{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.956 visninger | Oprettet:

Dyr ved dyrehandler :- ( {{forumTopicSubject}}

Jeg var inde i en dyrhandler idag for at hente noget foder, og må indrømme at jeg gik der fra med grædende hjerte.. Der sad et marsvin alene i et lille bur, den havde helt matte øjne og opdagede ikke hvad der foregik omkring den. I buret over var der 3 ørkenrotter, de havde ingen aktiverings legetøj, den ene sad og spiste en ståltråd, og i buret ved siden af sad en ørkenrotte med sine tre unger, den sprang op på flasken og faldt ned, ungerne lå uden strøelse helt henne ved lågen. Under det bur sad der en kanin, gik hen til buret, den kom hen og smed sig på siden op af lågen, fik virkelig ondt af den, den kunne næsten ikke løfte hovedet og havde det tydeligvis meget varmt. Ved siden af i et lille bur, gik to kaniner sammen...

Vil gerne give marsvinet, kaninen eller de tre ørkenrotter nyt hjem, men kan ikke beslutte hvilken jeg skal hjælpe - hvad ville i gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyr ved dyrehandler :- (
  • #4   11. feb 2013 Du hjælper jo ikke ved at give dyrehandleren penge, så får de bare penge til at købe flere dyr


  • #5   11. feb 2013 Enig, det er ikke i orden overhovedet! Jeg er også timelig sikker på, at det er overtrædelse af dyrevelfærdsloven.

  • #6   11. feb 2013 Anmelder dem også.. Men har det bare sådan, at det er jo ikke dyrenes skyld at de er havnet ved dyrhandleren, så man kan vel ike sige "Den skal ikke have nyt hjem, for så støtter man dyrehandleren.."

  • #7   11. feb 2013 I den slags tilfælde burde tyveri være lovligt

  • #8   11. feb 2013 vi skal have et dyrepoliti...

  • #9   12. feb 2013 Nej, vi skal ikke have et dyrepoliti, for det har vi ikke midler til, og de kan ikke spontant trylles frem, og det er ikke noget en privat organisation kan gøre (jeg ved godt billedet på Animal Planet er meget rosenrødt, men for at sige det mildt, så er det noget lort i virkeligheden).

    Som andre siger, lad være med at købe der.
    Jeg har ikke noget imod at købe foder i dyrehandlere, men hvis dyrene har det skidt, så køber jeg intet i butikken.
    Sådan burde man faktisk gøre med alle butikker. Er der noget man er utilfreds med, så lad være med at smide pengene der.


  • #10   12. feb 2013 Nemlig Pia

  • #11   12. feb 2013 Det har i helt ret i. Vi kontakter dyrenes beskyttelse idag og håber at de fjerner dyrene, så de kan få en ny chance..

  • #12   12. feb 2013 Desværre får I nok ikke noget ud af DB, da de dybest set er ligeglade med alt der ikke hiver penge ind til dem - dvs. ingen PR = ingen interesse.

  • #13   12. feb 2013 Andre vi kan kontakte?

  • #14   12. feb 2013 Min mor har lige snakket med en kredsformand ved dyrenes beskyttelse, hun nåede ikke at fortælle ret meget før han sagde "det kigger jeg på imorgen" hun spurgte så om det var muligt at få at vide hvad der så blev sagt til Bonnie dyrecenter hvortil han svarede "Det har vi ikke pligt til, så det får du ikke at vide"

    Tror egentlig ikke på de gør noget ved det smiley


  • #15   12. feb 2013 Tror jeg heller ikke... folk er ligeglade med dyrevelfærd, også DB...

  • #16   12. feb 2013 Er der ikke et eller andet jeg kan gøre? Synes virkelig det er synd for dyrene!

