiser også som hun skal, dog synes jeg aldrig jeg har set hende drikke. og tænder er fine. Jeg har to andre marsvine også, og de stråler af sundhed og tyk og lækker pels.


    profilbillede
  • #7   13. apr 2013 og lige et billede fra den anden side. man kan se ind til huden, huden ser fin ud, ingen tørhed, sår eller dyr i pelsen. osv..

    profilbillede
  • hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #8   14. apr 2013 Mit bud er alderdom.

  • #9   14. apr 2013 når det er så massivt der i siderne er det næsten helt sikkert pga hormonproblemer. Det ser sådan ud når hunner får cyster på æggestokkene.

  • #10   14. apr 2013 Jeg er helt enig i Susans formodninger om hormonproblemer. Det ser ret symmetrisk ud på billedet, og så tyder det på at der er noget galt inde i marsvinet. Og her er mit gæt også cyster.

    Overaktivitet i skjoldbruskkirtlen (Hyperthyroidisme/ forhøjet stofskifte) kan også føre til hårtab – men det er som regel pletvis og afgrænset - dvs. alt håret mangler i "cirkler" rundt omkring på kroppen, nogle gange store dele af kroppen. Livmodertumor, som ikke ses lige så hyppigt som cyster, kan også ledsages af pelstab.

    Hvis der er tale om hormonelt aktive cyster (kan sjældent mærkes af dyrlægen eller ses på røntgentbilleder da de er så små) er hårtabet som regel på maven og på siderne (ofte symmetrisk hårtab).

    Marsvinet vil som regel på et tidspunkt få en ret aggressiv adfærd og prøve at parre de andre hunner, brumme ligesom hannerne og i det hele taget have svært ved at begå sig socialt. Adfærden kan dukke op i perioder eller være mere eller mindre permanent.

    HVIS der er tale om hormonelt aktive cyster (som det godt kunne ligne ud fra billedet), så kan man behandle dem eller fjerne dem operativt.

    Som behandling foreslås ofte et præparat som hedder HCG (Humant Choriongonadotropin), og behandlingen (injektioner) skal gentages regelmæssigt – i starten med nogle ugers mellemrum, og sidenhen – i de fleste tilfælde – med nogle måneders mellemrum – måske op til 5 måneder mellem behandlingerne.

    I stedet for HCG kan man også forsøge med et homøopatisk middel. Især Ovarium/Hypophysis fra Plantavet har flere dyrlæger i Tyskland rigtig gode erfaringer med.

    Har behandlinger ikke den nødvendige effekt, er alternativet en kirurgisk fjernelse af æggestokkene. Med de moderne narkose- og operationsteknikker, vi har i dag, er det også en mulighed.

    Hunner som går alene uden burkammerater, er i øvrigt i størst risiko for at blive ramt af cyster.

    Du kan evt. overveje om hun er begyndt at virke mere aggressiv overfor den/dem hun går sammen med. Måske er problemet slet ikke så stort, og så kan man måske leve med det som det er. Har læst om flere tilfælde hvor pelsen er blevet flot igen med det ovennævnte homøopatiske middel.

    Hormonelle ubalancer kan også forsøges dæmpet med fx røllike og løvefod, som marsvinene gerne må få at spise. Røllike kan de fleste marsvin lide, hvorimod løvefod ikke er så populært.

    Hvis marsvinet har svært ved at slappe af eller virker nervøst i perioder, har især lavendel og citronmelisse en beroligende effekt (marsvinet på spise begge dele – de fleste marsvin foretrækker dog citronmelisse frem for lavendel), men det er ikke noget som har nogen egentlig effekt på cysterne.

    Jeg ved selfølgelig ikke om det ER cyster. Det kan også være noget mere alvorligt, men kun dyrlægen kan stille den rigtige diagnose, evt. ved hjælp af røntgen.

    Store cyster, som kan mærkes udefra, og som tydeligt ses på røntgen, er som regel ikke særligt hormonelt aktive. Da din dyrlæge ikke kan mærke noget på marsvinet, tyder det ikke på disse, men derimod de små, meget hormonelt aktive, som medfører hårtab.


  • #11   14. apr 2013 Tsok har skrevet det meste, jeg vil dog godt lige tilføje at jeg en enkelt gang med sådan en hun har haft en formodning om cysten er sprunget for efter at have teet sig som en bitch overfor de andre i et års tid tabte hun sig pludseligt et par 100g (hun vejede næsten 1400, de bliver ofte overvægtige ligesom kvinder med PCO)) og fik pels igen og temperamentet blev bedre. Så man kan være heldig, men jeg har altså også prøvet at en anden hun begyndte at pletbløde et par gange om måneden efter at have lidt af cyster 1 års tid og der mente dyrlægen cysten havde udviklet sig ondartet.... hun tilføjede oven i købet at det ret tit udviklede sig ondartet så man skulle holde skarpt øje med det hvis man ikke ønskede i stedet at sterillisere.... vælger man sterilisation så forsvinder problemet helt. Sidstnævnte hun blev aflivet humant da hun begyndte at tabe sig en smule som jo kan være en indikation på smerter. Hvis jeg havde haft mere tid i mit liv til at drøne i helsekostbutikker efter urter ville jeg måske prøve de forskellige urter Tsok nævner, det lyder meget interessant...

  • #12   14. apr 2013 super svar fra jer, tusind tak... jeg vil lige fortælle at mille har en stor bule vede ved slut numsen, lægen sagde det er en fedt knude.. Mille er lidt agresiv, og vi kan ikke have hende gående med andre marsvin, hun bider og de bliver bange for hende. Derfor går hun selv. hun kan godt lige at blive aet, men ikke ret længe, så begynder hun at snakke irriteret, og man ved man skal holde op med at stryge hende over ryggen. faktisk har hun været sådan i meget længe, og jeg har holdt øje med hende i et år nu, da jeg har troet at hun var ved være gammel og døende, men hun er her endnu, og spiser også, men ikke meget og ikke meget af gangen. Hun bliver dog snakket meget med og hun elsker at være sammen med min datter. Og min datter har lært at takle hende, og vide hvornår hun vil bide.
    Jeg har også haft mistanke til at der er noget galt med hende, inden i hende, men som sagt har dyrlægen ikke samme idé. Hun siger hun er fin, bare lidt gammel.
    Jeg vil prøve at give hende det røllike . ..


  • #13   14. apr 2013 jeg vil gerne gemme jer til en anden gang jeg har spørgsmål. i er bare en super hjælp, det er derfor jeg er meldt til gnavergaleri, for at få hjælp og for at se dejlige billeder af andre marsvin. tusind tak i søde.

  • #14   15. apr 2013 jeg har læst flere sider på tysk nu, og mangler en dansk hjemmeside hvor man kan købe . Ovarium/Hypophysis fra Plantavet .. de har gode erfaringer i tyskland.. jeg vil gerne prøve at give mille det i munden,, de fås i ampuller.. jeg prøver fortsat at lede efter en hjemmeside.... vi snakkes. jeg skriver når der er nyt herfra.

Kommentér på:
Mit Gamle Marsvin taber pelsen. nogen ideer ??

Annonce