{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.833 visninger | Oprettet:

Fødder på marsvin og bundstrøelse, HJÆLP! :) {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har to vidunderlige marsvin på 6 og 7 år smiley
Den ene har lige fået konstateret svamp, og er under behandling og den anden skulle vi holde øje med.

Nu kan jeg desværre se, at de er begyndt at blive røde under fødderne, lidt som når vi andre får vabler (staves) eller sådan. Skindet går ikke af som ved vabler, men de er helt røde.

De går i spåner og har gjort det hele deres liv, men kan det være det er det der gør at deres fødder ser sådan ud? det er ikke noget der pludselig er kommet, men jeg har bare været for dårlig til at reagere. Da jeg var ved dyrlægen med dem nævnte han det ikke, så det er ikke sygdom. smiley (tror jeg ikke)

Men er der noget andet bundstrøelse der er bedre for fødderne, og måske også bedre nu hvor den ene døjer med svamp?

Er der noget jeg kan gøre for at pleje deres fødder, så de ikke er så røde, eller er det bare at holde øje/vente på det går over, evt skifte strøelse. ??

Håber nogle kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fødder på marsvin og bundstrøelse, HJÆLP! :)
  • #1   27. mar 2013 Det er fordi den ikke bevæger sig nok. Eller fordi bundlaget bliver for vådt.

    Jeg bruger eco flax ( hør) men ellers er der biobase, eller hemp der kan bruges.


  • #2   27. mar 2013 ikke lyserøde, men røde.. jeg ved godt de normalt er lyserøde, eller nogle af dem er mørke brun/sort.. smiley

    Jeg kan tydeligt se der er noget galt, spørgsmålet er bare hvad jeg kan gøre ved det.


  • #3   27. mar 2013 Det er sikkert fordi de ikke bevæger sig nok så, de er ikke just verdens mest aktive marsvin. de sover det meste af dagen og natten væk, og render nærmest kun rundt for at få deres mad, gå på toilet og finde et nyt sted at sove. :s

  • #4   27. mar 2013 der er altid rent og tørt i buret, så det tror jeg ikke det er.

  • #5   27. mar 2013 de har ikke altid sovet så meget, men de er ved at være ældre marsvin og det kan man godt mærke især på den ene, og de har et dejlig stort bur osv. så det er ikke fordi de ikke får mulighed for at bevæge sig.. men jeg er ved at bestille noget nyt bundstrøelse osv på zooplus, så kigger lige om de har noget de kunne få lidt sjov ud af.. smiley

  • #6   27. mar 2013 Fleece smiley

  • #7   27. mar 2013 hvor varmt har de det?

    marsvin med flysserøde fødder/ører som får det varmt, ender med at blive hot pink i farven istedet.


  • #8   27. mar 2013 hvor man intyet har ændret på bundstrøelse eller str bur eller antal svin osv så kan det jo næsten ikke være pga for lidt mugning, så skulle de jo have haft det før også. Men det kan være pga de sidder for meget stille. Det kan ende med bumblefoot som er infektion i trædepuderne og som er meget svært at komme af med igen. Det bedste er at få dem til at bevæge sig noget mere så der kommer mere blodomløb i fødderne. Det gøres bedst ved at FJERNE grunden til de sidder stille.... det er oftest smerter der gør det, er maven i orden, mavepine kan få dem til at sidde stille.

  • #9   27. mar 2013 de er ikke pinke med røde smiley og der hvor de er er det hverken vildt varmt eller koldt. Der er ikke noget anderledes i hvor de står eller noget, så det er nok fordi de er blevet så "gamle" at de ikke bevæger sig ligeså meget mere. Men nu køber jeg noget andet strøelse og lidt nyt sjov til buret og håber det hjælper dem lidt smiley

  • #10   27. mar 2013 de var jo ved dyrlægen igår, og han mærkede på dem osv. og fik kun at vide at Teddy har svamp, så jeg går udfra at alt ellers er som det skal være, for han tjekkede dem helt igennem. så jeg tror bare det er fordi de er ved at være gamle og hellere vil putte sammen end rende efter hinanden. men så må jeg jo få dem til at arbejde lidt mere for føden, men selvfølgelig ikke mere end at de kan holde til det og få det mad de har brug for smiley

  • hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #11   28. mar 2013 Jeg havde en gammel pige, som fik meget røde fødder det sidste års tid jeg havde hende. Hun blev sat på avispapir, istedet for spåner, og det hjalp.

  • #12   28. mar 2013 ok tak smiley

  • #13   28. mar 2013 Hvis det ligner dette (et marsvin vi fik ind stærkt mishandlet.) er dte pga. for lidt mugning. Dette marsvin er ikke blevet muget ordentligt i 5 år og kunne knapt gå da hun kom her. Det tog ca.2 mdr at få lukket hullerne ved ordentlig mugning.

    profilbillede
  • #14   28. mar 2013 det gør det ikke, der er ingen sår eller lign. de er bare røde.. men jeg tror det er pga de ikke bevæger sig nok, som flere nævner smiley

  • #15   28. mar 2013 sprutvand: det der kan sagtens komme af et marsvin der sidder MEGET stille i et ellers rent bur, så at sige det kun kan komme af for lidt mugning er ukorrekt...

  • #16   28. mar 2013 Susan. som sagt før gider jeg ikke diskutere med dig. jeg ved hvad jeg så og har dyrlægens ord til at bakke mig op mht dette tilfælde.

    Om det er pga. inaktivitet kan jo være hip som hap faktum er at underlaget stadig er for vådt og ødelægger fødderne.Om det er i hele buret eller kun lige der hvor marsvinet ligger inaktivt hen. (og ja så skal grunden til denne inaktivitet findes og muges oftere på de pletter dyret ligger på. )


  • #17   28. mar 2013 du er lidt dum at høre på nu danskvand, først siger du, du ikke vil diskutere det med mig (for du har ret, det siger din dyrlæge) og så bagefter giver du mig alligevel ret i det kan komme af inaktivitet... why?*G*

  • #18   28. mar 2013 Jeg ved ikke hvilke grunde der er til at marsvin kan få det.

    Jeg ved kun at mine nok har fået det ved at sidde for meget stille, for hvis det var pga manglende mugning, ville de jo have haft det i de sidste 6-7 år, for jeg muger ud når jeg synes det trænger, og det har jeg altid gjort, og det har aldrig været et problem før.

    Og selvom jeg ikke kender Susan (og de andre der har sagt det) så føler jeg at hun har rimelig styr på det, og er god til at komme med råd. smiley


Kommentér på:
Fødder på marsvin og bundstrøelse, HJÆLP! :)

Annonce