  • Ove L
    Ove L Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 33
    #17   12. feb 2013 Dyrehandlere før regelmæssigt kontrol besøg, ved ikke hvad det er for folk, men de er offentligt ansat. Som en anden skriver er DB meget bevendt i de her sager. Min erfaring er at de ikke ved hvordan et marsvin skal se ud eller hvordan de skal gå for at trives. Har måtte selv haft hænge i telefonen, mens DB kontrollerede et marsvin opdræt, Konklution var at de trives og havde det fint. Dyrlægen der havde det område havde ikke tid til at aflægge et besøg, desuden boede hun for langt væk, ja godmorgen hvad stiller man så op. En påpeger at man skal lade være med at købedyrene det er jeg enig i, den anden del af det er at nogen opdrættere må have med styr på deres avl, også private der trækker unger fordi de syntes at deres dejlige dyr skal have unger burde nok ikke gøre det uden de er sikker på at ungerne før en hjem bagefter og ikke ender hos dyrehandler. Inden nogen begynder at mene at jeg er efter opdrætterne mere end nødvendig importerer dyrehandlerne selv marsvin fra f.eks Tyskland, hvis de står og mangler. Man kan jo syntes om Maxi Zoo hvad man vil, jeg har aldrig endnu oplevet at de handler med dyr, så der er bare at håbe på at de overtager hele markedet en dag.

  • #19   12. feb 2013 Maxi zoo har overhovedet ikke forstand på dyr, går du ind til dem og spørger om et kaninbur, finder de et marsvine bur -.-'
    Og Pet world kender ikke forskel på musefoder og hamsterfoder, derfor skal man lave sin research hjemmefra.


  • #20   12. feb 2013 Blacky:
    Hvad er det for noget vås, at "folk er ligeglade med dyrevelfærd"?

    Problemet i DB er et meget typisk symptom på at foreninger der starter ud med at gøre gode ting, vokser sig for store, og glemmer hvorfor de egentlig er der. DB er blevet til en pengemaskine. Hvis de nu søgte tilbage til deres rødder, ville de igen begynde at gøre et godt stykke arbejde.


  • #23   12. feb 2013 Stald Filurlig: Nej, jeg bor i Resenbro ved Silkeborg.

  • #24   12. feb 2013 Har skrevet dette til dem i en privat besked på facebook:

    Havde en dårlig oplevelse med at være kunde hos jer, sidst jeg var i Bonnie dyrecenter.

    Det undre mig meget at jeres kaniner går sammen når de er kolonidyr, at der går et marsvin alene når det er et flokdyr og at ørkenrotterne ingen aktivering har.

    Oveni det er de i alt for små bure og det er tydeligt at de sveder pga. lamperne.

    Håber inderligt i ændre på det, så man kan få en opfattelse af at i ved hvad i laver..

    Det er ment som hjælp så der ikke pludselig er en masse klager og henvendelser til dyrenes beskyttelse..


  • #25   12. feb 2013 skriv til kæden og forklar du gik igen uden at købe et dyr pga de elendige forhold.

  • #26   12. feb 2013 Skrev min oplevelse inde på en side på facebook, hvor der så var en der sagde at hun ville klage til de øverste.

  • #27   12. feb 2013 Helt enig, eller nævn ordet: Forbrugerombudsmanden, det er en hver butiks største frygt.

  • #28   12. feb 2013 forbrugerombudsmanden? det er sgu da kun hvis man er blevet snydt..... de kigger overhovedet ikke på dyrevelfærd, nævn ham og bliv grint af i sådan en situation her... medmindre du har købt et sygt dyr som døde to dage senere, så kan han måske hjælpe...

  • #29   12. feb 2013 Generelt hvis man har en reklamation, butikken kan risikere at få dårlig omtale. Dårlig omtale = dårlig omsætning, det er de jo ikke interesserede i.

  • #30   12. feb 2013 en reklamation er når man har købt en vare man ikke er tilfreds med...

  • #31   12. feb 2013 Det ved jeg godt, jeg går på handelsskole.
    Derfor er det bedste også at sørge for den enkelte forretning får dårlig omtale, skriv til BT eller et eller andet. Medierne er vejen frem.


