{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.061 visninger | Oprettet:

Hvordan passer man kaninunger? {{forumTopicSubject}}

Hej i vores kvarter er der en vildkanin som jeg er 99% sikker på er en han. Min hunkanin slap ud af buret igår og løb derefter rundt med vildkaninen og jeg er næsten sikker på at de parrede sig. Vild kaninen er meget tam da jeg både kan røre og fodre den. Den bliver dog bange hvis jeg prøver at tage den op eller hvis jeg laver store eller hurtige bevægelser. Jeg ville helst ikke have kaninunger men da jeg ikke er sikker på om hun har fået unger har jeg ikke lyst til at sterilisere hende da det er en stor operation. Nå nu til mit spørgsmål. Hvis hun får kaninunger hvor gamle skal de så være før at min kastrerede han kanin må komme ind til dem og hvordan skal jeg passe dem osv???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan passer man kaninunger?
  • #1   20. jun 2018 Vild kaninen er ikke en vild kanin hvis du kan røre den. Den er enten stukket af eller sat fri fordi ejerne ikke gad den mere.

    Hvis du ikke gider have kaninunger skal din hunkanin steriliseres ret hurtigt efter parringen..
    du skal tjekke ungerne fra dag 1, og fjerne evt døde unger.
    Det er moren der skal passe dem. Du skal bare passe moren - hun skal ikke sættes op i foder (dvs en lille håndfuld om dagen, og grønt og hø forresten). Når ungerne er født efter 28-31 dage skal hun sættes lidt op da det er hårdt for hende med diende unger. Du kan med fordel give hende lidt junior foder blandet i hendes eget. Ungerne skal fjernes fra moren når de er 8-9 uger, og deles op i køn senest når de er 10 uger.
    Når ungerne er 12 uger gamle skal de have hver sit bur. Meget gerne før. De er salgsklare når de er 8 uger. Ungerne kan spise det samme som moren - pillefoder i en lille mængde, grønt, lidt frugt og selvfølgelig masser af hø.

    Plukker hun sig omkring 20 dage efter parringen er hun sikkert ikke drægtig. Og så få sikret buret bedre.


  • #2   20. jun 2018 Hej igen det er nu fem eller seks dage siden at hun moske parrede sig med vildkaninen eller hvad det nu er. Hun begyndte at bygge rede igår og hun har plukket sig en lillebitte smule. Ved godt at det ikke er særlig meget viden men hvornår plejer de at plukke sig hvis de er drægtige?

  • #3   21. jun 2018 En rutineret dyrlæge kan drægtighedsundersøge hunnerne fra 10-12 dage efter parring. Hvis hunnen viser sig at være drægtig, kan du få yderligere info hos dyrlægen og/eller du kan vende tilbage.

  • #4   21. jun 2018 Ok tusind tak for alle svarene vil helt klart prøve det

  • #5   24. jun 2018 Hvis hun plukker sig efter 6 dage har det ikke noget med drægtighed at gøre.

    Men synes du skal prøve at få fat i denne 'vildkanin'. En kanin der er sat fri vil ikke kunne overleve i naturen.


  • #6   25. jun 2018 Men sæt den ikke sammen med andre kaniner. Der huserer smitsomme sygdomme hos vilde kaniner - også i øjeblikket - i Danmark.

  • #7   25. jun 2018 Ok tak for alle rådene og svarene

Kommentér på:
Hvordan passer man kaninunger?

Annonce