{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.152 visninger | Oprettet:

Hvordan passer man en Chinchilla??? {{forumTopicSubject}}

Hej alle GGer hvordan passer man en chinchilla. jeg for en chinchilla imorgen der hedder Laban og jeg hved næsten ikke noget om dem er der noget der har gode råd om hvordan man passer dem og hvad de spiser altså jeg har hørt de spiser tørrede rosiner hvor mange skal de have om dagen, er det nomale rosiner eller er det noget man køber hos en dyrehandel ??



HJÆLP!!!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan passer man en Chinchilla???
  • #1   2. feb 2013 Inden du anskaffer dig et dyr - husk at læs om det.

  • #2   2. feb 2013 det har jeg gjort 10 sider

  • #3   2. feb 2013 men jeg hved jo ligesom stadig ikke meget

  • #4   2. feb 2013 Så skulle du ikke have købt dyret før du vidste mere.

  • #5   2. feb 2013 Canas kaniner tak men jeg har læst siden smiley

  • #7   2. feb 2013 Amigos: Homa har læst en masse om dem som hun skriver. Derfor kan det jo godt være at man vil spørge andre til råds om hvordan de gør. Sådan ville jeg også have gjordt hvis det var mig der skulle hente min første kanin.

  • #8   2. feb 2013 Du holder dig langt væk fra dyrenes beskyttelses pasningsvejledning, og så går du i gang med bogen "Chinchillaer Hjemme"
    Den kan være svær at få fat i, så du skal formentlig en tur om biblioteket. Nogle velassorterede dyrehandlere har dem stadig.

    Hvis du er int. i hjemmesider, er det formentlig min og en der hedder Kristina, der har de mest omfattende sider på dansk, omkring pasning og pleje af chinchillaer:
    http://furrytails-dk.blogspot.dk/
    www.deedee.dk

    Prøv desuden www.dckf.dk der ligger pasningsvejledninger, men de er ikke helt up to date.

    Dyr er mit alt:
    Du har lige siddet og sagt, at du fodre dine med rosiner, og siger så at de ikke kan tåle sukker - kan du selv se problemet smiley
    Det er ikke rigtigt at de ikke kan tåle sukker - men alt med måde.


  • #10   2. feb 2013 Problemet er, at når du tørre frugt, så krystalliserer sukkeret, så der reelt ikke er tale om frugtsukker mere.
    Derfor må folk med sukkersyge kun spise meget moderate mængder af tørret frugt. Så dit argument holder ikke smiley


  • #11   2. feb 2013 pia: folk med sukkersyge må altså heller ikke bare guffe løs af frisk frugt... frugtsukker er frugtsukker, hver enten det er i tørret frugt eller frisk frugt...

  • #12   3. feb 2013 Susan:
    Men nu forandre det sig når det er i krystalliseret form, og selvom de heller ikke bare må spise løs af frugt, er frisk frugt væsentligt bedre end tørret frugt smiley

    Men igen, det der med chinchillaer og sukker er en skrøne. Chinchillaer kan fint tåle sukkerholdige ting, men alt med måde. De kan også fint tåle frø og nødder (frø er en væsentlig del af deres kost i naturen, og her spiser de faktisk også friske frugter fra kaktus). Problemerne har været, at de er blevet fejlfodret eller overfodret, så man har fået overvægtige dyr, og pga. overvægt har man fået følgesygdomme, hvor man har givet f.eks. nødder, kerne og sukker skylden, men det har reelt ikke været problemet.


  • #13   3. feb 2013 Pia: altså at frugtsukker fra tørret frugt skulle være anderledes end frugtsukker fra frisk frugt har jeg MEGET svært ved at tro på... har du nogle TROVÆRDIGE kilder (lægeartikler fx?). og har da heller intet lært om dette under min udd (jeg er industrilaborant og arbejder pt på fødevarestyrelsen, skal prøve at spørge nogle af de andre om DE ved at der skulle være forskel på frugtsukkeret alt efter om det kommer fra fx frisk eller tørret æble). Så altså jeg tænker lidt om det er en af de ting nogle "undskyld mig" "helsefreaks" har fået LIDT galt i halsen pga der ofte til tørret frugt tilsættes ROEsukker eller RØRsukker for at gøre det sødere? for så ja er der andre typer sukker i end frugtsukker.... men er det rigtig tørret frugt uden tilsat sukker så ER der altså kun frugtsukker i... og det ændres som sagt mig bekendt ikke bare fordi det tørres... grunden til man ikke skal give chins (eller marsvin for den sags skyld, de reagerer ligesådan med diarre) rosiner i større mængder er, i mine øjne, pga den afførende effekt.

Kommentér på:
Hvordan passer man en Chinchilla???

Annonce