  • #32   12. feb 2013 blacky stage: og hvis hun intet har købt kan hun jo så heller ikke reklamere til forbrugerombudsmanden burde du vide hvis du har taget en hg. Ja medierne er vejen frem hvis man bare vil hænge folk ud.

    jeg syntes trådstarter skule læse denne artikel om emnet skrevet af en fagdyrlæge: http://ny.abilddyreklinik.dk/fileadmin/artikler/1174256049Ny_Microsoft_Word-dokument.pdf
    dernæst bede om indsigt i hvilken dyrlæge der er tilknyttet og så gå direkte til dyrlægen og "krydsforhøre" ham om han har været der fornylig og hvad han siger til at dyrene ikke huses i overensstemmelse med deres naturlige behov? (og påpege det med kaniner i bunker, marsvin alene, alle sammen i terrarier der er for varme osv osv, rems det hele op. Skriv gerne pr mail så du har svaret på skrift.
    Får du en sludder for en sladder er det dem her du skal have fat i næste gang http://www.foedevarestyrelsen.dk/Sider/forside.aspx dem burde du også kunne bruge hvis du slet ikke må få at vide hvilken dyrlæge der er tilknyttet, de burde vide det...


  • #33   12. feb 2013 Jeg tror bare ikke, det virker skræmmende nok, til butikken vil tage sig sammen.

  • #34   12. feb 2013 Hvorfor vil du skræmme butikken?
    Det er da en virkelig elendig indgangsvinkel til tingene. Det bedste er at starte ud med at være så neutral og åben for kompromis som muligt.
    <i>Ingen</i> reagerer positivt på truende adfærd som det første. Det er en underligt indstilling at have...


  • #35   12. feb 2013 Så se om de tager *søde ord* seriøst smiley

  • #36   12. feb 2013 blacky stage: de tager helt sikkert ikke hårde ord seriøst fra en 15 årig... det eneste hun ville få ud af at skælde ud var at få luft for øjeblikket.

  • #37   12. feb 2013 Hvem snakker egentlig om "søde ord"?
    Man får intet ud af, at starte med at fortælle folk, hvad de gør forkert. Slet ikke når de ikke aner hvad man har at have det i.
    Det bedste udgangspunkt er altid dialog, det andet skaber kun ufred, og så hjælper man da slet ikke dyrene, fordi butikken går i forsvarsposition...

    Var det ikke dig der snakkede om at folk ikke går op i dyrevelfærd?
    Hvordan tror du helt præcist at din metode vil fremme dyrevelfærd på nogen som helst måde?
    At du går på handelsskole kan jo ikke rigtig bruges til noget, når det er noget vås du kommer med, den ene gang efter den anden.


  • #38   12. feb 2013 Det er overhovedet ikke vås. Jeg ringede til DB og en anmeldte en kat, der stod udenfor nabohuset og ville ind, den var våd, tynd, totalt udsultet og haltede på det ene ben. Den lignede virkelig l*rt! Jeg ringede til DB der sendte en eller anden dims ud for at kigge på den. Han ringede på og spurgte om, det var mig der havde anmeldt den, der sagde jeg selvfølgelig ja, og ved du hvad han sagde? "Den fejler da ingenting, den kan gå, stå og miave, Kun henvend dig hvis det er seriøst" og så gik han. Hvis det ikke er, at være ligeglad med dyrevelfærd, hvad f*nden vil du så kalde det!?

  • #39   12. feb 2013 blacky: ikke fordi jeg ikke tror dig, men uden en video der viser dyret der halter, hvordan skal vi så vide han ikke havde ret? -altså at du havde taget fejl?

  • #40   12. feb 2013 Jeg filmede det ikke. Jeg kørte den til dyrlægen, hvor den blev aflivet. Den var blevet ramt af en bil.
    Jeg ved godt, uden video og alt det der, har jeg ingen beviser. Så jeg kan kun fortælle, hvad der skete.


  • #41   12. feb 2013 Blacky:
    Du skifter emne...


  • #42   12. feb 2013 jeg tror sammenhængen var noget med at hvis man talte pænt (som hun havde gjort til dyrenes beskyttelse) så hjalp det intet? men jeg syntes egentligt ikke det fremgik af historien at det skulle hjælpe IKKE at tale pænt, hun endte jo så åbenbart med selv at køre kræet til dyrlæge. Dvs selv måtte handle... hvilket egentligt også er det jeg forslår man gør ved at henvende sig først til dyrlægen der har tilsyn og hvis det ikke gir noget så er det fødevarestyrelsen man skal have fat i: man gør noget (men stadig på en pæn måde). -det ene udelukker i min optik ikke det andet (det gør det åbenbart for BS?);) altså man kan godt HANDLE på en pæn måde;)

  • #43   12. feb 2013 Jeg blev stillet et spørgsmål og svarede? Det her bliver mit sidste indlæg, jeg har bedre ting at give mig til en at diskutere det her.
    Har du nogensinde set en rygestop kampagne med en lille fin læge der siger: "kære ryger, vær' sød at stoppe" bom færdig. Nej vel? heller ikke mig. De viser kræftknuder, forkalkede årer og jeg skal komme efter dig af ubehagelige ting. En dyrehandler vil ikke ændre på tingene, med mindre du skræmmer dem! Det eneste de tænker på, er penge og så kan dyrenes ve og vel da rende dem et visse sted, men at sige, man vil klage og give dårlig omtale, så de får dårlig omsætning, det virker.
    Vi lever i et samfund, hvor medierne har en kæmpe magt, så nej, kompromis og fine samtaler hjælper overhovedet ikke. Men hav en god aften smiley Jeg smutter ind i stuen nu for at fodre.


  • #44   12. feb 2013 og du kan ikke skræmme dem til bedre dyrevelfærd via forbrugerombudsmanden forklarer jeg.... og så er vi tilbage ved punkt 1.

  • Ove L
    Ove L Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 33
    #45   13. feb 2013 Det vil jo være muligt at gå en anden vej inden nogen farer ud med bål og brand. DMK og DMF har i deres vedtægter der omhandler marsvin røgt og plejer i, vedtægten omhandler kun ejere ved ikke om dyrehandlere er omfattet ud fra det der er skrevet, men måske det var værd at bede dem kigge på forholdene, er sikker på at hvis de vil kommer de med en saglig, Er der problemer vil de sandsynligvis være behjælpelig med at vejede dyr handleren.

  • #46   13. feb 2013 Ove - Det er vel kun medlemmerne i DMF og DMK der skal overholde deres regler? Du kan jo ikke pådutte alle andre at holde marsvin på præsis samme måde.. Der er jo også marsvin der lever som forsøgsdyr

  • #47   13. feb 2013 Til gengæld er der trods alt en del dyrehandlere der vælger at rette sig efter vores vedtægter mht minimumsalder og vægt når de tager marsvineunger ind - og hvor de kontrolvejer ungerne ved ankomst.


  • Ove L
    Ove L Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 33
    #48   13. feb 2013 Er man bare rimelig dyrevenlig kan det ikke nytte at vende ryggen til når man ser at dyr mistrives heller ikke som almindelig handlende. Det er bare så nemt at snakke, nemmere end at gør noget ved det for at hjælpe de dyr det handler om. Det er alles ansvar at dyr der er i menneskers varetægt behandles anstændigt. Så kan man være medlem det ene eller andet sted eller ikke medlem nogen af stederne.

  • #49   13. feb 2013 Det er aldrig rart at være vidne til dyr, som ikke har det godt, uanset hvor dyrene befinder sig...

    Som mange andre skriver, ville jeg, hvis jeg var dig, ikke købe et eneste af dyrene, selv om jeg godt kan forstår, du gerne vil "redde" dem. Ved at købe, støtter du nemlig dyrehandleren og bekræfter ham dermed i, at hans forhold er ok.

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå i butikken og bede om at komme til at tale med lederen, og så ville jeg prøve at få en dialog igang om, hvorfor de forhold, de byder deres salgsdyr, IKKE er ok.


Kommentér på:
Dyr ved dyrehandler :- (

Annonce